Sierra (2L OHC kaasari) puhaltaa haaleaa/kylmää
Sierra (2L OHC kaasari) puhaltaa haaleaa/kylmää
Mikähän tuota vaivaa, aiemmin toimi normaalisti paukkupakkasillakin mutta nyt puhaltaa vain haaleaa/kylmää/välillä lämmintä. Keskipaneelin suuttimista tulee lämpimämpää kuin reunoista. Silleen saa hetken puhaltamaan lämpimähköä ilmaa kun laittaa puhaltimen pois ja hetkenpäästä takasin.
Tässä välillä ei muuta ole tehty kuin käytetty ylävesiletkua termarin juuresta irti? Oisko imassu ilmaa? Jos on niin onko mitään järkevää keinoa ilmata tuota? Esim. oisko mahdollinen helpohko kikka laittaa paisuntasäiliön korkin reijästä 1,5L limsapulloa korkki edellä ja tyyliin ilmastointiteipillä se tiiviiks ja pohja siitä pullosta sahata irti, sitten koko järjestelmä niin täyteen kun saa paisarista ja sitten venailee ja painelee letkuja niin alkaskohan tulla kuplia? Kun eikös siinä silloin olis korkein kohta tuo limsapullo eikä kenno jos se nyt edes on korkein kohta, oletan että on kun ei itsestään ilmaannu jos vika siinä on.
Tuskin kansi on kierossa kun ei luo painetta ylä- eikä alavesiletkuihin?
Jos tuossa jossain päin järjestelmää on ilmalukko, onko vaaraa että kone sanoo riksrakspoks?
E: Samaan syssyyn kysyn että mikäs tolle kojetaulun lämpömittarille kertoo kuinka lämpönen kone on? Anturi? Missä mahtaa sijaita? Onko mitään muuta? Ei ole minun aikana toiminut koskaan tuo moottorinlämpömittari ja olis ihan kiva saada kuosiin. Että onkos tuolle muuta mahdollista syytä kuin että lämpötila-anturi hajalla?
Tässä välillä ei muuta ole tehty kuin käytetty ylävesiletkua termarin juuresta irti? Oisko imassu ilmaa? Jos on niin onko mitään järkevää keinoa ilmata tuota? Esim. oisko mahdollinen helpohko kikka laittaa paisuntasäiliön korkin reijästä 1,5L limsapulloa korkki edellä ja tyyliin ilmastointiteipillä se tiiviiks ja pohja siitä pullosta sahata irti, sitten koko järjestelmä niin täyteen kun saa paisarista ja sitten venailee ja painelee letkuja niin alkaskohan tulla kuplia? Kun eikös siinä silloin olis korkein kohta tuo limsapullo eikä kenno jos se nyt edes on korkein kohta, oletan että on kun ei itsestään ilmaannu jos vika siinä on.
Tuskin kansi on kierossa kun ei luo painetta ylä- eikä alavesiletkuihin?
Jos tuossa jossain päin järjestelmää on ilmalukko, onko vaaraa että kone sanoo riksrakspoks?
E: Samaan syssyyn kysyn että mikäs tolle kojetaulun lämpömittarille kertoo kuinka lämpönen kone on? Anturi? Missä mahtaa sijaita? Onko mitään muuta? Ei ole minun aikana toiminut koskaan tuo moottorinlämpömittari ja olis ihan kiva saada kuosiin. Että onkos tuolle muuta mahdollista syytä kuin että lämpötila-anturi hajalla?
Re: Sierra (2L OHC kaasari) puhaltaa haaleaa/kylmää
Jaa-a, Sierra-kirjan kykentäkaavion mukaan anturin johto olis Bn/W, eli ruskeavalkonen, johonkin kohtaan konetta olevaan anturiin semmosen yksinäisen johdon pitäis mennä ja sen jos loytää ja pistää maihin, niin mittarin pitäis mennä pohjaan, jos anturi rikki, eipä tästä apua varmaan ollu, kertokoon viisaammat...Rieskalla kirjoitti: E: Samaan syssyyn kysyn että mikäs tolle kojetaulun lämpömittarille kertoo kuinka lämpönen kone on? Anturi? Missä mahtaa sijaita? Onko mitään muuta? Ei ole minun aikana toiminut koskaan tuo moottorinlämpömittari ja olis ihan kiva saada kuosiin. Että onkos tuolle muuta mahdollista syytä kuin että lämpötila-anturi hajalla?
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Sierra (2L OHC kaasari) puhaltaa haaleaa/kylmää
Jepjep. Tuleeko se mahdollisesti lohkoon kylkee oikeelle puolelle konetta ku keulasta kattoo? Siinä muistaakseni oli joku johto kiinni.
Vielä kaipais toho ekaan postaukseen vastauksia.. Testailin noita letkuja sellasen ajon jälkee että varmana lämpöne kone oli ni kaikki letkut oli lämpimiä, mutta alavesiletku joka syylärin alapuolelta lähtee oli haalea. Normaalia? Joku paikka tukossa? Meneekö sinne puhaltimelle muita letkuja kuin ne kaks moottorin molemmilta puolilta? Halkaisija letkuilla molemmila about 2-3cm.
Ois mukava jotain vastauksia saada kun rupee v*tuttamaan jos vetäsee kannen kieroon siksi että on ilmaa jossain. Mutta mikään letku ei pinkeenä ollu eikä ainakaan silmällä huomannu et ois keränny normia enempäää nestettä paisariin.
Vielä kaipais toho ekaan postaukseen vastauksia.. Testailin noita letkuja sellasen ajon jälkee että varmana lämpöne kone oli ni kaikki letkut oli lämpimiä, mutta alavesiletku joka syylärin alapuolelta lähtee oli haalea. Normaalia? Joku paikka tukossa? Meneekö sinne puhaltimelle muita letkuja kuin ne kaks moottorin molemmilta puolilta? Halkaisija letkuilla molemmila about 2-3cm.
Ois mukava jotain vastauksia saada kun rupee v*tuttamaan jos vetäsee kannen kieroon siksi että on ilmaa jossain. Mutta mikään letku ei pinkeenä ollu eikä ainakaan silmällä huomannu et ois keränny normia enempäää nestettä paisariin.
Re: Sierra (2L OHC kaasari) puhaltaa haaleaa/kylmää
Ne 2 letkua sinne kennolle menee, pakosarjan puolella ainakin toinen. En nyt äkkiä muista varmaksi mutta mun mielestä ne on kyllä molemmat pakosarjan puolella konetta. Lämpeneekö ne? En nyt ihan ensimmäisenä huolehtisi siitä kannen kieroon menemisestä, ei se näistä kovin herkästi mene...
Mun arvaus on se että ilmaa jossakin. Ei muuta kuin kone pyörimään ja käyttää kunnolla lämpimäksi asti ja sitten puristelemaan letkuja paisuntasäiliön korkki auki, pitäisi auttaa!
Mun arvaus on se että ilmaa jossakin. Ei muuta kuin kone pyörimään ja käyttää kunnolla lämpimäksi asti ja sitten puristelemaan letkuja paisuntasäiliön korkki auki, pitäisi auttaa!
Re: Sierra (2L OHC kaasari) puhaltaa haaleaa/kylmää
Joo kyllä kaikki letkut lämpenee ihan hyvin. Tosin alavesiletku syylärin alapuolelta on haaleampi kuin muut.
Onnistuuko se ilmaus muka noin kun eikös se kenno ole paisaria ylempänä=ilma pysyy siellä jos se on järjestelmän korkein kohta? Vai meneekös se noin.
Onnistuuko se ilmaus muka noin kun eikös se kenno ole paisaria ylempänä=ilma pysyy siellä jos se on järjestelmän korkein kohta? Vai meneekös se noin.
Re: Sierra (2L OHC kaasari) puhaltaa haaleaa/kylmää
Paisuntasäiliö on järjestelmän korkein kohta. Jos ei olisi, niin senhän pitäisi olla aivan piripinnassa koko ajan. Paisuntasäiliön tehtävänähän on mahdollistaa nesteen lämpölaajeneminen järjestelmässä joten sen on luonnollisesti oltava korkeimmalla.
Re: Sierra (2L OHC kaasari) puhaltaa haaleaa/kylmää
Jotenkin näin , seurasin vieressä, kun ammattilainen vaihto hihnan ja vesipumpun tosta 1,6 sta...kaikki irti edestä, vedet ulos, pesi hihnapään, vesiletku paisariin ja juoksutti lämmintä vettä paineella järjestelmän läpi, osat kiinni, uudet pakkasnesteet paisariin ja eiku menoks kehotuksin "kovaa ajoa ja lisää nestettä paisariin, jos tarvii jonkun ajan kuluttua"..vesipumppu siis panee vauhtia siihen veden kiertoon, termostaatti vääntää kuumat vedet syyläriin tarvittaessa, ei sinne mitään ilmataskuja ole rakennettu..milkkis kirjoitti:Paisuntasäiliö on järjestelmän korkein kohta. Jos ei olisi, niin senhän pitäisi olla aivan piripinnassa koko ajan. Paisuntasäiliön tehtävänähän on mahdollistaa nesteen lämpölaajeneminen järjestelmässä joten sen on luonnollisesti oltava korkeimmalla.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Sierra (2L OHC kaasari) puhaltaa haaleaa/kylmää
Sain tuon jotenkin ilmattua.
Seuraava ongelma olis tuo lämpömittari, kertokaas miksei se pelaa? Uuden anturin vaihdoin lohkon kylkeen eilen. Ei toimi vieläkään.
Kuuluuko siinä olla musta anturi? Vanha oli musta niin ostin uuden samanlaisen. Mitä eroa niillä eri väreillä on?
Mittari ei siis nouse yhtään kun käynnistää auton.
Seuraava ongelma olis tuo lämpömittari, kertokaas miksei se pelaa? Uuden anturin vaihdoin lohkon kylkeen eilen. Ei toimi vieläkään.
Kuuluuko siinä olla musta anturi? Vanha oli musta niin ostin uuden samanlaisen. Mitä eroa niillä eri väreillä on?
Mittari ei siis nouse yhtään kun käynnistää auton.
Re: Sierra (2L OHC kaasari) puhaltaa haaleaa/kylmää
Sen mittarin pitäis nousta tappiin, jos pistät johdon suoraan runkoon, ehjä johto ? Ei kai se käynnistäessä nousekkaan, vaan vasta jonkun ajan kuluttua, kun kone lämpiää.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Sierra (2L OHC kaasari) puhaltaa haaleaa/kylmää
Ajattelin ettei tarvisi tarkentaa ettei se mittari nouse vaikka on kuuma kone.. Kyllä täällä järki vielä kulkee. Tietenkään se ei nouse kylmällä koneella. Täytyy koittaa laittaa runkoon se johto. Ehdotuksia mitä tehdä jos nousee tappiin=johto ehjä mutta mittari ei silti toimi? Kuuluuko sen anturin olla musta vai jonkun muun värinen?
Re: Sierra (2L OHC kaasari) puhaltaa haaleaa/kylmää
Juu vaihdoin termostaatin ni jo alko tulla sauna mieleen ko sierrassa istuu.
Vielä kun joku ystävällisesti kertois mikä tuota mittaria vaivaa kun ei toimi.
Vai pitäisiköhän suoraan vaan ostaa jostain motonetistä kokonaan erillinen lämpömittari..
Vielä kun joku ystävällisesti kertois mikä tuota mittaria vaivaa kun ei toimi.
Vai pitäisiköhän suoraan vaan ostaa jostain motonetistä kokonaan erillinen lämpömittari..
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: 29 Elo 2009 18:32
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Re: Sierra (2L OHC kaasari) puhaltaa haaleaa/kylmää
viewtopic.php?f=20&t=30464
Tuosta apuja? Tosin vesiletkuun asennettava vois olla tarkempi.
Tai joku digitaalinen kinkkumittari klemmarilla halvempi
Tuosta apuja? Tosin vesiletkuun asennettava vois olla tarkempi.
Tai joku digitaalinen kinkkumittari klemmarilla halvempi
Ford works in mysterious ways.. =)
Re: Sierra (2L OHC kaasari) puhaltaa haaleaa/kylmää
Hmm.. Alkoi yhtäkkiä toimia tuo mittari. Ilmeisesti jotain kosketushäiriötä siinä anturiin menevässä kumihattuliittimessä. Oliskohan ruostunu sisältä tai jotain, ei sinne oikein näe.. Milläköhän tuon vois korvata? Vai vetääköhän johto maihin jostain.. O_o
Re: Sierra (2L OHC kaasari) puhaltaa haaleaa/kylmää
En usko että se maihin vetääs, mutta eikös näis kaasari sierrois oo yleensä ollu vihree anturi Ainakin mulla on jokaises ollu.
Siihen anturin päähän saa sopimaan sellaisen pyöriän abikonaarasliittimen
Mutta parashan olis tietenkin laittaa ihan mutterilla kiinni.
Siihen anturin päähän saa sopimaan sellaisen pyöriän abikonaarasliittimen
Mutta parashan olis tietenkin laittaa ihan mutterilla kiinni.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala