Alustan tee-se-itse suojaukseen sopivat kemikaalit?

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
deezer
Viestit: 94
Liittynyt: 17 Elo 2008 18:01

Alustan tee-se-itse suojaukseen sopivat kemikaalit?

Viesti Kirjoittaja deezer »

Mitä vaihtoehtoja eli eri tököttejä on tarjolla alustan suojaukseen? Jos nyt kuitenkin jätetään likaisin eli perinteinen jäteöljyn sively pois vaihtoehdoista...

Kun karu totuus on se että ruostetäpliä löytyy eikä pohjaa saa ihan täysin puhtaaksikaan, niin mahtaisiko olla ainakaan haittaa jos ruiskuttaisi esim. lähinnä koteloihin tarkoitettua spraytä tai vaikkapa Dinitrol 77B yleissuoja-ainetta? Tulipa vain mieleen että jos hiukan likaiseen pintaan ruiskii varsinaista alustamassaa, niin sen alle ja väliin pääsee kenties helpommin muhimaan kosteus jos kalvo irtoaa kuin tuollaisen vahamaisen aineen alle.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Alustan tee-se-itse suojaukseen sopivat kemikaalit?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Ruosteet pois-> rättilaikka tai hiekkapuhallus -> Würth- sinkkimaali, muutama kerros -> normaali alustamassa päälle. Ei muuta.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Kollo
Viestit: 116
Liittynyt: 14 Tammi 2007 22:43
Paikkakunta: Lake of Ylö

Re: Alustan tee-se-itse suojaukseen sopivat kemikaalit?

Viesti Kirjoittaja Kollo »

Ja maaliman toisiks paras kiveniskumassa syntyy kun sekottaa miranoolia ja sikaflexiä. Sitä kun levittää pensselillä helmoihin ym. niin johan kestää pitkään. Miinuspuolena kuivumisaika min. 2 vuorokautta, plussaa on että pinnan voi maalata korinväriseks (esim. helmat).

Ja sitä parasta ei ole vielä keksittykään (toikin coctail kuluu pois kun jyrää 5 vuotta sorateitä).
Escort mk2 "RS2000"
Fiesta mk2 "RS1800i"
nestori
Viestit: 478
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Alustan tee-se-itse suojaukseen sopivat kemikaalit?

Viesti Kirjoittaja nestori »

Käy jostain noita Dinitroleja myyvästä varaosalafkasta kysymässä onko heillä esitteitä ko. aineista. Motonetistä ja AD-varaosista on löytynyt sellaset mukavat esittelyvihkoset missä selvitetään mitä tököttiä kannattaa tunkea minnekkin, ja miten. Eli kuten itsekkin sanoit, niin ei tosiaan pelkkää kiveniskumassaa sinne pohjaan.
Kuga PHEV
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Alustan tee-se-itse suojaukseen sopivat kemikaalit?

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

ruostetta jos jättää alle niin ruostuu vielä paremmin. Tietty jotain aineita on jolla voi muuttaa tai poistaa ruostetta joten puhtaaksi ja ruosteettomaksihan se on paras saada.
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Alustan tee-se-itse suojaukseen sopivat kemikaalit?

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

ruostetta jos jättää alle niin ruostuu vielä paremmin. Tietty jotain aineita on jolla voi muuttaa tai poistaa ruostetta, joten puhtaaksi ja ruosteettomaksihan se on paras saada.

Laikalla, teräsharjalla ja forsforihapolla pois kaikki mitä vaan saa, jos ei ole hiekkapuhallus mahdollisuutta.
Avatar
rangleri
Viestit: 361
Liittynyt: 23 Syys 2008 21:38

Re: Alustan tee-se-itse suojaukseen sopivat kemikaalit?

Viesti Kirjoittaja rangleri »

Miksi ihmeessä öljyämistä pidetään lähinnä vitsinä? :o Öljy imeytyy ruosteeseenkin ja tukehduttaa ruostumisen. Toki ruoste pitää silloinkin saada hyvin pois että kaikki ruoste "kastuu" öljystä peltiin asti.

Jos mikä tahansa ruosteen päälle tuleva aine (massa,maali) kuivuu, se tarkoittaa sitä, että aine on läpeensä jossain määrin hengittävää ja happi pääsee ruosteeseen ja ruostuminen jatkuu.
Hiekkapuhalluksen ja teräsharjalaikan ym. jäljiltä jää pakosti mikroskooppisia ruostepisteitä, joissa on itsessään happea riittävästi ruostumiseen maalikerroksen läpi.
Noihin voi käyttää ruosteenmuunninta että kaikki ruoste häviää maalin alta. Mutta ei sekään toimi jos ruostetta on enemmän kuin juuri noita pieniä pilkkuja kirkkaassa pellissä...

Nuo hienommat aineet on parhaita uuteen tai täysin ruosteettomaan autoon, jossa niiden on tarkoitus pysyä 10 vuotta. Vahamainen on juuri siinä paras.

Tekisi vähän mieli tehdä vaikka testi, jossa tasaisesti ruostunut pelti jaettaisiin aloihin, jotka sitten käsittelisi eri aineilla. Niistä sitten pitäisi seurantaa, miltä mikäkin alkaa näyttää ajan kuluessa. Kaikki varmaan vähän kuitenkin hidastavat ruostumista.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Avatar
Jari_M
Viestit: 17
Liittynyt: 17 Joulu 2008 23:04
Paikkakunta: Espoo

Re: Alustan tee-se-itse suojaukseen sopivat kemikaalit?

Viesti Kirjoittaja Jari_M »

Tässä kohti olisi paikallaan lukea Tekniikan Maailman kotelosuojavertailu 2/2007. Koko artikkelia ei netistä löydy, tilaamaan tai sitten kirjastosta kopioimaan. Itsekin on luettu, tuloksista vain hämärät muistikuvat. Uskaltaisinko muistella että Bilteman tuote taisi tulla hieman yllättäen voittajaksi sekä toinen saman firman tuote häviäjäksi.
ex-Ford Ka Color -03
Tunturi City S -85 (mopo)
ex-Fiat Uno Fire -87
nestori
Viestit: 478
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Alustan tee-se-itse suojaukseen sopivat kemikaalit?

Viesti Kirjoittaja nestori »

Tässä mainostamassani dinitrolin oppaassa heidän tuotteilleen on juurikin ideana, että käytetään pohjan ulkopelleille kahta eri massaa. Ensin vedetään "tunkeutuva", ohuempi massa hiekasta ja pahimmista ruosteista putsatulle pohjalle, jonka jälkeen (annettiin kuivua jonkun tovin) paksumpi ja kestävämpi aine päälle. Eli sinne väliin jää vähän löysempää tavaraa jonka ei ole tarkoitus kuivua kokonaan, vaan jäädä hieman öljymaiseksi.

Lisäksi erikseen vedellään pohjan koteloihin litkua joka myös tunkeutuu saumoihin jne, tarkoituksena pysäyttää (lue: hidastaa) jo alkanut ruostuminen.

Selvää lienee kuitenkin kaikille, että jos siellä pohjassa on pienikokoisienkin jyrsijöiden mentäviä aukkoja, niin niihin on turha vedellä enää mitään massoja päälle ennen kunnon korjausta. Sama koskee pahasti ruosteisen näköisiä saumoja. Ketjun aloittajalla ilmeisesti tilanne ei ole vielä näin paha, vaan sieltä löytyy lähinnä kiveniskemien aikaansaamia ruostejälkiä, niin kyllä tilanteeseen saa parannusta kun sopivat tökötit sinne pohjaan laittaa, vaikkei nyt ihan hiekkapuhallusta tekisikään. Aina parempi toki jos tekee...
Kuga PHEV
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: Alustan tee-se-itse suojaukseen sopivat kemikaalit?

Viesti Kirjoittaja jsel »

Meilläpäin on auton pohjaan ruiskulla suhautettu sekoitusta, jossa on alustamassa, teräketjuöljyä ja vaseliiniä. Keitetään kiuhavaksi, suihkutetaan pohjaan ja koteloihin. Kuumana juoksevaa ja jäähtyessään jähmettyy niin ettei valu, mutta on kuitenkin kostea/tahmea pohjassa.

En väitä että tämä olisi absoluuttisesti paras keino, mutta ainakin omassa käytössä toimivaksi havaittu.
Avatar
rangleri
Viestit: 361
Liittynyt: 23 Syys 2008 21:38

Re: Alustan tee-se-itse suojaukseen sopivat kemikaalit?

Viesti Kirjoittaja rangleri »

Kuvassa on mk1 Mondeon ovi, jossa tuo 10cm saranan alapuolella oleva pistehitsi ja pellin reuna siitä oikealle noin 4cm matkalta oli kevyesti ruostunut.
2 vuotta sitten hioin ruosteet dremelin timanttikärjellä silmämääräisesti puhtaaksi (jäi pieniä pisteitä) ja sen jälkeen laitoin siihen sinkkipitoista kierteiden kiinnileikkaamisenestorasvaa.

Tässä kuvassa kohta on pyyhittynä rasvasta, ja siitä voi todeta että ruoste ei ole edennyt oikeastaan ollenkaan kahdessa vuodessa, vaikka autolla on ajeltu vaikka missä suolavesissä.
Huono puoli on se, että tuo rasva imee pölyä ym likaa joka sitten irrottaa sen ajan kanssa pois eli käsittely on uusittava parin vuoden välein.

Kuva

Uploaded with ImageShack.us
Mondeo mk1 2.0 4d -96
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Alustan tee-se-itse suojaukseen sopivat kemikaalit?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Lisäyksenä; noi mun neuvot koskee lähinnä käsiteltyjä paikkauskohtia.. Koko alustan suojaamisesta en sitten tiedä :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
deezer
Viestit: 94
Liittynyt: 17 Elo 2008 18:01

Re: Alustan tee-se-itse suojaukseen sopivat kemikaalit?

Viesti Kirjoittaja deezer »

Kun tutkiskelin kotteroni pohjaa selvisi että pelkällä suojaamisella ei pärjättäisi: Helmaa piti hitsailla. Tuli varsin rupista jälkeä kuten täys amatööriltä sopii odotttaakin, ja tyydyin siistimään "saumat" normaalilla kitillä. Onnistuin ruiskimaan Dinitrolin kotelosuojainetta pillillä kynnyskoteloon varsin riittoisasti eli siten että uloskin valui pokkauksesta "huolella". Silti on hieman epävarma olo sen suhteen että osuiko kuitenkaan oikeaan paikkaan tuota lienta laisinkaan...

Sinkkimaalia tuli tarjottua joihinkin pohjan kohtiin joissa oli ruosteen näköistä, mutta mahtaako tuokin toimia lähinnä katalyyttinä prosessille? Joihinkin pikkuisen ruostuneisiin saumakohtiin ruiskuttelin Dinitrolin tekemää Combi Wax 77B -ainetta. Ehkäpä sitä voisi ruiskia noiden sinkkimaalilla roiskittujen kohtienkin päälle..?

On tuossa kinnerissä vielä peltiä ja palkkeja jäljelläkin, mutta lienee selvää ettei tuohon vaiheeseen ehtinyttä voorttia enää ammattilaiselle viedä suojattavaksi...
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Alustan tee-se-itse suojaukseen sopivat kemikaalit?

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Kuten ketjusta huomaa, niin tapoja on monia. Kerron nyt omani ja epäilen ettei se välttämättä ole kuitenkaan paras, mutta ainakin helppo tehdä kenen tahansa.

Auton ostaessani tein pohjaan kevyen putsauksen hiekasta ym. irtonaisesta. Pohja ei näyttänyt selvästi ruostuneelta, muttei myöskään selkeästi ruostesuojatulta. Duunin puolesta kun saa "lento vaseliinia" (spray HHS 2000 yleisvoiteluaine), niin sillä pohjaan kerros. Rätillä pyyhin "kuivaksi" (siis mitä siihen rättiin nyt tarttui) ja annoin hetken kuivahtaa. Ideana oli, että pohjaan jää "öljymäinen" kerros ennenkuin spray pullosta suihkutin alustasuojakseen tarkoitettua massaa (ostin motonetistä). Hieman kuivahtaa ja sitten taas pari HHS pulloa tuli tyhjennettyä massakerroksen päälle ja kaikkiin mahdollisiin koloihin pohjassa.

Myös kaikki kotelot olen HHS käsitellyt eli ideana on pitää paikat öljyisen tahmean märkänä. Pitää kosteuden/hapen tehokkaasti irti pellistä. Ehkä kolmen kuukauden välein olen 5 min vaivalla suihkutellut lähinnä pohjaa pitäen sen JATKUVASTI öljyisen märkänä. Yleensä kesäisin kun kuumemmat päivät ovat paremmin kuivattaneet autoa (pohjaa ja koteloita), niin olen sitten noin tunnin uusintakäsittelyn tehnyt kerran vuodessa (pohja, takaluukku, ovikotelot, pyöräkotelot jne.). Aikaa kunnon uusintakäsittelyyn on yleensä mennyt tunnin verran kun olen töissä montulla tehnyt.

Ruostesuojaus on PALJON mukavampaa ja kevyempää hommaa kuin ruosteKORJAUS. Kokemusta kun on edellisestä 23v "viimeistä leimaa haetaan" autostani kuinka raskasta hitsaaminen vuosittain voi olla kun edellinen omistaja(t) ei ollu paljoa panostanut ruostesuojaamiseen. Tavoite on etten koskaan joudu nykyistä 11v vanhaa focusta joudu hitsaamaan ruosteen takia.

Hyvää:
- Helppoa
- Nopeaa
- Halpaa (ainakin minun tapauksessani :D )

Huonoa:
- Ei välttämättä kestä montaa vuotta, pitää uusia käsittely säännöllisesti. HHS ainakin kuluu pohjasta hiljakseen.


HHS mainos lupaa paljon kuten yleensä mainokset "valehtelevat". Tunkeutumiskyvystä voisin olla samaa mieltä kuitenkin. :)

http://www.topintori.com/2000-voiteluspray-p-214.html
Vastaa Viestiin