-93 Mondeon joutokäynti päästöt
-93 Mondeon joutokäynti päästöt
Noniin tuli käytyä katsastamassa Mondeo ja hylkyhän siitä tuli tyhjäkäyntipäästöistä sekä alatukivarren laakeroinnista. Auto on -93 varustettuna 1.6l 90hp moottorilla.
Päästöt:
Tyhjäkäynti:
HC ppm 450
CO% 3
O2% 0,3
CO2 12,6
Kierroksilla:
HC ppm 30
CO% 0
O2% 0,1
CO2% 14,8
Eli jostain kumman syystä tyhjäkäynnillä nuo arvot ovat todella rajut ja nuo lihavoidut arvot heitteli ihan mitä sattuu kahdellakin eri mittarilla. Autoa käytin lämpimäksi ennen katsastusta ja katsurikin kierrätteli, mutta eipä arvot pudonneet vaan hetken putosivat ja sitten taas lähti seilaamaan ylöspäin. Osaako joku sanoa noiden arvojen perusteella mistä kannattaa lähteä etsimään vikaa? Kauheasti en viitsi alkaa osaa vaihtelemaan, kun auton arvo on sen muutaman satasen....Toisaalta on ollut todella luotettava auto kaikinpuolin.
Alatukivarren laakeroinnista tuli myös hylätty. Mainitsi vain, että kuuluu narinaa, mutta ei sen tarkemmin osannut paikallistaa vikaa, kuin lyömällä lappuun "vasemmalla edessä alatukivarren laakerointi hylätty". Sen tiedän ainakin, että vakaajatangon puslat on loppu ja tanko liikkuu ihan mukavasti poikittaissuunnassa ja kolina johtuu tästä. Eli onkohan vika vain noissa vakaajatangon puslissa vai onkohan alatukivarressa nyt jotain häikkää. Ilmeisesti kuitenkin työläs homma
Päästöt:
Tyhjäkäynti:
HC ppm 450
CO% 3
O2% 0,3
CO2 12,6
Kierroksilla:
HC ppm 30
CO% 0
O2% 0,1
CO2% 14,8
Eli jostain kumman syystä tyhjäkäynnillä nuo arvot ovat todella rajut ja nuo lihavoidut arvot heitteli ihan mitä sattuu kahdellakin eri mittarilla. Autoa käytin lämpimäksi ennen katsastusta ja katsurikin kierrätteli, mutta eipä arvot pudonneet vaan hetken putosivat ja sitten taas lähti seilaamaan ylöspäin. Osaako joku sanoa noiden arvojen perusteella mistä kannattaa lähteä etsimään vikaa? Kauheasti en viitsi alkaa osaa vaihtelemaan, kun auton arvo on sen muutaman satasen....Toisaalta on ollut todella luotettava auto kaikinpuolin.
Alatukivarren laakeroinnista tuli myös hylätty. Mainitsi vain, että kuuluu narinaa, mutta ei sen tarkemmin osannut paikallistaa vikaa, kuin lyömällä lappuun "vasemmalla edessä alatukivarren laakerointi hylätty". Sen tiedän ainakin, että vakaajatangon puslat on loppu ja tanko liikkuu ihan mukavasti poikittaissuunnassa ja kolina johtuu tästä. Eli onkohan vika vain noissa vakaajatangon puslissa vai onkohan alatukivarressa nyt jotain häikkää. Ilmeisesti kuitenkin työläs homma
Re: -93 Mondeon joutokäynti päästöt
Tulpat, tulpanjohdot ja lambda tulis ensimmäisenä mieleen päästöjen syyksi.
Re: -93 Mondeon joutokäynti päästöt
Kuluttaako moottori öljyä normaalia enemmän? Samanlaisia oireita, eli korkea HC tyhjäkäynnillä, tiedän yhdessä 1.6 Zetecissä, joka syö öljyä jonkin verran. Kyseisestä autosta ei ole löytynyt mitään muuta vikaa joten HC-arvojen heittely siinä johtuu todennäköisesti öljyn pääsystä palotilaan (ainakin välillisesti).
Mutta onhan noita vaihtoehtoja ongelman aiheuttajaksi aika paljon, edellä mainittujen lisäksi esim. imuilmavuodot ja miksei sytytyspuolakin...
Mutta onhan noita vaihtoehtoja ongelman aiheuttajaksi aika paljon, edellä mainittujen lisäksi esim. imuilmavuodot ja miksei sytytyspuolakin...
Re: -93 Mondeon joutokäynti päästöt
No siis öljyä näyttäis olevan koneen kyljissä, mutta liekkö sitten vanhaa litkua. En ole kesäkuun jälkeen lisännyt öljyä yhtään, joten ei se sitten ilmeisesti hukkaa sitä?
Mietin vain, että osaako joku noiden arvojen perusteella sanoa miksi kierroksilla arvot ihan hyvät, mutta tyhjäkäynnillä hirveää seilaamista... tais se olla jotain 700 luokkaa parhaimmillaan. Kuinkas paljon putkiston vuoto vaikuttaa noihin kahteen arvoon tyhjäkäynnillä? Tänään sivusilmällä kuuntelin, niin saattais vuotaa takapäästä. Eikö sen pitäisi kuitenkin kierroksillakin sitten näkyä nuo vuodot vai näkyykö putkiston vuodot vain ja ainoastaan tyhjäkäynnillä? Kauhean mittavia korjausyrityksiä en viitsi kyllä alkaa tekemään, kun mielummin sitten vien auton paaliin tai lahjoitan foorumilaiselle nimellistä korvausta vastaan.
Mietityttää myös tuo hylky alatukivarsien laakeroinnista vaikka inssi ei osannut sanoa mikä siellä narisee
Mietin vain, että osaako joku noiden arvojen perusteella sanoa miksi kierroksilla arvot ihan hyvät, mutta tyhjäkäynnillä hirveää seilaamista... tais se olla jotain 700 luokkaa parhaimmillaan. Kuinkas paljon putkiston vuoto vaikuttaa noihin kahteen arvoon tyhjäkäynnillä? Tänään sivusilmällä kuuntelin, niin saattais vuotaa takapäästä. Eikö sen pitäisi kuitenkin kierroksillakin sitten näkyä nuo vuodot vai näkyykö putkiston vuodot vain ja ainoastaan tyhjäkäynnillä? Kauhean mittavia korjausyrityksiä en viitsi kyllä alkaa tekemään, kun mielummin sitten vien auton paaliin tai lahjoitan foorumilaiselle nimellistä korvausta vastaan.
Mietityttää myös tuo hylky alatukivarsien laakeroinnista vaikka inssi ei osannut sanoa mikä siellä narisee
Re: -93 Mondeon joutokäynti päästöt
Minusta tuo pelkkä narinan kuuluminen ei ole mikään hylkäysperuste. Ainakin pitäisi lapussa lukea selvästi missä on vika. Itsellä tuli merkintä "alatukivarren laakerointi välyksellinen", katsastusmies näytti mikä oli vikana ja se luki myös siinä kuitissa. Vaihdoin sinne sitten sen 6 euron puslan. Alatukivarren laakerointiin kuuluu ne kaksi apurungon puoleista puslaa ja pallonivel.
Putkiston vuotaminen nostaa happiarvoja, ei muuta.
Mk1-mallissa katti on aika kaukana pakosarjasta ja kierroksilla se kuumenee tarpeeksi ja polttaa CO:n ja HC:n CO2:ksi kokonaan.
Muistaakseni minullakin oli jotain 600 HC:t viimeksi mutta ne kyllä laski lähelle nollaa kun vaan katsastaja antoi runtua. Mutta tuohan ei ihan normaalia ole että siellä ei kaikki pala, veikkaan sytkäpuolta jos se arvo kerta heittelee. Joku tulppa jättää pari sytytystä väliin niin sehän on siinä.
Mitä sanoi lambda-arvo tuossa mittauksessa? Jos on alle 1 niin veikkaan lambda on rikki, jos on yli tai tasan 1 niin sitten sytytys.
Putkiston vuotaminen nostaa happiarvoja, ei muuta.
Mk1-mallissa katti on aika kaukana pakosarjasta ja kierroksilla se kuumenee tarpeeksi ja polttaa CO:n ja HC:n CO2:ksi kokonaan.
Muistaakseni minullakin oli jotain 600 HC:t viimeksi mutta ne kyllä laski lähelle nollaa kun vaan katsastaja antoi runtua. Mutta tuohan ei ihan normaalia ole että siellä ei kaikki pala, veikkaan sytkäpuolta jos se arvo kerta heittelee. Joku tulppa jättää pari sytytystä väliin niin sehän on siinä.
Mitä sanoi lambda-arvo tuossa mittauksessa? Jos on alle 1 niin veikkaan lambda on rikki, jos on yli tai tasan 1 niin sitten sytytys.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: -93 Mondeon joutokäynti päästöt
Kierroksilla lambda 1 ja joudolla tietenkin 0.
No mulla lukee lapussa "alatukivarren laakerointi vasemmalla edessä välyksellinen". Siinä se raudalla väänteli ja puhui narinasta, kun kysyin missähän mahtaa olla välystä jotta tietäisin tarkalleen, niin eipä osannut antaa vastausta... Kokeilu vain tukivarren pulttia, että onko se irti ja se oli siinä. En tiedä vaikuttaako vakaajatangon puslat sitten tuohon tukivarteen? Nimittäin se tanko liikkuu edessä ja takana varmaan 10cm ees taas ja pitää kolinaa sisätiloihin monttuisella tiellä. Mitenhän tässä nyt kannattaa toimia? Tosiaan narinasta mainitsi, mutta ei yhtään mitään kertonut mitä pitäisi vaihtaa. Vasta lapusta huomasin tämän.
Voishan tietenkin noi puslat vaihtaa jos ne eivät tuon enempää maksa. Korjausopasta selasin vain, niin jos ne haluaa vaihtaa vasemmalle puolelle, niin moottoria on oppaan mukaan nostettava ylöspäin Millainen operaatio on todellisuudessa?
Eli käytännössä riittää, kun ostaa nämä, vaihtaa ja vie takaisin katsastukseen
Etualatukiv takahela Mondeo
* Etualatukiv takahela ->96 (ulko-ø46mm) [1993-1996]
4.90 €
Etualatukiv etuhela Mondeoø54
* Etualatukiv etuhela (ulko-ø54mm) [1993-2001]
8.80
Etualatukiv etuhela Mondeo
* Etualatukiv etuhela (ulko-ø47mm) [1993-2001]
4.90 €
No mulla lukee lapussa "alatukivarren laakerointi vasemmalla edessä välyksellinen". Siinä se raudalla väänteli ja puhui narinasta, kun kysyin missähän mahtaa olla välystä jotta tietäisin tarkalleen, niin eipä osannut antaa vastausta... Kokeilu vain tukivarren pulttia, että onko se irti ja se oli siinä. En tiedä vaikuttaako vakaajatangon puslat sitten tuohon tukivarteen? Nimittäin se tanko liikkuu edessä ja takana varmaan 10cm ees taas ja pitää kolinaa sisätiloihin monttuisella tiellä. Mitenhän tässä nyt kannattaa toimia? Tosiaan narinasta mainitsi, mutta ei yhtään mitään kertonut mitä pitäisi vaihtaa. Vasta lapusta huomasin tämän.
Voishan tietenkin noi puslat vaihtaa jos ne eivät tuon enempää maksa. Korjausopasta selasin vain, niin jos ne haluaa vaihtaa vasemmalle puolelle, niin moottoria on oppaan mukaan nostettava ylöspäin Millainen operaatio on todellisuudessa?
Eli käytännössä riittää, kun ostaa nämä, vaihtaa ja vie takaisin katsastukseen
Etualatukiv takahela Mondeo
* Etualatukiv takahela ->96 (ulko-ø46mm) [1993-1996]
4.90 €
Etualatukiv etuhela Mondeoø54
* Etualatukiv etuhela (ulko-ø54mm) [1993-2001]
8.80
Etualatukiv etuhela Mondeo
* Etualatukiv etuhela (ulko-ø47mm) [1993-2001]
4.90 €
Re: -93 Mondeon joutokäynti päästöt
Noista etuheloista pitää valita se mikä sinne käy, alkuperäisenä oli 47mm ja jos on joskus päivitetty tukivarret niin voi olla tuo 54mm. Kannattaa mitata.
Takahela on mk1 malleissa kaikissa sama tuo 46mm.
Vakaajatangon heiluminen tuolla tavalla ei kyllä ole normaalia ja kyllä mä vaihtaisin nuokin kumit, mutta se tankohan tulee iskaritolppaan kiinni eikä ainakaan järjen mukaan liity alatukivarren laakerointiin.
Jos siellä on se etuhelan pultti laitettu alhaalta ylöspäin niin sitten ei tarvii nostaa konetta. Jos pitää, niin moottorin tuenta alhaalta, kannakekumia irti ja laatikon päästä pakettia nostamalla sen verran ylöspäin apurungosta, että pääsee pultti tulemaan reijästään ylös ehkä noin 10cm.
Puslat on teräskuorisia ja prässättyjä tukivarteen. Vanhat voi hajottaa rautasahalla ja vasaralla ja viilapenkissä kikkailla uudet tilalle.
Sitten noista päästöistä voi selvitä vähälläkin mutta ei sitä oikein koskaan tiedä varmana mistä nuo korkeat arvot johtuu. Mutta kun kierroksilla on ok arvot niin ainakin katti toimii ja seoskin näyttää ok eli lambdakorjaus toimii.
Olisihan se asiakkaan kannalta edullista mitata ensin kierroksilta päästöt ja sitten joutokäynnillä kun katalysaattori on kuuma.
Takahela on mk1 malleissa kaikissa sama tuo 46mm.
Vakaajatangon heiluminen tuolla tavalla ei kyllä ole normaalia ja kyllä mä vaihtaisin nuokin kumit, mutta se tankohan tulee iskaritolppaan kiinni eikä ainakaan järjen mukaan liity alatukivarren laakerointiin.
Jos siellä on se etuhelan pultti laitettu alhaalta ylöspäin niin sitten ei tarvii nostaa konetta. Jos pitää, niin moottorin tuenta alhaalta, kannakekumia irti ja laatikon päästä pakettia nostamalla sen verran ylöspäin apurungosta, että pääsee pultti tulemaan reijästään ylös ehkä noin 10cm.
Puslat on teräskuorisia ja prässättyjä tukivarteen. Vanhat voi hajottaa rautasahalla ja vasaralla ja viilapenkissä kikkailla uudet tilalle.
Sitten noista päästöistä voi selvitä vähälläkin mutta ei sitä oikein koskaan tiedä varmana mistä nuo korkeat arvot johtuu. Mutta kun kierroksilla on ok arvot niin ainakin katti toimii ja seoskin näyttää ok eli lambdakorjaus toimii.
Olisihan se asiakkaan kannalta edullista mitata ensin kierroksilta päästöt ja sitten joutokäynnillä kun katalysaattori on kuuma.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: -93 Mondeon joutokäynti päästöt
Jos tosiaan mottia joutuu nostamaan yhden pultin takia ylös, niin eikö ole fiksuin ratkaisu rälläköidä pultti pois ja asetaa uusi sitten alakautta? Säästää varmasti rutkasti aikaa ja hermoja sekä olutta
Re: -93 Mondeon joutokäynti päästöt
Eikös paloprosessi yleensäkin ole täydellisempi ajossa / kovemmilla kierroksilla kuin tyhjäkäynnillä -> jos esim. sytytyksessä on jotain ongelmaa niin heikon kipinän vaikutus korostuu tyhjäkäynnillä. Toisaalta eikös imuilmavuotokin vaikuta moottorin käyntiin eniten juuri tyhjäkäynnillä kun silloin alipaine imusarjassa on suurempi kuin kaasua painettaessa.Champ kirjoitti:Mietin vain, että osaako joku noiden arvojen perusteella sanoa miksi kierroksilla arvot ihan hyvät, mutta tyhjäkäynnillä hirveää seilaamista
Re: -93 Mondeon joutokäynti päästöt
Nuo on molemmat ihan hyviä pointteja. Imuilmavuoto vaan jos on niin ilmamassamittarin läpi menevä laskettu ilmamäärä on pienempi mitä todellinen moottoriin menevä ilmamäärä, mikä nostaisi O2-arvoja ja lambda-arvokin olisi yli 1.
Tosin lambdakorjaus voi vähän korjata tuota hapen ylimäärää.
Tuollaisissa parin sadan peleissä ei yleensä tulppia jne. pahemmin ole vaihdeltu varmaan? Yleensä tuo sytkäongelma tulee ensimmäisenä esiin nykimisenä tasakaasulla ajellessa mitä täällä on kirjoiteltu. Voisi se ehkä kuulua käyntiäänestäkin.
Tosin lambdakorjaus voi vähän korjata tuota hapen ylimäärää.
Tuollaisissa parin sadan peleissä ei yleensä tulppia jne. pahemmin ole vaihdeltu varmaan? Yleensä tuo sytkäongelma tulee ensimmäisenä esiin nykimisenä tasakaasulla ajellessa mitä täällä on kirjoiteltu. Voisi se ehkä kuulua käyntiäänestäkin.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: -93 Mondeon joutokäynti päästöt
Näin itsekin tein kun 98 mondeoon vaihdoin vasemman alatukivarren. Oman aikansahan sitä sai rälläköidä, mutta sitten uudesta pultista jokunen milli päädystä pois (ettei ota askiin kiinni) ja pultti alhaalta läpi. Seuraava vaihto sitten onkin helppo kun ei enää tarvitse rälläköidä.Champ kirjoitti:Jos tosiaan mottia joutuu nostamaan yhden pultin takia ylös, niin eikö ole fiksuin ratkaisu rälläköidä pultti pois ja asetaa uusi sitten alakautta? Säästää varmasti rutkasti aikaa ja hermoja sekä olutta
Ja kuten jo aiemmin mainitsin niin tulpat ja tulpanjohdot nyt ainakin voi olla hyvin syyllisiä. Koska vaihdeltu viimeksi?
Re: -93 Mondeon joutokäynti päästöt
Tästä kommentista tuli mieleeni, että jos HC-arvo on korkea niin silloinhan osa bensasta on jäänyt palamatta. Eikös tästä taas seuraa (olettaen että polttoaine-ilma-seos on kohdallaan) että hapenkin määrä pakokaasussa pitäisi olla korkea koska kaikki happimolekyylit eivät ole voineet yhtyä hiilivetyihin paloprosessissa? Tarkoittaako "korkea HC + matala O2" siis, että kone käy rikkaalla?rangleri kirjoitti:Imuilmavuoto vaan jos on niin ilmamassamittarin läpi menevä laskettu ilmamäärä on pienempi mitä todellinen moottoriin menevä ilmamäärä, mikä nostaisi O2-arvoja ja lambda-arvokin olisi yli 1.
Re: -93 Mondeon joutokäynti päästöt
Kyllähän se noin menee, joo. On vain kysymysmerkki se, kuinka paljon happea kuluu katalysaattorissa kun häkää ja hiilivetyjä syödään. O2 mitataan prosentteina ja HC:ta ppm:nä niin ei ole ihan suhteessa nuo numeroarvot. Mutta ei tuo 0,3% happea varmasti riitä tuohon yli 400 hc:hen. Sitten siellä on se lisäilmapulssi jonka pitäisi tunkea ilmaa putkeen ennen kattia.
Mutta miksi kone käy rikkaalla tyhjäkäyntiä ja sitten hyvin kierroksilla? Vai olisiko se rikkaalla koko ajan mutta kierroksilla kuuma katti vie nuo hiilivedyt...
Voisiko lambda-anturin lämmitys olla rikki ja että se toimii vasta kierroksilla? Tuon voi ainakin mitata sulakerasiasta virtamittarilla. joku HEGO tunnistimen sulake se oli.
Mutta miksi kone käy rikkaalla tyhjäkäyntiä ja sitten hyvin kierroksilla? Vai olisiko se rikkaalla koko ajan mutta kierroksilla kuuma katti vie nuo hiilivedyt...
Voisiko lambda-anturin lämmitys olla rikki ja että se toimii vasta kierroksilla? Tuon voi ainakin mitata sulakerasiasta virtamittarilla. joku HEGO tunnistimen sulake se oli.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: -93 Mondeon joutokäynti päästöt
Kävin tuossa vaihtamassa pihalla tulpat ja vanhat oli tälläiset
http://img404.imageshack.us/f/gfgdfi.jpg/
Aika hurjan näköiset, että voiko johtua nuo päästöt tuosta? Katsoin myös lambdalle tulevia johtoja niin näytti olevan ehjiä, mutta samassa johtonipussa oli yksi valkoinen johto jonka päässä on liitin ja tuo johto roikkuu irrallaan... en vain keksi mihin se voisi kuulua. Lambdalle menevät johdot näyttivät olevan siististi nipussa ja liittimessään.
http://img404.imageshack.us/f/gfgdfi.jpg/
Aika hurjan näköiset, että voiko johtua nuo päästöt tuosta? Katsoin myös lambdalle tulevia johtoja niin näytti olevan ehjiä, mutta samassa johtonipussa oli yksi valkoinen johto jonka päässä on liitin ja tuo johto roikkuu irrallaan... en vain keksi mihin se voisi kuulua. Lambdalle menevät johdot näyttivät olevan siististi nipussa ja liittimessään.
Re: -93 Mondeon joutokäynti päästöt
No kyllä nuo jo vaihtokunnossa alkaa olemaan
Lambdalle kuuluu mennä neljä johtoa: Lämmitysvastuksen johdot valkoinen ja ruskea, sekä musta/keltainen (signaalin maa) ja valko/keltainen (signaali). Jos on joskus vaihdettu kolmejohtoinen tarvikelambda niin tuo valkoinen, maadoitus, jätetään pois jos putkesta saa muuten maata.
Äsken katsoin niin omassa ei tuollaista irrallista johtoa ollut mutta tietty voi vuosimallien väleillä olla erojakin.
Lambdalle kuuluu mennä neljä johtoa: Lämmitysvastuksen johdot valkoinen ja ruskea, sekä musta/keltainen (signaalin maa) ja valko/keltainen (signaali). Jos on joskus vaihdettu kolmejohtoinen tarvikelambda niin tuo valkoinen, maadoitus, jätetään pois jos putkesta saa muuten maata.
Äsken katsoin niin omassa ei tuollaista irrallista johtoa ollut mutta tietty voi vuosimallien väleillä olla erojakin.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: -93 Mondeon joutokäynti päästöt
Ok, taisi sinne lambdalle mennä neljä johtoa... pitänee tarkistaa kuitenkin vielä. Tuo vain ihmetyttää, kun samaan johtopakettiin menee vain yksi valkoinen piuha jonka päässä on liitin. Liittimen pää on mallia yksi pyöreä naarasliitin.
Fordin liikkeesäs kävin päästölapun kanssa kyselemässä, mutta eipä paljoa apua tietenkään saanut. Lambdaa, tulppia, kattia tai venttiilinvarren kumeja meinasivat. Venttiilinvarren kumeista en kyllä tiedä sillä silloinhan koneen kaiketi pitäisi hukata öljyä? Kesäkuusta tähän päivään saakka ei ole tarvinnut lisätä desiäkään. Tänään tarkistin, niin litkut näyttivät olevan alimmaisessa hahlossa (on kaiketi minimin merkki) ja lisäsin sitten noi puolisen litraa.
Sen muuten huomioin, että ennen tulppien vaihtoa jätin auton käymään tyhjäkäynnille ja pakoputken ulostulon kohdalle lumeen tuli mustaa nokipaskaa tms. Nyt tulppien vaihdon jälkeen jätin käyntiin, niin eipä lumessa näkynyt tuollaisia mustia länttejä. Käynnistyvyydessä tai käyntiäänessä ei mielestäni tulppien vaihdon myötä tullut eroa sen kummemmin.
Mikäs on 1.6:n tyhjäkäynti (rpm) lämpimänä? Sitten sellainen, että jos nuo päästöt alkavat silti rassaamaan, niin onko mitään kikkaa millä tuon seoksen saisi laihalle katsastuksen ajaksi? Masinolia tankkiin on yksi perinteinen ratkaisu, mutta onko konehuoneessa jotain säätöä millä saisi tyhjäkäynnin laihalle?
Fordin liikkeesäs kävin päästölapun kanssa kyselemässä, mutta eipä paljoa apua tietenkään saanut. Lambdaa, tulppia, kattia tai venttiilinvarren kumeja meinasivat. Venttiilinvarren kumeista en kyllä tiedä sillä silloinhan koneen kaiketi pitäisi hukata öljyä? Kesäkuusta tähän päivään saakka ei ole tarvinnut lisätä desiäkään. Tänään tarkistin, niin litkut näyttivät olevan alimmaisessa hahlossa (on kaiketi minimin merkki) ja lisäsin sitten noi puolisen litraa.
Sen muuten huomioin, että ennen tulppien vaihtoa jätin auton käymään tyhjäkäynnille ja pakoputken ulostulon kohdalle lumeen tuli mustaa nokipaskaa tms. Nyt tulppien vaihdon jälkeen jätin käyntiin, niin eipä lumessa näkynyt tuollaisia mustia länttejä. Käynnistyvyydessä tai käyntiäänessä ei mielestäni tulppien vaihdon myötä tullut eroa sen kummemmin.
Mikäs on 1.6:n tyhjäkäynti (rpm) lämpimänä? Sitten sellainen, että jos nuo päästöt alkavat silti rassaamaan, niin onko mitään kikkaa millä tuon seoksen saisi laihalle katsastuksen ajaksi? Masinolia tankkiin on yksi perinteinen ratkaisu, mutta onko konehuoneessa jotain säätöä millä saisi tyhjäkäynnin laihalle?
Re: -93 Mondeon joutokäynti päästöt
Ei löydy HC-ruuvia mikä vanhemmissa ruiskupeleissä vielä oli. Mutta onhan E10-bensassakin nyt 1 litra "jäänestoa" 10 litrassa jos sattuu jo täyttä tavaraa asemalla olemaan.
Joutokäyntinopeus on noin 850-900rpm.
Joutokäyntinopeus on noin 850-900rpm.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 28 Joulu 2009 20:00
Re: -93 Mondeon joutokäynti päästöt
Itellä oli aikonaan nuo joutokäynti päästöt korkeella viallisen ilmamäärämittarin takia,muistaakseni juuri hc päästöt.Pikakorjaus:anturille menevä johto irti ja päästöt alle raja-arvojen.
Re: -93 Mondeon joutokäynti päästöt
joutokäynti hc voi olla korkealla myös pakokkasunkierrätyksen takia
itsellä oli juurikin toi egr:ä mikä ei toiminu..
"vika" oli egr:ää ohjaavassa anturi/magneetti venttilissä..
(löytyy tulipellistä kun seuraa alipaineletkua pakokaasun kierrätysventiililtä)
tämä venttiili on pyöreällä muovikorkilla oleva purkki mihin menee kaksi letkua
ja pari johtoa..
itsellä korjauksena riitti kun pyöräytin tota korkkia..
oliko venttiili jumissa vai venttilissä oleva suodatin tukossa? sitä en tiedä..
(pyöreän muovikorkin alla vaahtomuovia eli "suodatin" ja pieni putki keskellä pystyssä
jos tähän putkeen painaa sormen niin auto sammuu lähes välittömasti)
kuuli ihan äänestä että rupesi käymään "raikkaammin"..
korjaamolla epäiltiin kansivikaa ja lambada vikaa.. myös 65€ tulapt
käskettiin vaihtamaan.. onneksi korjasin itse 8)
itsellä oli juurikin toi egr:ä mikä ei toiminu..
"vika" oli egr:ää ohjaavassa anturi/magneetti venttilissä..
(löytyy tulipellistä kun seuraa alipaineletkua pakokaasun kierrätysventiililtä)
tämä venttiili on pyöreällä muovikorkilla oleva purkki mihin menee kaksi letkua
ja pari johtoa..
itsellä korjauksena riitti kun pyöräytin tota korkkia..
oliko venttiili jumissa vai venttilissä oleva suodatin tukossa? sitä en tiedä..
(pyöreän muovikorkin alla vaahtomuovia eli "suodatin" ja pieni putki keskellä pystyssä
jos tähän putkeen painaa sormen niin auto sammuu lähes välittömasti)
kuuli ihan äänestä että rupesi käymään "raikkaammin"..
korjaamolla epäiltiin kansivikaa ja lambada vikaa.. myös 65€ tulapt
käskettiin vaihtamaan.. onneksi korjasin itse 8)
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Re: -93 Mondeon joutokäynti päästöt
Tosiaan nuo tulpathan oli aika hirveässä kunnossa. Aiemmin pakoputken alle tuli musta läntti jos oli puhdasta lunta ja nyt kun olen seuraillut autoa ollessa tyhjäkäynnillä ei enää tuota läikkää ilmesty. En sitten tiedä vaikuttaako sitten joutokäyntipäästöihin, mutta nyt näyttää tyhjäkäynnillä käyvän 1000rpm, kun aikaisemmin se oli luokkaa 1250rpm.
Pakoputken liitoksessa oli myöskin vuoto eli tsupsutti parista kohtaa jonkin verran ilmaa ulos ja paikkailin nyt massalla sen umpeen. Onko mahdollista, että tuo pienehkö vuoto on vaikuttanut mittarin lukemaan, kun taas kierroksilla katti kerkeää puhdistamaan kunnolla? Viikko olis aikaa laittaa leimalle ja kaippa sitä täytyy sitten kuitenkin käydä mittauttamassa.... veemäistä jos leima on jonkun tyhjäkäyntipäästön takia.
Löytyykö siis tuo egr:n säiliö ihan, kun katselee koneen päältä vai onko jemmattu?
Pakoputken liitoksessa oli myöskin vuoto eli tsupsutti parista kohtaa jonkin verran ilmaa ulos ja paikkailin nyt massalla sen umpeen. Onko mahdollista, että tuo pienehkö vuoto on vaikuttanut mittarin lukemaan, kun taas kierroksilla katti kerkeää puhdistamaan kunnolla? Viikko olis aikaa laittaa leimalle ja kaippa sitä täytyy sitten kuitenkin käydä mittauttamassa.... veemäistä jos leima on jonkun tyhjäkäyntipäästön takia.
Löytyykö siis tuo egr:n säiliö ihan, kun katselee koneen päältä vai onko jemmattu?
Re: -93 Mondeon joutokäynti päästöt
Jaahas, tuli käytyä mittarilla mittaamassa päästöjä, niin ei reiän paikkauksella ja tulppien vaihdolla ollut mitään virkaa. Hc pyöri siinä 500-600 tienoilla ja co2 5-6 paikkeilla. Maffin irroitus auttoi arvoja putoamaan jonkin verran, mutta melkoisen hitaasti. Auton vedin lämpimäksi ajamalla pitkän lenkin korkeilla kierroksilla.
Nyt alkaa ideat jo loppumaan kesken ja perjantaina olis viimeinen päivä katsastaa. Millähän kikka kutosilla tuon nyt saisi leimasta läpi, tuskinpa puhumallakaan katsuri suostuu... Olis vaan pitäny laittaa koko romu suosiolla paaliin eikä tuhlata rahaa tukivarsien puslien vaihtoon, katsastukseen jne.
Osaako joku fiksumpi antaa kiireisiä vinkkejä asian suhteen?
Nyt alkaa ideat jo loppumaan kesken ja perjantaina olis viimeinen päivä katsastaa. Millähän kikka kutosilla tuon nyt saisi leimasta läpi, tuskinpa puhumallakaan katsuri suostuu... Olis vaan pitäny laittaa koko romu suosiolla paaliin eikä tuhlata rahaa tukivarsien puslien vaihtoon, katsastukseen jne.
Osaako joku fiksumpi antaa kiireisiä vinkkejä asian suhteen?
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 28 Joulu 2009 20:00
Re: -93 Mondeon joutokäynti päästöt
Mites ilmanputsari,eihän oo tukkonen?Kokeile ilman putsaria,vaikuttaako mitään.
Re: -93 Mondeon joutokäynti päästöt
egr venttili on aikalailla kytkinkopan päällä ..
siihen menee pakosarjalta "rosteri" putki ja jatkuu imusarjalle..
egr:n takapuolelta lähtee tuolle ohjaavalle magneetti venttilille letku
magneetti venttili on tulipellissä aikalailla kaasuläpän kohdalla..
(tämä purkki on vajaa viisisenttiä paksu) löytyy kyllä
kun seuraa ohutta letkua egr:ltä..
siihen menee pakosarjalta "rosteri" putki ja jatkuu imusarjalle..
egr:n takapuolelta lähtee tuolle ohjaavalle magneetti venttilille letku
magneetti venttili on tulipellissä aikalailla kaasuläpän kohdalla..
(tämä purkki on vajaa viisisenttiä paksu) löytyy kyllä
kun seuraa ohutta letkua egr:ltä..
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Re: -93 Mondeon joutokäynti päästöt
Tilannepäivitystä. Eli uusintakatsastuksesta ei mennyt läpi vaikka tulpat ym. tuli vaihdettua ja syynättyä kaikki läpi. Uusintakatsastuksessa päästöt oli kierroksillakin julmetun korkeat ja lambda-arvo oli 0,87, kun aiemmin oli hyväksytysti 1. Eli tarkoitti sitä, että pitää katsastaa uudelleen kokonaan.
Lambdaa epäilin aiheuttajaksi, mutta en oikein raaskinut vaihtaa sitä jos vika ei satu olemaan siinä ja näin 70e hukkaan... Mietin jo auton paalaamista. Otin lambda-anturin irti ja sehän oli prikan kohdalta paskan peitossa sekä putken puolella ruosteessa. Otin viilan käteen ja hioin putken kontaktin kirkkaaksi ja saman operaation tein lambdan prikalle. Osat kiinni ja putki punaisena testeriin.... Kas ja arvot oli nyt erinomaiset ja todella reilusti alle raja-arvojen. Ja tietenkin tuore leima.
Älkää siis turhaan vaihdelko lambdoja jos hc ja co-arvot kusevat. Ottakaa lambda irti ja hiokaa kontaktipinnat, koska jos siellä on paskaa/ruostetta ei lambda saa maata. Onneksi en ostanut turhaan 70e arvoista lambdaa.
Lambdaa epäilin aiheuttajaksi, mutta en oikein raaskinut vaihtaa sitä jos vika ei satu olemaan siinä ja näin 70e hukkaan... Mietin jo auton paalaamista. Otin lambda-anturin irti ja sehän oli prikan kohdalta paskan peitossa sekä putken puolella ruosteessa. Otin viilan käteen ja hioin putken kontaktin kirkkaaksi ja saman operaation tein lambdan prikalle. Osat kiinni ja putki punaisena testeriin.... Kas ja arvot oli nyt erinomaiset ja todella reilusti alle raja-arvojen. Ja tietenkin tuore leima.
Älkää siis turhaan vaihdelko lambdoja jos hc ja co-arvot kusevat. Ottakaa lambda irti ja hiokaa kontaktipinnat, koska jos siellä on paskaa/ruostetta ei lambda saa maata. Onneksi en ostanut turhaan 70e arvoista lambdaa.
Re: -93 Mondeon joutokäynti päästöt
Kiitos vinkistä ja hyvä kun tuli kuntoon! Tosiaan, alkuperäisellä lambdalla maadoitusta ei oteta putkesta joten eipä tuollaista tullut edes ajatelleeksi.
Mondeo mk1 2.0 4d -96