Escort 1997 kytkinpolkimen irrotus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Endura-DE
Viestit: 31
Liittynyt: 05 Kesä 2010 12:08

Escort 1997 kytkinpolkimen irrotus

Viesti Kirjoittaja Endura-DE »

Terve !

Auto on Ford Escot 1.8TD vm 1997, ajettu 298 tkm.

Kytkinpoljin jäi pohjaan ja syyksi paljastui se iso valkoinen muovinen hammastettu kiekko, johon vaijeri kiinnitetään. Kiekko on murtunut keskeltä kahtia.

Vaikka kytkinpolkimessa oli tämä hammaskiekko, automaattisäätöä EI ole.

Miten kytkinpoljin irrotettaan akseliltaan ?

Kiekon osat on kaivettu pois polkimen juuresta.
Kytkinvaijeri on irrotettu.
Kytkinpolkimen asetelma oli kahdella mutterilla kiinni koko polljinasetelmassa, ne on avattu.
Kytkinpolkimen asetelma liikkuu akselilla noin 5mm sivuun vasemmalle ja "puree" sitten kiinni.
Asetelma ei ota vielä kiinni sulakerasiaan tai sen kiinnitysrautoihin.

Asetelman ja akselin välillä on klappia, joten siihen en usko sen purevan.
Näyttäisi että poljinasetelma jumittaa kiinni yläpäästään, missä sen alla on vaijerin läpivientikumi. Voiko vanha läpivientikumi juuttua niin tiukkaan poljinasetelmaan, että se pitelee kiinni?

Puranko ylipäätään oikein?
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: Escort 1997 kytkinpolkimen irrotus

Viesti Kirjoittaja jsel »

Muistaakseni näin: akselin toisessa päässä on lukkorengas tai sokka, se pois ja työnnetään akseli pois jolloin poljin putoaa. Uudet osat paikoilleen ja akseli takaisin. Todella ahdas ja ***tumainen paikka.

EDIT: Netistä löytynyt Microcatin räjäytyskuva aiheesta:

Kuva
Endura-DE
Viestit: 31
Liittynyt: 05 Kesä 2010 12:08

Re: Escort 1997 kytkinpolkimen irrotus

Viesti Kirjoittaja Endura-DE »

Terve ja kiitos
tuo kuva on hyvä. Mutta minusta autoni kytkinpoljin on erilainen. Automaattisäädön osia ei ole kun se on ruuvisäätöinen. Lisäksi kytkinpolkimen akselissa ei näy eikä tunnu muita lukitusrenkaita kuin jarrupolkimen vieressä oleva.
Kuvassa on akseli (5). Sen toinen pää on koneistettu D-muotoiseksi. Sellainen on minunkin autossa. Ilmeisesti ainoa suunta mihin akselin voi työntää on vasemmalla eli poispäin auton keskilinjalta.
Mistä tuo Microcat kuva löytyi ???
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: Escort 1997 kytkinpolkimen irrotus

Viesti Kirjoittaja jsel »

Endura-DE kirjoitti: Mistä tuo Microcat kuva löytyi ???
Pistin Googlen kuvahakuun "escort clutch pedal remove", ja päädyin jonkun kuva kautta tälle sivulle.
Endura-DE
Viestit: 31
Liittynyt: 05 Kesä 2010 12:08

Re: Escort 1997 kytkinpolkimen irrotus

Viesti Kirjoittaja Endura-DE »

No nyt on remontti tehty.

Minun autossa rakenne oli sellainen, että jarrupolkimen vieressä akselin keskellä on lukitusrengas. Sen kun irrottaa, akseli liikkuu sormivoimin vasemmalle, ja tulee ensin jarrupolkin ja sitten kytkinpolkimen läpi. Lopulta saa siis kytkinpolkimen käsiinsä. Samalla akselilta putoaa muovisia holkkeja, jotka täytyy kerätä oikeassa järjestyksessä talteen.

Akselin keskikonsolin puoleinen pää on koneistettu D -kirjaimen muotoiseksi, ja poljinasetelman rungossa on vastaavan muotoinen reikä. Akseli liikkuu siis vain keskikonsolista poispäin. Akseli on pysyy paikallaan tämän D-koneistuksen ja jarrupolkimen vieressä olevan lukitusrenkaan pitämänä.

Fordilta saaduissa kuvissa oli lukitusrengas keskellä ja vasemmanpuoleisessa päässä, mutta minun autossa oli rengas vain keskellä, akselin päässä ei ollut edes uraa.
Vastaa Viestiin