Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Avatar
jamo
Viestit: 74
Liittynyt: 04 Syys 2005 00:10
Paikkakunta: turun tienoo

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja jamo »

Pitkästä aikaa kirjoittelen tänne...
Eli mulla oli -07 mondeo pari vuotta/220tkm, kunnes vaihdoin uuteen, eli tämä oli siis -07 uutta mallia.
Viime vuonna (-09) vaihdoin edellisen ajokkini uuteen ja koska väliraha oli kohtuullinen,toki pienen väännön jälkeen, niin merkki sekä malli oli ilmeisen selvä...
Nyttemmin matka jatkuu siis Ford Mondeo 2.0 tdci Ghia automatic mallisella autolla, eli kärry on just samanlainen kuin edellinen, väri mukaanlukien (no joo naapurit jo kysyy koska vaihdat, mut ei kerrota niille ku oon jo vaihtanut...)
Tällä nykyisellä olen ajellut jo lähemmäs 100tkm ja matka taittuu samalla tavalla kuin adellisellä, eli keskikonsolista on alkanut kuulua natinaa, laatikko on olkanut vähän pykimään eli vaihtaa vähän päin p***että...
Edellisessä vaihdot kolmoselta neloselle olivat nykiviä. nyt on vaihdot ykköseltä kakkoselle sekä kolmoselta neloselle nykiviä... Liekö sama vika kuin ennen, viimeksi vaihtoivat uuden toosan... No eni vei olen edelleen Fordin laatuun/huoltoon tyytyväinen. Eli huollot kohtuu hintaisia sekä asiakkaan toiveet kuunnellaan hyvin ainakin näin ammattikuskin asemasta...
auxli
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Maalis 2009 15:30

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja auxli »

Kysymys, miten uuden montikan tankkaus onnistuu, jos pitäisi tuoda kannulla polttoainetta tien varteen. Kuinka laukaistaan tankin avaus-systeemi aukiasentoon? Onko kellään kokemusta tai sopivaa kikkaa asian hoitamiseksi?
Tuli vaan mieleen tälläinen juttu.
ilpopo
Viestit: 58
Liittynyt: 21 Joulu 2009 20:24
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja ilpopo »

Auton tankkaus onnistuu tienvarressa. Ota vararenkaan alta tai tunkin vierestä musta muovinen putkenpätkä, joka tökätään tankkausaukkoon. Se on 10-15cm pitkä ja toisesta päästä "vähän" leveempi suppilo. Sitten kaadetaan polttoaine kanisterista suppiloon.
auxli
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Maalis 2009 15:30

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja auxli »

Kiitoksia vastauksesta, jälleen tuli esiin se vanha totuus, että kannattaa vähän tutkia ensin, ennenkuin ryhtyy kyselemään.
Avatar
jjjj
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Marras 2010 03:08
Paikkakunta: vaihtelee päivittäin

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja jjjj »

Moti kirjoitti: Mikä siinä conversrse+ -mittaristossa on vikana?

Uudessa hinnastossa ei Ghiaa enää näy, eli Trend ja Titanium on perusvaihtoehdot.
Converse+ on kyllä hienon näköinen ja väriäkin saa vaihdeltua sinistä ja ruskeaa. Ajotietokoneen valikoiden käyttäminen on kyseisen mittariston kohdalla turhan sekavaa verrattuna moniin muihin merkkeihin. Alussa nopeusmittarin tiuhat välit hieman häiritsi mutta sekin oli tottumiskysymys.
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale
ekaford
Viestit: 7
Liittynyt: 01 Kesä 2008 18:44

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja ekaford »

Moi
Onko kukaan koskaan irroittanut akkua näistä, kun muistaakseni esim. uusissa bemarissa kun akun irroitti niin auto oli mennyt häiriötilaan. Pitäisi vaihtaa autoon uusi akku ja pitäisi tietää voiko sen itse vaihtaa vai pitääkö sekin tehdä Fordilla 8)
Ford Mondeo 2.5 Wagon Titanium Business
Avatar
jjjj
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Marras 2010 03:08
Paikkakunta: vaihtelee päivittäin

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja jjjj »

ekaford kirjoitti:Moi
Onko kukaan koskaan irroittanut akkua näistä, kun muistaakseni esim. uusissa bemarissa kun akun irroitti niin auto oli mennyt häiriötilaan. Pitäisi vaihtaa autoon uusi akku ja pitäisi tietää voiko sen itse vaihtaa vai pitääkö sekin tehdä Fordilla 8)
Voit vaihtaa itse. Käynistyksen esto aktivoituu, mutta akkunapojen oltua irti n. 15 min sen pitäisi nollautua ja tunnistaa avain. Radion koodi tietenkin täytyy naputella akun vaihdon jälkeen.
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale
ekaford
Viestit: 7
Liittynyt: 01 Kesä 2008 18:44

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja ekaford »

Voit vaihtaa itse. Käynistyksen esto aktivoituu, mutta akkunapojen oltua irti n. 15 min sen pitäisi nollautua ja tunnistaa avain. Radion koodi tietenkin täytyy naputella akun vaihdon jälkeen.
Tuli mieleen että jos laittaisi jonkun vanhan akun maahan ja sen kaapeleilla kiinni auton akkunpiuhoihin niin auto ei huomaisi olevansa virraton eikä tarvitsisi mitään koodeja ehkä syötellä.
Ford Mondeo 2.5 Wagon Titanium Business
Avatar
jjjj
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Marras 2010 03:08
Paikkakunta: vaihtelee päivittäin

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja jjjj »

Tuskinpa siitä mitään haittaa on.
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale
kimbe
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Marras 2010 23:59

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja kimbe »

Sain Fordilta ilmoituksen, jossa kehoitettiin tuomaan autoa päivitettäväksi. Päivitykset luvattiin veloituksetta, kun veisin seuraavan määräaikaishuollon yhteydessä.

Määräaikaishuollot olen kuitenkin tottunut teettämään tutussa huoltamossa omalla kylällä. Joutuukohan noista päivityksistä pulittamaan paljonkin vai lieneekö Fordilla joitain maahantuojan velvoitteita tällaisissa tapauksissa?

Päivitysten kohteena -yllättäen- Webaston sekä tuuli- ja takalasinlämmittimien uudelleenohjelmointi.

Auto on vm-08 ja matkaa taittunut n. 184 tkm.

Niin, ja alkavalla viikolla keulaan lykätään kiinni lohkolämmitin...
Avatar
jjjj
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Marras 2010 03:08
Paikkakunta: vaihtelee päivittäin

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja jjjj »

kimbe kirjoitti:Sain Fordilta ilmoituksen, jossa kehoitettiin tuomaan autoa päivitettäväksi. Päivitykset luvattiin veloituksetta, kun veisin seuraavan määräaikaishuollon yhteydessä.

Määräaikaishuollot olen kuitenkin tottunut teettämään tutussa huoltamossa omalla kylällä. Joutuukohan noista päivityksistä pulittamaan paljonkin vai lieneekö Fordilla joitain maahantuojan velvoitteita tällaisissa tapauksissa?

Päivitysten kohteena -yllättäen- Webaston sekä tuuli- ja takalasinlämmittimien uudelleenohjelmointi.

Auto on vm-08 ja matkaa taittunut n. 184 tkm.

Niin, ja alkavalla viikolla keulaan lykätään kiinni lohkolämmitin...
Kuuluu varmasti normaaleihin takaisinkutsukampanjoihin. Tulee varmasti fordille halvemmaksi päivittää softaa kuin kerran vuodessa vaihtaa akkua takuuseen.

Niin, ja oman mondeon luovutuspäivä huomenna. Tänään asennettu vetokoukku. Ihan fiksu tuo uusi koukkusysteemi. Menee pistokkeineen kokonaan piiloon kun ei ole käytössä.
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale
Avatar
jjjj
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Marras 2010 03:08
Paikkakunta: vaihtelee päivittäin

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja jjjj »

Ensimmäiset kilometrit (kokonaista 25 km) ajettu uudella mondeolla http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2871054.jpg. Hyvin pelasi eikä mitään vikaa toistaiseksi :D Auton hiljaisuus oli mukava yllätys vaikka 225/50/ 17 renkailla tulikin. Tilaa mukavasti edelliseen riisikuppiin verrattuna ja monet materiaalit parantuneet faceliftin jälkeen. Keskikonsolin muovit tummat titanium business mallissa ja toivottavasti eivät yhtä herkät naarmuuntumaan kuin aikaisemmat harmaat. Lisää kokemuksia/tuntemuksia kunhan kerkeäisi kartuttamaan kilometrejä.
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale
kimbe
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Marras 2010 23:59

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja kimbe »

Nyt saatiin auto sähkötolppaan. Asennetuksi tuli Calixin letkulämmitin kun lohkolämmittimen asentaminen osoittautui Houdinin palveluksia vaativaksi toimeksi.
Avatar
jjjj
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Marras 2010 03:08
Paikkakunta: vaihtelee päivittäin

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja jjjj »

Do dii. Olen tämän päivän miettinyt turvavöiden varoitusvalon/-summerin poistamista käytöstä. Siihen saakka pääsen, että näytössä valo alkaa vilkkua (virrat päälle ja 9 kertaa vyö kiinni/pois), mutta sitten en tiedä kuinka jatkaa. Osasta ohjeita lukee, että pitää odottaa merkkivalon sammumista ja sitten 5 sek. sisällä kerran vielä kytkeä turvavyö kiinni ja pois.
Onkos kukaan täällä tehnyt moisen toimenpiteen ?
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale
Mondeo 08/10
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Heinä 2010 19:53
Paikkakunta: Tuusula (Jokela)

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Mondeo 08/10 »

Eli joku tuossa kyselikin niistä päivityksistä. Ei se maksa mitään, mulla se luki siinä kirjeessäkin.

Mulle ne laitettiin samalla, kun vein lisälämmittimen avattavaksi lukituksesta.
Tässä kovilla pakkasilla yhtenä aamuna lisälämmitin yritti käynnistyä, mutta kävi vain 5 sekuntia. Lopulta iltapäivän yritykset mukaan lukien tuli 10 täyteen ja lisälämmitin meni lukkoon.
Meinasivat, että olisi ollut kesälaatua polttoaineen joukossa, vaikka pari viikkoa olenkin talvilaatua tankannut.
Ongelmahan on se, että vaikka huoltoasemalle tulee talvilaatua, niin se lasketaan kesälaadun päälle ja säiliötä tyhjennetään alhaalta päin. Ja tiedoksi kaikille, kesä- ja talvilaatu ei sekoitu keskenään eli ei tule mitään välilaatua molempia tankaamalla.
No nyt avasivat eilen lukituksen ja tuntui olleen lisälämmitin päällä, kun huollosta auton hain (oli jo sammunut ajastimen mukaan 10 min. aiemmin).
Tänä aamuna ei sitten ollutkaan enää lähtenyt käyntiin. Neuvo aja sisälle auto päiväksi ja kokeile ulos ajaessa laittaa päälle, jos seassa sattui olemaan vielä kesälaatua. Jos ei auta, niin sitten lisälämmitin tai ohjausyksikkö vaihdetaan.

Olkaa myös varovaisia kun availette talvella konepeltiä, voi olla ettei mene pakkasella kunnolla kiinni. Kuulemma vaijeri tuppaa välillä jäätymään. Lämpimässä kun antaa hetken olla, niin menee taas kiinni.
Ford Mondeo Wagon 2.0TDCi 115 hv Trend Design -08.10 Sea Grey
Avatar
jjjj
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Marras 2010 03:08
Paikkakunta: vaihtelee päivittäin

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja jjjj »

Nokkapellin jäätymisongelma on myös ässän ja galaxyn ongelma. On tuttua hommaa föönillä vaijerin sulattaminen. Jännää, ettei se tehtaan mukaan ole sellainen vika että kannattaisi panostaa vaijerin reitittämiseen uudestaan.
No, edellisessä mersussa vaijeri jäätyi niin ettei saanut avattua. Kumpi sitten on huonompi ?
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale
Mondeo 08/10
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Heinä 2010 19:53
Paikkakunta: Tuusula (Jokela)

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Mondeo 08/10 »

Parkkihalli onneksi riittää tohon ja onhan se tietysti mukava sisälltä laittaa nestettä, mutta kuitenkin.

En tiedä onko ongelma pelkästään jo se, että vaijeri lähtee lukosta alaspäin suojattuna, joten sinne voi valua vettä tai mennä kosteutta ja milläs otat pois.

Aika erikoista kyllä, jos asiaan ei paneuduta.
Taitaa olla heti lisälämmitin lukossa uudelleen, kun heittää ruksi active now kohdasta pois heti.
Ford Mondeo Wagon 2.0TDCi 115 hv Trend Design -08.10 Sea Grey
JoukoVi
Viestit: 6
Liittynyt: 05 Tammi 2010 20:23

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja JoukoVi »

jjjj kirjoitti:Do dii. Olen tämän päivän miettinyt turvavöiden varoitusvalon/-summerin poistamista käytöstä. Siihen saakka pääsen, että näytössä valo alkaa vilkkua (virrat päälle ja 9 kertaa vyö kiinni/pois), mutta sitten en tiedä kuinka jatkaa. Osasta ohjeita lukee, että pitää odottaa merkkivalon sammumista ja sitten 5 sek. sisällä kerran vielä kytkeä turvavyö kiinni ja pois.
Onkos kukaan täällä tehnyt moisen toimenpiteen ?
Vosi sitten löysin netistä tällaisen ohjeen, jonka avulla sain oman auton turvavyöhälyn hiljaiseksi:

1. Apply the parking brake.
2. Place the transmission selector lever in P (Park) - vehicles with automatic transmission or the neutral position - vehicles with manual transmission.
3. Turn the ignition switch to position 0.
4. Close all the vehicle doors from the inside of the vehicle.
5. Unbuckle the driver safety belt.
Then:
1. Turn the ignition switch to position II. (Do not start the engine).
2. The safety belt warning indicator will extinguish within 10 seconds.
3. The remaining steps must be completed within 60 seconds or the procedure must be repeated.
4. Buckle then unbuckle the safety belt nine times, ending with the safety belt unbuckled.
5. The safety belt warning indicator flashes three times to confirm the belt minder status change.
6. To activate the belt minder, repeat Steps 1 through 7.
After confirmation, the deactivation / activation procedure is complete.
Avatar
jjjj
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Marras 2010 03:08
Paikkakunta: vaihtelee päivittäin

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja jjjj »

Joo olen tuota jo kokeillut. Ei toimi. Ovat jonkun muutoksen tehneet tähän facelift-malliin. Olen myös kokeillut vanhempien mallien ohjeita. Ei apua toistaiseksi.
Saavat sen huollossa poistaa kunhan kerkiän siellä käydä.
Ps: nokkapellin vaijeri jäätyi kiinni perjantaina pesun jälkeen.
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale
Trend18TDCI
Viestit: 7
Liittynyt: 08 Touko 2009 08:53

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Trend18TDCI »

Onkos kukaan käynyt päivittämässä Mondeoon huoltokampanjana tullutta ohjelmistoa, eli sitä mikä koskee tätä webastoa...

Itse kävin huollossa ja se tehtiin. Mutta edelleen tuulilasin ja takalasin lämmittimet menevät automaattisesti päälle käynnistyksen jälkeen. Kysyin tätä heti huollosta, vastaus oli että ne eivät ole päällä starttihetkellä mutta voivat sitten mennä päälle.

Tutun autoon tehty sama päivitys, siinä takalasin lämmitin ei mene enää automaattisesti päälle, samoin autoon tuli "coming home" valot, eli kun avaa lukosta/laittaa lukkoon niin palaa parkit vähän aikaa, minulle ei noita siis tullut.

Onko nämä vuosimalli eroja, minun auto vm. 2009 1.8 TDCi 100hv ja tutun auto vm. 2007 1.8 TDCi 100hv...

Mites muilla toiminut päivityksen jälkeen noin lasien lämmittimet?
auxli
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Maalis 2009 15:30

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja auxli »

Minua kyllä hieman ihmetyttää, kun täällä puhutaan kaikenlaisista päivityksistä niin moottorin ohjaukseen, lasinlämmittimien automaattisen kytkennän poistamisesta. Kysyin lasien lämmityksen poisto mahdollisuutta heti auton ostettuani(trend 1,8tdci 100hv -09), vastaus ei ole mahdollista ja kuitenkin tällä palstalla oli keskusteluja, että on poistettu, sama tilanne moottorin ohjaus-softan päivityksen kanssa,vastattiin ei ole saatavissa ja niistäkin on esimerkkejä palstalla. Vastaukset annettu maahantuojan valtuuuttamalta korjaamolta.

Missä te oikein asioitte, kun täällä Pohjois-savossa ei taideta oikein tietää näitä asioita vai puuttuuko halua ja tahtoa hoitaa asioita kuntoon.

No tulihan tänne nyt toinen valtuutettu huolto, voi käydä vähän kyselemässä mitä siellä sanotaan.
2,0tdci
Viestit: 20
Liittynyt: 03 Heinä 2009 13:07
Paikkakunta: Turku

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja 2,0tdci »

Päivitykset tehty huollon yhteydessä. Lasinlämmittimet ei mene mulla päälle enää kuin napeista painamalla. Nuo coming home valot pitäisi kyllä saada nollattua jostain. itsellä täysin turhat akunsyöjät.
Lisäksi valot tulevat "viivästetysti" päälle kun laittaa virrat hehkutuksen ajaksi.

60 tkm huollossa ei mitään ihmeellistä. Takuuna sentään penkinlämmittimen korjaus, pimeni kesken kylmän kauden.
Avatar
jjjj
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Marras 2010 03:08
Paikkakunta: vaihtelee päivittäin

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja jjjj »

Mondeossa ei lämmittimet kytkeydy automaattisesti päälle käynistäessä. Lienee tehtaalla jo niin asennettu. Galaxy oli huollossa ja päivitettävänä mutta edelleen siinä käynistyy lasinlämmittimet automaattisesti (-09 malli). Kuukauden päästä pitäisi tulla uusi galaxy. Todennäköisesti lämmittimet eivät käynisty enää automaattisesti.
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale
jaines
Viestit: 37
Liittynyt: 31 Maalis 2006 15:44

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja jaines »

Onko kellään tietoa tuosta TDci 163heppasesta, väännöksi ilmotetaan samakuin 140hv. Voiko olla todellinen :?: Jos kyseessä sama värkki ja tehoja nostetaan, niin eikö vääntökin tuppaa nousemaan. Voisko joku tämän alan osaaja valottaa asiaa..
Ja onko joku ajanut kumpaaki, huomaako eroa?
mondeo 2.0 Tdci
Moti
Viestit: 85
Liittynyt: 21 Heinä 2005 13:02

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Moti »

Marko_K kirjoitti:Itse olen yrittänyt saada hintaa nyhdettyä S-Maxin lisälämmittimen kaukosäätimelle, toistaiseksi se ei ole selvinnyt. Olettaisin kuitenkin, että lämmitin on sama kuin Mondeossa, kun autot ovat pitkälti teknisesti yhteneviä?

Tehtaalta tilasin sen ajastinkellon, mutta kaukosäädinkin on pakko saada, muuten tuo laitos on suhteellisen käyttökelvoton. Toivottavasti ei osoittaudu mahdottomaksi. Myyjän mukaan kaukosäätimiä on kyllä pre-facelift-malleihin asenneltu jälkiasennuksena Suomessa.
Onko tähän tullut lisävalaistusta? Saako Webastoon kaukosäädintä ja jos saa, niin mistä vuosimallista alkaen? Mitä kustantaa ja onnistuuko ohjaus kännykällä?
Mondeo 1.8 Trend Wagon ESP -02 (loppusijoitettu 190tkm/10v jälkeen)
Vastaa Viestiin