Moottorin eristäminen talveksi

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Moottorin eristäminen talveksi

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Focus 1.6 -00 automaatti.

Minulla on paljon **alle 5km pyrähdyksiä** ja olen alkanut miettimään, että konetta ja polttoainetta pystyisi säästämään, jos kone lämpenisi nopeammin? Olen harkinnut että lämpöeristäisin konetta lähinnä alaosasta, koska harvemmin talvella minulla on edes yli 30km yhtäjaksoista ajamista joten riski keittämisestä on minun tapauksessani aika pientä. Muutenkin jos uhkaisi keittää, niin lämmöt+tuuletus täysille (lisäjäähdytys) sekä ikkunaa hieman auki, niin voin kontrolloida lämmön nousua jonkin verran jos harvat kerrat pitäisi pidemmälle ajaa.

Ajatuksena olisi kysellä, että miten se kannattaisi toteuttaa, jotta voisi myös kesäksi purkaa (osittain) pois? Ajattelin jos vuoraisi alaosasta makuupussin alustana käytetystä vaahtomuovi(?) materiaalista ruuveilla ja nippusiteillä, jonka pystyisi purkamaan pois (hengittää sitten kesällä) ja sitten hankalampiin paikkoihin (pieniin koloihin) sitten jotain uretaanipohjaista kamaa tai muuta ainetta, jolla on heikko lämmönjohtamiskyky mutta kohtuullinen tartunta (liima) ominaisuus? Ei ole tarkoitusta eristää kun ehkä 1/3 osa moottorin ulkokuoresta ja vielä lähinnä alaosa jossa viima käy voimakkaasti viilentävästi talvella.

Uskaltaako automaattilaatikkoa kevyesti eristää (pelkästään alin osa jossa viima käy)? Mielestäni on hieman riskiä kun on sen verran kallis paukku jos ylikuumenemisen seuraksena jotenkin hajoaa ja ei ole erillistä lämpömittaria automaattilaatikolle...

Moottori kuitenkin lämpenee aika nopeasti, joten yleisesti termostaatti ja jäähdytysjärjestelmä on kyllä kunnossa. Tykkään kuitenkin paljon lämmöstä, joten lämmitystä tulee käytettyä aika reilusti muutenkin.

Mitenköhän moottorin pesu ja paloturvallisuus yleensäkkin eristämisen jälkeen? Tai mitä muuta pitäisi ottaa huomioon kun olisi kuitenkin tarkoitus pitää autoa n. 10v vielä? Vai meneekö liikaa vain "riskiä ahneuden kustannuksella" puolelle koko ajatus?
tursas
Viestit: 4013
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moottorin eristäminen talveksi

Viesti Kirjoittaja tursas »

Mun mielestä koneen kestävyyden kannalta on parempi, mitä kylmempänä se käy lukuunottamatta käynnistystä pakkasella, joka hoidetaan lohkolämmityksellä.

Nyt helteillä kun/jos kone käy jatkuvasti siellä flekti päälle/pois tilanteessa tulee kyllä ikävä välillä talvea. Toisin sanoen polttomoottorin ongelma on sen optimaalinen jäähdytys ei eristys. Noita automaattilootia en tunne, kun ei niitä Sierroissa ole ollu. 8)
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Moottorin eristäminen talveksi

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Ongelmana on nimenomaan se, että minulla on PALJON ALLE 5km ajoja, joten kokonaismatkassa mitattuna moottorin lämpökeskiarvo on "haalea" ja sitä kautta vie polttoainetta sekä kylmäkäynnistys kuluttaa konetta vuosien varrella. Muutenkin tykkään reilusta lämmöstä auton sisällä, joten sisätilan lämmittäminenkin tuolla lyhyellä matkalla nappaa osan moottorin lämpenemisestä tehokkaasti.

Toiseksi lohkolämmitys mahdollisuus on lähinnä töissä ja ehkä joka 3-4 kerta kylmäkäynnistyksistä.

Minun tapauksessani TALVIAIKAAN keittämisen riski on aika vähäistä kun harvemmin yli 30km YHTÄJAKSOISTA ajomista minulla silloin on. Bensiinin hinta kun alkaa kivuta jo vähitellen yli 1.60 tason niin kyl sitä väkisin miettii jotain keinoja miten säästää polttoainetta ihan edes periaatteen vuoksi vaikka varaa olisikin tuhlata paljon enemmänkin. Ajoa kun vuodessa tulee nykyään n.9000km eli aika vähän...

Myönnän kyllä että KESÄLLÄ eristäminen on aika riskiä kun ajoa saattaa olla jonkin verran myös pidemmälle. Sen takia pohdin keinoa myös (osittaiseen) eristeen purkuun, jotta ei tule ongelmaa lämpöjen suhteen.

Toivoisin kuitenkin keskustelua, jotta osaisin ottaa erilaisia asioita huomioon... ja tarvittaessa luopumaan koko ideasta. :)
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Moottorin eristäminen talveksi

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Eikö tommoset eristykset kannata unohtaa, siis mieti nyt paljonko vuositasolla säästäisit rahaa? Tuskin montaa euroa. 5km matkalla hytti ei lämpee varmasti vaikka olis villaa täynnä koko konehuone, ellet sitten puoltatuntia seiso valoissa. Kulutukseenkin niin tottavie minimaalinen vaikutus että anna hyvä mies olla, lohko+sisätilanlämppäriä talvella siinä se.
pnieminen74
Viestit: 116
Liittynyt: 21 Maalis 2010 11:55

Re: Moottorin eristäminen talveksi

Viesti Kirjoittaja pnieminen74 »

eiköhän focukseenkin saa muovista pohjapanssaria, siinä on yleensä
bitumia ja jotain äänieristettä sisäpinnassa. se nyt ainakin auttaa lohkolämppäriä
lämmittämään koneen paremmin. koneen saa lämpimämmäksi kun ostaa sähköisen
lisälämmittimen vaikkapa mallia mondeo tddi, riittääkö laturin tehot on kysymys.
putkitus on sitten ihan oma taiteenlajinsa, sisätulon kun ohjaa tämän kautta.
Avatar
samileim
Viestit: 57
Liittynyt: 13 Marras 2010 22:44
Paikkakunta: Turku

Re: Moottorin eristäminen talveksi

Viesti Kirjoittaja samileim »

Tälläinen havainto tuli tehtyä, että joissakin Ford Mondeo Mk1 ja Mk2 malleissa on eriste konepellin sisäpuolella ja joissakin ei. Onkohan mahtanut mennä aikoinaan varustelutason mukaan ? Pitäisi varmaan hommata tuollainen jostain kun omassa 1.6 Ambientessa sitä ei tosiaan ole..
Lämmittäis varmaan lohkolämmitinkin paremmin.. :)
Ford Mondeo 1.6 Ambiente '00
Gona
Viestit: 174
Liittynyt: 15 Touko 2007 13:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin eristäminen talveksi

Viesti Kirjoittaja Gona »

Pahvin palasella peität osan jäähdytinkennosta ja tuo eristeen laittaminen konepellin sisäpuolelle voisi auttaa hivenen ja samalla vaimentaa koneen ääntä vähän. Jos noin lyhyttä ajoa kertyy valtavasti niin hyvähän olisi välillä käydä ajamassa kerralla vähän pidempi lenkki.

Kyllähän sen koneen on hyvä lämmetä sinne normaaliin käyntilämpötilaansa, jolloin metallipintojen kuluminen on vähäisintä. Naurettavia on ne sankarit jotka ajaa ilman termaria. Kyllä se toimii, mutta ei oikein ja kone käy varmasti väärissä lämpötiloissa.
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Moottorin eristäminen talveksi

Viesti Kirjoittaja Tekno »

kulutukseen vaikuttaa muutaman desin jo se, että kone lämpenee nopeasti normaalilämpötilaan. huomasin tuon kun vaihdoin paskan termarin toimivaan.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Avatar
samileim
Viestit: 57
Liittynyt: 13 Marras 2010 22:44
Paikkakunta: Turku

Re: Moottorin eristäminen talveksi

Viesti Kirjoittaja samileim »

Hei!

Talvi lähenee jälleen uhkaavasti. Olenkin tuossa aikasemmin kirjotellut Ford Mondeo MK2 mallien konepellin eristeestä, joistakin löytyy joistakin ei. Osaako joku sanoa millä perusteella tuo on aikoniaan määritelty missä on ja missä ei?

Itselläni tuota ei löydy ja ajatus olisi, että jos jostakin purkaamolta saisi edullisesti. Mahtavatko nuo kaikki eristeet olla samanlaisia? Pysyisi lämpö ehkä paremmin konehuoneessa ja ääntäkin eristäisi.
Ford Mondeo 1.6 Ambiente '00
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Moottorin eristäminen talveksi

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

eiköhän ne kutakuinki samanlaisia ole, paitsi tiisselin huovassa muotoiltu ilmakanava kuulerille eli saattaa pikemminkin jäähdyttää konetta...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
samileim
Viestit: 57
Liittynyt: 13 Marras 2010 22:44
Paikkakunta: Turku

Re: Moottorin eristäminen talveksi

Viesti Kirjoittaja samileim »

pvdriver kirjoitti:eiköhän ne kutakuinki samanlaisia ole, paitsi tiisselin huovassa muotoiltu ilmakanava kuulerille eli saattaa pikemminkin jäähdyttää konetta...
Selvä juttu, pitää ruveta purkaamoja katselemaan.. josko jostain tuollaisen edullisesti saisi :)
Ford Mondeo 1.6 Ambiente '00
IziO
Viestit: 246
Liittynyt: 03 Marras 2011 19:50

Re: Moottorin eristäminen talveksi

Viesti Kirjoittaja IziO »

ReiluReiska kirjoitti:Ajoa kun vuodessa tulee nykyään n.9000km eli aika vähän...
Heh, mä ajan kuukaudessa jo enemmän :D
Mondeo Ghia X (MK3)
Avatar
HiTec
Viestit: 37
Liittynyt: 21 Loka 2011 08:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin eristäminen talveksi

Viesti Kirjoittaja HiTec »

Juuri tuollaisella 5km pätkäajolla saa autonsa nopeasti entiseksi, kokemusta on :cry: Jo 50tkm ajettuna moottorin kunto vastaa about 500tkm ajettua, syö öljyä miltei enempi kun bensaa jne. Eikä siihen valitettavasti juuri ole vaihtoehtojakaan - paitsi tietty polkupyörä, mopo tms. jolloin auton voi jättää parkkiin = auto säästyy 8)

Itsellä myös Ford sai uuden termarin => käyntilämpöön about 15 astetta lisää - ja keskikulutuksesta 2 litraa pois :) No mikään bensapihihän tuo Galaxy VR6 autom. ei ole, mutta ihan kiwa kun keskikulutus tippui 12 tasosta karvan alle 10 = tehtaan ilmoittamat kulutuslukemat tuollakin siis jo alitettu 8)
Citroën C5 2.0HDi 136 Dynamique 90 Anniversaire Tourer Automaatti -09
Vastaa Viestiin