140 / 163 hv tdci erot

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
KaiVonVeivi
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Tammi 2011 22:36

140 / 163 hv tdci erot

Viesti Kirjoittaja KaiVonVeivi »

Onko noissa raudassa merkittäviä eroja , vai onko tuo 140hv malli pelkkä " software downgrade" ? "Optimointiin"menee anyway, mutta kiinnostaisi tietää onko tuolla rautapuolella mitään eroja .
Sofiero
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Huhti 2011 13:15

Re: 140 / 163 hv tdci erot

Viesti Kirjoittaja Sofiero »

Minua kiinnostaa tietää 2007-> uuden mallin Mondeon Diesel-koneiden erot. Kun koneita löytyy 100hp, 115 hp, 125 hp, 130 hp, 140 hp, 163 ja 175 hp...
Saksassa ei näytä olevan myynnissä 1,8 litran 125 hp koneilla juuri lainkaan ja Suomessa vähemmän 130 hp koneella. Mistä löytyy erot?
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: 140 / 163 hv tdci erot

Viesti Kirjoittaja jsel »

Sofiero kirjoitti:Mistä löytyy erot?
Ihan arvaamalla heitän että imusarjasta, nokka-akselista ja softasta ainakin.
Sofiero
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Huhti 2011 13:15

Re: 140 / 163 hv tdci erot

Viesti Kirjoittaja Sofiero »

jsel kirjoitti: Ihan arvaamalla heitän että imusarjasta, nokka-akselista ja softasta ainakin.

:roll:

Aika vähän täällä näyttää aiheesta tietoa liikkuvan... ja sekin Suomi24 tasoa.
Avatar
jjjj
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Marras 2010 03:08
Paikkakunta: vaihtelee päivittäin

Re: 140 / 163 hv tdci erot

Viesti Kirjoittaja jjjj »

Ei kai sitä kaikkea voi tietää täälläkään. Itselläni kummatkin pihassa ja samanlainen käyntiäänikin on. Sen huomaa, että 163 hv versio on enemmän kierroskone joten softissa ainakin on eroa. Onhan siitä käsittääkseni myös 115 hv:n versio rakennettu.
Ensi viikolla lastutetaan 140 hv ---> 170 hv niin saa nähdä muuttuuko samanlaiseksi kuin 163-versio että kierroksia pitää enemmän käyttää.
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale
KaiVonVeivi
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Tammi 2011 22:36

Re: 140 / 163 hv tdci erot

Viesti Kirjoittaja KaiVonVeivi »

Laitappas infoa sitten kun on lastutettu , missä ja miten ? . Tuohon ei taida saada PPC tyyppistä ratkaisua jolla softan saa palautettua vakioksi esim . huollon ajaksi / palautettua virisoftan kun huollon pojat kuitenkin bugeja korjatessaan jyräävät sen virisoftan yli. Oman netin kahlaamisen tuloksena olen todennut että 115hv versiossa on rautaeroa mm. puhaltimessa, suuttimissa ym ja vaikuttaisi siltä että 140hv ja 163hv on sama pata eri softalla.
eriheebo
Viestit: 19
Liittynyt: 24 Touko 2010 12:21

Re: 140 / 163 hv tdci erot

Viesti Kirjoittaja eriheebo »

Itse 140 testailessa totesin sen vähän laiskaksi maantiellä joten päädyin sitten 163 malliin, silloin ei vielä ollut ko moottoria testattavana.
Tilasin siis Mondeo 163 manuaalin.
Heti auton saatuani stuppasin sen, ja stuppasin sen varmaan 5 kertaa kotimatkalla.
Tästä alkoi ihmettely, 140 versiota (manuaali sekin) en ollut koeajossa stumpannut kertaakaan.
Maantiettä 163 on ehdotomasti makeampi 140 versioon verrattuna, Siinä kun 140 laiskistuu ~3200 jälkeen 163 jatkaa vielä lähes 4000 asti sujuvasti.
Vuoden 2010 lopussa tuli firmispäivitys, joka pyrkii estämään 163 mallin stuppeja lisäämällä itse kaasua jos kuski kämmää. Se olikin selvä parannus.
Etsiessäni ja ihmetellessäni mootoreiden eroja, olen päätynyt siihen johtopäätökseen, että jos kone olisi fyysisesti identtinen 140 kanssa, tuskimpa alavääntöä olisi ihan huvikseen vähenetty.

Kuten muuallakin on todettu ja etenkin viri/lastu foorumeilla, koneissa voisi olla eri ahdin. Muu olisi samaa, tieteysti softa eri.
Tämä voisi selittää hyvin 163 heikon alapään mutta puhdikkaamman yläpään 140 verrattuna.

Toisaalta 163 ongelmahan on nimenomaan sen totaalinen hengettömyys tyhjäkäynnillä. Alle 1000rpm alueella turbon koo'olla ei ehken luulisi vielä mitään merkitytstä joten ero voisi olla myös eri nokka-akseili ajoitukset.

Lastuttamalla 140 koneesta saisi n160 kaakkia ja 163:sta n 190. Siis enemmänkin mutta nokifiltteri rupeaa olemaan nykydiisseleissä aikamoinen pullonkaula/ongelma. Voipi tulla aika (sika) kallis lastutus kun suodatin menee ylituunaamisen takia vaihtoon. Näitä on kuulemma tapahtunut. Kopistellaan sitten suodatin tyhjäksi ja auto myyntiin....

Esa
Avatar
jjjj
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Marras 2010 03:08
Paikkakunta: vaihtelee päivittäin

Re: 140 / 163 hv tdci erot

Viesti Kirjoittaja jjjj »

KaiVonVeivi kirjoitti:Laitappas infoa sitten kun on lastutettu , missä ja miten ? . Tuohon ei taida saada PPC tyyppistä ratkaisua jolla softan saa palautettua vakioksi esim . huollon ajaksi / palautettua virisoftan kun huollon pojat kuitenkin bugeja korjatessaan jyräävät sen virisoftan yli. Oman netin kahlaamisen tuloksena olen todennut että 115hv versiossa on rautaeroa mm. puhaltimessa, suuttimissa ym ja vaikuttaisi siltä että 140hv ja 163hv on sama pata eri softalla.
Ihan kotona lastutetaan... http://promotech.se/?p=moduleinfo&cId=13246. Enköhän saa ensi viikolla viimeistään laitettua paikalleen. Vähän ollut kiireitä ja on jäänyt roikkumaan.
Välillä perässä 2000 kg asuntovaunu niin jos vaikka helpottaisi etenemistä. 140 hp:lla on aikamoista vinguttamista. Eli siis kyseessä suoraan johtojen väliin menevästä boxista jonka saa pois tarvittaessa.
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale
KaiVonVeivi
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Tammi 2011 22:36

Re: 140 / 163 hv tdci erot

Viesti Kirjoittaja KaiVonVeivi »

Aaa.. ok. Tuossa lienee sama idea kuin vanhassa kunnon VAG "evry modissa" . Laitetaan abouts 180 ohm vastus polttoaineen lämpöanturin tilalle ja se on siinä . Itse sain tuolla kostilla mittatuja lisätehoja +14hv ja +32Nm kun kyseessä oli VAG TDI 130PD. Hintaa virille tuli 20 senttiä. Tuskin noissa johtojen väliin laitettavissa jutuissa mitään tuon ihmeellisempää on :shock:

Noiden "väliboksien" idea on aina kuitenkin se, että huijataan mottorin ohjaukselle menevää tietoa moottorin todellisesta tilasta. Kehittyneimmillä saatetaan saada äly luulemaan että on kuormitustilanne päällä vaikkei olekaan , tai kerrotaan että naftan lämpötila on 130 astetta jolloin pistetään lisää kakkua peliin jäähdyttämään tilannetta. Diisselikoneessa syötön lisääminen kun aina lisää hieman myös ahtoa automaattisesti.

IMHO: Itse en uskalla laittaa moisia ja ohjausyksikön uudelleen ohjelmointi dynossa maksaa kutakuinkin tuon saman . Toisaalta, sitäpä ei pureta noin vaan ... Valitse tässä sitten kahdesta pahasta. Vakiomoottori ei ole koskaan ollut edes optio
KaiVonVeivi
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Tammi 2011 22:36

Re: 140 / 163 hv tdci erot

Viesti Kirjoittaja KaiVonVeivi »

Löytyihän tuollainen kohtuuhintainen "oikeanlainen" systeemi jolla saa myös palautettua auton vakioksi helpolla:

http://www.mybluefin.co.uk/search?make= ... riant=1856
Avatar
jjjj
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Marras 2010 03:08
Paikkakunta: vaihtelee päivittäin

Re: 140 / 163 hv tdci erot

Viesti Kirjoittaja jjjj »

KaiVonVeivi kirjoitti:Aaa.. ok. Tuossa lienee sama idea kuin vanhassa kunnon VAG "evry modissa" . Laitetaan abouts 180 ohm vastus polttoaineen lämpöanturin tilalle ja se on siinä . Itse sain tuolla kostilla mittatuja lisätehoja +14hv ja +32Nm kun kyseessä oli VAG TDI 130PD. Hintaa virille tuli 20 senttiä. Tuskin noissa johtojen väliin laitettavissa jutuissa mitään tuon ihmeellisempää on :shock:

Noiden "väliboksien" idea on aina kuitenkin se, että huijataan mottorin ohjaukselle menevää tietoa moottorin todellisesta tilasta. Kehittyneimmillä saatetaan saada äly luulemaan että on kuormitustilanne päällä vaikkei olekaan , tai kerrotaan että naftan lämpötila on 130 astetta jolloin pistetään lisää kakkua peliin jäähdyttämään tilannetta. Diisselikoneessa syötön lisääminen kun aina lisää hieman myös ahtoa automaattisesti.

IMHO: Itse en uskalla laittaa moisia ja ohjausyksikön uudelleen ohjelmointi dynossa maksaa kutakuinkin tuon saman . Toisaalta, sitäpä ei pureta noin vaan ... Valitse tässä sitten kahdesta pahasta. Vakiomoottori ei ole koskaan ollut edes optio
Itse asiassa promotechin boxi toimii loistavasti eikä ole lainkaan verrattavissa halpamalleihin joissa ainoa johto tulee commonrailin päähän (kumpaakin on kokeiltu).
Oman ecun ohjelmointi on varmasti paras vaihtoehto mutta koitappa sellainen takuunalaiseen autoon laittaa.
Ekan reissun olen nyt lastutettuna ajanut ja tyytyväinen olen :D
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale
Vastaa Viestiin