Sierran käyntiongelmaa.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
pete79
Viestit: 26
Liittynyt: 01 Maalis 2011 13:42
Paikkakunta: Turku

Sierran käyntiongelmaa.

Viesti Kirjoittaja pete79 »

Tervehdys.
Tuli hankittua elämäni ensimmäinen ford sierra. Mallia 1987 ja 1.6 ohc. Pikkasen ongelmaa on käynnissä, eli kylmänä ei tahdo lähteä käyntiin. Starttaa kyllä hyvin, mutta sammuu heti, sitten kun saa käymään, ei jaksa tyhjäkäyntiä, vaan tarvii pikkasen pitää kierroksia, reilummilla kierroksilla taas tukehtuu. Käy vähän pätkien kylmänä, lämpimänä ihan ok. Ja kylmänä liikkeelle lähtiessä tukehtuu, kun antaa enemmän kaasua. Oiskos kokeneemmilla antaa vihjeitä :?:
Yksi vaikuttava tekijä saattaa toki olla se, että ilmanputsarilta lähtevässä letkussa on repeämä, eli saattaapi saada liikaa ilmaa. Mutta ei varmaan kaikkea selitä.
Taunus/Sierra
Viestit: 166
Liittynyt: 29 Elo 2009 18:32
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Sierran käyntiongelmaa.

Viesti Kirjoittaja Taunus/Sierra »

Ryyppy ja kai toi putsarikin vaikuttaa kun tulee liian kylmää ilmaa.
Ford works in mysterious ways.. =)
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierran käyntiongelmaa.

Viesti Kirjoittaja tursas »

Automaattiryyppy ei toimi, jos siinä semmonen on, kaasuhan pitää polkea pari kertaa pohjaan kylmänä jotta se menee päälle, koitas haulla tuolta ylhäältä automaattiryyppy, sillä ilmahaitarilla ilmanputsarista ei niin hirveesti ole merkitystä ja Onnea Sierran valinnan johdosta... :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
pete79
Viestit: 26
Liittynyt: 01 Maalis 2011 13:42
Paikkakunta: Turku

Re: Sierran käyntiongelmaa.

Viesti Kirjoittaja pete79 »

Kiitos neuvoista ja onnittelusta :D
Täytyypä tutustua tuohon automaattiryyppyyn tarkemmin, vois hyvinkin vikaa sieltä löytyä. Tänään lähin ensimmäistä kertaa ihan kylmällä koneella liikkeelle, ja aika nykimistä aluksi oli, kun lämpeni, niin taas mentiin nätisti.
kait tästä vois jossain vaiheessa tuonne projektipuolelle topikin tehdä, kun kaikenlaista pikkulaittoa kuitenkin löytyy.
Enpäs muistanutkaan, miten kiva takaveto on talvella :mrgreen:
pete79
Viestit: 26
Liittynyt: 01 Maalis 2011 13:42
Paikkakunta: Turku

Re: Sierran käyntiongelmaa.

Viesti Kirjoittaja pete79 »

No niin. Ryyppyä täytyy vielä tarkemmin tutkia, sillä ilmahaitarin korjaaminen ei asiaa auttanut. Ryypyn läppä on kylmänä auki, kuten kuuluisikin, mutta pitänee syventyä tuohon paremmin.
Sillä edelleen kylmänä ei tahdo lähteä, eikä löydy tyhjäkäyntiä. Samaten kun antaa kylmänä kierroksia nopeasti kone tukehtuu. Hitaalla kaasun lisäämisellä ottaa kierrokset.
Kylmänä ajaessa nykii pienillä pykälillä(1-2) ja käyntiääni kierroksilla on hieman "säksättävä". Isommille vaihteille vaihtaessa lievenee ja nykiminen loppuu.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierran käyntiongelmaa.

Viesti Kirjoittaja emax »

Ryypyn läppä kylmänä kiinni!
Sille ryypylle tulee virtaa (tai pitäisi tulla) suoraan laturista, sinivalkoinen johto ja kiinni sellaisessa jenkatangon pätkässä laturin perässä. Siinä on voi olla yhdistyshäikkää ja siksi on käännetty läppä auki, tai sitten se ryypyn "sähköjousi" on poikki.
Kiinni sen läpän saa käännettyä siitä mustasta kellosta kun löysää niitä 3? pulttia sen ympärillä.
Mutta ensin pitäis katsoa toimiiko se ryyppy.
Mittaa tuleeko siihen ryypyn johtoon virtaa kun kone on käynnis ja sitten ohmimittarilla onko sen ryypyn "kellon" ja maan välillä yhteyttä.

Virran siihen ryyppyyn voi ottaa vaikka puolan +/15 johdosta, tällöin vaan käy niin että jos virta on päällä niin ryyppy lähtee pikku hiljaa pois päältä vaikka auto ei olisikkaan käynnis.
Sitten jos siitä ryypystä ei ole yhteyttä maihin niin pitää lähteä ettimään jostain uutta ryypynkelloa. Multakin vois löytyä...
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
pete79
Viestit: 26
Liittynyt: 01 Maalis 2011 13:42
Paikkakunta: Turku

Re: Sierran käyntiongelmaa.

Viesti Kirjoittaja pete79 »

Emax:lle kiitokset :D
Ajelin tänään hieman pidemmän kaupunkikierroksen, kone ehti siis lämmitä ja lämmöt mittarin mukaan hieman alle puolenvälin. Siltikin tuntuisi voimaa olevan kadoksissa, saa vedättää reippaasti ennen isommalle vaihtoa, että jaksaa mennä, ja nopeammalla kaasunpolkaisulla ykköselläkin meinaa tukehtua. Mikähän ihme nyt sitten tökkii :?:
Eräs "viisas" jo selvitti, että kansivikainen se on. Ei oikein jaksa tuohon uskoa, kun vedet ja öljyt pysyy omissaan, ei sekoita niitä, eikä lämmötkään nouse. Tyhjäkäyntiä käy kyllä lämpöisenä normaalisti.
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierran käyntiongelmaa.

Viesti Kirjoittaja tursas »

Mites se menee motarilla kone lämpösenä, aattelin, että käykö kaikilla pytyillä, sytkäjohto/tulppa/v-jakajavika. 1,6 Sierra liikkuu normaaalisti 160:ä ja 2,0 kahtasataa... :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierran käyntiongelmaa.

Viesti Kirjoittaja emax »

Voithan sä siitä venttiili välykset tarkistaa ja mahdollisesti säätää. Olikos ne ny niin että imu 0.20 ja pako 0.25? Nokan ja keinun välistä mitataan.
Jos hommaan ryhtyy niin kannattaa hakea ensi uus kopantiiviste niin on sitten varautunu. Keinut ja nokkakin voi olla kulunu, joskus pahastikkin.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
pete79
Viestit: 26
Liittynyt: 01 Maalis 2011 13:42
Paikkakunta: Turku

Re: Sierran käyntiongelmaa.

Viesti Kirjoittaja pete79 »

En oo vielä motarille Sierran kanssa ehtinyt. Tää pirun flunssa ja kuumeilu sotkee kuvioita. Eikä oo edes tallipaikkaa. Toivottavasti selvittäis ilman venttiili/nokka remppaa kuitenkin...
Sytkäpuolta mä itsekin tänään mietin. Kahdesti sammui nyt illalla valoista lähtiessä, kun annoin kaasua liian nopsaan. Pitää lisätä hitaasti lähdössä kaasua ennen kytkimen nostoa, niin sitten jaksaa lähteä. Pitää huomenna mennä tuonne appiukon katokseen tutkimaan konehuonetta. Savuta tämä ei kyllä yhtään, kylmänä nyt tietysti vähän harmaata, mutta ei sinistä/mustaa, eikä haisekaan.
Vaan kyllähän mä tästä vielä auton teen, vaikka mikä olisi 8)
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Sierran käyntiongelmaa.

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Ilmansuodatin tukossa? Oletko koettanut käyttää ilman suodatinta?
Onko bensaletkuun laitettu pieni suodatin, pumpun ja kaasarin väliin? (En tarkoita
sitä peltistä "höyrynerotinta".) Sekin voi olla tukossa.
Automaattiryyppy käsiteltiinkin jo...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
pete79
Viestit: 26
Liittynyt: 01 Maalis 2011 13:42
Paikkakunta: Turku

Re: Sierran käyntiongelmaa.

Viesti Kirjoittaja pete79 »

Joo, on siinä semmoinen pikkusuodatin. katsotaanpa huomenna sekin ja ilmansuodatin myös.
Isot kiitokset kaikille asiallisista neuvoista! Jospa se edellä mainituilla saataisiin toimimaan.
Tuosta ilmanputsarilta kun lähtee "haitarista" letku koneelle, niin siinä haitarissa ilmeisesti kuuluisi olla yläpuolella jonkinlainen korkki? Oli tyhjä reikä siinä ja sellaiset kolot, että siitä ilmeisesti joku korkki puuttuu. Laitoin nyt pikakorjauksena tuohon jeesusteippiä päälle tukkeeksi :D
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierran käyntiongelmaa.

Viesti Kirjoittaja tursas »

pete79 kirjoitti:Joo, on siinä semmoinen pikkusuodatin. katsotaanpa huomenna sekin ja ilmansuodatin myös.
Isot kiitokset kaikille asiallisista neuvoista! Jospa se edellä mainituilla saataisiin toimimaan.
Tuosta ilmanputsarilta kun lähtee "haitarista" letku koneelle, niin siinä haitarissa ilmeisesti kuuluisi olla yläpuolella jonkinlainen korkki? Oli tyhjä reikä siinä ja sellaiset kolot, että siitä ilmeisesti joku korkki puuttuu. Laitoin nyt pikakorjauksena tuohon jeesusteippiä päälle tukkeeksi :D
Se on alipaineletku, joka ohjaa imuilman esilämmitystä, kääntelee läppää siinä haitarin kupissa imupaineella eli ottaako ilmaa kylmänä pakosarjalta vai haitarista, menee ilmanputsarin pohjan kautta kaasariin. Irrota letku kone käynnissä haitarin päästä ja koita sormella onko siinä imua, jos ei niin se vuotaa matkalta tai on irti ja aiheuttaa puheissa ollutta käyntihäikkää, jos kaasari/imusarja saa ilmaa sitä kautta. Vois aluksi tarkistaa/pistää sen letkun tukkeeseen kaasarin alapäästä ja kattoa onko vaikutusta.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
pete79
Viestit: 26
Liittynyt: 01 Maalis 2011 13:42
Paikkakunta: Turku

Re: Sierran käyntiongelmaa.

Viesti Kirjoittaja pete79 »

Siis hetko. Ilmanputsarin kannesta lähtee tää muoviosa taittumaan, siinä mutkan jälkeen on se korkki ja pätkä isoa letkua lähtee alas. Nyt kun katsoin netistä kuvia sierran koneesta, niin siitä "korkin" juuresta sen kuvan mukaan lähtis sellanen pienempi letku tuonne ilmanputsarille alle. Tätä pikkuletkuako Tursas tarkoitti? Mulle ei oo tuollasta letkua lainkaan :(
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierran käyntiongelmaa.

Viesti Kirjoittaja tursas »

Joo, siis ilmanputsarista lähtee se haitaritorvi joka menee oikeeseen lokasuojaan ja putki alas pakosarjalle, josta otetaan lämmintä ilmaa ilmansuodattimeen kone kylmänä ja tätä pitäis ohjata se semmonen punanen alipaineletku, jonka halkasija on n. 5 mm päältä. Se menee siitä läppäkupista ilmanputsarin alle, missä on kait lämpötilananturi ja sieltä alipaineletku jatkaa kaasarin alle vasempaan reunaan kuskin eturenkaalta päin katottuna. Jos toi systeemi ei ole toiminu on mahollista että se on poistettu pelistä ja tukittu ilmaletku kaasarin päästä, että se kannattaa tarkistaa. Siinä imuilman esilämmityksessä voi olla sulla joku muu tekniikkakin, näin siis mulla. Pääasia siis se, ettei se saa ylimääräistä ilmaa sieltä kaasarin juuresta, eikä hengitä jatkuvasti kuumaa ilmaa pakosarjalta.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
pete79
Viestit: 26
Liittynyt: 01 Maalis 2011 13:42
Paikkakunta: Turku

Re: Sierran käyntiongelmaa.

Viesti Kirjoittaja pete79 »

Joo, multa toi siis puuttuu kokonaan toi letku, pelkkä reikä siinä läppäkupin kohdalla, joka nyt on tukittu jeesusteipillä. Täytyy katsoa, löytyiskö jostain rompparilta tuollanen systeemi.
Nyt mahdollisesti löyty vika käyntiongelmaan: Otettiin tulpat auki ja yksi pahasti likainen putsattiin ja seuraavassa ei ollu kärkiväliä mitään. Tuohon meinasin vääntää väliä, niin huomasin, että se keraaminen osa tulpan keskeltä on irrallaan, eli putoaa siihen kärjen päälle.
Hetken kävi tulppien räpäläämisen jälkeen hyvin, sitten taas alkoi ongelmat. Haen huomenna uudet tulpat, jos se siitä. Sisätiloissa kun kuunteli tyhjäkäyntiä, niin ei se käy kunnolla neljällä. saattaa hyvin johtua tuosta risasta tulpasta.
Nyt tulppien räpläämisen jälkeen antoi lämpimäksi ajettuna kierroksilla sellaisen palaneen öljyn hajun konehuoneelta sisään.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierran käyntiongelmaa.

Viesti Kirjoittaja emax »

pete79 kirjoitti:Joo, multa toi siis puuttuu kokonaan toi letku, pelkkä reikä siinä läppäkupin kohdalla, joka nyt on tukittu jeesusteipillä. Täytyy katsoa, löytyiskö jostain rompparilta tuollanen systeemi.
Sitä läppäsysteemiä ei välttämättä tarvi, kunhan se letku joka lähtee imusarjasta, huohotinletkun yläpuolelta, on tukittu. Ei mulla oo ainakaa ikinä ollu se toiminnas. Mutta jos haluat niin multa ainakin löytyy vaikka koko ilmanputsari asevelihintaan.
pete79 kirjoitti:saattaa hyvin johtua tuosta risasta tulpasta.
Jos tulpasta on se "keskitappi" irti niin varmasti vaikuttaa käyntiin. Ihme että se edes hetken kävi hyvin.
pete79 kirjoitti:Nyt tulppien räpläämisen jälkeen antoi lämpimäksi ajettuna kierroksilla sellaisen palaneen öljyn hajun konehuoneelta sisään.
Vuotaisko venttiilikopan tiiviste pakosarjan päälle.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
pete79
Viestit: 26
Liittynyt: 01 Maalis 2011 13:42
Paikkakunta: Turku

Re: Sierran käyntiongelmaa.

Viesti Kirjoittaja pete79 »

Uudet tulpat asennettu ja samalla tuo läppäsysteemi kokonaan, kun rompparilta löytyi halvalla.
Arvatkaas mitä? Se toimii, käy nätisti ja tehot tallella :D Aika heikosti oli tukittu letkun suu kaasarilta, joten imi sieltä ilmaa. Tyhjäkäynti täytyy vielä säätää, kun entinen omistaja on ilmeisesti näiden käyntiongelmien takia säätänyt sen hemmetin kovalle. Huomaa nyt, kun kone käy normaalisti.
Nyt ei muuta kuin kovaa ajoa :mrgreen: :arrow:
Ja kiitokset vielä kaikille neuvoista!

Edit: Haju tosiaan johtui siitä, että vuosi öljyä venttiilikopan tiivisteeltä pakosarjalle. Joka pultti meni puol kierrosta kireemmälle. Tätä ei paljon oo entinen omistaja huoltanu, ja senkin vähän mitä on tehny, on tehny päin jotakin...
Viimeksi muokannut pete79, 07 Maalis 2011 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Sierran käyntiongelmaa.

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Hieno homma!
Ja kiitos itsellesi että kerroit, miten ongelma ratkesi! Se jää monelta tekemättä.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
pete79
Viestit: 26
Liittynyt: 01 Maalis 2011 13:42
Paikkakunta: Turku

Re: Sierran käyntiongelmaa.

Viesti Kirjoittaja pete79 »

Palataas vielä pikkusen tähän sittenkin. Nyt nimittäin kun ajaa lämpöiseksi ja sammuttaa, Sierra tekee hiukan jälkikäyntiä. Kun sammuttaa avaimesta, auto sammuu ja herää uudelleen pörähtäen kerran ja pölläyttäen hivenen harmaata putkesta, sitten sammuu.
Voisiko tuo johtua ihan siitä, että tyhjäkäynti on vielä säätämättä, eli lämpöisenä käy tosi kovin?
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierran käyntiongelmaa.

Viesti Kirjoittaja tursas »

Hyvä, se tyhjäkäynnin säätöruuvi on siinä kaasarin vasemmallä puolella takaa katottuna, halkasija noin 10 mm ja sitä voi ihan sormilla pyöritellä vaikka putsari on päällä. Ensin kokonaan auki ja sitten kuulostelee milloin kiekat lähtee nousee kiristäessä, kone lämpösenä, ryyppy auki. Jälkikäyntiä voi aiheuttaa myös 95 bensa, joten 98:a tai 99:ä ja kovaa ajoa, että karstat lähtee.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
pete79
Viestit: 26
Liittynyt: 01 Maalis 2011 13:42
Paikkakunta: Turku

Re: Sierran käyntiongelmaa.

Viesti Kirjoittaja pete79 »

Joo, pitää huomenna säädellä tota tyhjäkäyntiä. Saattaa tosiaan olla, että entinen omistaja on tankkaillut halvempaa bensaa, mä ruokin näitä vanhuksia 98:lla aina :D Josko viikonloppuna ehtis motarille, sais poltella karstat kunnolla pois.
Tosin tulihan niitä kierroksia annettua tuossa tyhjällä jäisellä parkkipaikallakin hetki sitten ihan mukavasti :mrgreen:
pete79
Viestit: 26
Liittynyt: 01 Maalis 2011 13:42
Paikkakunta: Turku

Re: Sierran käyntiongelmaa.

Viesti Kirjoittaja pete79 »

Nyt on tyhjäkäynti säädetty kohdalleen ja hiukan säädettiin virranjakajaakin. Nyt käy erittäin tasaisesti. Josko se nyt jo olisi pelkkää ajoa vaille.
Vastaa Viestiin