Focus 03 1.8TDDI Eberin diagnostiikka.

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
lamppu
Viestit: 13
Liittynyt: 19 Tammi 2011 21:40

Focus 03 1.8TDDI Eberin diagnostiikka.

Viesti Kirjoittaja lamppu »

Onks kellään tietoa pääseekö fordisoidun Eberin (D5WZ) vikakoodeihin kotikonstein kiinni? Ao. paketilla ja Eberin softalla (Edith) oon päässyt pariin muuhun Eberiin hyvin kiinni, mutten otsikon Focuksen lämmittimeen. Kokeiltu pihalla pakkasessa kylmästä autosta jolloin Eberin protokolankin pitäisi olla tarjolla, muttei vaan yhteyttä muodostunut. Kenelläkään vinkkejä mikä mahtaa olla ongelmana, vai onkos vaan niin ettei tonne pääse kiinni kun Fordin testerillä?

http://cgi.ebay.de/Eberspacher-chauffag ... 1c183b6681
Mondeo ST220 *panther black*
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Focus 03 1.8TDDI Eberin diagnostiikka.

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Onko kontrolliyksikkö varmasti hengissä?
Onko Eberin diagnostiikka liittimessä?

Muutoin on aika ihme juttu. Laitoin itse moduulikellon -99 Focus 1.8 TD:n Eberin minikellon tilalle
ja lisäsin EOBD-liittimen takaa diagnostiikkapiuhan. Hyvin toimii.

Eberi on siis juurikin Fordisoitu D5WZ.

D5WZ puhuu KWP2000-protokollaa (K-line rautaprotokolla).
lamppu
Viestit: 13
Liittynyt: 19 Tammi 2011 21:40

Re: Focus 03 1.8TDDI Eberin diagnostiikka.

Viesti Kirjoittaja lamppu »

Kyllä ohjain on ainakin muilta osin kunnossa kun lämmitin toimii niin kun pitääkin. Lähinnä vaan halusin varmistua että laitteeseen pääsee kiinni, sitten kun ongelmia ilmenee. Fordin TIS:n (technical information system) mukaan diagnostiikka ois johdotettuna EOBD-liittimen pinniin 7 mikä on normaalistikin k-linjan pinni, ja tästä tonne Eberiin koitin päästä kiinni onnistumatta. Ite kanssa oon tohon asentanut parkkilämmityssarjan minikellolla, ja tulikin mieleen että onkohan siinnä välijohdossa mikä tuli Eberin liittimeen johdotettu toi diagnostiikka läpi. Luulisi kun kumminkin Eberin alkuperäisestä parkkilämmitysetistä kyse, tarttee kumminkin tarkastaa. Sen katoin että EOBD-liittemessä tohon 7-pinniin tuli johto. Semmonen tuli kanssa mieleen että vaatiikohan keulalta tulevan lämpötilakytkimen tiedon ennen kun kommunikointi suostuu toimimaan, vai riittääkö vaan tarpeeksi viileä jäähdytysjärjestelmä? Ton keulan anturin kun oon poistanut ja lämmitintä käytänyt vaan minikellosta.
Mondeo ST220 *panther black*
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Focus 03 1.8TDDI Eberin diagnostiikka.

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Jos jäähtyneenä päälle lähtee, pitäisi kyllä jäähtyneenä antaa diagnostiikkaakin.

Huomaa, että K-line ja KWP2000 ovat eri protokollat, vaikka rautaprotokolla onkin sama.

Kyllä sen diagnostiikankin pitäisi liittimelle tulla. Jossain kojelaudan sisuksissa eri
diagnostiikat on vedetty yhteen ja sieltä tulee piuha liittimelle.

Eberin viestithän eivät ole standardiviestejä, vaan niitä valmistajakohtaisia, joten useimmat
analysaattorit eivät osaa tulkita niitä. Ainakin 7 päivän moduulikello osaa. Sillä voi purkaa myös
Eberin lukituksen. Ostin itse Eeperiltä, ja se maksoi muistaakseni liki satasen.
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Re: Focus 03 1.8TDDI Eberin diagnostiikka.

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

En ota kantaa osaako tuolla laitteellasi lukea mutta ainakin moduulikellolla saa siitä diagnostiikkapistokkeen kautta luettua vikakoodit. Vikakoodien luku on mahdollista kun eberille tulee käynnistyskäsky, eli jos se kellolla lähtee käyntiin niin diagnostiikka pitäisi toimi.

Ennen faceliftiä 25 2043 koodilla olevassa eberissä on tuo sisäinen esto lähteä käyntiin kun jäähdytysneste on yli +10 asteista. Faceliftissä 25 2212 eberissä sitä ei ole vaan keulalla oleva lämpöanturi käynnistää laitteen alle +5 asteen.

Kun eberissä on vika päällä, ainakin minulla diagnostiikka toimi myös lämpöisenä(25 2043). Uudemmassa 25 2212 ei käsittääkseni ole enää mitään tekemistä tuon eberin lämpötilan suhteen, vaan riittää kun se vaan saa ohjauksen eli ilman kellosarjaa alle +5 astetta tai ohitettu lämpöanturi.
lamppu
Viestit: 13
Liittynyt: 19 Tammi 2011 21:40

Re: Focus 03 1.8TDDI Eberin diagnostiikka.

Viesti Kirjoittaja lamppu »

Voi olla että toi piuha ei vaan toimi Fordin Eberin kanssa, tai sitten asetukset pitäis olla eri. Mukana tulleen ohjeen asetuksilla tosiaan yhteys Avensiksen D5WZ lämppäriin toimii hienosti, ohjelman näyttäessä vikakoodihistorian lisäksi veden lämpötila-antureiden arvot, liekkivahdin lämpötilan jne. realiajassa, samoin kun toisessa autossa olleen B5WS:n kanssa.

Kyseessä siis toi facelift mallin 252212 Eberi. Mutta jos kerta moduulikellolla toi koodien lukeminen/nollaus onnistuu hienosti, niin tarttee sitten semmonen hommata jos tulee oikeesti tarvetta nollata. Ja tarttee tässä vielä tolla kaapelilla ja pc:llä koittaa päästä kiinni, ei sitä näin helpolla auta luovuttaa :wink:
Mondeo ST220 *panther black*
lamppu
Viestit: 13
Liittynyt: 19 Tammi 2011 21:40

Re: Focus 03 1.8TDDI Eberin diagnostiikka.

Viesti Kirjoittaja lamppu »

Testattu moduulikellolla ja sillä diagnostiikka tosiaan toimii hienosti..
Mondeo ST220 *panther black*
senseiaeroforce
Viestit: 16
Liittynyt: 16 Marras 2009 20:47
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Focus 03 1.8TDDI Eberin diagnostiikka.

Viesti Kirjoittaja senseiaeroforce »

Hetkonen, mistä saa eberiin lisäkellon??
Emännällä on C-Max vm. 04 1.6 TDCi ja lämmitin ei tunnu toimivan, ilmoittaa vaan "aux heater: off".
Ymmärränkö nyt oikein että kellon laittamalla voisin lukea vikakoodit kuin webastosta konsanaan? Se lämmitin on vissiin aika mielenkiintosessa paikassa moottorin ja tulipellin välissä? Onko tietoa varaosien saatavuudesta, mistä saisi halvalla? Vai onko muita konsteja näin alkuun että voisi testata?
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Focus 03 1.8TDDI Eberin diagnostiikka.

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Jos hommaat se 7 päivän moduulikellon (se osaa diagnostiikan) ja kytket piuhat, saat
näyttöön vikakoodit, kun yrität käynnistää lämmittimen.

Tarvitaan plussa ja miinus sekä diagnostiikka (EOBD-pinnistä 7).
Jos haluat nollata vikakoodit, pitää kytkeä myös yksi piuha, joka vastaa virtalukon terminaalia 15.

Kertaluontoisesti on edullisempaa käydä luetuttamassa Eberin vikakoodit Fordin merkkihuollossa.
Fordisoidun Eberin vikakoodit saa helpoiten ulos - myös lämpimänä - Fordin testerillä, joskin kylmänä ne saa ulos myös Eberin omilla vermeillä. Siksipä Eber-huolto ei yleensä ole haltioissaan Fordisoiduista Ebereistä.

Luetuttaminen maksoi Nokialla pari vuotta sitten (muistaakseni) noin 15 euroa. Moduulikellon hinta on siinä 100 euron huitteissa.
Viimeksi muokannut turboruuvi, 19 Helmi 2011 20:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
senseiaeroforce
Viestit: 16
Liittynyt: 16 Marras 2009 20:47
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Focus 03 1.8TDDI Eberin diagnostiikka.

Viesti Kirjoittaja senseiaeroforce »

elikkä tuommosen, easystart t kellokytkin: http://www.eeperi.com/eberspacher_lisavarusteet.html
voiko olla niin yksinkertasta? :shock:
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Focus 03 1.8TDDI Eberin diagnostiikka.

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Ai niin tosiaan, uudemmissa vempeleissä on D5WS (tai SC). Ne saa hanskattua tuolla Easystartilla.
D5WZ vaatinee tuon moduulikellon.
lamppu
Viestit: 13
Liittynyt: 19 Tammi 2011 21:40

Re: Focus 03 1.8TDDI Eberin diagnostiikka.

Viesti Kirjoittaja lamppu »

Tammikuun 2011 moduulikellon (22 1000 30 36 00) hinta Eeperillä 135€.

Onkos kellään tietoa mikä lämmitin malli on 2007 Connectissa ja onkos diagnostiikka johdotettu EOBD liittimelle?
Mondeo ST220 *panther black*
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Focus 03 1.8TDDI Eberin diagnostiikka.

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Uskallan olla lähes varma, että tehdasasenteisessa Eberissä diagnostiikkapiuha on kytketty, ja
Fordin testeri osaa sen kanssa jutella, oli sitten kylmä tai lämmin.
Nuo Fordisoidut Eberit ovat tavanneet olla 2-kielisiä. Puhuvat jotai Fordin protokollaa, ja jos kelien
puolesta voivat käyntiin lähteä, niin myös KWP2000:tta (Eberin standardiprotokolla).

Vieläkö 2007-mallisissa on Eberi, vai onko jo Webasto?
Jos Eberi, niin veikkaisin D5WS-mallia.
lamppu
Viestit: 13
Liittynyt: 19 Tammi 2011 21:40

Re: Focus 03 1.8TDDI Eberin diagnostiikka.

Viesti Kirjoittaja lamppu »

Kyllä siellä eberi on mutta mallista ei tietoa. Jotenkin tuntuu niin paljon tehottomammaltakin kun Focuksen D5WZ joten voi olla vaan 3kilowattinenkin. Jokatapauksessa tolla modulikellolla ei ainakaan päässyt suoraan kiinni EOBD pistokkeesta, sillä vaan mietin että onkohan diagnostiikkaa sinne johdotettukaan. Outoa toisaalta olisi jos näin ei olisi, ja ainakin 2004 TIS:n mukaan samallalailla se on kaapeloitu kun Focuskin, siis 2004 vanhemmat Connectit mitkä toi TIS tuntee.
Mondeo ST220 *panther black*
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Focus 03 1.8TDDI Eberin diagnostiikka.

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Noissa on todennäköisesti D5WS tai D5WSC.
EasyStart saattaisi ymmärtää. ja Ford-merkkihuollon Ford-testeri ymmärtää varmasti, jos
kapine on Fordisoitu Eberi.

Jos se taas on jonkun ihan itse sinne laittama, niin pakkohan se sitten on tutkia, että mikä vehe se oikein on, ennen kuin vikoja saa selviteltyä.
Vastaa Viestiin