mistähän voisi johtua että venttiilit menee p*skaks?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
ford sierra 89vm
Viestit: 171
Liittynyt: 07 Joulu 2010 14:32

mistähän voisi johtua että venttiilit menee p*skaks?

Viesti Kirjoittaja ford sierra 89vm »

osaako joku kertoa että miksi multa menee 1 ja 4 pytyn venat solmuu? tää on jo toinen kerta,
kanteen on uusittu bf134 nokka,seuraajat,venttiilivarren kumit,nokan laakerit,ja venajouset. ja kannesta on palotila kiilotettu ja pakoa vähän avarreltu otettu valu virheet pois.
Viimeksi muokannut ford sierra 89vm, 12 Kesä 2011 20:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tepsu123
Viestit: 577
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:59

Re: mistähän voisi johtua että venttiilit menee p*skaks?

Viesti Kirjoittaja tepsu123 »

Oikeastaan itse vastasit jo kysymykseesi. Kaikki nuo on mahdollisia lisäksi kansi voi olla hieman kiero tai väärä kiristys järjestys voi saman aiheuttaa.
Skoda favorit 136L -93 1,3
Datsun Nissa sunny farmari -80 1,3
Mazda 323 -85 1,5 GT
Mazda 323 -89 1,5
Opel kadett -87 1,3
Mondeo -93 CL/CLX 1,8
Mondeo -96 CLX/STW 1,8
ford sierra 89vm
Viestit: 171
Liittynyt: 07 Joulu 2010 14:32

Re: mistähän voisi johtua että venttiilit menee p*skaks?

Viesti Kirjoittaja ford sierra 89vm »

kiristys järjestys meni niinkuin pitääkin samaten momentit iha kirjan mukaa mentii..pako aukkoja avarsin sen verran että ne seinät oli suoria ja tasasia samaten palo tilaa että pako aukko suurentu max 1-2mm,voisko olla mahollista että syynä ois siinä että sytkä ollu hampaan verran pielessä?

eikä nesteitä hävinny/sekottunu ja kannen välistä ei tullu savua,
vai siitä että noi jouset ei ookkaa mitkään vähän käytetyt että pena ei kerkee mennä kiinni ennen ku mäntä tulee takas?
jppn
Viestit: 169
Liittynyt: 30 Maalis 2011 21:13
Paikkakunta: Kainuu

Re: mistähän voisi johtua että venttiilit menee p*skaks?

Viesti Kirjoittaja jppn »

Ootko tarkastanut venttiilien etäisyyden mäntään kaasunvaihtotahdin keskellä, kun mäntä käy ylhäällä.
Menikö ne aiemmin vakionokalla vai tällä viri-mallilla ?
Meneekö 1 ja 4 molemmat venttiilit ?
Onhan nokan jako oikein ?
Escorteilla vuodesta 1992...
ford sierra 89vm
Viestit: 171
Liittynyt: 07 Joulu 2010 14:32

Re: mistähän voisi johtua että venttiilit menee p*skaks?

Viesti Kirjoittaja ford sierra 89vm »

sitä en oo viel kattonu pitää kyl täs vklp aikana nyppää kansi taas irti ja kattoo että eikai se ole mitään muuta tuhoa siellä tehny,vakio nokalla ei menny eikä ollu mitää muuta ongelmaa ku vaa se että nakutti niin perkeleesti ku oli nokka ja keinuvivut kulahtanu,nyt ku laitoin ton virinokan nii meni 2 kertaa 1 ja 4 venttiilit.
ford sierra 89vm
Viestit: 171
Liittynyt: 07 Joulu 2010 14:32

Re: mistähän voisi johtua että venttiilit menee p*skaks?

Viesti Kirjoittaja ford sierra 89vm »

jahas 1 ja 4 pytyn venat saanu osumaa männiltä -.- mutta onneksi ei ole pahasti osumaa tullu :D
mikähän syy tohon ny on että venat osuu mäntii? ku ei kansi ainakaa vuoda eli ei pitäis olla kiero?

sit viel semmonen kysymys että mistä johtuu että tyhjäkäynillä kierokset seilaa 800-1200välis?
ja lämpömittari näyttää punasesta yli?
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: mistähän voisi johtua että venttiilit menee p*skaks?

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

Jaa-a jännä juttu että vaan 1 ja 4 pytyn venat osunu mäntiin?

Mulla johtu seilaaminen siitä että yhteen kaasarin suuttimista oli mennyt tankista irti ruostunut metallinpalanen joka sitten tukki sen ja moottorinohjaus yritti askelmoottoria säätämällä saada auton käymään tyhjäkäyntiä josta aiheutui samanlainen seilaus kuin sinulla. Ongelma ratkesi purkamalla kaasari ja putsaamalla kaikki suuttimet jne. ja sen jälkeen asentamalla bensansuodatin kun edellinen omistaja oli ottanut suodattimen pois.. :roll:

Lämpömittariongelmaan sanoisin että joko sulla on anturi/mittari rikki, anturin piuha oikosulussa maahan (en tiedä näyttäiskö mittari tässä tilanteessa kylmää vai kuumaa) tai sitten sulla ei jäähytys toimi sierrassas.
ford sierra 89vm
Viestit: 171
Liittynyt: 07 Joulu 2010 14:32

Re: mistähän voisi johtua että venttiilit menee p*skaks?

Viesti Kirjoittaja ford sierra 89vm »

tosiaanki jännä juttu :D joo lämppäri ongelma taitaa olla piuhassa koska sitä ku vähän käänteli nii se toimi normaalisti taitaa olla toi oikkari kyseessä tai jotaki pitää sit kans kai tuo kaasari putsata...ja sit tää venttiili homma kyllä askarruttaa...se on hyvä ku toiset sanoo että se vois johtua siitä ku mulla on kampuran se pyörän merkki 1 hampaan verran oikealla että ei ole siinä isoimmassa lovessa että tuo vääntyminen johtuis siitä jotkut sanoo ohjureissa ja jotkut taas sanoo kannen kieroudesta ja sit toiset taas väittää ihan eri juttuja...sitä mä ihmettelen että kansi ei vuoda ei pitäis olla kiero? venttiilit ei vetele omaa rallia niissä koloissa...että voiko se sitte oikeesti johtua siitä että jakopää on yhen hampaan verran oikealla?? että jotkut sanoo joo ja jotkut ei :o en ole mikään expertti vielä näissä asioissa :D mutta auto hurahti samantien käyntii ja toimi niinkuin pitääkin sen 70km-100km sit rupes kuuluu hirvee nakutus ja se rupes seilailee :D
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: mistähän voisi johtua että venttiilit menee p*skaks?

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

No sen ainaki voin sannoo vielä että ei sitä hihnaa väärässä asennossa kannata pittää, laita oikeaan asentoon vaikka ei venttiilien rikkoontuminen johtuisikaan siitä.

Jossei tyhjäkäynti ole muulloin seilannu ku sillonku venat menny niin varmaan voipi johtua niistä venoistakin se seilaus.. Moottorinohjaus kun yrittää kokoajan pitää tyhjäkäyntiä kaasarin tyhjäkäyntimoottorilla, ja jos auto ei meinaa pysyä tyhjäkäyntiä ni se tyhjäkäyntimoottori "kaasuttelee" joka ilmenee seilauksena.
ford sierra 89vm
Viestit: 171
Liittynyt: 07 Joulu 2010 14:32

Re: mistähän voisi johtua että venttiilit menee p*skaks?

Viesti Kirjoittaja ford sierra 89vm »

noh tilasin ton säädettävän nokkapyörän niin sen saa ainaki oikeiseen asentoo yks kaveri kyl sano et venat menis just sen takii mutta noh kai sitäki sitte pitää kokeilla....no ei toi tyhjäkäynti kyllä ennen tollee seilannu voi kyllä johtua venoista tai sitten joku pieni sähköhäikkä pitää kattoo...
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: mistähän voisi johtua että venttiilit menee p*skaks?

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

Aa mää käsitin että sulla ois "oikeesti" ollu jako pielessä, kaikissa sierroissa minkä kanssa on rassannu ni jako on aina ollu n. 0.5 hammasta väärässä jompaan kumpaan suuntaan, ei se haittaa kyllä mitään. Ja vakio 2.0 ohc sierrassa ei venat osu mäntään missään tilanteessa, vaikka hihna menis. Muissa sierroissa vissiinkin ossuu, ja myös kyllä 2.0 ohc:ssä jos kantta on laskettu tai venttiilit aukeaa sen verta enempi että osuu. Niin ja vaikka onki yhen hampaan väärässä jako ni ei se mielestäni niin paljoa ole että venat osus mäntään.

Kyllä sitä äkkiseltään ajattelis että jos on pari venaa kierossa ni käynti ei parasta ole.. :roll: Mutta mulla ei muuta ollu ku roskaa kaasarissa ja sen putsaamalla korjaantu. Seilaaminen ku näissä tuntuu yleensä johtuvan siitä että tyhjäkäynnin askelmoottori säätää vinhasti tyhjäkäyntiä jos siellä jotai pientä on vikana..
ford sierra 89vm
Viestit: 171
Liittynyt: 07 Joulu 2010 14:32

Re: mistähän voisi johtua että venttiilit menee p*skaks?

Viesti Kirjoittaja ford sierra 89vm »

no mulla on jako just sen 1 hampaan verran vituillaa :D sitä mä vaan ihmettelen että aina kun olen laittanu uuet venttiilit kiinni ja pistäny kannen takasi nii auto lähtee samantien käyntii ku avaimesta vääntää ei kuulu kilinää eikä kolinaa käy nätisti sitte ku on ajanut just sen 50-70km rupee kuuluu eka pientä nakutusta katoin välykset samantien ne oli oikein sitte yhtäkkiä rupes kuuluu aivan hirvee nakutus katoin pyttyjen puristukset ja oho 1 ja 4 oli puristukset hävinny ja kansi taas irti ja venttiilit kierot ja männissä pienet osuma jäljet -.- että mitähän v*ttua?

voisko sit olla mahollista että joku on laskenut kannen liian ales? ku omasta vanhasta kannesta huomasin että laakeri pukki paskana ostin "ns" uuen kannen sit eilen vähän mittailin niin omassa vanhassa kannessa on 1,6mm pintaa mitä voi ottaa pois sit tossa "ns" uuessa on noin vähän alle 1m voisko se syy sitten olla siinä? osaako joku sanoa että paljon sitä pintaa on alunperin? :D
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: mistähän voisi johtua että venttiilit menee p*skaks?

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Ohjurit sököt... kanittaa? Jolloin venttiili ei ehdi alta pois ennen kuin mäntä tulee ylös.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ford sierra 89vm
Viestit: 171
Liittynyt: 07 Joulu 2010 14:32

Re: mistähän voisi johtua että venttiilit menee p*skaks?

Viesti Kirjoittaja ford sierra 89vm »

kanittaa? =D kaikkea ei voi tietää :Dd joo siis ohjurit on käyny kans mielessä mutta ainut huono juttu on siinä että sit pitäs kansi viedä koneistettavaks :/ ku ei kuulemma oikee ite onnistu vaihtamaan
pynski-89
Viestit: 140
Liittynyt: 16 Kesä 2007 20:05
Paikkakunta: kangasniemi

Re: mistähän voisi johtua että venttiilit menee p*skaks?

Viesti Kirjoittaja pynski-89 »

Elikkä kun työnät venttiilin paikalleen niin tahmaako ohjurin seinämiin, ennen ku tulee läpi..? Ja onko venttiilin varressa mitään jälkiä..?
ford sierra 89vm
Viestit: 171
Liittynyt: 07 Joulu 2010 14:32

Re: mistähän voisi johtua että venttiilit menee p*skaks?

Viesti Kirjoittaja ford sierra 89vm »

sitä en ole vielä tajunnut katsoa! :D elikkä pitää tarkistaa eli jos on jälkiä ja tahmaa niin vika on ohjurieissa? mutta sillonku laitoin venttiileitä pakoilleen nii ainut joka pisti vähän vastaa nii oli venttiilivarrenkumi ei mikää muu,en ainakaa huomannu mitään erikoista tai sitte en kiinnittäny huomiota siihen
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: mistähän voisi johtua että venttiilit menee p*skaks?

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Vastaan on tullut yksi kansi missä oli laitettu uudet ohjurit ja ventiilit leikannut kiinni jostain syystä muutamaan ohjuriin.
Ventiili oli suorat kun sai lopulta ohjurin irti varresta. Tuli siis kannesta irti molemmat yhtä aikaa.
gti golo palloilija
jppn
Viestit: 169
Liittynyt: 30 Maalis 2011 21:13
Paikkakunta: Kainuu

Re: mistähän voisi johtua että venttiilit menee p*skaks?

Viesti Kirjoittaja jppn »

itse tarkastaisin myös venttiilien etäisyyden männistä: jotain muovailuvahaa mäntien päälle, kansi paikalleen vaikka vanhalla tiivisteellä, remmi paikalleen, venttiilien välykset noin kohdalleen, pyöritystä muutama kierros. Sitten kansi irti ja mittamaan vaha ohuimmasta kohti. Pari miliä saisi olla ainakin väliä(paksuutta siis). jos ei ole niin vähän koloa hiotaan mäntiin. tuolla lopussa tästä http://www.autowiki.fi/index.php/Sylint ... kentaminen

Sehän on mahdollista kun kantta on hiottu(oikastu), että päistä hiottu hitusen enemmän kuin keskeltä jolloin päätypytyt törmää ensin jos venttiilin välykset pienenee lämmössä. Tai toisaalta keskipyttyjen venat voi olla uponnu kanteen (seetit kulunu) hieman enemmän, joten ne ei ota mäntiin. :shock:
Escorteilla vuodesta 1992...
Rasvaranne
Viestit: 16
Liittynyt: 14 Loka 2010 21:33
Paikkakunta: Ii

Re: mistähän voisi johtua että venttiilit menee p*skaks?

Viesti Kirjoittaja Rasvaranne »

Viallinen nokka saattaa olla kans. Tuo kierrosluvun seilaaminen kertos vähän että asteitus on menny persiilleen = toisilla pytyillä jako kohdallaan mutta toisissa alkaa aikasemmin aukaseen venttiilejä. Joskus oli hiotun nokan kans semmonen ongelma itellä ja sai sitä vikaa ettiä :D
ford sierra 89vm
Viestit: 171
Liittynyt: 07 Joulu 2010 14:32

Re: mistähän voisi johtua että venttiilit menee p*skaks?

Viesti Kirjoittaja ford sierra 89vm »

vika ei ollut nokassa ainakaan..vikaa voisin veikata ohjureissa koska ne ihan hitusen tahmaili venttiilejä mutta ostin kaverilta kannen pistin kaikki omat palikat kiinni nii nyt on toiminu moitteettomasti jako on ainakin nyt täysin kohdillaan kun ostin ton säädettävän nokkafillarin ja kyllä toi bf134 nokka on hintansa väärtti :)
Vastaa Viestiin