Harrasteauton talvisäilytys

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
jukka joutsijärvi
Viestit: 39
Liittynyt: 21 Tammi 2006 16:31
Paikkakunta: Rymättylä

Harrasteauton talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja jukka joutsijärvi »

Tuntuu olevn monia mielipiteitä tässä asiassa. Toiset suosittelee kylmää toiset lämmintä tallia toiset suosittelee moottorin käyttämistä aika ajoin talvella toiset suosittelee ettei käynnistellä talvisäilytyksen aikana. Mikähän on faktaa mikä fiktiota?

Itsellä on talon yhteyteen(talon päädyssä) rakennettu lämmittämätön eristetty talli jossa on betonilattia ja ulkoseinässä tietenkin villat samoin yläpohjatilassa koska talli on saman vesikaton alla kuin itse asuintilatkin. Eli kosteutta ja hometta ei pitäisi tulla koska eristykset kunnossa.

Moottoria käytän kerran pari kuukaudessa noin puoli tuntia kerrallaan niin että katti ja motti ovat käymislämpöisiä. Ja ajan jos voin pienen lenkin kylätiellä mutta koska on rinnetontti niin kesärenkaila vähän hankala päästä takas talliin eli kun lumi on maassa näinkin kauan kuten tänä talvena niin pääasiassa siis moottori lämpimäksi kierrokset noin 2000 ja liikutan autoa tallissa hieman eteen ja taakse jotta automaattilaatikko saa myös toimintaa. Ja samalla kun moottori on käytössä käyn kaikki sähkölaitteet läpi niin että kaikki vempeleet toimivat ja lämmityslaite puhaltaa auton sisustan lämpimäksi.

Niin ja marraskuun alussa kun auto menee talliin ennen sitä pesen sen ja myös alustapesu.

Akku on ollut paikallaan koko talven ja olen ladannut sen aina noin 3 kertaa. En ole ottanut pois ettei nuo tietokoneen asetukset nollautuisi.

Nyt on kolmas talvisäilytys menossa ja ainakin kahtena edellisenä keväänä ei ole ollut mitään ongelmaa ei ruostumista ei hometta eikä sähköongelmia.Öljyt olen vaihtanu vasta keväällä koska moottori ei siis seiso koko talvea.

Onko yo systeemini oikeansuuntainen? Olen ymmärtänyt että eristetty talli on parempi tällisessa asiassa kuin eristämätön talli. Miten on?


Ja auto joka seisoo on siis Scorpio kossu.
Jukka
Viimeksi muokannut jukka joutsijärvi, 27 Helmi 2011 12:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Granada 3.0L GXL -74
Ford Scorpio Cosworth 24V 2.9L Ghia STW -96
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Harrasteauton talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Ilmankosteudella on enemmän merkitystä kun lämpötilalla, ja lämpötilan laskeminen hidastaa ruostumista. Mun mielestä ei iso haitta ole pitää lämpimässä tallissa, kun sitä ei ajeta talven aikana ulos keräämään kosteutta, eli lunta, ja sitä sulateta tallissa.
Kunhan säilytystilan ilmankosteus pysyy sopivana, niin aika sama onko kylmä vai lämmin talli.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
valdex
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Marras 2007 19:58
Paikkakunta: Pori

Re: Harrasteauton talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja valdex »

Morjens !

Mielenkiintoinen threadi, tämä onkin hyvä !

Itsellä vanhusta olen pitänyt ihan peltisuulissa, jossa ei mitään eristyksiä.
Viimekesänä otin kuorman salaojasepeliä pihaan ja sitä jäi siinä määrin, että laitoin tallin pohjalle ison pressun ja päälle n. 10 senttiä sepeliä. En tiedä onko mitään seksuaalista hyötyä, mutta ajattelin ettei kosteus pääsisi ihan niin paljon nousemaan.
Talviaikana tulee akkua latailtua pari kertaa ja kauniina päivänä ajelen muutaman kilometrin.

Niin ja tietysti aina ennen talvisäilöön laittamista pestään ja vahataan auto ja alustapesu tehdään myös. Ei ole ollut ongelmia keväällä käyttöönotossa, kaikki on toiminut niinkuin pittääkin. Keväällä hetimiten pesu ja uusi vaha päälle. Näillä on menty.

Lämmin tallitila olisi kyllä hienoa saada, ainakin maalaisjärjellä uskoisi auton paremmin säilyvän lämpimässä. Pitäisi rakentaa vaan 5 auton talli, jotta saisi "kalun" säilöön, käyttikset ja jäisi vielä vähän tilaa tavaroille ja työkaluillekin. Menee rahaa vaan jokapaikkaan sitä tahtia, ettei kehtaa pankista hakea ihan jumalatonta lainaa tallia varten, menee sitä tässä omakotitaloa raksaillessa sitä tuohta muuhunkin tarpeelliseen.

Terv. Juha
Käyttöpelit:
Ford Focus C-Max -03
VW Transporter T4 2.4d 4x4 -96
Kesäautona toimii:
Ford Escort 1.3 CVH -83 82tkm
jukka joutsijärvi
Viestit: 39
Liittynyt: 21 Tammi 2006 16:31
Paikkakunta: Rymättylä

Re: Harrasteauton talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja jukka joutsijärvi »

Itse olen ymmärtänyt että sillä on enemmän merkitystä että onko talli eristetty vai eristämätön kuin että onko talli kylmä vaiko lämmin koska eristämättömässä tallissa talvella lämpötilojen muutokset näkyvät tallin sisällä ja siis myös siellä säilytettävässä autossa kondensiovetenä eli kosteus tiivistyy tallin sisälle ja sehän ei ole hyvä juttu ajatellen autoa ja auton sisätiloja..

Samoin jos tallin lattia on maapohjaa sieltä nousee kosteus ylöspäin. Kylmä eristetty talli jossa on betonilattia kuten itsellä on ihan hyvä paikka ollut ainakin kolmen talven ajan omalle Scorpparille.
Ja tässähän on juurikin sitä kahta mielipuolta toiset kannattaa lämmitettävää toiset lämmittämätöntä tallia.

Kiinnostaisi vielä tämä moottoripolitiikka eli kumpi parempi silloin tällöin moottorin käyttöä/ajoa lämpimäksi vaiko koko talven käynnistämättä. Samoin toiset suosittaa että kun auto seisomaan uudet öljyt sisään seisonnan ajaksi ja taas kun keväällä ottaa käyttöön niin uudet öljyt silloin ja.
Itsellä oli eka talven näin mutta viime ja tämän talven olen antanut seistä kesän ajetuilla öljyillä ja vasta keväällä ajoon otettaessa vaihdan litkut. Mites muiden käytännöt tässä?

Jukka
Ford Granada 3.0L GXL -74
Ford Scorpio Cosworth 24V 2.9L Ghia STW -96
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Harrasteauton talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Oon säilytelly miten sattuu, sekä maapohjasessa vajassa että taivasalla vajan takana ja miten millonkin eikä oo ollu mitään ongelmia vaikken oo tehny minkäänlaisia valmisteluja. Ajanu syksyllä parkkiin, jättäny vaa siihe ja keväällä taas tulille. Akkujakaan en oo irrotellu ja sähkö on loppunu muistaakseni vain sen kerran kun sisävalo jäi päälle.

Ja mun mielestä pitkäksikin venytetty (esim lokakuu-toukokuu) talviseisokki on kuitenkin sen verran lyhyt että noistä käynnistelyistä on enemmän haittaa kuin hyötyä, onhan noita vuosiakin seisoneita vehkeitä väännetty käyntiin ilman minkäänlaisia ongelmia jatkossa.

Esimerkki -> http://www.76s.net/76s/misc_gfx/IM004624.JPG :-)
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
jukka joutsijärvi
Viestit: 39
Liittynyt: 21 Tammi 2006 16:31
Paikkakunta: Rymättylä

Re: Harrasteauton talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja jukka joutsijärvi »

Krisse kirjoitti:Ja mun mielestä pitkäksikin venytetty (esim lokakuu-toukokuu) talviseisokki on kuitenkin sen verran lyhyt että noistä käynnistelyistä on enemmän haittaa kuin hyötyä, onhan noita vuosiakin seisoneita vehkeitä väännetty käyntiin ilman minkäänlaisia ongelmia jatkossa.

Esimerkki -> http://www.76s.net/76s/misc_gfx/IM004624.JPG :-)

Perusteleppa tuo väitteesi!! Siis faktatiedoilla esim.

Jukka
Ford Granada 3.0L GXL -74
Ford Scorpio Cosworth 24V 2.9L Ghia STW -96
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: Harrasteauton talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

Mitä haittaa voi olla silloin tällöin käynnistelemisessä?
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Harrasteauton talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja Krisse »

No mitä haittoja kylmäkäynnistyksistä nyt yleensä sanotaan olevan?
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: Harrasteauton talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

No kylymäkäynnistyksistähä tietenki on haittaa mutta onko siitä sitten enää haittaa mikäli autoa pitää vaikka lämppärissä vähän aikaa ennen kuin käynnistää? Mulla ainaki on harrasteautossaki lohkolämppäri...
AnttiO
Viestit: 25
Liittynyt: 05 Huhti 2010 18:28

Re: Harrasteauton talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja AnttiO »

Minulla on Cabriolet sekä RST kylmässä tallissa talvisäilytyksessä. Olen pitänyt tapana 1-2kk välein startata autot ja käydä pieni lenkki ajamassa. Pysyy jarrut hyvin auki.
Olen toteuttanut tuon lämmittelyn yleensä 0 kelillä. Seuraavaksi talveksi on tavoitteena asentaa lohkolämmitin rst:hen ja säteilylämmitin cabrioon. Saa sitten ne vielä pariksi tunniksi lämpiämään ennen starttia. En ole vielä ainakaan havainnut että hyvin tuuletettu kylmä talli ruostuttaisi autoja.

Olen syksyllä ennen seisontaan laittoa pessyt yleensä autot huolellisesti ja ladannut akut täyteen, sitten peiton alle.
jukka joutsijärvi
Viestit: 39
Liittynyt: 21 Tammi 2006 16:31
Paikkakunta: Rymättylä

Re: Harrasteauton talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja jukka joutsijärvi »

AnttiO kirjoitti:Minulla on Cabriolet sekä RST kylmässä tallissa talvisäilytyksessä. Olen pitänyt tapana 1-2kk välein startata autot ja käydä pieni lenkki ajamassa. Pysyy jarrut hyvin auki.
Olen toteuttanut tuon lämmittelyn yleensä 0 kelillä. Seuraavaksi talveksi on tavoitteena asentaa lohkolämmitin rst:hen ja säteilylämmitin cabrioon. Saa sitten ne vielä pariksi tunniksi lämpiämään ennen starttia. En ole vielä ainakaan havainnut että hyvin tuuletettu kylmä talli ruostuttaisi autoja.

Olen syksyllä ennen seisontaan laittoa pessyt yleensä autot huolellisesti ja ladannut akut täyteen, sitten peiton alle.
Joo itse olen myös näitä talvilenkkejä harrastanut mutta nyt näin lumisena talvena en ole ulkoiluttanut autoa koska kesärenkaat alla ja rinnetontilla vaikea saada vauhtia jotta auton saisi takaisin talliin. Toisaalta tuo jarrujen aukipito on kuulemma huuhaata koska jos auto on tallissa johon kosteus ei pääse sisään ei se seisottaminen tee jarruille hallaa. Kun jarrulevyt alkaa ruostumaan sillon on eri juttu mutta esim oman autoni jarrulevyt eivät koskaan ole ruostuneet talven aikana tallissa eli sehän on merkki siitä että kosteus ei pääse sisälle talliin=lämpöeristeet tallissa toimivat kuten pitääkin.

Moottorin käynnistyksen olen tehnyt kun ollaan pikkupakkasilla tai nollassa ja silloinhan tallin sisällä on jo plusasteita vaikkei olisikaan lämmitystä koska eristetyssä tallissa pysytään hyvin plussalla pikkupakkasilla vain nämä viime aikojen paukkupakkaset ovat laskeneet tallissan lämmön myös pakkasen puolelle.

Jukka
Ford Granada 3.0L GXL -74
Ford Scorpio Cosworth 24V 2.9L Ghia STW -96
Vastaa Viestiin