Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
fiestaxr2i
Viestit: 59
Liittynyt: 01 Kesä 2010 09:21
Paikkakunta: rovaniemi
Viesti:

Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Viesti Kirjoittaja fiestaxr2i »

Elikkäs autona on Ford fiesta mk3 vm-91 xr2i.

Tarkotuksena olis tehdä turbo tekniikka kyseiseen autoon.tällähetkellä nokalla on 1,6 efi cvh,ilman kattia ja lambdaa eli ei vähäpäästöinen,(onneksi kuulemma vaikeampaa jos olis kattivekotin).
nyt autossa on palikoita 4-2-1 peltisarja säädettävä nokkapyörä ja taitaa olla joku rankempi nokka,kun tyhjäkäynti on vähän rattorimainen ja alle 3000kiekan ei oikein tahdo herätä heti 3400 jälkeen alkaa kyyti maistumaan,ja alkoo todella reilusti ahtamaan ilmaan koneeseen oikein vihellys käy :D.

näin aluksi olis tarkotus hommata rs turbon imusarja ja ruiskuvehkeet eli mekaninen ruisku tulossa,kuinkahan kivuttomasti se istuu tuohon fiestan mottiin paikalleen?.ja viisaammat voisi kertoa mitä seuraavaksi pitäs hommata ja kertoa vähän miten aletaan rakentamaan?.

oma mietitty versio ehkä helpoin tie itselle,zvh 1.8 -2.0 jompi kumpi jos tulisi vain vastaan sopiva alakerta,kyseyisen yhdistelmäkoneen rakennuksesta olen ottanut paljon selvää ja onnistun sen helposti rakentamaan tietty männistä siivupoijjes ja metallista kannentiivistettä paikalleen,onko muuten järkevämpi pistää vain metallinen tiiviste tukkimaan ne ylimääräset öljykanavat vai pitäisikö metallitapeilla ihan tukkia?.
sitten vain cvh kansi paikalleen ja rs turbon imusarja ja johtosarjat ja sun muut sitten joku pakosarja tehastekonen tai itse pitää hitsailla vesijohtoputkesta,ahdin ja sitten kai se alkaa siinä olemaan nii ja tietty pensanpaineita nostaa tarpeeksi.

ja eikun pojat vain vastailemaan.toivottavasti joku saa tekstistä selvää :D
fiestaxr2i
Viestit: 59
Liittynyt: 01 Kesä 2010 09:21
Paikkakunta: rovaniemi
Viesti:

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Viesti Kirjoittaja fiestaxr2i »

jahas :D ..ei tänne ainakaan tungosta ole ollut kirjottajilla.(harmi).

projekti edistynyt hieman tuli hankittua nyt sitten escort rs turbon täydellinen mekaaninen ruiskupaketti kaikki boksit ja ahtoputket ja välijäähdytin vakio kylläkin,sit vielä johtosarjakin tosin koko turbo auton johtosarja...

pitäis alkaa koneen johdot selvittelemään ja riisumaan ylimääräiset johdot tietty poijjes :) .eli jos olis jossain täällä semmonen kiva ihminen joka antaisi johtokaaviot nii tietäis alkaa kattelemaan mikä menee mihinkin.

tossa johtosarjassa oli mukana myös ajotietokone/kulutusmittari vai mikähän toi nyt on oikealta nimeltään.onko kätevä laite asentaa ja käyttää vai jätänkö pois matkasta oli kyllä 1 sylinterille menevässä pensaputkessa se mötikkä välissä joka vissiin sen tiedon kerää.

kuvia alan tänne lisäilemään kuhan kerkeän.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Viesti Kirjoittaja emax »

-91 ruisku eikä ole vähäpäästöinen eikä lambdaa :shock: Kannattais varmaan käydä vielä konttorilla tarkastamas. Ei ole pitkäkään aika kun yks rakenti turbo sierraa ja vasta konttorilla selvis että onkin vähäpäästöinen vaikkei ottees ollu mitään merkintää -> se siitä hommasta.

Tuosta zvh:n kannentiivisteestä, jos laitat 2 litraisen niin tarvit jenkkipoikien 1,9 cvh:n kannentiivisteen. Sopivan felpron saa rallyracelta, kuin myös muitakin osia. Öljykanavien tukkimiseen voi sorvauttaa jossain sopivat tulpat, itse tekisin varmaan messingistä. Vesipumpulle joutuu myös tekemään sovite laipan.
Nämä kaikki on lukema tietoa, ja varmaan myös samoilta sivuilta missä olet itsekkin jo käynyt.

Mutta eikös rs turbo fiestaa ole vähäpäästöisenä? Jos on niin sellaisen koneen tai edes sen näköisen voi sinne laittaa vaikka olisikin vähäpäästöinen.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
fiestaxr2i
Viestit: 59
Liittynyt: 01 Kesä 2010 09:21
Paikkakunta: rovaniemi
Viesti:

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Viesti Kirjoittaja fiestaxr2i »

Niin olenkin käynyt usempaan otteeseen jo katsastamassa autoni ei vähäpäästösenä ja aina on katsastus mennyt läpi,ja ei myöskään ole kattia tässä vehkeessä.

tosin tuosta kannentiivisteestä on jotku sanoneet että käy ihan vakio tiivistekkin.
Turbo fiestasta en oo kyllä varma onko vähäpäästönen vai ei.kyseisen tekniikan löytäminen on vähän hankalaa tuotu vain tietojeni mukaan 2kpl suomeen! :D
fiestaxr2i
Viestit: 59
Liittynyt: 01 Kesä 2010 09:21
Paikkakunta: rovaniemi
Viesti:

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Viesti Kirjoittaja fiestaxr2i »

Kuva
By fiestaxr2i at 2011-12-04

Kuva
By fiestaxr2i at 2011-12-04


Ja pientä testiä onnistuuko nämä kuvan liittämiset :D .
Siinäpä olis kampe ja konehuonetta vähän viimekesältä.
LoLz
Viestit: 4
Liittynyt: 07 Loka 2011 20:10

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Viesti Kirjoittaja LoLz »

Voisin kyllä 100% varmuudella sanoa että tuo on vähäpäästöinen.
fiestaxr2i
Viestit: 59
Liittynyt: 01 Kesä 2010 09:21
Paikkakunta: rovaniemi
Viesti:

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Viesti Kirjoittaja fiestaxr2i »

:D näinkö meinaat?? mitäs muut on mieltä?.

itse kyllä olen sitä mieltä ettie ole vähäpäästönen.kun tehtaalta tullessa ei ole lambdaa eikä kattia ja otteessa ei mitään mainintaa,eihän sitä voi edes kuvitellakkaan et menis vähäpäästösenä läpi ilman noita mainittavia osia. :D
LoLz
Viestit: 4
Liittynyt: 07 Loka 2011 20:10

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Viesti Kirjoittaja LoLz »

Kannattaa varmistaa katsastuskonttorilta
Gona
Viestit: 174
Liittynyt: 15 Touko 2007 13:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Viesti Kirjoittaja Gona »

Kyllä niitä FRST on myyty joku parikymmentä silloin kun se tarjolla oli. Myöhemmin niitä on sitten haettu jokunen lisää.

RS turbot on suurimmalta osin katittomia. Tiedä sitten niistä mitä tänne suomeen on raahattu. Veikkausen sanoisin, että katittomia. Joku alku kuukausi X/1992 jonka jälkeen kaikki myytävät autot tuli oli olla vähäpäästöisiä.

Kysyisin miksi haluat sen mekaanisen ruiskun tuon tilalle? Cossun bensapumppu tankkiin ja beiget suuttimet kiinni. Ja sitten kone auki ja remonttiin.

Todellakin kannattaa ottaa selvää, kun auto on noin rajalla tuota aikaa jolloin vähäpäästöisyys tuli, että ei puihin mene.
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
fiestaxr2i
Viestit: 59
Liittynyt: 01 Kesä 2010 09:21
Paikkakunta: rovaniemi
Viesti:

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Viesti Kirjoittaja fiestaxr2i »

:D aivan no onhan niitä sitten jokunen suomessa,itse katsoin wikistä.

Ihan vain siksi mekaaninen että olis helpompi homma ja vähemmän rahaa vievä,eikös jotain sytkäajotuksia pitäisi muunnella ja imusarja tehdä paineenkestäväksi ja jotain muuta hieenosäätöä myös..
fiestaxr2i
Viestit: 59
Liittynyt: 01 Kesä 2010 09:21
Paikkakunta: rovaniemi
Viesti:

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Viesti Kirjoittaja fiestaxr2i »

Ja hankintoja tuli ostettua

Kuva
By fiestaxr2i at 2011-12-04

Kuva
By fiestaxr2i at 2011-12-04

Kuva
By fiestaxr2i at 2011-12-04

Mukavan näkönen johtosarja :D

Kuva
By fiestaxr2i at 2011-12-04

Tuota mikäs tämä osa oikein on?
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Viesti Kirjoittaja emax »

Lisäilmaventtiili. Antaa kylmänä ryyppy päällä lisää "kaasua".
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
watipaa
Viestit: 123
Liittynyt: 30 Loka 2006 13:08
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Viesti Kirjoittaja watipaa »

[quote="Gona"] "Kyllä niitä FRST on myyty joku parikymmentä silloin kun se tarjolla oli." Mistä moinen tieto ? monet ovat puhuneet että 2 myytiin uutena suomeen.
Viimeksi muokannut watipaa, 15 Tammi 2012 12:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Viesti Kirjoittaja emax »

emax kirjoitti:Ei ole pitkäkään aika kun yks rakenti turbo sierraa ja vasta konttorilla selvis että onkin vähäpäästöinen vaikkei ottees ollu mitään merkintää -> se siitä hommasta.
Löysinpäs vielä
viewtopic.php?f=10&t=24668
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
rangleri
Viestit: 361
Liittynyt: 23 Syys 2008 21:38

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Viesti Kirjoittaja rangleri »

Löysinpäs vielä
viewtopic.php?f=10&t=24668
Oho minun töppäilyt löytyi vielä :)
Mitenkään niitä puolustelematta, :P papereissa ei lukenut katalysaattoreista eikä vähäpäästöisyydestä mitään, edellinen katsastuskin oli tehty isopäästöisen rajoilla.
Mutta tämä auto voi ihan hyvin ollakin tuolla "säätämättömällä ruiskulla". CVH jäi pois joskus 1992, joten hyvinkin voi olla että vasta Zetec moottoriseen XR2i:hin tuli lambda. Toisaalta eihän se kysyminenkään mitään maksa.

Mutta tämähän on mitä mielenkiintoisin idea tehdä ahdettu Mk3 Fiesta. Täällä ainakin seurataan aihetta innolla.
Kun tästä nyt näköjään tulee ns. omavalmistemoottori(vai miksikä sitä kutsutaankin), joka pitää penkittää, kannattaa ehkä laittaa joku isompi välijäähdytin kuin tuo escortin. Se voi olla vaikea sovittaakin sinne kun se on alun perin siinä jäähdyttimen vierellä. Kun jos sen joskus vaihtaa niin taas pitää penkittää ja muutoskatsastaa. Ja välijäähdytin vaikuttaa paljon koneen kestävyyteen.

Jos meinaat käyttää tuota Efin kantta niin siinä on imukanavissa ne aika isot suuttimien kolot jotka tulee melkein tuon Jetin sarjan tiivistepinnan ulkolaitaan asti. Saattaa se juuri tiivistyä mutta aika iso porras siihen jää kanavaan, virtauksia ajatellen ei ihan paras mutta kyllähän se ilma ahdettuna sinne menee!
Toinen ongelma voi olla miten saat virranjakajan tuohon kanteen ja onko nokka-akselissa sille lovet.
Akun voi joutua siirtämään pois konehuoneesta kun tuo määräjakajasysteemi on yllättävän kookas siellä.
Polttoainejärjestelmässä myös miettimistä, Efin pumppu pitää ehkä vaihtaa järeämpään kun tuon mekaanisen paine on huomattavasti isompi. Tai sen voisi laittaa vaikka siirtopumpuksi pumppaamaan johonkin välisäiliöön mistä KE-Jetronicin pumppu ottaa ainetta. Tai sitten tekee tankkiin isomman lähdön alareunaan ja pumppu alapuolelle. Tai etsii jostain imevän K-Jetin pumpun. Tapoja on monia.

KE-Jetin sähkökaavio:
http://www.fordmanuals.org/page-1272.html
Jos tuo lattialla näkyvä johtosarja on Escortista, kannattaa miettiä etsiikö siitä vain tarpeelliset ruiskun ja sytytyksen sähköt ja liittää ne tuohon Fiestan järjestelmään. Siinä ei kuitenkaan montaa johtoa ole yhteydessä auton muuhun johtosarjaan(melkein ainoat käyttösähköt ja kierroslukusignaali), bensapumpun relekin on erikseen eikä sulakerasiassa.

Äh mitä minä tässä neuvomaan, sinulla on suunnitelmat ja teet miten haluat :wink:

Tuossahan on jo hyvin osia, niitä saa varmaan suht halvalla kun ihmiset hylkää noita sinänsä luotettavia mekaanisia ruiskuja.
Boschilla on kirjojakin tuohon mekaaniseen järjestelmään mitä niin ikään on nyt poistomyynnissä, jos haluaa oikein guruksi.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
jushi69
Viestit: 96
Liittynyt: 05 Helmi 2005 21:42
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Viesti Kirjoittaja jushi69 »

unohda tuo mekaaninen ruisku! megaa vaan kasaileen ja opiskeleen.
luultavasti katin joudut laittaan josset hae koneeseen voortilta lappuja
tehot ei saa ylittää vähän yli 150 heppaa
Mondeo 2.0 TDCI Titanium S -11
"Red Devil" -Ikuisuusprojekti-
fiestaxr2i
Viestit: 59
Liittynyt: 01 Kesä 2010 09:21
Paikkakunta: rovaniemi
Viesti:

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Viesti Kirjoittaja fiestaxr2i »

Sitä mie lueskelinkin että oli jälkeen päin katsastettu vähäpäästöiseksi kun ulkomailta oli tuotu.oma vehe on ihan suomi auto,tuota mk3 on tehty 2 mallia cvh koneella toisessa on lambdaton ja katiton ja toinen on taas lambdalla ja katilla,ainakin itse ymmärsin luettuani näin.

OMa fiestan ahtaminen on kypsynyt mielessäni jo pitkään nyt saan alkaa toteuttelemaan projektia pikkuhiljaa.ajatuksena onkin tehdä vakio välijäähyllä ja noin vakio ahdot että pysyisi tehot tuolla alle 150hp,jälkeenpäin voi sitten alkaa piristelemään lisää.pakko sanoa että ahdasta varmasti tulee konehuoneessa,akku lähtee ensimmäisenä konttiin tilaa viemästä.mekaaninen ruiskusysteemi on kyllä todella kookas palikka.

Mieleen juolahti kysymys jos tekis noille mekaanisen ruiskulle jotku väliholkit ja istuttais ne efin imusarjaan periaatteessa sehän voisi onnistua`?.
Virranjakajan asettelu onkin aika yksinkertaista jos nokkakepissä ei ole sytkän lovia niin hankitaan semmonen keppi mistä ne löytyy,en sit tiedä onko kannenkyljessä se lukituspultin reikä vai ei jos ei ole nii se sit pitää tehdä siihen.

kiitäs kaaviokuvasta helpottaa asiaa vähän paremmin,onkohan suomennuksia jossain mikä johto menis mihinkin?.niinhän se ajattelinkin tedä johtosarjasta kaikki muu ylimääränen pois vain koneen johdot jättää.

Mitenhän onnistuisiko tuon pensanpaineen nostamaan jos laittaisi y haaran tankkiin ja toisen xr2:sen vakiopumpun vierelle pumppaamaan samaa linjaa pitkin.
fiestaxr2i
Viestit: 59
Liittynyt: 01 Kesä 2010 09:21
Paikkakunta: rovaniemi
Viesti:

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Viesti Kirjoittaja fiestaxr2i »

Kukahan viisas osais laittaa tän keskustelun tonne projektipuolelle? :D
G_evo
Viestit: 124
Liittynyt: 08 Touko 2010 11:00

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Viesti Kirjoittaja G_evo »

Ihan näin ohimennen, tuli hommattua mk3 Xr2i :roll: eipä ole vähä päästöinen taikka lambdaa. sitä ihmettelin myös kun ei itsellä lue mitään tehojen kohdalla papereissa..
Ford Fiesta Xr2i vm.1990 ex-
Ford Sierra 2.0 vm.1985 ex-
Volvo 940 Turbo vm.1997 B230FT + M90 302hv/460nm
fiestaxr2i
Viestit: 59
Liittynyt: 01 Kesä 2010 09:21
Paikkakunta: rovaniemi
Viesti:

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Viesti Kirjoittaja fiestaxr2i »

juuri näin jollakin muullakin samallainen :wink: ..

pikkuisen on rojekti edennyt tuskasen hitaasti vain :(
nyt on hankittu zetecin 2.0 motti pitäs vain pistää se nyt atomeiksi :D
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Viesti Kirjoittaja emax »

G_evo kirjoitti:Ihan näin ohimennen, tuli hommattua mk3 Xr2i :roll: eipä ole vähä päästöinen taikka lambdaa. sitä ihmettelin myös kun ei itsellä lue mitään tehojen kohdalla papereissa..
Harvoin niitä tehoja oli vielä -90 luvun alussakaan papereihin merkitty.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
G_evo
Viestit: 124
Liittynyt: 08 Touko 2010 11:00

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Viesti Kirjoittaja G_evo »

ihmettelen vaan kun oli tuossa 85 riesassa merkittynä.. ja edellisessä -91 corsassa
Ford Fiesta Xr2i vm.1990 ex-
Ford Sierra 2.0 vm.1985 ex-
Volvo 940 Turbo vm.1997 B230FT + M90 302hv/460nm
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Viesti Kirjoittaja emax »

Joku viisaampi varmaan osaa selventää :) Mulla on se kans tyhjänä tuos sierras ja oli myös edellises 190E -88 mersus, mutta oon vaan ajatellu ettei siihen vaan ole kukaan jaksanu mitää kirjoittaa..

E: muutos katsastaa pitää joka tapauksessa jos vaihtaa moottorin tai laittaa turbon, tms. Ne tehorajattomat ns. A-paperit on sitä vanhaa aikaa kun vielä piti erikseen anoa "turbolupa" että sai laittaa turbon. Ja A-paperit on erikseen anottu ja maksettu, kun on alettu virittämään. Ei sattuman varaisesti saatu. Nykyään niistäkin papereista on hyötyä lähinnä vain silloin kun niissä lukee tarpeeksi suuren ahtimen lisäksi "polttoaineen suihkutus" ja "välijäähdytin"
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
G_evo
Viestit: 124
Liittynyt: 08 Touko 2010 11:00

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Viesti Kirjoittaja G_evo »

No tietenkin muutoskatsastus jos kerran ahtimen lisää :) onhan se jo moottoriin isompi muutos, samoin kuin 8v -> 16v
Ford Fiesta Xr2i vm.1990 ex-
Ford Sierra 2.0 vm.1985 ex-
Volvo 940 Turbo vm.1997 B230FT + M90 302hv/460nm
fiestaxr2i
Viestit: 59
Liittynyt: 01 Kesä 2010 09:21
Paikkakunta: rovaniemi
Viesti:

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Viesti Kirjoittaja fiestaxr2i »

katselin tuossa tuota imusarjan välilaippaa joka tulee kanteen kiinni..nii kukas osais sanoa mitkä ne 2 anturia siinä on?.
Vastaa Viestiin