sierran takarumpu jarru kettuilee (jarrut häviää)

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
ford sierra 89vm
Viestit: 171
Liittynyt: 07 Joulu 2010 14:32

sierran takarumpu jarru kettuilee (jarrut häviää)

Viesti Kirjoittaja ford sierra 89vm »

joo olen tässä nyt tapellut muutaman hassun tunnin tuon rumpujarrun kanssa elikkä vetäsin kässärin ylös ja sitten laskin sen niin yhtäkkii hävis jarrut noh huomasin että kuskin puoleinen takarumpu jarru suhisee ku painaa jarrua avasin sen ja katoin niin takarummun sylinterin mäntä on tullut liikaa ulos otin irti ja laitoin takaisin ja ilmasin jarrut noh kerkesin painaa parikertaa jarrua ja taas samahomma noh otin uuestaa irti ja vaihoin sen toiseen ja taas ilmasin ja kerkesin painaa taas pari kertaa jarrua ja sama homma oon täs nyt katellu sitä sen verran että siellä ei ainakaan ole jouset paskana tai väljät mutta toinen jarrupaloista vähän jummaa että se ei palaudu kunnolla takasi ja en oo huomannu siellä mitään erikoista.. :evil:

kuvassa näkyy miten on sylinteristä tullut mäntä ulos ja siitä mistä on mäntä tullu ulos nii sen puolimmainen jarrupala jummailee et männän ja jarrupalan väliin jää aikamoinen rako

et pitäskö sit uusia koko saakelin systeemi? :x

linkki--> http://kuvaton.com/k/YOnm.jpg
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: sierran takarumpu jarru kettuilee (jarrut häviää)

Viesti Kirjoittaja emax »

Jarrukengillä ei pitäisi olla niin paljoa tilaa että mäntä pullahtaa pihalle missään vaiheessa :shock: Joku sielä on ny väärin. Onko ne kengät alapuolelta kunnolla kiinni ja oikeas kohtaa?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
ford sierra 89vm
Viestit: 171
Liittynyt: 07 Joulu 2010 14:32

Re: sierran takarumpu jarru kettuilee (jarrut häviää)

Viesti Kirjoittaja ford sierra 89vm »

ei ne munkaa mielest,oon purkanu ne muutaman kerran ja laittanu takasi,kengät on oikeessa paikkaa alhaalta...
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: sierran takarumpu jarru kettuilee (jarrut häviää)

Viesti Kirjoittaja samiharju »

rummut liian kuluneet.
choesos
Viestit: 358
Liittynyt: 21 Touko 2010 18:03
Paikkakunta: salahmi

Re: sierran takarumpu jarru kettuilee (jarrut häviää)

Viesti Kirjoittaja choesos »

mulla ois uuden veroiset rummut sirpaan ja palat löytys myös
sierra 90 4x4 tuleva käyttis
ford sierra 89vm
Viestit: 171
Liittynyt: 07 Joulu 2010 14:32

Re: sierran takarumpu jarru kettuilee (jarrut häviää)

Viesti Kirjoittaja ford sierra 89vm »

voiko se muka olla rummusta? mulla näistä ei ole hirveästi kokemusta mutta jarrua kun painaa nii vaan se toinen mäntä on sillee pulpahtamassa pois ja toinen on normaali ja sitku ilmaa jarrut ja painaa kunnolla nii se toinen mäntä tulee ulos...
pynski-89
Viestit: 140
Liittynyt: 16 Kesä 2007 20:05
Paikkakunta: kangasniemi

Re: sierran takarumpu jarru kettuilee (jarrut häviää)

Viesti Kirjoittaja pynski-89 »

Onko jarrukenkien lukitustapit paikoillaan..? Itsellä oli vastaava ongelma joskus, oli ampunut sen jousen ja lukituslautasen jonnekin. Ja kenkä pääs muljahtamaan pois paikaltaan, jonka seurauksena mäntä pullahti pihalle.
ford sierra 89vm
Viestit: 171
Liittynyt: 07 Joulu 2010 14:32

Re: sierran takarumpu jarru kettuilee (jarrut häviää)

Viesti Kirjoittaja ford sierra 89vm »

juu on. tänään juuri vaihoin ne ja kengät ja rummun,rumpu meni just ja just paikoillee et se oli vähän niinku perfect jarru mekanismi toimii ja jarrut pelas sen 10h ja sit taas tais muljahtaa se mäntä ulos ku kuuluu sama ääni samasta paikkaa -.-"
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: sierran takarumpu jarru kettuilee (jarrut häviää)

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Väärät/liian pienet kengät ?
Kenkä muljahtaa liian alas ja mäntä pääsee pullahtamaan pihalle ?

Edit: Ota kunnon kuva takajarruista ilman rumpua.
ford sierra 89vm
Viestit: 171
Liittynyt: 07 Joulu 2010 14:32

Re: sierran takarumpu jarru kettuilee (jarrut häviää)

Viesti Kirjoittaja ford sierra 89vm »

oon kolmella eri pari kengillä kokeillu ja 2 eri rummuilla ja jokaisella teki saman -.-" mun mielest kyl se rumpu painaa sen kengän vähän liian alas et se mäntä mahtuu tulee ulos :/
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: sierran takarumpu jarru kettuilee (jarrut häviää)

Viesti Kirjoittaja emax »

Ettei se kengän alapää olisi menny sen taustapellin läpi, tai sitte se taustapelli jotenki vääntyny... Ne on joskus aika pahoin ruostunu.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
ford sierra 89vm
Viestit: 171
Liittynyt: 07 Joulu 2010 14:32

Re: sierran takarumpu jarru kettuilee (jarrut häviää)

Viesti Kirjoittaja ford sierra 89vm »

no ei se mun mielestä läpi ollu menny mutta en kyl kattonu et oisko se vääntyny :) voisin huomenna vilkaista ja vaikka vähän naputtaa sitä ulommas :D
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: sierran takarumpu jarru kettuilee (jarrut häviää)

Viesti Kirjoittaja samiharju »

ford sierra 89vm kirjoitti:oon kolmella eri pari kengillä kokeillu ja 2 eri rummuilla ja jokaisella teki saman -.-" mun mielest kyl se rumpu painaa sen kengän vähän liian alas et se mäntä mahtuu tulee ulos :/
sulla on jouset jotenkin väärin..
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: sierran takarumpu jarru kettuilee (jarrut häviää)

Viesti Kirjoittaja emax »

ford sierra 89vm kirjoitti:no ei se mun mielestä läpi ollu menny mutta en kyl kattonu et oisko se vääntyny :) voisin huomenna vilkaista ja vaikka vähän naputtaa sitä ulommas :D
Ota ny kuvaki koko jarru hässäkästä niin ihimetellähän lisää :)
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
Juutas
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Touko 2005 21:39
Paikkakunta: Salo Rock City

Re: sierran takarumpu jarru kettuilee (jarrut häviää)

Viesti Kirjoittaja Juutas »

Mulla ongelma -91 DOHC 2.0 Sierrassa. Takana uudet sylinterit, jarruputket ja kengät sekä jouset ja muutenkin kuparitahnalla herkistetty mm. automaattisäätö. Poljin menee jarrurempan jälkeen syvään ja vain etujarrut jarruttaa. Takajarrut on ilmattu kolmesti ilman vaikutusta. Käsijarru pitää kuin tauti mutta jarruttaessa takarammut ei edes kuumene. Missä vika? Onko Sierra 5-ovisessa joku ns. kuorman tunnistin tai säätö joka on rikki kun ei saa jarruja sinne. Rummut on mitoissaan ja takamännät liikkuu kun rumpu on pois jarrupoljinta painaessa. Edessä on kaikki uutta ja toimii.
Kaikki apu ja neuvot tärkeitä. Ja asialla kiire kun auto pitäisi katsastaa... Kiitos

-Joonas
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: sierran takarumpu jarru kettuilee (jarrut häviää)

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Ei ole kuorma venttiiliä, mutta siinä pääsylinteri kompleksin alla runkoaisassa on takapiirin jarrupaineen säätö venttiili joka todnäk on jumittunut kiinni asentoon..
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: sierran takarumpu jarru kettuilee (jarrut häviää)

Viesti Kirjoittaja emax »

Pari kikkaa mitä voit kans kokeilla tuon venttiilin lisäksi.
Säädä se säädin aluksi niin että rumpu menee juuri ja juuri paikoilleen, auttaa joskus että säädin lähtee mukaan peliin.
Tai sitten vedä käsijarru päälle, polje jarrua niin että jotain alkaa tuntumaan, pidä jarru pohjassa ja päästä käsijarru, näin sen kiristimen pitääs viimeistään ottaa löysät pois.

Ilmaahan sielä ei oo?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
Juutas
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Touko 2005 21:39
Paikkakunta: Salo Rock City

Re: sierran takarumpu jarru kettuilee (jarrut häviää)

Viesti Kirjoittaja Juutas »

Ei pitäisi olla ilmaa. On ilmattu auton käydessä jolloin pumpatessakaan poljin ei kovetu kuten jos olisi ilmaa eli pumpatessa alkaisi ottamaan ylempää kiinni. Mutta auton sammuksissa ollessa poljin menee eka puoleen väliin, mutta pumpatessa alkaa ottamaan ylempää "kiinni". Eli viittaa että olisi ilmaa. Kolme kertaa ilmattu takajarrut mutta edessä ei ole ilmattu. Koitan vielä ilmata ja sit tutkin sen jarrupaineen säätöventtiilin... Ei oo eka kerta kun Sierran takajarrut kettuilee. Joka Sierrassa ongelmia kun seissyt kauan... Mutta kiitos avusta ja vinkeistä yritetään vielä ja kerron sit missä mennään.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: sierran takarumpu jarru kettuilee (jarrut häviää)

Viesti Kirjoittaja emax »

ok. hyvää pääsiäästä :lol:
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
Juutas
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Touko 2005 21:39
Paikkakunta: Salo Rock City

Re: sierran takarumpu jarru kettuilee (jarrut häviää)

Viesti Kirjoittaja Juutas »

Pieni kysymys vielä. Onko parempi ilmata jarrut auton käydessä vai sammuksissa?
tursas
Viestit: 4013
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: sierran takarumpu jarru kettuilee (jarrut häviää)

Viesti Kirjoittaja tursas »

Juutas kirjoitti:Pieni kysymys vielä. Onko parempi ilmata jarrut auton käydessä vai sammuksissa?
Auton käydessä(isompi paine), kaveri pumppaa jarrua, sinä huudat, pumppaa, pumppaa, pumppaa, paina ja päästät ilmaa/nestettä reilusti sylinterin venttiilistä ulos. Tämä toistetaan molemmin puolin takaa ja miksei edestäkin, aina välillä tarkistaen, että j.nestettä on säiliössä. Jos pyörät on irti pitää varoa, ettei kärry lähe liikkeelle pudoten ilmaajan syliin.
Tässä vaiheessa pyörää pyörittämällä ja jarrua painamalla huomaa kyllä ottaako jarru kiinni vai ei.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Avatar
Juutas
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Touko 2005 21:39
Paikkakunta: Salo Rock City

Re: sierran takarumpu jarru kettuilee (jarrut häviää)

Viesti Kirjoittaja Juutas »

tursas kirjoitti: Auton käydessä(isompi paine), kaveri pumppaa jarrua, sinä huudat, pumppaa, pumppaa, pumppaa, paina ja päästät ilmaa/nestettä reilusti sylinterin venttiilistä ulos. Tämä toistetaan molemmin puolin takaa ja miksei edestäkin, aina välillä tarkistaen, että j.nestettä on säiliössä. Jos pyörät on irti pitää varoa, ettei kärry lähe liikkeelle pudoten ilmaajan syliin.
Tässä vaiheessa pyörää pyörittämällä ja jarrua painamalla huomaa kyllä ottaako jarru kiinni vai ei.
Ok. Kiitoksia. Huomenna pääsee taas hallille päiväks ahkeroimaan. Teen jarrut väkisin. Vaikka laittamalla levyjarrut v6 sierrasta sinne. Hahaha! :lol:
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: sierran takarumpu jarru kettuilee (jarrut häviää)

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Juutas kirjoitti: Teen jarrut väkisin. Vaikka laittamalla levyjarrut v6 sierrasta sinne. Hahaha! :lol:
10 ääntä sille :wink: :lol:

Muuten, mistä lähtien alipainesylttyjä on ilmattu tehostus päällä? Mä oon tähän asti saanut ilmat pellolle ihan kone sammuksissa. Sähkötehostetut on sitten asia erikseen...
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
tursas
Viestit: 4013
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: sierran takarumpu jarru kettuilee (jarrut häviää)

Viesti Kirjoittaja tursas »

duckworth kirjoitti:Muuten, mistä lähtien alipainesylttyjä on ilmattu tehostus päällä? Mä oon tähän asti saanut ilmat pellolle ihan kone sammuksissa. Sähkötehostetut on sitten asia erikseen...
Tietysti ilmat lähtee kone sammuksissakin, mutta jos vetää varman päälle, niin tehostus päällä, kone käynnissä, kun ei aina tiedä mikä polkijan ojentajan jalkavoima on... :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: sierran takarumpu jarru kettuilee (jarrut häviää)

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Jos ei meinaa jalassa riittää voima, niin käyttää pulloa ilmaukseen. Pullo puolilleen jarrunestettä johon laitetaan ilmaus ruuvista letku nestepinnan alapuolelle. Pumppaa 15 kertaa per nurkka. :D
Vastaa Viestiin