Etupään iskarien & jousien vaihto. Mondeo MK3
Etupään iskarien & jousien vaihto. Mondeo MK3
Hei.
Tarkoituksena olisi siis vaihtaa etupäähän molemmat iskarit ja jouset, kun oikean puolen jousi katkesi. Auto on siis Ford Mondeo MK3.
Aloitin oikean etupuolen vaihtamisen ja purkaminen onnistui helposti, kun jousi oli poikki. Uuden jousen ja iskarin takaisin asettaminen muodostaa nyt ongelman, kun ne eivät yksinkertaisesti mahdu menemään paikoilleen alatukivarren yms. ahdistaessa.
Löytyisikö niksejä tai vinkkejä helppoon irroittamiseen (vasen ehjä puoli) ja takaisin kokoamiseen. Uudet varaosat ovat samanlaiset kuin alkuperäiset.
Tarkoituksena olisi siis vaihtaa etupäähän molemmat iskarit ja jouset, kun oikean puolen jousi katkesi. Auto on siis Ford Mondeo MK3.
Aloitin oikean etupuolen vaihtamisen ja purkaminen onnistui helposti, kun jousi oli poikki. Uuden jousen ja iskarin takaisin asettaminen muodostaa nyt ongelman, kun ne eivät yksinkertaisesti mahdu menemään paikoilleen alatukivarren yms. ahdistaessa.
Löytyisikö niksejä tai vinkkejä helppoon irroittamiseen (vasen ehjä puoli) ja takaisin kokoamiseen. Uudet varaosat ovat samanlaiset kuin alkuperäiset.
Re: Etupään iskarien & jousien vaihto. Mondeo MK3
Tässä olisi juttua ongelmaasi liittyen http://www.ford-club.net/foorumi/viewto ... =4&t=18469
Re: Etupään iskarien & jousien vaihto. Mondeo MK3
hmm, no pitää huomenna tutkia asiaa, kiitos linkistä, luultavasti pitää purkaa enemmän, jotta tuo saadaan mahtumaan. Tulen raportoimaan tänne lisää huomenna/ylihuomenna.ekn1 kirjoitti:Tässä olisi juttua ongelmaasi liittyen http://www.ford-club.net/foorumi/viewto ... =4&t=18469
Re: Etupään iskarien & jousien vaihto. Mondeo MK3
hieman venähti tuo vastaaminen pienten viivästysten takia. Aloitin apurungon pudottamisen, mutta nyt on kaikkea muuta pientä menossa, joten pitää taas siirtää purkamista.
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 02 Joulu 2010 22:52
Re: Etupään iskarien & jousien vaihto. Mondeo MK3
Moro.
Omaani vaihdoin siten että laitin lattialle noin 50cm korkean puupölkyn ja kampesin siitä (kakkosnelosella) iskarin kyljestä olevan latikan takaa(mihin tulee koiranluu kiinni) ylöspäin iskaria. Se menee kyllä miesvoimin sen verran ylös että saa alapään paikalle.
Yksin itse sen tein, mutta olis aika paljon helpompi kun ois joku kaveri... vaikka huonompikin
Kun on siinä aporungon alaslaskemisessakin oma puuhansa. Ja noin se menee aika mukavasti ja nopeasti.
Omaani vaihdoin siten että laitin lattialle noin 50cm korkean puupölkyn ja kampesin siitä (kakkosnelosella) iskarin kyljestä olevan latikan takaa(mihin tulee koiranluu kiinni) ylöspäin iskaria. Se menee kyllä miesvoimin sen verran ylös että saa alapään paikalle.
Yksin itse sen tein, mutta olis aika paljon helpompi kun ois joku kaveri... vaikka huonompikin
Kun on siinä aporungon alaslaskemisessakin oma puuhansa. Ja noin se menee aika mukavasti ja nopeasti.
Re: Etupään iskarien & jousien vaihto. Mondeo MK3
Hei taas kaikille pienen tauon jälkeen. Joulu meni ja nyt pääsin taas auton kimppuun.
Päädyin laskemaan apurunkoa alaspäin kirjassa neuvotuilla ohjeilla. Laskeminen onnistui perin ongelmitta ja ajattelinkin, että nyt saan iskarin pään paikalleen. EI, iskari pyörii ihmeellisesti kolossa, eikä solahda paikalleen, vaikka mikään ei laita vastaan. Selvisi, että Motonetin ZX-shock iskarin pää on 0,5mm liian ISO, ja vaikka iskarin koloa koitettiin levittää, niin ei se perus tallaajan työkaluilla tunnu onnistuva tarpeeksi, vaikka millaisella taltalla ja palikoilla koitin.
Seuraavaksi käy tieni Motonettiin katsomaan, saanko palautettua kyseisiä iskareita. Mittasin toisenkin iskarin ja tämäkin oli puoli milliä liian iso. Sovitin alkuperäistä iskaria vielä paikkaan ja se solahti nätisti, joten tämä vahvistaa epäilyksen, että iskarin päät ovat liian isot.
ps. kirjassa mondeon iskarien ja jousien vaihtaminen luokiteltiin 4/5 vaikeusasteella ja kun mukaan lisätään epäonnen tuottamat ihanat välikohtaukset, muuttui tehtävä sa*tanalliseksi.
Taidan jatkossa jättää tarvikeosat kokonaan hyllyyn.
Päädyin laskemaan apurunkoa alaspäin kirjassa neuvotuilla ohjeilla. Laskeminen onnistui perin ongelmitta ja ajattelinkin, että nyt saan iskarin pään paikalleen. EI, iskari pyörii ihmeellisesti kolossa, eikä solahda paikalleen, vaikka mikään ei laita vastaan. Selvisi, että Motonetin ZX-shock iskarin pää on 0,5mm liian ISO, ja vaikka iskarin koloa koitettiin levittää, niin ei se perus tallaajan työkaluilla tunnu onnistuva tarpeeksi, vaikka millaisella taltalla ja palikoilla koitin.
Seuraavaksi käy tieni Motonettiin katsomaan, saanko palautettua kyseisiä iskareita. Mittasin toisenkin iskarin ja tämäkin oli puoli milliä liian iso. Sovitin alkuperäistä iskaria vielä paikkaan ja se solahti nätisti, joten tämä vahvistaa epäilyksen, että iskarin päät ovat liian isot.
ps. kirjassa mondeon iskarien ja jousien vaihtaminen luokiteltiin 4/5 vaikeusasteella ja kun mukaan lisätään epäonnen tuottamat ihanat välikohtaukset, muuttui tehtävä sa*tanalliseksi.
Taidan jatkossa jättää tarvikeosat kokonaan hyllyyn.
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: 21 Maalis 2010 11:55
Re: Etupään iskarien & jousien vaihto. Mondeo MK3
paksupäisellä taltalla tms saa levitettyä tarpeeksi jotta tuo zx menee paikoilleen, ei kannata vingutella kun menee helposti överiksi. itselläni oli iso ongelma tarvikejousien kanssa, kyllä niissä on asennussuunta ja toinen pää leveämpi, kerran väärin asennettua tuli käännettyäkin kun jousi ei asetu väärinpäin keskelle vaan reunaan...
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38
Re: Etupään iskarien & jousien vaihto. Mondeo MK3
Mulla katkesi jousi vasemmalta edestä ja päätin pistää saman tien uudet iskaritkin. Kilsoja on kuitenkin takana 160 tkm ja yleensä toinen puoli väsähtää vähän joka asiassa toisen puolen jälkeen.
Elikkä hain mätänetistä iskarit, jouset ja iskarin ylälaakerit molemmille puolille eteen. Asennusmahdollisuuksia ei nyt ollut, joten vein sen liikkeeseen. Homma onnistui kuulemma hyvin. Motonetin iskareilla + jousilla tosin nokka laskeutui ainakin kaksi senttiä. Samalla suuntasivat siellä renkaat muusta syystä.
Ajettavuus on edelleen hyvä joskin lievästi kovempi. Hyvin menee motarillakin. Hieman hirvitti laitattaa motonetin kamat, mutta oli kiire saada osat ja ainakin iskarit ja jouset näytti laatikossa ihan asiallisilta. Siitä laakerista en mene takuuseen. Lisäksi nopealla googlauksella en löytänyt yhtäkään, joka olis avautunu siitä, että motonetin iskarit/jouset olis pettäny tms. Toisaalta ehkä ne tyypit ei päässy elossa kertomaan.
Iskarit on vaan ilmeisesti Fordin iskareita selvästi lyhyemmät. Ajattelin että iskarithan on kiinni olkatuessa niin, että sitä korkeutta voi ilmeisesti säätää avaamalla ne olkatuen ruuvit ja kiinnittämällä ne alemmas iskaritolppaan, mikäli siinä iskarissa on vielä varaa. Täytyy katella tossa kun kerkijää.
Elikkä hain mätänetistä iskarit, jouset ja iskarin ylälaakerit molemmille puolille eteen. Asennusmahdollisuuksia ei nyt ollut, joten vein sen liikkeeseen. Homma onnistui kuulemma hyvin. Motonetin iskareilla + jousilla tosin nokka laskeutui ainakin kaksi senttiä. Samalla suuntasivat siellä renkaat muusta syystä.
Ajettavuus on edelleen hyvä joskin lievästi kovempi. Hyvin menee motarillakin. Hieman hirvitti laitattaa motonetin kamat, mutta oli kiire saada osat ja ainakin iskarit ja jouset näytti laatikossa ihan asiallisilta. Siitä laakerista en mene takuuseen. Lisäksi nopealla googlauksella en löytänyt yhtäkään, joka olis avautunu siitä, että motonetin iskarit/jouset olis pettäny tms. Toisaalta ehkä ne tyypit ei päässy elossa kertomaan.
Iskarit on vaan ilmeisesti Fordin iskareita selvästi lyhyemmät. Ajattelin että iskarithan on kiinni olkatuessa niin, että sitä korkeutta voi ilmeisesti säätää avaamalla ne olkatuen ruuvit ja kiinnittämällä ne alemmas iskaritolppaan, mikäli siinä iskarissa on vielä varaa. Täytyy katella tossa kun kerkijää.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: 21 Maalis 2010 11:55
Re: Etupään iskarien & jousien vaihto. Mondeo MK3
aika outoa tuo korkeusero? itselleni laitoin motonetin iskarit ja jouset ja oli millilleen saman kokoiset kuin motorcraftin alkuperäiset...
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38
Re: Etupään iskarien & jousien vaihto. Mondeo MK3
Ennen vaihtoa nyrkki mahtui pystyssä renkaan ja lokarin väliin sillä puolella, jossa jousi ei ollut katki. Tosiaan vaihdon jälkeen ei mahdu edes sivuttain kunnolla. Siitä vaan päättelin että usean sentin lasku on tullut. Jousi on kuitenkin kiinni siinä iskarissa, eli kyse voi olla siitä, mille korkeudelle se iskaritolppa on ruuvattu olkatukeen.pnieminen74 kirjoitti:aika outoa tuo korkeusero? itselleni laitoin motonetin iskarit ja jouset ja oli millilleen saman kokoiset kuin motorcraftin alkuperäiset...
Iskarit oli merkkiä trw ja jouset merkkiä german (tai germany). Kuulemma se iskarin ylälaakeri + kumi olivat hieman erilaisia kuin fordilla mutta mahtuivat kuitenkin hyvin. Voisiko se selittää senttien eron?
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
Re: Etupään iskarien & jousien vaihto. Mondeo MK3
Vai vaikuttaisko katkennut jousi? Toinen puoli laskee, saattaa toinen nousta vähän ylemmäs.
Buick Electra 225 Custom '66 403cid SBO
Cadillac Seville STS '94 4.6l 32V Northstar
VW Golf '01 1.9TDi PD
Cadillac Seville STS '94 4.6l 32V Northstar
VW Golf '01 1.9TDi PD
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38
Re: Etupään iskarien & jousien vaihto. Mondeo MK3
Voihan se noinki olla. Takapäässä on enemmän väliä lokarin ja renkaan välillä, mutta voi johtua siitäkin että on farkku. Eli on tahallaan laitettu enemmän sinne joustovaraa. Pitääpä käydä tsekkailemassa muita vastaavia mondeoita.glo kirjoitti:Vai vaikuttaisko katkennut jousi? Toinen puoli laskee, saattaa toinen nousta vähän ylemmäs.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo