Turbo pakosarjan hitsausta

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Turbo pakosarjan hitsausta

Viesti Kirjoittaja emax »

Mulle olis nyt laipat tulos 12mm tavarasta, mutta mistäs aineesta pakosarjan putket kannattaas hitsailla, ettei kovin pahoin vääntyilisi lämmetessään?
Tilaa kun ei oikeen oo ylimääräistä...
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
PeltiHeikki
Viestit: 71
Liittynyt: 17 Loka 2008 20:27
Paikkakunta: Simpele

Re: Turbo pakosarjan hitsausta

Viesti Kirjoittaja PeltiHeikki »

Nimimerkki Kipp projektissa näyttäs olevan aika sivakan näköne omavalmistesarja. Ilmeisesti melko paksuseinämäistä tavaraa sais olla. Lompakon paksuudesta ja hitsausvehkeistä kiinni tekeekö mustasta putkesta, vai kenties jotain ruosteen kestävää..? Kiinostas kyl ittekki tehä pakosarja...ehkä keväämmällä sit...
Kuvia näkyville sitte kun rupeet tekemään.
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Turbo pakosarjan hitsausta

Viesti Kirjoittaja Aksu »

jos laippa on mustaa rautaa niin sitten putket oltava samaa ainetta,eli vesijohto käyrät on se yleisin versio.
Laipat/putket samaa materiaalia muuten repeää se hitsaussauma erillaisien lämpölaajenemisien takia.
gti golo palloilija
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Turbo pakosarjan hitsausta

Viesti Kirjoittaja emax »

Joo laipat on mustasta. Töis on tiggi niin sillä ajattelin kokeilla hitsata, en ookkaa hitsannu sillä vielä juuri muuta kuin dohcin kansia :)
Laitan kuvia sitte tuonne fiesta projektiin kun tämän aika on.

Onkos siinä putkien asennossa tai koossa jotain huomioitavaa, mitä ei maalaisjärjellä ymmärtäisi?
Pituudet on ainaki täs tapaukses pakon sanelemia
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Turbo pakosarjan hitsausta

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Kollektoriin kannattaa panostaa, että on mahdollisimman jouhea.
Tuleeko tuohon sarjaan ulkoinen hukkis?
Tigillä jos meinaat hitsata, kannattaa ensin hepata sarja nipuun ja sitten yksi kerrallaan irrottaa putket laipoista ja vetää saumat umpeen. Lopuksi vaan vetää kaikki torvet laippaan ja kollektoriin kiinni. Vetelee vähiten.
Duunissa on pultattu semmoseen 300mm i-palkkiin laipasta hitsauksen ajaksi, ei tarvi laippoja oikoa..
Ja sitten tietysti ahtimelle ja downpipelle jonkunlaiset tuet, että rasittaa sarjaa käytössä mahdollisimman vähän.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Turbo pakosarjan hitsausta

Viesti Kirjoittaja emax »

Semmonen pikku miniturbo tulossa kuin garret tbo228, 440 1,7 turbo volvosta peräisin, eli ei tarvi ulkoista hukkista.

Kiitoksia vinkeistä, eiköhän näillä pärjää :)
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
Fordson-Riesa-87
Viestit: 161
Liittynyt: 28 Tammi 2006 19:49
Paikkakunta: Hyllykallio

Re: Turbo pakosarjan hitsausta

Viesti Kirjoittaja Fordson-Riesa-87 »

Käsittääkseni noi rosteri jutut sit kannattaa unohtaa repeää vaik olis kaikki rosteria lämpölaajenemisen ansiosta.
sierra -86(cossu)
BMW 528i -96
consul - 73
Bmw 525i -90
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Turbo pakosarjan hitsausta

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Hyvin kestää rosteri niin bensan kuin dieselin sarjanakin.
Noita kunnon rosteri sarjoja ei kannata sekoittaa kiiltäviin kiina sarjoihin, joista osa on niin lyhyillä putkilla että varmasti hajoavat.
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: Turbo pakosarjan hitsausta

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Mä rakentelin tämmösen ohc koneeseen: Kuva
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Turbo pakosarjan hitsausta

Viesti Kirjoittaja emax »

ohc205 kirjoitti:Mä rakentelin tämmösen ohc koneeseen
Eikös nuo oo niitä paljon puhuttuja tuubikäyriä? Ne ei vissiin hirveitä maksa
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Turbo pakosarjan hitsausta

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Tai vaikka tämmönen :)
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Turbo pakosarjan hitsausta

Viesti Kirjoittaja Aksu »

tässä muutama oma versio.
http://smg.photobucket.com/albums/v294/ ... vo2012.jpg

http://smg.photobucket.com/albums/v294/ ... uva067.jpg

Ei ole koskaan jaksanut saumoja siistiä mutta eipä ole yksikään revennyt tekemisen jälkeen.
Eka on tehty -05 ja vielläkin on korjailematon.
gti golo palloilija
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: Turbo pakosarjan hitsausta

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

emax kirjoitti: Eikös nuo oo niitä paljon puhuttuja tuubikäyriä? Ne ei vissiin hirveitä maksa
Juu tuubikäyriä, saa vesijohtoliikkeistä, maksaa about 2e/kpl

42mm 2,5mm seinämällä on hyvä valinta.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Turbo pakosarjan hitsausta

Viesti Kirjoittaja Aksu »

ohc205 kirjoitti: Juu tuubikäyriä, saa vesijohtoliikkeistä, maksaa about 2e/kpl

42mm 2,5mm seinämällä on hyvä valinta.
Myöskin se tuosta pykälää pienempi menee hyvin jos ei ole tavoitteet 350 korkeammalla. On silläkin jarrutettu +450 cossusta.
gti golo palloilija
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Turbo pakosarjan hitsausta

Viesti Kirjoittaja emax »

Aksu kirjoitti: Myöskin se tuosta pykälää pienempi menee hyvin jos ei ole tavoitteet 350 korkeammalla. On silläkin jarrutettu +450 cossusta.
Kunhan ny 100hp tosta fiestasta sais :) Tais olla jotain 37mm mitkä hommasin. Poikkipinta-ala suht sama kuin pakokanavan aukossa.

Kuva
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Vastaa Viestiin