ventiilit nakuttaa ohc

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
ford sierra 89vm
Viestit: 171
Liittynyt: 07 Joulu 2010 14:32

ventiilit nakuttaa ohc

Viesti Kirjoittaja ford sierra 89vm »

mitä haittoja on jos ventiilit nakuttaa erittäin vähän? ja onko vaikea säätä ne ite? mitä pitää tietää..?
MKTuning
Viestit: 28
Liittynyt: 14 Syys 2010 20:19

Re: ventiilit nakuttaa ohc

Viesti Kirjoittaja MKTuning »

jos yhtään touhunnu autojen parissa, niin ei oo vaikee säätää.
tuossa ohc:ssa ollu semmosta vikaa , että nokka-akseli ja keinuvivut kuluu pilalle, ja ei riitä että vaihtaaa pelkät keinuvivut, menevät aika nopsaan pilalle (kaveri joskus vaihto pelkät keinut ja vähänajan päästä sit keinut+nokan) nokka-akseli lähtee muistaakseni taaksepäin irti kannesta, eli sentakia pitää ottaa konepois konehuoneesta (tai tehä reikä tulipeltiin :) )
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: ventiilit nakuttaa ohc

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Oharista lähtee kyllä nokka eteenpäin, mutta vaihdattaa nokkalaakerit samalla.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: ventiilit nakuttaa ohc

Viesti Kirjoittaja emax »

country sedan kirjoitti:Oharista lähtee kyllä nokka eteenpäin, mutta vaihdattaa nokkalaakerit samalla.
Mä tätä kikkaa kokeilin yhteen sierraan. Ja kyllähän se pienellä väkivallalla tuli pois. Mutta sitten mä en keksiny millä sen uuden keskimmäisen laakerin saa ehjänä kiinni :oops: Nokkaa en saanu tarpeeksi taakseppäin että se olis menny etukautta ja takakautta se ei mene sen takimmaisen laakerikaulan yli, olettaisin että ei ainakaan ehjänä.
Toki jos sen pellin olis ottanu sieltä takaa irti niin sitte se nokka olis tullu varmaan tarpeeksi taaksepäin mutta katsoin helpommaksi nypätä vaan kannen irti :)
En epäile etteikö joku olisi vaihtanu etukautta mutta näin mulle kävi.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
hyrskyhyrsky
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Touko 2008 15:25

Re: ventiilit nakuttaa ohc

Viesti Kirjoittaja hyrskyhyrsky »

Uskon vahvasti että pienempi homma on napata kansi pois.(8 kansipulttia + johdot ja letkut) Jos oikeasti on se nokka pakko vaihtaa... Samalla vaihtaa kunnollinen kansipahvi. Nokan laakeri oli ainakin mulla niin timmiksi liimautuneet että oli tosiaan hommaa ruuvvimeisseleillä paukutella niitä irti vaikka kansi oli pöydällä. (itse en ainakaan irttottaisi nokan laakereita paikallaa) On nimittäin vittumainen asento tehä. ;) Kannattaa ihan suosiolla laittaa rallyracelta kovapala nostajat (jos nostajat vaihtaa), niin ne ainakin puolestaan kestää varmaan sen koneen loppuiän vaikka ovatkin hieman hinnakkaammat. Ja muistaa vain säätää välykset sopivin väliajoin. Ite välyksien säätö ei oo paha homma. Rakotulkin ja 15 ja 19mm lenkit tarvii. Tosin sen verran varotan että ainakin ruisku ohc:ssä tulee imusarja parin venttiilin kohdalle aika vittumaisesti "eteen" mutta kyllä ne on aina saanu sieltä välistä keplottelemalla säädettyä. Kaasarissa helpompi. Muistaa vain vain maltin kanssa työstää.
sierra -89 2.0l ohc, sierra -88 2.0is ohc
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: ventiilit nakuttaa ohc

Viesti Kirjoittaja emax »

Mä katkaisin 19mm ja 15mm lenkit sieltä haarukan päästä ja hitsasin takaisin 90 asteen kulmaan. Siitä lenkin reijästä saa sitten väännettyä jatkovarrella tapit auki.
Kaasari versiossakin on kaasari parin pakoventtiilin tapin tiellä.

E: Jos en ihan väärin muista niin noita "taunuksen venttiilinsäätö työkaluja" sai oikeen kaupastakin, ainakin joskus muinoin...
Viimeksi muokannut emax, 30 Maalis 2011 19:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
hyrskyhyrsky
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Touko 2008 15:25

Re: ventiilit nakuttaa ohc

Viesti Kirjoittaja hyrskyhyrsky »

Joo, tuttujuttu tosin ite jouduin vääntelemään niillä lenkin "nysillä" kun ei oo hitsausvehkeitä. :D
Ne imusarjan tukikorvakot irrottamalla saa hieman lisätilaa. Kyllä ne sitten saa säädettyä jos on katkaistut lenkin tai sitten nuo emax:in paremmat versiot. Toki ei ole iso homma ottaa imusarja kokonaan irti niin saa tosiaan aika reippaasti lisätilaa. Uuden imusarjan tiivisteen joutuu sillo hankkii ja muistaakseni maksaa 3€ kappale rallyracella.
sierra -89 2.0l ohc, sierra -88 2.0is ohc
Vastaa Viestiin