Sierra 1.6 alipaineletku + jälkikäynti

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
NapapiirinSankari
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Elo 2011 14:29

Sierra 1.6 alipaineletku + jälkikäynti

Viesti Kirjoittaja NapapiirinSankari »

Hei,

Elikkäs tommonen aarre ku 1.6 kaasari Sierra. Menohaluja riittä eli ei meinaa sammua. Jälkikäynninestosolenoidi pelaa, eli ongelma on jossain muualla. Jos ton solenoidin johdon nyppää irti (eli solenoidi sulkee linjan) tyhjäkäynnillä niin kone alkaa käymään helvetin huonosti (mutta pysyy kuitenkin nipinnapin käynnissä). Kone alkaa imemään bensaa päälinjan kautta (vai mikä nyt oikea termi onkaan kun en oo näitä kaasareita räpänny) eli solenoidin ohi, näkee selvästi kun ottaa ilmanputsarin pois. Saa justiin sen verran bensaa että jaksaa pysyä käynnissä (hörppää, meinaa sammua, hörppää, meinaa sammua jne.). Yritin pienentää tyhjäkäyntiä mutta kierrokset ei tipu 500 alle ihan sama kuinka löysällä ruuvi on (ei auttanu)? Kaasarina siis se weberin kaasari (joku dfth?). Onko kaasuläppä väljä vai mikä tätä vaivaa?

Toinen ongelma (voi liittyä edelliseen?) on puuttuva alipaineletku (imusarjassa). En meinaa millään löytää mitään loogista paikkaa sille?
Eli tos kuvia (toisessa kuvassa näkyy toi jäkikäynninestosolenoidi (hirvee sanahirviö)
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Eli siis tuo tyhjä töhö joka sojottaa ylöspäin (2 alinta kuvaa eri moottorista, pieni putkenpätkä kiinni).

Jos löytyy kohtalotovereita samalla autolla niin voitteko vilkasta mihin tuon on tarkotus mennä?
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierra 1.6 alipaineletku + jälkikäynti

Viesti Kirjoittaja emax »

Siitä kuuluis mennä ilmanputsariin sellainen ohkainen punainen letku. Ei ole aivan välttämätön eli sen voi vaan tukkiakkin. Sen kuuluis käännellä sitä läppää joka ohjaa ilman joko pakosarjan päältä tai suoraan ulkoilmasta.
Onhan ne suuttimet siinä kaasarin päällä kunnolla kiinni?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
NapapiirinSankari
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Elo 2011 14:29

Re: Sierra 1.6 alipaineletku + jälkikäynti

Viesti Kirjoittaja NapapiirinSankari »

emax kirjoitti:Siitä kuuluis mennä ilmanputsariin sellainen ohkainen punainen letku. Ei ole aivan välttämätön eli sen voi vaan tukkiakkin. Sen kuuluis käännellä sitä läppää joka ohjaa ilman joko pakosarjan päältä tai suoraan ulkoilmasta.
Onhan ne suuttimet siinä kaasarin päällä kunnolla kiinni?
Joo no se koko systeemi on muutenki paskana niin laitetaan tukkoon...

Suuttimet on kyllä kunnolla kiinni.

E:Tos on videota, tuskin auttaa mitään, kuulostaa livenä paljon pahemmalta
http://youtu.be/1y_nRdyKOfs
Moottori siis heiluu (kun meinaa sammua), ei kamera vaikka krapula onki

Koneenhan on tarkoitus sammua kun nyppää solenoidin johdon irti?




E: Lisäpäivitystä:
Letkuissa, jotka menevät imusarjasta tohon solenoidin viereen (2. kuva) ja virranjakajaan ei tunnu minkäänlaista imua (kokeilin ilman sitä välimötikkääkin), voisko johtua tästä?
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierra 1.6 alipaineletku + jälkikäynti

Viesti Kirjoittaja tursas »

En kyllä nyt ymmärrä mikä vika tässä on, sorry, eikös se kone pidä sammuttaa virta-avaimesta eikä nykiä niitä johtoja, pitää ottaa bisse ja lukea kait uudestaan.. :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
NapapiirinSankari
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Elo 2011 14:29

Re: Sierra 1.6 alipaineletku + jälkikäynti

Viesti Kirjoittaja NapapiirinSankari »

tursas kirjoitti:En kyllä nyt ymmärrä mikä vika tässä on, sorry, eikös se kone pidä sammuttaa virta-avaimesta eikä nykiä niitä johtoja, pitää ottaa bisse ja lukea kait uudestaan.. :D
Tai sitten on menny jo ihan tarpeeksi bisseä? :D no ei, lisää vaan molemmille niin eikö me joku yhteissopu saada ennemmin tai myöhemmin

Eli jos solenoidin johdon nyppää irti tyhjäkäynnillä, niin sen pitäisi estää bensaa pääsemästä koneeseen eli sammuttaa se (näin kerrottiin Weberin sivulla). Jos kone ei sammu kun johdon nyppää irti niin se tarkoittaa sitä että bensaa pääsee koneeseen=kun auton sammuttaa virta avaimesta niin bensaa pääsee koneeseen (sillä solenoidi ei estä bensan pääsyä koneeseen kuten aiemmin todettu)=jälkikäynti.

Solenoidi kuitenkin toimii niinkuin pitääkin mutta joku taistelee vastaan ja kusee jostain syystä hieman bensaa solenoidin ohi josta tyhjäkäynti (ja putkeenampuminen) todennäköisesti johtuu.

Ei oo kirjotettu enää selvinpäin niin en syytä ketään jos ei saa selvää.

Pitää varmaan lähteä baaria kohti, hyvät viikonloput kaikille
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierra 1.6 alipaineletku + jälkikäynti

Viesti Kirjoittaja tursas »

Eli vika on siis jälkikäynti.., miten pitkään se sitten käy sammuttamisen jälkeen virta-avaimesta, enpä usko, että sen solenoidin tarkoitus on sammuttaa konetta jos piuhan nykäsee irti.. :roll: ..98:a tankkiin, uudet tulpat ja kovaa ajoa.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
NapapiirinSankari
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Elo 2011 14:29

Re: Sierra 1.6 alipaineletku + jälkikäynti

Viesti Kirjoittaja NapapiirinSankari »

tursas kirjoitti:Eli vika on siis jälkikäynti.., miten pitkään se sitten käy sammuttamisen jälkeen virta-avaimesta, enpä usko, että sen solenoidin tarkoitus on sammuttaa konetta jos piuhan nykäsee irti.. :roll: ..98:a tankkiin, uudet tulpat ja kovaa ajoa.
Kyllä ne yhdellä Weberin sivulla meinas että koneen pitäs sammua mutta onhan sekin varmaan kaasarikohtainen asia. Riippuu vähän päivästä mutta max 10 sekunttia jälkikäyntiä. Tulpat oon uusinu aina tietyin väliajoin,venttiilit ja ajotus säädetty, 98 käytetty jo pari vuotta, karstat yritetty polttaa yms kaikki mitä googlella löytää mutta ei tunnu auttavan.


E:
E: Lisäpäivitystä:
Letkuissa, jotka menevät imusarjasta tohon solenoidin viereen (2. kuva) ja virranjakajaan ei tunnu minkäänlaista imua (kokeilin ilman sitä välimötikkääkin), voisko johtua tästä?
Osaako joku kertoa tästä lisää?
perker
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Kesä 2011 19:51

Re: Sierra 1.6 alipaineletku + jälkikäynti

Viesti Kirjoittaja perker »

Oikeasti järjestelmä toimii, kunhan suljet alipainevuodot pois, siten että sammuttaessasi moottorin virta-avaimesta katkaiset sekä sytytysvirran että jälkikäynnin solenoidin virran. <<moottori sammuu. Tämä edellyttää tietenkin, että kaasuttimen bensiininpinta on oikein säädetty, suuttimet ovat oikean kokoiset sekä kiinniruuvatut.
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierra 1.6 alipaineletku + jälkikäynti

Viesti Kirjoittaja tursas »

Toi kakkoskuvan pikkualipaineliittimen pitäis just mennä sinne ilmanputsariin ja imuilman esilämmityksen säätöön, jos auki, niin tyhjäkäynti sekoaa. Mutta ei se kone ilman sähköä käy, mites virtalukon pohja, jääkö valot päälle mittariin, kun koneen sammuttaa ? Se paksu letku menee koneen kylkeen, mikäköhän virka sillä sitten on, merkillistä... :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierra 1.6 alipaineletku + jälkikäynti

Viesti Kirjoittaja emax »

Virranjakajanletkus ei kuulukkaan olla imua tyhjäkäynnillä, vaan vasta silloin kun painaa kaasua.

Siinä kaasarin kyljes on se low vacuum enrichment (love) kalvo. Eli se josta menee letku imusarjan alle lämpöventtiiliin ja tulee siitä takaisin kaasarin juureen. Koita ottaa siitä letku irti ja tulpata ja kokeile sammuuko sitte. Ja jos sieltä tulee bensaa, niin sieltä on kalvo hajalla.
Sen piirin tarkoitus on "pumpata" kylmänä moottoriin lisää bensaa jos meinaa sammua.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
NapapiirinSankari
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Elo 2011 14:29

Re: Sierra 1.6 alipaineletku + jälkikäynti

Viesti Kirjoittaja NapapiirinSankari »

emax kirjoitti:Virranjakajanletkus ei kuulukkaan olla imua tyhjäkäynnillä, vaan vasta silloin kun painaa kaasua.

Siinä kaasarin kyljes on se low vacuum enrichment (love) kalvo. Eli se josta menee letku imusarjan alle lämpöventtiiliin ja tulee siitä takaisin kaasarin juureen. Koita ottaa siitä letku irti ja tulpata ja kokeile sammuuko sitte. Ja jos sieltä tulee bensaa, niin sieltä on kalvo hajalla.
Sen piirin tarkoitus on "pumpata" kylmänä moottoriin lisää bensaa jos meinaa sammua.
Joo kokeilinkin jo viimmeks kun Sierran kanssa painin, en vain ymmärtänyt kokonaan sen systeemin toimintaperiaatetta. Tulppasin johdon mutta ei sammu (solenoidin piuhalla taikka avaimella). Kuulosti kyllä että olis saanu ehkä vähän vähemmän bensaa mut voi olla kyllä placebo-efektikin. Koitin myös antaa kalvolle alipainetta toisesta lähteestä (kun mähmin sen toimintaperiaatteen kans) niin kyllä se bensaa sinne lykkäs? Kalvo kyllä näytti muistaakseni täysin ehjältä (jos nyt puhutaan samasta kalvosta). Onko mahdollista että kalvossa on joku mikroskooppinen reikä mitä en hokannu ja josta pääsee todella vähän bensaa ja aiheuttaa tyhjäkäynnin?

Pitänee nyt kokeilla ottaa letku irti ja ajella vielä huominen ilman kun en nyt muista oliko jotain muita omia patentteja silloin viimmeks ku toi oli irti.

E:Kyllä virrat sammuu samantien bensaa vaan pääsee joko koneeseen taikka jos oikein hyvin onnistuu ajottamaan pakoputkeen jossa se jostain syystä hehkuttaa bensan palamaan (karsta?)

E2:Joku jenkkien sivu jossa ilmeisesti justiin sama ongelma samas kokoonpanos (jos jollain täälä on samaa ongelmaa):
http://www.rhocar.org/index.php?showtopic=10035

Lyhyesti sivun ehdotukset (laiskoille & englannin tunnilta lintsanneille):
evaporation (ei pitäisi tulla kylmällä ja kaasaris näkyy kuitenkin kun bensa liikkuu)

leak in the diagframe

needle valve is knackered/stuck/not working, there is still pressure in the fuel pipe after you switch off. the level in the float chamber could then go up & spill into the throat.

'love' valve (low vacuum enrichment) I think the DFTH has one? dumping its contents as there is no vacuum left to hold it. The only way the fuel in the float chamber can get out is by being 'sucked' by the venturi when the engine is running, a hole in the bottom of the float chamber, or some strange siphoning effect. As Bob suggested if the needle valve is leaking then it could overfill but it would be doing it all the time the engine is running and leaking everywhere and running very rich. Does it run ok the rest of the time?

En jaksa suomentaa mutta eikö netistä löydy joku ohjelma niille jotka ei englantia osaa. Ihan loogiselta nuoki kuulostaa, pitää toi neulaventtiili ainakin tsekata, muut ideat tässä topickissa onkin kokolailla jo tullu.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierra 1.6 alipaineletku + jälkikäynti

Viesti Kirjoittaja emax »

Alipaine vetää sitä kalvoa jousta vasten, kun moottori meinaa sammua niin alipaine pienenee ja kalvo alkaa painamaan jousen avulla lisää bensaa koneeseen kiihdytyspumpun kanavan kautta.
Kun moottori lämpiää, niin sen imusarjan alla olevan venttiilin pitäis mennä kiinni ja sulkea koko systeemin pois käytöstä.
Sytytysennakko, laihalla käynti, tai karsta aiheuttaa myös jälkikäyntiä. Viekö paljon öljyä?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
NapapiirinSankari
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Elo 2011 14:29

Re: Sierra 1.6 alipaineletku + jälkikäynti

Viesti Kirjoittaja NapapiirinSankari »

emax kirjoitti:Alipaine vetää sitä kalvoa jousta vasten, kun moottori meinaa sammua niin alipaine pienenee ja kalvo alkaa painamaan jousen avulla lisää bensaa koneeseen kiihdytyspumpun kanavan kautta.
Kun moottori lämpiää, niin sen imusarjan alla olevan venttiilin pitäis mennä kiinni ja sulkea koko systeemin pois käytöstä.
Sytytysennakko, laihalla käynti, tai karsta aiheuttaa myös jälkikäyntiä. Viekö paljon öljyä?
Eli jos kalvossa on reikä niin saako kone itse imettyä sieltä bensaa? Olisin voinu lyödä melkein vehkeistäni vetoa että johtuu lovesta koska kone käy juuri siihen tahtiin (aina kun meinaa sammua niin näkyy kun kaasari saa hörpättyä pikkuriikkisen löpöä jostain).

Sytysennakko katottu ja on tota sen verran kengitty eli en usko että olis hirveesti karstaa. Ei vie yhtään öljyä. Tosta laihalla käymisestä en sit osaa sanoa, miten sen testais? Tekis mieli väittää että ongelma on pahin kuumana eli jos toi venttiili toimii niin ei tuo "love" voi sit häjyillä. En millää viittis repiä kantta irti eli käyn mielummin muut vaihtoehdot läpi ensin.

Oikestaan mitään muuta ongelmaa autossa ei ole. Muuta ongelmaa en keksi paitsi jos lähtee ihan lämä tiskis ylämäkeä vasten (mm. vittumaiset työ/koulupäivät) niin kone tukehtuu noin 3 sekunniksi ja jatkaa sitten menoa (tämäkin vai satunnaisesti). Tämäkin tais olla silloin kun tuosta puuttu toi yllä mainittu alipaineletku ja kone hörppäs lisäilmaa eli voi johtua siitäki.

Pitää varmaa tilata tommone, motonetis oli aika huonosti noita kaasarinosia (tai sit en osaa käyttää sitä sivua):
http://www.ebay.com/itm/WEBER-28-30-DFT ... 2563253fa5
Ei tuoskaan korkeelta tipu ja kerran ku ton kaasarin remppais kokonaa niin tuskin tarvis enää koskea.

Itse väitän kivenkovaa vieläkin että suurin jälkiäynnin syy on tuo että se saa sitä bensaa jostain koneen sammuttua. Ja vaikkei olisi, niin silti se tuntuu vähän ongelmalta. Mutta ei todellakaan olisi eka kerta jos olisin väärässä.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierra 1.6 alipaineletku + jälkikäynti

Viesti Kirjoittaja emax »

Jos kalvossa on reikä niin se imee silloin bensaa niiden alipaineletkujen kautta. Kokeile jättää siitä letku irti ja tulppaa se kaasarin juuressa oleva alipaine lähto. Silloin sen ei ainakaan pitäisi enää kummitella.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierra 1.6 alipaineletku + jälkikäynti

Viesti Kirjoittaja tursas »

Onkos siinä ohitettu se höyrynerotin, että se tuuppais bensaa suoraan pumpulta liian kovalla paineella kaasariin ja siitä jälkikäynti, spekulointia.., helppohan aina olis jos sais jostain purkukaasarin halvalla ja heittäis sen paikoilleen sekä kattos vaikutuksen ja alkais sitten näprää toista kuntoon..ääni oli kyllä videolla vähän tukkonen, mutta niin se aina on, kun ilmanputsari on poissa. Mikäköhän se tyhjäkäyntinopeus on, ettei ole liian alhainen, oon itte pitäny jossain tonnin paikkeilla... :roll: Se alipainesysteemikin imuilman esilämmityksessä on muistaakseni semmonen, että se hengittää pakosarjalta, jos letkut napataan veke, ei siis hyvä kesällä.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
-Saku-
Viestit: 45
Liittynyt: 31 Touko 2011 09:54

Re: Sierra 1.6 alipaineletku + jälkikäynti

Viesti Kirjoittaja -Saku- »

Mikähän letku tämä mahtaa olla? pieni kiire tahtoo tulla jos huomenna töihin aikoo keretä joten mieluiten nopea vastaus ja voiko ajaa vaikka tuo on poikki? :roll: http://imageshack.us/photo/my-images/26 ... 10281.jpg/
SIERRA RS Cosworth -91 2WD porrasperä
SIERRA 2.0 CLS-DOHC -93 porrasperä
SIERRA 1.6 OHC LASER -88 porrasperä
kipi70
Viestit: 56
Liittynyt: 02 Kesä 2006 10:51

Re: Sierra 1.6 alipaineletku + jälkikäynti

Viesti Kirjoittaja kipi70 »

Toi mikä on poikki on jarrutehostimen alipaine letku, ajaa voi mut jarrut voi olla hieman kovat kun tehostin on poissa pelistä.
-Saku-
Viestit: 45
Liittynyt: 31 Touko 2011 09:54

Re: Sierra 1.6 alipaineletku + jälkikäynti

Viesti Kirjoittaja -Saku- »

kipi70 kirjoitti:Toi mikä on poikki on jarrutehostimen alipaine letku, ajaa voi mut jarrut voi olla hieman kovat kun tehostin on poissa pelistä.
aivan, nyt kun tuohon uuden jostakin hankin niin eihän tarvitse tehä muita toimenpiteitä ku vaihtaa vaa uus tilalle ja tökätä paikallee?
SIERRA RS Cosworth -91 2WD porrasperä
SIERRA 2.0 CLS-DOHC -93 porrasperä
SIERRA 1.6 OHC LASER -88 porrasperä
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierra 1.6 alipaineletku + jälkikäynti

Viesti Kirjoittaja emax »

Kannattaa tulpata se imusarjan reikä ainakin. Tyhjäkäynti saattaa muutoin olla aika korkealla, eikä maantiepölykää tee oikein hyvää moottorille.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
-Saku-
Viestit: 45
Liittynyt: 31 Touko 2011 09:54

Re: Sierra 1.6 alipaineletku + jälkikäynti

Viesti Kirjoittaja -Saku- »

Rupesin ottaan tuota letkunpätkää irti mikä lähtee tuosta katkenneen letkun päässä olevasta tötteröstä ja oli niin tiukassa että hajosi kokonaan tuo pikku tötsä. elikkäs mitenkä toimia ja mistä mahtaa uusia saada? :roll:
tässä vielä kuva: http://imageshack.us/photo/my-images/26 ... 10281.jpg/
SIERRA RS Cosworth -91 2WD porrasperä
SIERRA 2.0 CLS-DOHC -93 porrasperä
SIERRA 1.6 OHC LASER -88 porrasperä
Vastaa Viestiin