Ford Ka -00 nykii ja tehot kateissa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
sleeper

Ford Ka -00 nykii ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja sleeper »

Moi,
Saippuakotelon ongelmat alkoivat ensimmäisen e10 tankkauksen jälkeen mutta en suoranaisesti usko sillä olevan vaikutusta. Alkuun luulin että tästä on kyse koska samana päivänä ei työmatkaa voinut ajaa tutuilla vaihteilla koska vääntöä ei alhaalla ollut ja kiihdytettäessä esiintyi nykimistä. Kun puolet tankista oli ajettu niin kävin tankkaamassa v-poveria mutta muutosta parempaan ei tullut vaan ongelmat sen kuin pahenivat elikkäs tehot kateissa, moottori täristää kaasua lisättäessä (paikoillaankin). Tulpat vaihdoin mutta ei vaikutusta ja johdot jäi vaihtamatta kun niihin ei päältä päässyt käsiksi.
Jostain luin että ilmamassamittari (onko tässä) voisi olla ongelmien syy mutta mistäs moinen löytyy?

Vienkö paalaamoon suoraan onko vielä tekohengitettävissä?

Kiitos vinkeistä etukäteen, ensi viikolla pitää joku paja löytää joka tuota vähän katsoisi.
pasim3
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Tammi 2011 19:30

Re: Ford Ka -00 nykii ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja pasim3 »

Itsellä oli samanlaisia ongelmia mondeossa ja autoi ainakin juurikin tuo mafin puhdistus tosin entiedä onko tuossa sellaista mutta jos on niin tässä video http://www.youtube.com/watch?v=FccejDPevtM ensin kannattaa nykästä piuha irti ja kokeilla toimiiko paremmin
FLEKU
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Touko 2008 21:07

Re: Ford Ka -00 nykii ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja FLEKU »

ilmamassamittari löytynee siitä torvesta mikä menee kaasuläppäkoteloon . . .
sleeper

Re: Ford Ka -00 nykii ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja sleeper »

Ongelma kohdistettu pimeänä olevaan ykköspyttyyn vaikka johdot + tulpat on vaihdettu. Näyttäisi että kipinää ei tule eli virranjakaja sökönä? Pitänee viedä saamaan valohoitoa paikalliseen korjaamoon.
FLEKU
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Touko 2008 21:07

Re: Ford Ka -00 nykii ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja FLEKU »

vai puola ? ?
FLEKU
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Touko 2008 21:07

Re: Ford Ka -00 nykii ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja FLEKU »

Onko löytynyt ratkaisua ongelmaan ?
HerraR
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Kesä 2011 14:48

Re: Ford Ka -00 nykii ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja HerraR »

Tervehdys!

Uusi forumilainen hakee apua samaan vaivaan: Ka (2000) rupesi keväällä ajoittain nykimään, vaiva lisääntyi ja nyt ovat tehot koko ajan kateissa niin pahasti, että huippunopeus lienee noin 50 km/h ja jopa valoista lähteminen tuskaa. Pistin auton seisontaan, koska oli pitkä ulkomaanreissu, mutta nyt pitäisi saada Ka kuntoon.

Tyhjäkäynti on ok, keväällä vaihdoin tulpat, pa-suodattimen ja ilmansuodattimen. Jokaiseen tulppaan tulee myös kipinä ok. Seuraavaksi ilmeisesti MAF:in puhdistus - vai onko kellään parempia vinkkejä?
HerraR
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Kesä 2011 14:48

Re: Ford Ka -00 nykii ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja HerraR »

Sama murhe jatkuu. Nyt vaihdettu:
- tulpat
- tulpan johdot
- puola
- MAP-anturi
- ilmansuodatin
- bensasuodatin

Käynnistäessä starttaa nätisti, mutta kun painaa kaasua enemmän, kuuluu jonkinlainen suhahdus, ja tuntuu että kone alkaa käydä vajailla pytyillä. Kaasun kun höllää, auto meinaa sammahtaa kokonaan, mutta noin viiden sekunnin päästä tyhjäkäynti palaa normaaliksi. Ideat alkavat olla vähissä - mitä kannattaisi arpoa seuraavaksi?
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Ford Ka -00 nykii ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Itsekin hiljattain nykimisoireiden kanssa pähkäilleenä suosittelisin melkein viemään auton merkkihuoltoon vianetsintään. Ja tämä ei ollut vitsi. Ainakin Tampereella merkkiliikkeessä on tarjolla alle 200e hintaan (kiinteähintainen!) vianetsintä, eli sillä rahalla he etsivät vian vaikka kestäis viikon. Kannattaa huomioida että vaikka korjattava auto olisikin jo vanha / ei-niin-arvokas niin tuon pari sataa tuhlaa hetkessä uusimalla summamutikassa vääriä osia, eikä auto siltikään tule kuntoon. Toki jos harrastusmielessä yrittää saada auton itse kuntoon, niin sittenhän rahan palaminen ei haittaa; ja saahan sillä rahalla sentään vaihdettua ~10 vuotta vanhoja osia vähän "tuoreempiin" :wink:
HerraR
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Kesä 2011 14:48

Re: Ford Ka -00 nykii ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja HerraR »

Joo, perusteltu mielipide tuo merkkihuoltokin. Mutta: auto kun ei ole katsastettu tai vakuutuksissa, ja sillä ei käytännössä voi tällä hetkellä ajaa, alkaa operaatio saavuttaa sen verran suuria mittasuhteita että into laimenee. Plus kaikki tähän mennessä vaihdetut osat ovat olleet enemmän tai vähemmän finaalissa, eli uusinta olisi tullu joka tapauksessa eteen lähiaikoina. Esim bensasuodatinta ei varmaan ole koskaan aiemmin vaihdettu. Meinaan vielä koitaa arpoa itsekseni hetken, jos ei apu löydy sitten on pakko turvautua testeriin.

Auto siis käynnistyy nätisti, mutta kun painaa kaasua tuntuu että putoaa kolmelle pytylle. Kierrättämisen jälkeen kun antaa palautua tyhjäkäynnille, käy noin viisi sekuntia niin epätasaisesti että melkein sammuu - sitten tyhjäkäynti palautuu nätiksi. Ilmavuotoja en ole löytänyt ainakaan jarrukliineriä suihkuttelemalla. Mites hapettunut ECU?
Gona
Viestit: 174
Liittynyt: 15 Touko 2007 13:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Ford Ka -00 nykii ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja Gona »

Irroittakaa akusta miinusjohto vaikka tunniksi. Tämä saa ECU nollaamaan itsensä, kun se taas kytketään takaisin ja käyttää konetta ECU opettelee jonkin aikaa koneen käyttöä. Tuolloin seilaava tyhjäkäynti ja kaasun jääminen päälle on normaalia, mutta tulisi kadota lopuksi. Ei ainakaan paljoa maksa kokeilu, mutta auttaako eri juttu.

Toinen mitä tarkistaisin olisi kaasuläppäanturi sillä sen johtosarjaa paranneltu joskus 2001 vuodesta eteenpäin. Toinen auton ECU on apparinjalkatilassa kojelaudan takana. Konehuoneen puolelta apparin kulmasta pitäisi mennä paksunippu johtoja tulipellistä läpi. Tuo auki ja tarkistus, että kosteutta/hapettumaa tai muuta skeidaa ei ole liittimessä ja vähän CRC:tä päälle ja takaisin kiinni.
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
Avatar
rangleri
Viestit: 361
Liittynyt: 23 Syys 2008 21:38

Re: Ford Ka -00 nykii ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja rangleri »

Ettei olisi nyt vaan katalysaattori tai putkisto muuten tukossa?
Mondeo mk1 2.0 4d -96
HerraR
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Kesä 2011 14:48

Re: Ford Ka -00 nykii ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja HerraR »

Päivitetään tämä: ongelma ratkesi jo aikaa sitten, syyllinen oli kaasuläppäanturi.
koneasentaja

Re: Ford Ka -00 nykii ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja koneasentaja »

Tyttären Ka -98 jättää lähdön tapahduttua kierrokset (kaasun) ylös ja ne eivät laske tyhjäkäynnille ennenkuin vauhti on aivan kävelyvauhtia. Taidampa kokeilla virran poisottoa ensin?
Avatar
Jari_M
Viestit: 17
Liittynyt: 17 Joulu 2008 23:04
Paikkakunta: Espoo

Re: Ford Ka -00 nykii ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja Jari_M »

Oma Ka kävi merkkiliikkeessä ja pitkään jatkuneiden ja alati pahentuneiden nykimisten syyksi paljastui etummainen lambda-anturi, vaikka epäilin itse sitä tyhjäkäynnin lisäilmaventtiiliä. Vikavalo ei syttynyt kertaakaan vaikka ongelmat oli välillä tosi pahoja, mutta lambdaan viittaavia vikakoodeja oli kuitenkin tallentunut ecuun. Tyhjäkäynti laskee välillä tosi alas joten kyllä se venttiilikin pitäisi puhdistaa, on vaan pirulainen niin kivassa paikassa imusarjan alla tässä uudemmalla koneella varustetussa Ka:ssa. :evil:
ex-Ford Ka Color -03
Tunturi City S -85 (mopo)
ex-Fiat Uno Fire -87
Markku56

Re: Ford Ka -00 nykii ja tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja Markku56 »

Ka -98vm. Oireet : Nykiminen, kierrokset nousi tappiin vaihdetta vaihtaessa eli ei pudonnut tyhjäkäynnille vaan päinvastoin.
Auton pysähtyessä kierrokset putos suunnilleen normaaliin tyhjäkäyntiin.

Korjaus: Tyhjäkäyntiventtiilin puhdistus.("tyhjäkäyntimoottori" nimeä myös joku käyttää ).
Sijaitsee keskellä konetta heti käsien ulottuvilla, jossa on sähköpistoke (kahdella johdolla) ja "mötikkä" joka on magneettiventiili.
Irroitus: kaksi 8:mm pulttia auki ja sähköpistoke irti (aikaa kuluu noin 1min) niin ventiili on irti kädessäsi.
Sitten vaan osan kanssa sisätiloihin hyvän työvalon alle.
Puhdistus: Itse käytin Air sensor cleania ( CRC tuote ) 9,90 €/ purkki. Käy myös muut liottimet jotka irroittaa karstat ja muun öljyisen moskan.
Ota osa käteen ja katso kahdesta kanavasta sisälle niin eikö näytä aika mustalta eli karstoittunut.
Täytä osa liuottimella suihkuttamalla tai kaatamalla sitä jommastakummasta reiästä ja jätä muhimaan.
Kaada sen jälkeen likainen liuotin pois ja toista tarvittaessa sama kunnes likaa ei enään tule liuottimen mukana.
Kun tämän olet tehnyt ota osa käteen niin että magneettiventtiilin "mötikkä" on vasemmalla. Näet karan, jota kyseinen "mötikkä" liikuttaa
tarpeen mukaan. Oikenpuoleiseta kanavasta näkyy kyseinen kara, jossa jousi ympärillä.
Sitten se tärkein : Kara oli jumissa vielä edellisen liuotuksen jälkeen.
Tein seuraavaa : Osa käteen,( mötikkä vasemmalla puolella ) pienellä ruuvimeisselillä(noin 2mm leveällä)vasemmasta kanavasta varovasti painaen kanavien
välisenämän ja karassa olevan pyöreän "lautasen"väliin, sitten väännät hiljaa niin että kara liikkuu vasemmalle. Itsellä tuntui että siellä oli kuin hiekkaa
välissä kaikesta liuotuksista huolimatta. Täytin osan liottimella ja jatkoin karan liikuttelua ruuvarilla niin alkoi herkistyä. Eli karaa liikutti vasemmalle niin jousi jaksoi vetää sen takaisin. Jouduin nytkyttelemään varovasti monta kertaa, mutta joka kerralla karan liike herkistyi. Lopuksi täytin osan astianpesuaineella ja huuhtelin kuumalla vedellä ja kuivasin pölynimurilla. Osa paikoilleen n. 1min, koeajo ja kaikki pelas taas. Koko hommaan ei mene tuntia kauempaa, mutta tärkeintä on varmistaa se kanavien välisen venttiilin karan liikkuvuus. Kallis juttu korjaamolla. Siellä kun ei puhdisteta vanhoja osia vaan laitetaan uutta tilalle, tämäkin osa maksaa kait useamman satasen, jonka vaihto kestää 5min.
Vastaa Viestiin