sierran lukkoperä?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
kondis
Viestit: 60
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:17

sierran lukkoperä?

Viesti Kirjoittaja kondis »

eli mistä sen nyt tunnistaa? perä on irti...

ja sitten toinen että saako sitä "löysättyä" & "kiristettyä" ?
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Kurkkaamalla murikan sisälle. Käsin pyörittelemälä on nopeusero sen verran pieni ettei meinaa oikein kartiolukko olla millänsäkään. Sitä en tiedä onko noissa alkuperäisissä jotain merkintää päällepäin.
kondis
Viestit: 60
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:17

Viesti Kirjoittaja kondis »

mitäs sieltä sisältä sit pitäs löytyy?

tostaki joskus ollu juttua ku ei porukka mitää eroo huomaa :?:
Itse en oo sitä vielä avannut ja sisälle kattonu.
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Jos ei siellä sisällä ole muuta kuin lautaspyörä ja 3 kappaletta tasuspyörästön hammaspyöriä näkyvillä niin eipä ole lukkoakaan.
Lukkoperässä taas itse tasauspyörästön kotelo on erilainen riippuen lukon toteutustavasta, yleisin lienee kartiolukko , tässä eräs kuva ratkaisusta:
http://hellfish.org/~juho/kuvia/sekalai ... kopera.jpg
kondis
Viestit: 60
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:17

Viesti Kirjoittaja kondis »

eli tuola mun perässä on jonkunlainen jälkiasennus palalukko...
Qtka
Viestit: 52
Liittynyt: 09 Helmi 2005 11:52
Paikkakunta: Sonkajärvi/Kuopio

Viesti Kirjoittaja Qtka »

Kemppilukko :?: :shock: :roll:
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

WSE kirjoitti:Jos ei siellä sisällä ole muuta kuin lautaspyörä ja 3 kappaletta tasuspyörästön hammaspyöriä näkyvillä niin eipä ole lukkoakaan.
Hmm, eikös niitä tasauspyörästön rattaita yleensä tarvita 4 että toimii (eli 2 joihin tulee vetarit/joku muu systeemi ja sitten 2 niiden "välissä") vai onko sierraan sitten joku insinööri keksinyt jonkun tosi-patentin,
voicecoil
Viestit: 306
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:40
Paikkakunta: pieksämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil »

eikös alkeellisimmat torsen tyyppiset lukot olleet 3:LLa rullalla?
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Niin mutta puhe olikin (ilmeisesti) ihan lukottomasta tasauspyörästöstä
voicecoil
Viestit: 306
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:40
Paikkakunta: pieksämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil »

niinpäs olikin.sorry..
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

VesQ kirjoitti: Hmm, eikös niitä tasauspyörästön rattaita yleensä tarvita 4 että toimii (eli 2 joihin tulee vetarit/joku muu systeemi ja sitten 2 niiden "välissä") vai onko sierraan sitten joku insinööri keksinyt jonkun tosi-patentin,
Aivan oikein:) Ajatuskatko...
Skorppi
Viestit: 17
Liittynyt: 05 Helmi 2005 11:31
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja Skorppi »

Sierran perä ei kyllä ole mitään palalukkoa nähnytkään. Suurin osa on paskalla viskolukolla, kuulemma is:ään on saanut joskus kitkalukkoa, mutta tästä ei kyllä ole varmuutta.
´95 Scorpio 2.0i 16v dohc
´91 Sierra RS Cosworth
kondis
Viestit: 60
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:17

Viesti Kirjoittaja kondis »

Qtka kirjoitti:Kemppilukko :?: :shock: :roll:
ei oo kemppi :D sellanenki kyllä löytyy :wink:
Ford sierra iS -86
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

iS:sään on saanu valinnais varusteena lukkoa.. mutta sitten niissä viimesissä se ois kulma ollu melkeen kaikissa
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Mitenkäs muuten viskolukko ja palalukko toimii, kitkalukon periaate on kyllä selvä.

Onko palalukko sellainen mikä "jumittaa" tasauspyörästön rattaat kun ne alkaa pyöriä (vetarit) tarpeeksi nopeasti eri nopeudella vai onko tämä visko
kondis
Viestit: 60
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:17

Viesti Kirjoittaja kondis »

VesQ kirjoitti:Mitenkäs muuten viskolukko ja palalukko toimii, kitkalukon periaate on kyllä selvä.

Onko palalukko sellainen mikä "jumittaa" tasauspyörästön rattaat kun ne alkaa pyöriä (vetarit) tarpeeksi nopeasti eri nopeudella vai onko tämä visko
ku sulle on kitkalukon toiminta selvä niin kerros mullekki :lol: ja ois kiva jos joku vaivautuis tosiaan kertoileen noitten muittenki lukkojen toimintaperiaatetta. täsäyspyörästöön on tullu tutustuttuu mut lukkoo ei oo tullu koskaan edes nähtyä auki.
Ford sierra iS -86
Avatar
Aaltonen
Viestit: 285
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:05
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Aaltonen »

Lamellilevylukko: voidaan käyttäää myös nimitystä rajoitetun luiston tasauspyörästö (LIMITED SLIP DIFFERENTIAL) sallii tasauspyörästön toimia jos sen momentin siirtokyky ylittyy =alkaa luistamaan lukitus syntyy lamelli levynjen välisen voiman siirtokyvyn vaikutuksesta
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Eli suomeksi kitkalukko eli tasauspyörästön rattaiden tilalla on ns "kytkinlevyt" joita jousi painaa vastakkain ja se estää vetareiden/pyörien eri nopudella pyörimisen. Sitten kun vääntöä on tarpeeksi (esim kääntyy jyrkästi asfaltilla) niin ne kytkin levyt alkaa luistaa ja päästää pyörät pyörimään vähän eri nopudella, eli ei riko paikkoja kuten esim hitsattu lukko ("kemppi-lukko").

Muista lukoista ei hirveästi ole tietoa niiden periaatteesta, veikkaisin kuitenkin että viskolukko lyö jotenkin tasauspyörästön "jumiin" kun pyörät pyörii eri nopeudella tarpeeksi lujaa (eli kun alkaa toinen pyörä sutimaan niin silloin puuttuu peliin)
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

viskossa periaatteena on silikoniöljyn sitkistyminen sen joutuessa leikkausvoimien alaiseksi. eli lamellilevyjen välissä on öljy joka jäykistyy levyjen luistaessa.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Elikkäs kun sutii hetken aikaa tarpeeksi nopeasti niin alkaa ottaa kiinni,
eli periaate on suht sama kuin kitkalukolla mutta erona että kitkalukko on periaatteessa koko ajan päällä ja visko ottaa vasta kun alkaa sutimaan

Mitenkäs sitten palalukko, onko siitä kenelläkään tietoa
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

tulee tasauspyörästön akselille pientenvetopyörien väliin rajoittaen niiden keskinäistä pyörimis eroa.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Ei kuvaa tai vastaavaa piirustusta löytyisi keneltäkään, mistä näkisi miten toteutettu
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

tuolla on hyvin kerrottu muutamia lukkotyyppejä.. Painaa vaan "Next" nappulaa niin löytyy lisää tyyppejä. Muutenkin aika oivallinen pleissi - ihmettelee sitten mitä tahansa laitetta.

Viskosta kerrotaan havainnollisen kuvan lisäksi esimerkki kananmunasta:

"A simple experiment with an egg will help explain the behavior of the viscous coupling. If you set an egg on the kitchen table, the shell and the yolk are both stationary. If you suddenly spin the egg, the shell will be moving at a faster speed than the yolk for a second, but the yolk will quickly catch up. To prove that the yolk is spinning, once you have the egg spinning quickly stop it and then let go -- the egg will start to spin again (unless it is hard boiled). In this experiment, we used the friction between the shell and the yolk to apply force to the yolk, speeding it up. When we stopped the shell, that friction -- between the still-moving yolk and the shell -- applied force to the shell, causing it to speed up. In a viscous coupling, the force is applied between the fluid and the sets of plates in the same way as between the yolk and the shell." :shock:
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Nuo tuo selvitti aika paljon vaikkei tuo enklanti oikeen taivukkaan, torseniä en kyllä vieläkään tajunnut kun oli hieman teknistä sanastoa liikaa
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

laittappa http://www.google.fi kuvahakuun torsen hakusanaksi niin näet kuvia. aika monimutkainen ratasrakennelma joka sitä momenttia siirtää :-)

pitäis pojille huomenna puhua tasauspyörästöistä niin tässä samalla teen materiaalia kalvoille :-)
Vastaa Viestiin