Focus 1.6 -01 etupään tukivarsien ja raidetangon pään vaihto

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Focus 1.6 -01 etupään tukivarsien ja raidetangon pään vaihto

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Tässä taas tarinaa tukivarsien ja raidetangon pään vaihdosta, lukeminen omalla vastuulla :lol:

Ensimmäisenä ohjeena sanoisin että kun tilaat uudet tukivarret ja raidetangon pään, varmistu että mukana tulee UUDET pultit ja mutterit osien kiinnitykseen. Suurella todennäköisyydellä jostain jengat korkkaa. Varastossa pultteja/muttereita ei motonetista saanut ollenkaan, kahdesta ford liikkeestä myytiin eioota, tilaamalla olis saanut, toimitusaika alkaen 4 päivää. Tämä tieto lämmittää kovasti kun auto on pihalla levällään ja kuljet mutterit taskussa uusia etsimässä pitkin kylää.

Homman aloitin ruuttaamalla tarpeeksi irroitusöljyä kaikkiin liitoskohtiin..

Ekaksi irroitin alapallonivelen, takapuolella oli mutteri ja etupuolella aika iso torx-pää

http://s1290.beta.photobucket.com/user/ ... ort=3&o=56
http://s1290.beta.photobucket.com/user/ ... ort=3&o=57

sitten etummaisen puslan kiinnityksen kimppuun, siinä tavallinen pultti ja mutteri toisessapäässä, tottakai. Näköjään 15mm etupuolella, takapuolella oli muistaakseni isompi? Saattaa olla tiukassa joten jatkovarrelle saattaa tulla käyttöä..

http://s1290.beta.photobucket.com/user/ ... ort=3&o=54
http://s1290.beta.photobucket.com/user/ ... ort=3&o=55



Sitten irroitin takimmaisen puslan ulomman pultin

http://s1290.beta.photobucket.com/user/ ... ort=3&o=53

ja sisempi pultti on luonnollisesti moottorin puoleisella reunalla, saattaa olla ravan peitossa joten kannattaa kopsutella puhtaaks ensiks ettei avaimet lipsu...

Kun alapallonivelen pultti, etupuslan pultti ja takapuslan 2 pulttia on irti, täräytin kylmästi lekalla alapallon nurkilta tukivarren irti ja rengasraudalla kampesin puslien puolen irti apurungosta. Ei ollut kovin tiukassa, jämptillä otteella vaan irti niin lähti nätisti.

Sitten uusi tukivarsi paikoilleen, laitoin ensiksi puslien pään sisään, sitten alapallonivel koloonsa. Pultit ja mutterit näppituntumalla kiinni.

Sen jälkeen momenttiavain kätöseen, alapallonivel 50nm tiukkuuteen.
Takimmainen sisempi puslan pultti 120nm tiukkuuteen ja sit vielä 60 astetta lisää.
Takimmainen ulompi puslan pultti 120nm tiukkuuteen.
Etummaisen puslan pultti 120nm tiukkuuteen ja 90 astetta päälle.

Sit pitäisi näyttää about tuolta

http://s1290.beta.photobucket.com/user/ ... ort=3&o=44

Satavarma en ole muistanko pilkulleen oikein nuo momentit ja kiristysjärjestyksen, kukin tarkastakoon paremmista lähteistä jos varmuuden haluaa :D

Sitten raidetangon pään vaihtoon. Korjausopas neuvoo merkkaamaan jollain haluamallasi tavalla kohta missä vanha tangon pää on, kohta ja asento. Itse katsoin vaan ton stopparimutterin paikan, ettei se muutu, niin uusi pää menee aika liki.

Ensiksi löysäsin mutteria raidetangon tosta jengojen kohdalta, muistaakseni 2 kpl 22mm avaimia tarvitsi tähän. Ei paljoa, sen verta et pamahtaa auki.

http://s1290.beta.photobucket.com/user/ ... ort=3&o=50
http://s1290.beta.photobucket.com/user/ ... ort=3&o=49


Sitten avataan kiinnitysmutteri, saattaa olla että tarvitsee kuusiokoloavanta päässä, muuten mutteri pyörii tyhjää


Mutteri kun on irti, otetaan ulosvetäjä ja pamautetaan tangonpää irti kolostaan, oli tiukassa, ulosvetäjä oli tilanteen ehdoton pelastus :wink:

http://s1290.beta.photobucket.com/user/ ... ort=3&o=51

Pyöräytä uusi raidetangon pää jengoilleen, tappi koloonsa, mutteri paikalleen ja kuusiokolon kanssa kiristetään niinkuin avatessakin ja se on siinä!


Eikä muuta ku kamat kasaan, aurauskulmien tarkastuksen kautta baanalle 8)
Viimeksi muokannut tuomaz, 30 Loka 2012 09:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Avatar
Arskala
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Heinä 2011 16:50

Re: Focus 1.6 -01 etupään tukivarsien ja raidetangon pään vaihto

Viesti Kirjoittaja Arskala »

Itsekkin pari viikkoa sitten tehneenä voin sanoa, että semmosella paineilma pulttipyssyllä lähtee mutterit mukavasti, ei tarvi hiki päässä riuhtoa, pitää vaan olla varovainen ettei katko pultteja.

Ja puslia ei kannata erikseen alkaa vaihtamaan vaan laittaa koko tukivarren kerralla, eikä hintaeroakaan tuu ku pari kymppiä..
S-P-H
Viestit: 617
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 1.6 -01 etupään tukivarsien ja raidetangon pään vaihto

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Kerro Tuomaz sitten kommentteja kun oot päässy ajelee. Kiinnostaa napakoituuko
ajo tai tuleeko mukavuutta uusien puslien vuoksi. En oo noita vaihtanu eteen, kun ei oo
silmin nähden ollu mikään paikka rikki ja katsastukset menny läpi. Kiitos ohjeista!
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Avatar
Arskala
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Heinä 2011 16:50

Re: Focus 1.6 -01 etupään tukivarsien ja raidetangon pään vaihto

Viesti Kirjoittaja Arskala »

Itellä ainakin seilaaminen loppui ja muutenkin napakoitui kyyti. Ja noista puslista on vaikea sanoa päältä päin, jos pallonivel menossa vaihtoon niin laittaa koko uuden tukivarren niin saa uudet puslat.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus 1.6 -01 etupään tukivarsien ja raidetangon pään vaihto

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Hyvä siitä tuli. Vaihdoin siksi kun liikkeellelähdössä tuntui pientä vapinaa, kuopissa kolinaa, ratti vispasi pikkusen motarivauhdissa ja välistä tuntui et ihan ku ajais vajaapaineisilla eturenkailla, sillai niinku ohjaus ei ollu ihan täysillä mukana pienissä nopeissa liikkeissä. Ei mitään dramaattista vikaa ollut, leimasta mennyt tuolleenkin läpi mutta itseäni rupes kyrsimään tommoset pikkusetkin natinat ja kolinat niin korjasin kuntoon.
Yllättävän helpolla pelkillä käsityökaluilla nuo lähti irti, mahtoiko vaikuttaa se et alusta on varmaankin pari kertaa näiden vuosien aikana massattu niin eivät pultit ole päässeet kovin tiukkaan ruostumaan :?:

Tukivarret kun otin irti, etummaiset puslat oli ihan timmissä kunnossa, mut molempien puolien takimmaiset puslat oli valmista kauraa ja molempien alapallonivelet väljistyneet. Raidetangon päät olis viel menneet ihan ok, mut ajattelin vaihtaa ne samalla vaivalla kun on auto pihalla levällään.. Vielä pitäis Fordilta tilata orkkispultit ja laittaa ne kiinni, oli pakko hätäratkaisuna laittaa Motonetin kilopulteilla kiinni kun vanhoista korkkas jengat ja uudet asennusosat oli sitä tilaustavaraa :)

Mitä tossa jonkun sata kilometriä nyt moottoritietä 120km/h ajanut, niin kolinat loppui täysin, nyt ottaa terävät töyssyt jotenkin pehmeämmin ja hallitummin ja ratin vispaus väheni 95%. Ei nyt mitään järisyttävää eroa, mutta kuitenkin huomattava.

Ja ihan pilkkua kun nusastaan, niin nyt tuntuu siltä et kun etupää on tikissä, takapää ei oo ihan messissä kun siellä vielä vanhat väljät osat :lol:
Ainakin takapään kallistuksenvakaajan kumit alkaa repeilemään kun katselin, saas nähdä jos loppukesästä laittais noi takapään hilutkin sit uusiks...
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
fiikkus
Viestit: 31
Liittynyt: 15 Marras 2009 21:50

Re: Focus 1.6 -01 etupään tukivarsien ja raidetangon pään vaihto

Viesti Kirjoittaja fiikkus »

Saakohan noihin takimmaisiin alatukivarsiin jostain puslia? (se tukivarsi jossa jousen alapää lepää)
Avatar
Arskala
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Heinä 2011 16:50

Re: Focus 1.6 -01 etupään tukivarsien ja raidetangon pään vaihto

Viesti Kirjoittaja Arskala »

fiikkus kirjoitti:Saakohan noihin takimmaisiin alatukivarsiin jostain puslia? (se tukivarsi jossa jousen alapää lepää)
Tossa ois Motonetin uus taka-alatukivarsi, ei oo paha hinta, tuskin kannattaa alkaa mitään puslaa erikseen ostaa.
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Focus 1.6 -01 etupään tukivarsien ja raidetangon pään vaihto

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

tuomaz kirjoitti:Korjausopas neuvoo merkkaamaan jollain haluamallasi tavalla kohta missä vanha tangon pää on, kohta ja asento. Itse katsoin vaan ton stopparimutterin paikan, ettei se muutu, niin uusi pää menee aika liki.
kiristysmutteriin paikkaa on turha merkata kuten myös kierrosten laskeminen vanhaa pois pyörittäessä. rt-päät kun ovat eri pituisia eri merkkiset.
tässä oikea mittatapa:
Kuva
aika monissa on tuo pallon keskipisteessä oleva merkki, risti kuoppa tms. siitä mitta mauserilla raidetankoon tiettyyn kohtaan, esim kierteen loppuun tai paksunnoksen alkuun. sattuu lähes 95% tarkkuudella jos mitataan oikein. toinen työläämpi kotikonsti mittatangolla auraus ennen ja jälkeen vaihdon, luonnollisesti yksi puoli kerrallaan, jolloin ratti pysyy suorassa. pyöränkulmien tarkastus liikkeessä ei siis aina tarpeen.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
fiikkus
Viestit: 31
Liittynyt: 15 Marras 2009 21:50

Re: Focus 1.6 -01 etupään tukivarsien ja raidetangon pään vaihto

Viesti Kirjoittaja fiikkus »

Arskala kirjoitti: Tossa ois Motonetin uus taka-alatukivarsi, ei oo paha hinta, tuskin kannattaa alkaa mitään puslaa erikseen ostaa.
Niin luulin minäkin ja ryntäsin motonettiin.... Mutta sepä onkin tuo motonetin alatukivarsi toinen niistä pienistä tagoista, eikä se varsinainen tukivarsi johon jousenalapää tulee! :cry:
S-P-H
Viestit: 617
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 1.6 -01 etupään tukivarsien ja raidetangon pään vaihto

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Nyt vähän jo rönsyilee keskustelu aiheesta, mutta kyllä niitä puslia sinne taakse isoihin
tukivarsiin saa. Ne on kuitenkin järjestään polyuretaanisia. Jos ostat laadukkaat uretaanipuslat
suomesta molempiin varsiin + vaihdatus autokorjaamolla, on yhtä kallista, kuin ostat
Ford-alkuperäisosat noin 105€/kpl koko varsi. Omaan farkkuun kysyin vuosi sitten tarjouksen
kyseisestä työstä alkuperäisosilla ja se oli noin 300e kulmien säädön kanssa. Itselläni
tilanne, että kulmat takana on persiillään kuluneiden puslien vuoksi eikä auttas muu kuin tuo
remppa taakse. Sit alkaaki olee joka ikinen alustan palikka vaihdettu taakse :)
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus 1.6 -01 etupään tukivarsien ja raidetangon pään vaihto

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

kiristysmutteriin paikkaa on turha merkata kuten myös kierrosten laskeminen vanhaa pois pyörittäessä. rt-päät kun ovat eri pituisia eri merkkiset.
tässä oikea mittatapa:
Kuva
aika monissa on tuo pallon keskipisteessä oleva merkki, risti kuoppa tms. siitä mitta mauserilla raidetankoon tiettyyn kohtaan, esim kierteen loppuun tai paksunnoksen alkuun. sattuu lähes 95% tarkkuudella jos mitataan oikein. toinen työläämpi kotikonsti mittatangolla auraus ennen ja jälkeen vaihdon, luonnollisesti yksi puoli kerrallaan, jolloin ratti pysyy suorassa. pyöränkulmien tarkastus liikkeessä ei siis aina tarpeen.



Tämä olikin fiksu keksintö, tämän kun olisi tiennyt etukäteen niin aijaijai :D
No, aina opitaan uutta, kiitokset tästä tarkennuksesta :idea:
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
S-P-H
Viestit: 617
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 1.6 -01 etupään tukivarsien ja raidetangon pään vaihto

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Tässä hyvä lisälinkki aiheesta tuomazin ohjeiden lisäksi:

http://forums.focaljet.com/suspension/6 ... -rear.html

Linkissä myös takatukivarsien vaihto-ohje.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
S-P-H
Viestit: 617
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 1.6 -01 etupään tukivarsien ja raidetangon pään vaihto

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Vaihdoin tänään näillä avuilla raidetangon päät käyttäen myös tuota hyvää vinkkiä
pvdriveriltä. Käytin Motonetin osia. Alkuperäiset oli TRW:t. Kaikki oli helppoa ja vaikutti
selkeältä, mutta vein kuitenkin Fordille nelipyöräsuuntaukseen ja kas oli kuitenkin jonkun verran aurausta liikaa. Molemmilla puolilla oli tosin saman verran. +4.7mm tais olla auraus molemmilla puolilla mun säätämisten jälkeen. Hyvänä asiana saivat takapään säätöpultit liikkumaan (!) ja
saatiin takapää ohjearvojen sisään. Tuosta oon vähintäänkin yhtä tyytyväinen kuin etupään
kulmien säädöstä. Oli nimittäin takana +7mm/per puoli aurausta vanhoilla säädöillä.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus 1.6 -01 etupään tukivarsien ja raidetangon pään vaihto

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Mä laskin raidetangon päissä sen varaan et ku vanhat ja uudet oli orkkikset, niin toivonmukaan ne on samanmittaiset :lol: Mitä noi nyt muutaman viikon alla pyörineet, ei juurikaan oireita ole että olisi kulmat ihan viturallaan, mutta kaiken varoiksi säädätän kulmat samalla kun vuosihuoltokin on tässä ihan näillä näppäimillä...
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
S-P-H
Viestit: 617
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 1.6 -01 etupään tukivarsien ja raidetangon pään va

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Ny on varret ja Fordilta ruotsista tilatut pultit saapuneet, tunkki ja pukit ostettu. Enää
tilaukseen lämmintä säätä ni voisin yrittää saada asennettua. Niin joo, momenttiavain täytyy
hakea, kun en omista. Näillä ohjeilla mennään ja "parkkisasennuksena tm".

Auetkaahan sitten vielä pultit ihan kiltisti kevätpäivän iloksi :roll:
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
S-P-H
Viestit: 617
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 1.6 -01 etupään tukivarsien ja raidetangon pään va

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Tuomaz, oliko sulla (tai muilla asentaneilla) semmosia "kohdistusprikkoja" sisemmän
puslan takapultin välissä? Mulla semmosia on ja niissä on semmoset nypykät mitkä uppoo
niille tarkotetuille kohdilleen apurunkoon. Oli meinaa hankala saada kohdilleen enkä varmuudella
saanutkaan, kun se aina pyöri ku pyöritin pulttia. On se siellä välissä, mutta tuskin oikeissa
kuopissaan.

Enivei, sain toisen vaihdettua ja olipahan jumppa. Piti hakea melkein metrinen jatkovarsi
motonetistä, että sain sen etummaisen puslan pultin auki. Oli kyllä todella rikki tää tukivarsi
minkä sain irti. Pallonivelen kumi oli riekaleina (katsastus ei ollu huomannu) ja lika päässy
sisään ties miten kauan. Selittänee kolinat kuopissa. Sitte se sisempi pusla oli lähes
IRTI. Se pyöri akselinsa ympäri 360 ja myös vasen oikea suunnassa lähes sentin.
Eipä siis ihme, kun alko olee ajettavuus aika huono ja viime kesänä veteli ihan älyttömästi.

Toiselta puolelta tää sama etummaisen puslan pultti olikin sitte niin kireessä, että sillä
varrella meni pultin pää pyöreäksi. En tietenkää omista katkasulaikkaa ja konetta, joten
täytyy kyläillä jossakin, että saan sen irti ja vaihtoon.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus 1.6 -01 etupään tukivarsien ja raidetangon pään va

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

niin meinaat sellasta isoa prikkaa missä on kolme pienenpientä kuulaa kehässä? Itsekin pähkäilin että mikä virka niillä on, eikä alfamerin opaskaan niistä mitään sanonut.. En kyllä mitenkään niitä kohdistanut, kyllä ne kuulat painaa uudet kuopat apurunkoon kun pulttia tiukkaa, luulisin :lol:
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
S-P-H
Viestit: 617
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 1.6 -01 etupään tukivarsien ja raidetangon pään va

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Joo niitä juuri meinaan. Nyt on molemmat puolet vaihdettu ja tää toisen puolen etummaisen
puslan pultti oli tosiaan ruostunu umpeen sinne sisään. Se pultin pää piti leikata irti ja sitä piti
hakata sopivalla apuvälineellä reijästä todella kauan, että se tuli ulos. Meni kaks tuntia
pelkästään siihen nysväämiseen. Sitte ehkä vartti ni oli jo uudet osat kiinni :roll:
Kotipihassa olis jääny minulta tekemättä. Paineilmapyssy oli tällä kertaa käytössä ja autto
ihan pikkasen verran :wink:

Tää toisen puolen tukivarsi oli aivan rikki. Siinä myös etummainen pusla jousti ihan
holtittomasti. Takimmainen pusla irtos paikoiltaan kokonaan ja alapallon kumi oli revenny..
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
S-P-H
Viestit: 617
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 1.6 -01 etupään tukivarsien ja raidetangon pään va

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

tuomaz kirjoitti:Hyvä siitä tuli. Vaihdoin siksi kun liikkeellelähdössä tuntui pientä vapinaa, kuopissa kolinaa, ratti vispasi pikkusen motarivauhdissa ja välistä tuntui et ihan ku ajais vajaapaineisilla eturenkailla, sillai niinku ohjaus ei ollu ihan täysillä mukana pienissä nopeissa liikkeissä.
Nyt, kun oon päässy viikonpäivät ajelee kesärenkailla ja uusilla tukivarsilla, niin teit kyllä
hyviä huomioita oman autos muutoksesta. Aikonaan mietin mitä meinasit tolla fiiliksestä
vajaapaineisista renkaista, mutta nyt vasta huomasin täysin mitä meinasit! Tossa lähiteillä
on semmosia sopivia monttuja, joissa rattiin tuntu aikonaan kuin olis ollu tyhjät kumit.
Semmosta epämäärästä pomputusta. Eipä ole enää ja samat renkaat alla. En olis uskonu, että ne rikkinäiset puslat aiheutti tollasta fiilistä. Ohjaus on tuntunu tosi jämäkältä ja tarkalta.
Jopa hieman liiankin jäykältä.

Jospa vielä tilais takatukivarret. Sit onki alusta uusittu 100%.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus 1.6 -01 etupään tukivarsien ja raidetangon pään va

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

sen kyllä huomaa että kun focuksessa alusta on kunnossa, niin eihän se olekaan yhtään hullumpi ajettava. Omasta mielestä pesee vieläkin ajettavuudessaan monet uudemmatkin autot 8)
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Vastaa Viestiin