Ford Escort rs2000 TURBOTUS

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Julupero89
Viestit: 58
Liittynyt: 04 Joulu 2010 23:14

Ford Escort rs2000 TURBOTUS

Viesti Kirjoittaja Julupero89 »

Joo minulla on tommonen kiiltävän-musta mk4 eskortti vm87, rs2000 2.0l koneella+sähköillä ja aloin tässä pari kk sitten alotella tätä rojektia.

Koneeseen laitoin kahen vakiokannentiivisteen väliin 0,75mm pellistä tehdyn samanlaisen , näin sain puristuksia puotettua , ja samalla laitoin uudet männänrenkaat mäntiin.. ja laitoin myös öljyn lähön turpolle siitä painetunnistimen"jalasta" ja öljyn paluu öljypohjaan ..

nyt kone on kassassa ja käynti kunnossa . Turbo on tulossa ( T28 garret) ja alottelin jo pakosarjan tekoa , kun on tuommonen samanlainen gt17 romuturpo nii saa mallia siitä vähä..

ja en varmaks sano mutta mukamas laitettu tuohon lastu , en sitte vielä tiijä minkälaisia onkelmia tulee moottorinohjauksen kanssa mutta tarkotus ois saaha toimimaan vakio ohjauksella , jos sitä jotenkin sais "huijattua" jos ei ala pelittää .. ja oha siinä sekkii että pitäs ne suuttimet saaha isommat , on kyllä säädettävä pensapaineen säädinki onneks :o

sanonpa vaan että tämä on ensimmäinen "kunnon"auto roojekti itellä mutta halusin vähä haastetta pelliin nii aattelin turpottaa 8) , ja teho tavote jos pitää sanoo nii sanotaan vaikka että 250hp ei luulis paha olevan vaikka voiha se olla että levahtaa vaikka vaikuttas kyllä iha kestävältä koneelta vaikka voorti onki :roll: :D
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Ford Escort rs2000 TURBOTUS

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Nissanilta käyvät ainakin SR20DE/KA24DE 270cc ja SR20DET 370CC, sitten jos isompaa haluaa niin Subaru WRX suuttimet, kokoa en tosin muista. Tiivisterenkaat noissa taitaa olla vähän eri paksuisia, joten ne vaihtoon, mutta muuten pitäisi käydä suoraan.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Julupero89
Viestit: 58
Liittynyt: 04 Joulu 2010 23:14

Re: Ford Escort rs2000 TURBOTUS

Viesti Kirjoittaja Julupero89 »

Joo tämäpäs kiva tieto, Kiitoksia kovasti :) pitää sitten etsiä tommosia kuhan siinä vaiheessa rojekti..
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Ford Escort rs2000 TURBOTUS

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Omaan silmään pisti tässä rojektissa jo tuo " kahen vakiokannentiivisteen väliin 0,75mm pellistä" lause. Parempi vaihtoehto olis ollut tuo doch/rs2000 parempi k-tiiviste(3-kerroksinen metallitiiviste) jonka keskimmäisen osan olisi vaihtanut vaan paksummaksi,olisi tullut kestävempi ratkaisi heti alkuun.
Tiiviste kun ei maksanut tarvikeliikkeessäkään kun alle 40€
gti golo palloilija
Julupero89
Viestit: 58
Liittynyt: 04 Joulu 2010 23:14

Re: Ford Escort rs2000 TURBOTUS

Viesti Kirjoittaja Julupero89 »

nii ku oiski löytäny semmosen mutta eipä löytynyt n. kk sitte ku etiskelin ja tuonki patentin pitäs olla hyvä vaihtoehto ... niin ne ainaki jotkut kehuvat jossain foorumilla

no mistäs niitä tiivisteitä sais ja mistäs niitä keskiosia ? jos kehtaat kertoo vähä ku ite en vaan löytäny mistään :roll:

ja miksei tuo patenttisysteemitiivistys sitte toimis mulla ? :o
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Ford Escort rs2000 TURBOTUS

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Kuinkahan alas noi puristukset oikein tippuu noilla tilkkeillä?
Noin pienillä ahdoilla, alle kilo jos 250hv riittää, saa ruttu olla vielä lähempänä kymppiä kuin jotain kasia.
Tosin moottorinohjaus kannattaa laittaa kerralla kuntoon ja unohtaa kaikki kortsunpaikkaus viritykset. Se on vaan siinä pitkässä juoksussa parempi.
Julupero89
Viestit: 58
Liittynyt: 04 Joulu 2010 23:14

Re: Ford Escort rs2000 TURBOTUS

Viesti Kirjoittaja Julupero89 »

niino tuossaha on joku motoronicin ohjaus ja jostain foorumilta luvin että ois pitäny jostain escort rs cosfortista ottaa joku osa( oisko ollu se pieni mustapoksi mihin tulee imusarjalta letkut )josta tunnistaa paineen ja tuon rs2000 oma ei sitte tunnistais ylipainetta mukamas , jotain tämmöistä itekkii oon aatellu että tulee ropleemia .

mutta teen kaikkeni että saisin toimimaan tuolla ei kai se loppujen lopuks nii vaikeeta pitäs olla voihan sitä huijata yms , sitäki oon miettiny että osaako myöhästää syttyä oikeen( eihä se varmaan osaa)

tuossaki yks tällä koneella turpotettu http://www.youtube.com/watch?v=NzFgomsg ... re=related

ei näitä kyllä paljoo oo ja johtuu just siitä varmaan ettei osiakaan oo näihi paljoo tarjolla yms
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Ford Escort rs2000 TURBOTUS

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Julupero89 kirjoitti:no mistäs niitä tiivisteitä sais ja mistäs niitä keskiosia ? jos kehtaat kertoo vähä ku ite en vaan löytäny mistään :roll:
Oliskohan löytynyt suomen isoimmasta varaosa-ketjusta,meni 15sek niin löytyi.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=27-6284
Keski osa samallalailla kuin nykyinenkin tehty,paksummasta vaan.
Noita "tupla" tiivisteitä on niin moni jo tehnyt että tulos on arvattavissa.
gti golo palloilija
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Ford Escort rs2000 TURBOTUS

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Mikäs toi Fordin oma rs2000 tiiviste on? Ei 3-kerrosko? Mulla on semmonen ylimääräsenä.
FINIS 6581669
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Ford Escort rs2000 TURBOTUS

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Tekno kirjoitti:Mikäs toi Fordin oma rs2000 tiiviste on? Ei 3-kerrosko? Mulla on semmonen ylimääräsenä.
FINIS 6581669
Jos on metallinen niin sitten on 3-kerros tiiviste. On ollut sekä että 2000:ssa(just syksyllä -91 seen tein rempan niin massa tiiviste siellä oli pettänyt)
On saanut sitä perinteistä tiivestettäkin saanut mutta tuo "peltinen" oli ihan viimeisissä doch sierroissakin jo tehtaalla asennettuna.
gti golo palloilija
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Ford Escort rs2000 TURBOTUS

Viesti Kirjoittaja Tekno »

eipä ole metallinen tiiviste tuo 6581669, eli perinteinen kyseessä. Pinta on tommonen kumimainen. Tuota fordi (tai no tero anttila) tarjoaa rs2000:een nykyäänkin.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Julupero89
Viestit: 58
Liittynyt: 04 Joulu 2010 23:14

Re: Ford Escort rs2000 TURBOTUS

Viesti Kirjoittaja Julupero89 »

jooh mulla on nyt silleen että entinen kerran käytetty tiiviste alempana ja sitten tuo peltinen ja ylempänä uus eikä oo mitään muutapeltistä kun metallirinkulat pyttyjen ympärillä makso vielä 50e tuo kannentiivistekin :cry:

ja nyt on sopivia mutkapätkiä pakosarjaa varten 12kpl että hitsailu hommia luvassa :o

Oiskohan kellään kokemusta miten tuo sytty tulee tuossa toimimaan , ja miten mahollisesti voisin säätää sitä , ja kuopiossakin kuulemma jossain yritys joka osaa säätää tuota motriniccia nii jos sen viimestään nii sais toimimaan ? mutta sittenhän sen viimestään näkee kun lähtee tesmaan ja iskee polkimen lattiaan että mikä siellä paukkuu , dumppi vai mäntä ?? :o
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Ford Escort rs2000 TURBOTUS

Viesti Kirjoittaja Tekno »

motronic? mites semmonen on löytäny tiensä sinne ?
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Ford Escort rs2000 TURBOTUS

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Julupero89 kirjoitti:mutta sittenhän sen viimestään näkee kun lähtee tesmaan ja iskee polkimen lattiaan että mikä siellä paukkuu , dumppi vai mäntä ?? :o
Dumpin kuuluu tossa kohtaa pysyä kiinni.
Todnäk menee niin laihalle, että sammuu siihen.
Ja kuski tarvii kypärän, kun ilmeisesti on tarkoitus hakata päätä seinään..
Avatar
rangleri
Viestit: 361
Liittynyt: 23 Syys 2008 21:38

Re: Ford Escort rs2000 TURBOTUS

Viesti Kirjoittaja rangleri »

Motronicia osaa kyllä säätää aika moni liike mutta jos rs2000:sta on vaihdettu sähkötkin niin sitten siellä on kyllä Eec-iv -ruisku, viittaa siihen vähän tuo neuvokin vaihtaa eskokossun map.

Tässä on kyllä kieltämättä ainekset moottorivauriolle, kun oletetaan että kyllä se kestää.
Kannattaa ainakin toimiva seosmittari laittaa ja varovasti hissutella vaikka tekiskin mieli kokeilla miten se lähtee säätöjen välillä.
Ja tuo sytkäkin taitaa olla melko "kireällä" vakiona 150 hepan 2L vaparikoneessa ja voi odotella kilinää jo aika pienillä paineilla. Kysymysmerkkinä tosin on miten paljon nakutustunnistin voi auttaa. Tai se oktaanivalitsin-jumpperi 91okt bensalle jos siinä on sellaista.

Tässä vaan väkisin yrittää neuvoa kaikkensa ettei mene tuo hyvä työ hukkaan!

Jakoketjun kiristäjässä ei varmaan paljoa näy tuo kannen nosto? Eihän se niin paljoa kuitenkaan nouse.
Muistu vaan mieleen kun joskus aikoinaan piti honda mankiin laittaa pidempi nokkaketju jos laittoi sinne sylinterin väliin tavaraa (täysin OT :D )
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Julupero89
Viestit: 58
Liittynyt: 04 Joulu 2010 23:14

Re: Ford Escort rs2000 TURBOTUS

Viesti Kirjoittaja Julupero89 »

nonii tulipas taas tietoo lisää ! jospa ne siellä päässä pyssyis vähä aikaa .
nii että ei oo motoronicia ? no voihan tuo ollakin totta kun en ite oo varmistunu asiasta kunnolla ja rs2000 sähkötki tuntus olevan aika pitkälti :roll: minä kyllä kahtelin jostain eskomaunon ruiskukirjasta että minkälainen on motronic järjestelmä nii mulla tuntus kyllä olevan se.. ?

Joo seosmittari on tarkotus laittaa mieluummin laittas sen halvemman ja huonomman , tai jos sais lainaan semmosen laajakaistan ..

Nii ja nakutustunnistin jos on nii senhän pitäs oikeestaan säätää sitä ennakkoa myöhäsemmäle heti kun alkaa nakuttaa ja sitten siirtää taas aikasemmalle kun loppuu nakutus..

missähän poksissa se jumperi juttu oikeen on ?

pitäs muuten nuo ruiskusuuttimetkin ehtiä jostain isommat pitää vissiin netistä katella nuilla tunnuksilla mitä tekno anto :)

ketjun kiristäjjää piti rälläköijä ja hitsata että sai vähä löösemmälle :mrgreen: , miten luulette että vaikuttako paljoa ajoituksiin tuo kannen nosto ( meneekö myöhäsemmälle vai aikasemmalle?)
Avatar
rangleri
Viestit: 361
Liittynyt: 23 Syys 2008 21:38

Re: Ford Escort rs2000 TURBOTUS

Viesti Kirjoittaja rangleri »

Tuollainen oktaanivalitsin-jumpperi on ainakin mk1 mondeossa jossa on suht samanlainen ruisku kuin rs2000:n. Siinä on iskaritolpan lähellä bosch-mallinen 2-napainen liitin jossa on siltaava palikka päässä. Kun sen ottaa pois niin se myöhäistää sytytystä.
En siis tiedä onko Rs2000:ssa sitä, mutta jos olisi niin se olisi ehkä kätevä tässä tapauksessa. Ei keltään löytyisi ohjekirjaa mistä näkisi?

Jos löydät jostain sieltä autosta ruiskuboxin niin siitä näkee onko se motronic. Motronic-laatikossa lukee bosch ja yleensä myös Motronic ja liitin on erilainen. EEC-IV boxissa tulee liitin keskeltä pultilla kiinni.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Re: Ford Escort rs2000 TURBOTUS

Viesti Kirjoittaja koskar »

Muistaakseni RS2K oktaanivalitsin on kolmepinninen liitin (samanlainen kuin VSS ja diagnostiikkaliitin), jossa taitaa olla maapinni sekä pinnit -2deg ja -4deg asetuksille tai näiden yhdistelmä (2+4). En kyllä ihan satavarma tuosta ole. Siitä taas olen melko varma, että nakutunnistinta ei kyllä RS2000 moottorin ja EEC-IV:n yhteydessä ole.

Onnea vaan kokeiluihin, leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Laita sitten tänne listaa siitä, mikä antoi periksi kun tuolla menettelyllä sieltä joka tapauksessa jotain antautuu :mrgreen:.
Julupero89
Viestit: 58
Liittynyt: 04 Joulu 2010 23:14

Re: Ford Escort rs2000 TURBOTUS

Viesti Kirjoittaja Julupero89 »

niino pitääpä huomenna katella lisää nuita kun menen tallille laittamaan , tarkotus ois olla hajottamatta mitään ja keksiä joku tapa millä sytytyksenkin saisi kohalleen,

tuossa nyt mitä löyty että eihä se ookkaa motoronicci , mutta kun kahtelin kerran syksyllä sitä nii oli semmomem mustalaatikko piilossa siellä jossa luki himmeesto motoronic ?? pitää huomenna tarkemmin katella ku ei tule ikinä katetottua kunnolla , tuossa kerrtotaan sytytyksestäkin kääntäjällä kokeilin kääntää myös suomeks mutta eipä saanu kunnolla selvää

myt on pakosarjaaki alotetu tein 3 ja 4 jo käyrät tupolle huomenna lisää 8)

http://www.rs20004x4.co.uk/enginemanagement2.htm
Julupero89
Viestit: 58
Liittynyt: 04 Joulu 2010 23:14

Re: Ford Escort rs2000 TURBOTUS

Viesti Kirjoittaja Julupero89 »

nyt on lisäruisku ostettu ! haltec f5 turpo käyttöön ! :o :D
Julupero89
Viestit: 58
Liittynyt: 04 Joulu 2010 23:14

Re: Ford Escort rs2000 TURBOTUS

Viesti Kirjoittaja Julupero89 »

http://turbo.bomber.fi/modules.php?name ... emId=78910

eihä tuo parhaita oo ku ensimmäine minkä oon tehnykki...

jooja siinä mustassa poksissa jos oikeen muistan luki motogrfat tms, taijan laitta turpo saapin koolerin etteen jos sopii ja halvalla saan
hanta
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Huhti 2009 13:20

Re: Ford Escort rs2000 TURBOTUS

Viesti Kirjoittaja hanta »

Vakio eculla tuota ei saa varmasti kunnolla toimimaan mitenkään, joten aftermarket moottorinohjaus oli ainut oikea ratkaisu. Laajakaista + seosmittari on varmasti oiva varuste tälläseen vehkeeseen myös.

Mielenkiintoinen projekti, reilusti vaan kuvia miten homma etenee.
Ford Escort RS 2000 -92
Julupero89
Viestit: 58
Liittynyt: 04 Joulu 2010 23:14

Re: Ford Escort rs2000 TURBOTUS

Viesti Kirjoittaja Julupero89 »

no ei välttämättä aivan vakiolla mutta mahollisesti enää on yks onkelma ainakin teoriassa jälellä , eli tuo sytytys ( kun tulee lisäruisku nii ei pitäs onkelmia olla) pitäs saaha se ennakko silleen että säätäs myöhäsemmälle kun ahot nousee

muuten eikös se oo normaalia että ei oikeen käynnissä pysy kun autossa ei oo putkee kiinni ja lamda anturit on yhistetty mutta ei kiinni missään :roll: :shock: :oops:
Julupero89
Viestit: 58
Liittynyt: 04 Joulu 2010 23:14

Re: Ford Escort rs2000 TURBOTUS

Viesti Kirjoittaja Julupero89 »

koskar kirjoitti:Muistaakseni RS2K oktaanivalitsin on kolmepinninen liitin (samanlainen kuin VSS ja diagnostiikkaliitin), jossa taitaa olla maapinni sekä pinnit -2deg ja -4deg asetuksille tai näiden yhdistelmä (2+4). En kyllä ihan satavarma tuosta ole. Siitä taas olen melko varma, että nakutunnistinta ei kyllä RS2000 moottorin ja EEC-IV:n yhteydessä ole.

Onnea vaan kokeiluihin, leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Laita sitten tänne listaa siitä, mikä antoi periksi kun tuolla menettelyllä sieltä joka tapauksessa jotain antautuu :mrgreen:.

Nii tuota missähän kohtaa se tuommonen pinni on , siis semmonenko mihin voi liittää toisen johon kiinni ? kyllä siellä semmonen yks johto näytti irrallaan olevan sitä kahtelin oisko se sitte ja siis miten yhistän ne ? vaikka eipä nyt välttämättä oo vielä oo ihan ajan kohtasta mutta kiva ois tietää vähäse
Vastaa Viestiin