Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
nestori
Viestit: 478
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Viesti Kirjoittaja nestori »

HokucFocus87 kirjoitti:Onko kukaan vaihrattanu näihin venttiilinohjurin kumeja? Tuommonen remppa maksais Fordilla 400€! ja siihen sisältyis uusi jakopääkin! Että voisko se vika olla siinä? Vastatkaa palstalaiset vastatkaa :D
Halvalta (oudonkin halvalta) ainakin omaan korvaan kuulostaa jos 400€ vaihtaavat ohjureiden kumit ja vielä jakopäärempankin tekeevät samaan rahaan.
Kuga PHEV
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Viesti Kirjoittaja Tekno »

dohcin osahinnoilla voi tuohon jotenkin päästäkin, mutta yleensä työstäkin pitäisi maksaa, mutta että zetec vielä, no öö..
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
HokucFocus87
Viestit: 101
Liittynyt: 06 Loka 2010 00:49

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Viesti Kirjoittaja HokucFocus87 »

nestori kirjoitti: Halvalta (oudonkin halvalta) ainakin omaan korvaan kuulostaa jos 400€ vaihtaavat ohjureiden kumit ja vielä jakopäärempankin tekeevät samaan rahaan.
No tommosen hinnan paikalliset Ford miehet pierasivat :lol: No mutta, eipä paljo järkee tota remppaa tehä ku joku tääl sano et auton pitäs pölläyttää siniset kaasut käynnistäessä ja kiihdyttäessä jos tuo vikana...
traasbet
Viestit: 140
Liittynyt: 24 Tammi 2011 22:52
Paikkakunta: Tampere

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Viesti Kirjoittaja traasbet »

omalla 1.6zetecillä (mustakoppanen) ajettu 260tkm ja ei syö 15tkm vaihtovälillä yhtään öljyä. huoltokirjan mukaan käytetty aina fordin omaa 10w-30 öljyä ainakin 200tkm asti.
Avatar
rangleri
Viestit: 361
Liittynyt: 23 Syys 2008 21:38

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Viesti Kirjoittaja rangleri »

omalla 1.6zetecillä (mustakoppanen) ajettu 260tkm ja ei syö 15tkm vaihtovälillä yhtään öljyä. huoltokirjan mukaan käytetty aina fordin omaa 10w-30 öljyä ainakin 200tkm asti.
Juu tässä on varmaan kuitenkin eri kone kyseessä vaikka nimi on sama. Focuksen 1.4 ja 1.6 koneet oli noita Zetec-SE/Duratec/Mazda MZI -koneita, isommat 1.8 ja 2.0 on Zetec-E. Viimeiset mk2 Mondeot 1.6,1.8,2.0 taas Zetec-R.

Mitenkähän joku Racing-öljy, joka ei ohene paljoa kuumetessaan toimisi tuossa Focuksessa?

Periaatteessahan jos pelkät öljyrenkaat kuluvat huonoiksi ja männänrenkaat ovat muuten hyvät, öljy palaa ajaessa "puhtaasti" eikä pölläyttele pahasti, eikö niin? Ja eikös vv-kumit kestä ainakin 10-15 vuotta. Ainakin nykyisissä 90-luvun alkupuolen peleissä ovat sunnilleen vaihtokunnossa.

Edit: Korjattu tuo malli, thanks.
Viimeksi muokannut rangleri, 19 Kesä 2011 13:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
S-P-H
Viestit: 613
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Focus mk1 1.8 ja 2.0 ovat Zetec-E.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Viesti Kirjoittaja emax »

Näissähän on ollut sellaistakin vikaa että 3 osaisen öljyrenkaan alin rengas lähtee kiertymään männäntapin paikkeilla olevasta "öljynvalumaurasta" alakertaa kohti, niin pitkälle kuin pääsee. Sitten öljyrengas on käytännössä poissa pelistä.
Joten mistään kulumisesta ei välttämättä ole kysymys.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
HokucFocus87
Viestit: 101
Liittynyt: 06 Loka 2010 00:49

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Viesti Kirjoittaja HokucFocus87 »

On se Ford vastuuton kun ei aikanaan oo vetänyt huoltoon näitä ensimmäisiä Focuksia kun niissä suurimmassa osassa ilmenee tätä öljynkulutusta :!: Onko kukaan kokeillut paksumpaa öljyä pysyykö paremmin? Ite kokeiltu eka Fordin klusu öljyä, Valvolinen Maxlifea, Ja lisäysöljy Pyroilki alkaa oleen loppu :!: Onko kellään mitään kikkaa millä moottoriä vois liotella että öljynkulutusta sais pienennettyä? Kukaaan kokeillu Forttea vanhan öljyn sekaan ja uudet pesään :?: Auttoko asiaa?
HokucFocus87
Viestit: 101
Liittynyt: 06 Loka 2010 00:49

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Viesti Kirjoittaja HokucFocus87 »

Eikö todellakaan saa näihin koneisiin vaihdettua männänrenkaita yläkautta?
KiGGi
Viestit: 44
Liittynyt: 23 Huhti 2007 16:44

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Viesti Kirjoittaja KiGGi »

HokucFocus87 kirjoitti:Eikö todellakaan saa näihin koneisiin vaihdettua männänrenkaita yläkautta?
Öhköh. Mietippä. Vaatii kyllä ihan koko koneen irroituksen.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Tarkoitatko siis, että konetta EI voi rengastaa, kun se on autossa paikallaan?
Sylinterikansi tietenkin täytyy irrottaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
HokucFocus87
Viestit: 101
Liittynyt: 06 Loka 2010 00:49

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Viesti Kirjoittaja HokucFocus87 »

Alkaa järki menee jo tohon autoon :!: Pakopukestaki lykkää jo öljyä ja savuttaa :!: merkki katin tukkeutumisesta :?:
KiGGi
Viestit: 44
Liittynyt: 23 Huhti 2007 16:44

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Viesti Kirjoittaja KiGGi »

yritäedes kirjoitti:Tarkoitatko siis, että konetta EI voi rengastaa, kun se on autossa paikallaan?
Sylinterikansi tietenkin täytyy irrottaa.
Mites otat kampiakselin pois irroittamatta vauhtipyörää, joka puolestaan vaatii vaihteiston poiston.
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

jessus taas näetä juttuja... miksi se kampura on irrotettava rengastusta varten? :roll:
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Viesti Kirjoittaja emax »

Jos öljypohjan tiellä ei ole mitään, niin sitten onnistuu irrottamatta konetta.
Kansi ja öljypohja yms tiellä olevat irti (ei kampiakselia), männät kankineen pois, uudet renkaat, ehkä vähän hoonata, ja jos laakerit on vielä hyvät niin kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Varrenkummitkin vaihtuis samalla helpommin, kun kansi on irti.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
HokucFocus87
Viestit: 101
Liittynyt: 06 Loka 2010 00:49

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Viesti Kirjoittaja HokucFocus87 »

Onko kukaan kikkaillut noilla Forten aineilla? Nyt olisi pe öljynvaihto ja pakoputken etuosanvaihto pärnäsen korjaamolla molla :lol: ja tekisi mieli koittaa Forten Motor Flushia mutta saako sitä ostaa mistään :?: Öljyt ei askissa pysy kauaa kirkkaana öljynvaihdonkaan jälkeen :!: Kauanko tuota olisi hyvä käytättää Fortella ja millä kierroksilla :?: Tuskin koskaan tehty tuota käsittelyä koneelle :!: Ja voisi samalla tarkistaa onko vaihrelooras öljyä kun siitäkään ei mitään tietoa. Nyt vaihdettavat ölkjyt olisi Shel Helix Ultra :) Ainakin hyvin toiminut edellisissä Mondeoissa Shelli :mrgreen:
fiikkus
Viestit: 31
Liittynyt: 15 Marras 2009 21:50

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Viesti Kirjoittaja fiikkus »

HokucFocus87 kirjoitti:Onko kukaan kikkaillut noilla Forten aineilla? Nyt olisi pe öljynvaihto ja pakoputken etuosanvaihto pärnäsen korjaamolla molla :lol: ja tekisi mieli koittaa Forten Motor Flushia mutta saako sitä ostaa mistään :?: Öljyt ei askissa pysy kauaa kirkkaana öljynvaihdonkaan jälkeen :!: Kauanko tuota olisi hyvä käytättää Fortella ja millä kierroksilla :?: Tuskin koskaan tehty tuota käsittelyä koneelle :!: Ja voisi samalla tarkistaa onko vaihrelooras öljyä kun siitäkään ei mitään tietoa. Nyt vaihdettavat ölkjyt olisi Shel Helix Ultra :) Ainakin hyvin toiminut edellisissä Mondeoissa Shelli :mrgreen:
Kokeiltu on ja ei auttanut. Mäntiä piti liotella astiassa kaksi päivää, ennenkuin sai renkaat niistä irti. Tästä voi päätellä että joku puolituntia fortekäsittelyä ei varmasti vaikuta kuin rahapussiin. :(
HokucFocus87
Viestit: 101
Liittynyt: 06 Loka 2010 00:49

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Viesti Kirjoittaja HokucFocus87 »

fiikkus kirjoitti: Kokeiltu on ja ei auttanut. Mäntiä piti liotella astiassa kaksi päivää, ennenkuin sai renkaat niistä irti. Tästä voi päätellä että joku puolituntia fortekäsittelyä ei varmasti vaikuta kuin rahapussiin. :(
Eikö fortesta ollu siis yhtään mihinkään apua? Ittekkö otit vanhat männät pois koneesta? Oliko ne aivan piessä? Missä liottelit niitä? Kuinka kalliiksi tuli remppa? Isä kun ei jaksa uskoa männänrenkaiden kiinnipikikeentymiseen huokaus :x Niin ja mitä kautta otit männät kätösiin?
fiikkus
Viestit: 31
Liittynyt: 15 Marras 2009 21:50

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Viesti Kirjoittaja fiikkus »

Aivan juntturissa renkaat. Löpössä liottelin (joku liuotin vois olla vielä tehokkaampaa) Yläkautta otin männät pois. Kansi pois öljypohja pois kierokangen alapäät auki ja männät tulee ulos esim jollain putkenpätkällä työntämällä. Putsasin hyvin männät ja laitoin uudet renkaat, kiertokangen laakerit ja tiettu kaikki tarvittavat tiivisteet kannenpultit ja kannen oikaisu. Vaihdoin samalla 4 venttiiliä ja ohjurin kumit jakopään osat ja vesipumpun. Oisko ollu jotain 5-600€ luokkaa muistelisin? Loppui muuten öljynvienti siihenpaikkaan!

edit, kirotusvireitä korjailin :o
HokucFocus87
Viestit: 101
Liittynyt: 06 Loka 2010 00:49

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Viesti Kirjoittaja HokucFocus87 »

fiikkus kirjoitti:Aivan juntturissa renkaat. Löpössä liottelin (joku liuotin vois olla vielä tehokkaampaa) Yläkautta otin männät pois. Kansi pois öljypohja pois kierokangen alapäät auki ja männät tulee ulos esim jollain putkenpätkällä työntämällä. Putsasin hyvin männät ja laitoin uudet renkaat, kiertokangen laakerit ja tiettu kaikki tarvittavat tiivisteet kannenpultit ja kannen oikaisu. Vaihdoin samalla 4 venttiiliä ja ohjurin kumit jakopään osat ja vesipumpun. Oisko ollu jotain 5-600€ luokkaa muistelisin? Loppui muuten öljynvienti siihenpaikkaan!

edit, kirotusvireitä korjailin :o
Kauankos moiseen toimenpiteeseen uppos aikaa?
fiikkus
Viestit: 31
Liittynyt: 15 Marras 2009 21:50

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Viesti Kirjoittaja fiikkus »

Muutaman päivän oli auto levällään, mut ei ollut kiirettä kun oli toinen auto käytössä. Kannattaa myös homioda sellainen asia että kovan öljynkulutuksen seurauksena voi venttiilit karstoittua, ja palaa piloille. Kattikaan ei tuosta öljystä välttämättä tykkää!
HokucFocus87
Viestit: 101
Liittynyt: 06 Loka 2010 00:49

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Viesti Kirjoittaja HokucFocus87 »

Kylhän se nyt on tierossa että ei se hyvää tee toi kulutus :lol: No nyt on öljyt vaihettu ja pakoputken etuosa :) Korjaamon mies ei saanu tyhjäkäynti päästöä hyväksi kun mitattiin pakokaasutesti :!: Vaikka huuratti konesta :? Meinas että josko katti ei viä lämmenny kunnolla. Ja sitten ennen huoltoon menoa laitettiin Engine Flushit sisään ja näyttäs olevan viä kirkasta öljy , että ei meinaa oikeun silmällä erottaa. Auto pitää nyt tyhjäkäynnilla noin minuutin ryyppypäällä ollessaan epätasaista joutokäyntiä yli 1kierrosta 1000-1200kr/min! Näin suunnilleen hur hur hur hur eli ei käy tasasesti mutta ei meinaa sammuakkaan. Tekiköhän tuo putsaus aine jotakin hallaa moottorille? Kun tyhjäkäynti on käynyt noin minuutin kierrokset tasaantuu ja koneen aaltoileva käynti loppuu. Ja tätä tapahtuu vain kylmän moottorin kanssa ei lämpimän. Ja Lambda eli lambada anturi :lol: on kunnolla kiinni yms...
HokucFocus87
Viestit: 101
Liittynyt: 06 Loka 2010 00:49

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Viesti Kirjoittaja HokucFocus87 »

Niin ja unohtu mainita että korjaamolla otettiin myös pakokaasu testi :!: Ja muuten kaikki arvot ok mutta HC arvo tyhjäkäynnillä näytti 170! Sais olla max 100 :!: Missä vika piilee :?: Paraneeko pelkällä katalysaattorin vaihdolla :?: Heti kun korjaaja antoi koneelle kierroksia niin arvot näytti olevan ok :!: Korjaaja meinasi että josko katti ei vielä kunnolla lämmennyt vaikka korjaaja huudatti autoa aikalailla tyhjäkäynnillä. Tiedä sitten...
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

ei johu tuo korkee tyhjäkäynti kyllä katista...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Zetec 1.6 ajettu 240tkm öljynkulutus!

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Sivistynyt arvaus korkeisiin HC-arvoihin: öljykäryt ovat tuhonneet katalysaattorin -> pakokaasussa liikaa palamattomia hiilivetyjä. Jos näin on käynyt, niin katin vaihto todennäköisesti palauttaa päästöt sallittuihin arvoihin, mutta jos öljyn syömistä aiheuttavaa vikaa ei korjata, uusikin katti on taas jossain vaiheessa entinen. Tähän ongelmaan on toki mahdollista keksiä monenlaisiakin "patenttiratkaisuja" 8)
Vastaa Viestiin