Sierra ei puhalla lämmintä
Sierra ei puhalla lämmintä
Eli ongelma on sama kuin tässä topicissa: http://www.ford-club.net/foorumi/viewto ... 3&p=116172
Eli ei tuu kuin juuri tuollaista "lehmän hengitystä". Kylmää tulee ihan normaalisti ja puhalluksen suuntaa voi säätää normaalisti. Ongelma ilmeni lämmityslaitteen kennon ja syylärin vaihdon jälkeen, kenno siis ei ainakaan ole tukossa eikä ilmaa pitäisi olla (huom. paino sanalla PITÄISI), vuotoja ei ole eikä kenno lorise käynnistäessä/sammuttaessa. Termostaattikin on vaihdettu pari astetta kuumemmaksi.
Nyt saa heittää jotain neuvoja ja vinkkejä mistä lähtä hakemaan vikaa!
Onko mitään keinoa millä saa varmuuden ettei järjestelmään ole jäänyt ilmaa?
Käsikopelolla tunnusteltaessa sieltä kojelaudan takaa kennon läheisyydestä tuntuu pieni kylmä ilmavirta tulevan jostain
E: Koneen lämmöt normaalit, mittarin mukaan siinä norm tekstin R:n kohdalla
Eli ei tuu kuin juuri tuollaista "lehmän hengitystä". Kylmää tulee ihan normaalisti ja puhalluksen suuntaa voi säätää normaalisti. Ongelma ilmeni lämmityslaitteen kennon ja syylärin vaihdon jälkeen, kenno siis ei ainakaan ole tukossa eikä ilmaa pitäisi olla (huom. paino sanalla PITÄISI), vuotoja ei ole eikä kenno lorise käynnistäessä/sammuttaessa. Termostaattikin on vaihdettu pari astetta kuumemmaksi.
Nyt saa heittää jotain neuvoja ja vinkkejä mistä lähtä hakemaan vikaa!
Onko mitään keinoa millä saa varmuuden ettei järjestelmään ole jäänyt ilmaa?
Käsikopelolla tunnusteltaessa sieltä kojelaudan takaa kennon läheisyydestä tuntuu pieni kylmä ilmavirta tulevan jostain
E: Koneen lämmöt normaalit, mittarin mukaan siinä norm tekstin R:n kohdalla
Re: Sierra ei puhalla lämmintä
no onko kuitenki kennolta tulevat letkut, siis molemmat kuumia ?
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta
Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Sierra ei puhalla lämmintä
Jaa sulla taitaa olla OHC ku ei sitä DOHC saa kuumempaa termaria mitä on myyä. Kokeila käyttää sieltä lämppäriltä palupuolen letkua käynnisä ravollaan jos sinne jääny ilimalukko.
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Re: Sierra ei puhalla lämmintä
Molemmat letkut on kuumia.Tekno kirjoitti:no onko kuitenki kennolta tulevat letkut, siis molemmat kuumia ?
Kyllä se DOHC on. Muistaakseni 88 asteisen laitoin 87 tilalle.K A R I kirjoitti:Jaa sulla taitaa olla OHC ku ei sitä DOHC saa kuumempaa termaria mitä on myyä. Kokeila käyttää sieltä lämppäriltä palupuolen letkua käynnisä ravollaan jos sinne jääny ilimalukko.
Tuli yhtäkkiä mieleen, että jos olisin laittanut vahingossa väärinpäin kennoon ne letkut. Eikö vesipumpulta tuleva tuu siihen ylempään ja paluu alempaan?
Re: Sierra ei puhalla lämmintä
no jos todella molemmat letkut lämpenee niin kyllä se vesi sitten kiertää siinä lämppärin haarassa. ei tossa jää oikein muuta mahdollisuutta kuin se, että lämmittimen boxin sisällä oleva läppä on jumittunut kylmälle asentoon, jolloin lämmin ilma ei mene minnekään, ja sen sijaan se puhaltaa kylmää ulkoilmaa sisälle. En tiiä minkälaine se lämmitinlaite on sierrassa, mutta scorpissa sen kyljessä on rattaat, ja jos ratas on pois paikaltaan tai rikki niin ilmaa ohjaava läppä (läpät) on ja pysyy yhdessä asennossa (joko kylmällä tai kuumalla). Sierrassa varmaan menee joku vaijeri sinne (löytynee juuri läheltä sitä itse kennoa, missä se läppäkin on)?
Kannattaa ainakin vilkuilla sitä lootaa ja sen kylkiä, jos se vaan näkyy mitenkään jalkotilasta.
Sillä ei kyllä merkitystä ole mitenpäin vesiletkut kennoon tulee.
Kannattaa ainakin vilkuilla sitä lootaa ja sen kylkiä, jos se vaan näkyy mitenkään jalkotilasta.
Sillä ei kyllä merkitystä ole mitenpäin vesiletkut kennoon tulee.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta
Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Sierra ei puhalla lämmintä
Kyllä se läppäkin toimii, tarkistettu on. Itsekin aluksi epäilin sitä ettei se läppä kääntyis kokonaan.
Alkaa usko jo loppua tuon auton kanssa
Alkaa usko jo loppua tuon auton kanssa
Re: Sierra ei puhalla lämmintä
Ei sielä taia olla muutako kennola ilimalukko. Ylempään se tais mennä vesipumpulta se letku. pamauta se auto käymään ja käy löysään lemmaria sieltä kennolta mikä menee kanteen se letku ja käytä vähän ravollaan sitä ni sieltä saat ainaki kennolta ilimat pois. Joskus teetättää aika laila että saa veen kiertään sielä.
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Re: Sierra ei puhalla lämmintä
Meinaatko ettei revi enempi ilmaa sieltä kun käyttää auki sitä?K A R I kirjoitti:Ei sielä taia olla muutako kennola ilimalukko. Ylempään se tais mennä vesipumpulta se letku. pamauta se auto käymään ja käy löysään lemmaria sieltä kennolta mikä menee kanteen se letku ja käytä vähän ravollaan sitä ni sieltä saat ainaki kennolta ilimat pois. Joskus teetättää aika laila että saa veen kiertään sielä.
Tänään ilmeni, että tasakaasulla ajettaessa välillä tulee viileetä ja välillä lämmintä hyttiin, ja paikallaan tyhjäkäynnillä tulee taas semmosta viileetä, mutta kun antaa kierroksia niin tulee taas lämpimämpää. Mitään tietoa mistä tämä johtuu?
Re: Sierra ei puhalla lämmintä
Ilmaa lämppärin kennossa. Aja auton apparin puoli ylös johonkin telineelle ja irroita kennon letkut termarista ja paluuletku. Nosta paluuletku ylemmäksi kuin termarille tuleva ja täytä suppiloa tms. apuna nesteen kaadossa kennoon. termarin letkusta kun tulee glykolit ulos niin ainakin tuo ilma ongelma on poistettu. PS. näppärästi letkut paikalleen ettei vedä ilmaa uudestaan kennoon
mondeo ST220
Kuga 2.5 st-x phev
Kuga 2.5 st-x phev
Re: Sierra ei puhalla lämmintä
Miksi se repis enämpi ilimaa ku käytää sitä paluu letkua ravollaan?? Eihän se revi ilimaa vaikka käytät paisuntasäiliön korkkia auki. Käynnisähän se vesipumppu painaa vissiin sitä vettä etiä päin ja ku käyttää sitä paluu letkua käynnisä ravollaan ni sieltä se revi mitään ilimaa ko pääsee pois se ilima jos sielä sitä on.
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Re: Sierra ei puhalla lämmintä
No kyllä varmasti menee ilmaa kiertoon jos sitä letkua menee lämppäriltä raottelemaan. Sieltä tulee vettä ulos ja ilmaa menee tilalle. Paisuntasäiliö nyt on hieman eri asia, ja kyllähän sieltäkin pääsee ilmaa kiertoon jos nesteenpinta on liian alhaalla.K A R I kirjoitti:Miksi se repis enämpi ilimaa ku käytää sitä paluu letkua ravollaan?? Eihän se revi ilimaa vaikka käytät paisuntasäiliön korkkia auki. Käynnisähän se vesipumppu painaa vissiin sitä vettä etiä päin ja ku käyttää sitä paluu letkua käynnisä ravollaan ni sieltä se revi mitään ilimaa ko pääsee pois se ilima jos sielä sitä on.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta
Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Sierra ei puhalla lämmintä
Kerro mulle "TEKNO"miten sieltä mennee ilimaa tilale?? Mistä arvelet sen iliman tulevan kennolta pois? Älä vaan sano että peräkontista vararenkaasta se ilimataan! Mennee kö vesipatteriinki ilimaa tilale ko siitä käytetään palupulen putkesta ilimaruuvia auki? Täh menneekö? Vai meinaakko että sitä ruvetaan taloa kallistelleen sen takia että saahan ilima pois?
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierra ei puhalla lämmintä
Ajamalla oon itte aina onnistunu ilmaan, kolmosella sataa jonkun matkaa, ja kyllä sen huomaa kun ilmaantuu. Joskus on sitkeessä, joutuu ajaan kymmenenkin kilsaa ennekuin lukko lähtee, mutta aina on kaikki lähtenyt ajamalla.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Sierra ei puhalla lämmintä
Arvasin noin vartti sitten mitä tästä syntyy… Ajattelepa KARI (jos tiedät mitä se meinaa) esim. jarruliitosta, jos avaat putkiliitoksen niin ulos tulee nestettä, ja järjestelmään menee tilalle ilmaa. Lyhyt esimerkki eikö?
Varmaan alkaa KARI taas riehua aiheen vierestä tyyliin ”sä mitä et o hitsisau maa nähnykä hha haa”
Älä sitten ota tätä provosoivana, ei sun tarvii hakata kantapäitä yhteen tms.
Varmaan alkaa KARI taas riehua aiheen vierestä tyyliin ”sä mitä et o hitsisau maa nähnykä hha haa”
Älä sitten ota tätä provosoivana, ei sun tarvii hakata kantapäitä yhteen tms.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierra ei puhalla lämmintä
duckworth kirjoitti:Arvasin noin vartti sitten mitä tästä syntyy… Ajattelepa KARI (jos tiedät mitä se meinaa) esim. jarruliitosta, jos avaat putkiliitoksen niin ulos tulee nestettä, ja järjestelmään menee tilalle ilmaa. Lyhyt esimerkki eikö?
Varmaan alkaa KARI taas riehua aiheen vierestä tyyliin ”sä mitä et o hitsisau maa nähnykä hha haa”
Älä sitten ota tätä provosoivana, ei sun tarvii hakata kantapäitä yhteen tms.
Jaa miks pitäs alakaa riehuun? No niin insinööri duckworth jarruliitos on vähän eri asia ku vesijärjestelmä. Vai kiertääkö siinä sinun wöörtisä jarruisa koko ajan neste? Jos sulla auto käynnisä ja otat esim vesipumpulta letkun kokonaan pois mikä menee lämppärile ni tulleeko siinä sinun wöörtisä vettä vai ilimaa sieltä ja kauhooko se välilä se vesipummppu ilimaa sinne? Toinen esimerkki jos sulla tullee auton käydesä vesiletkuun esim pieni reikä ni suihkuaako siitä A:Vesi vai B:Reppiikö se ilimaa siitä reiästä? Kerroppa miten arvelit sen ilimalukon tulevan pois sieltä kennosta? Mitähän varten ne on vesi järjestelmässä ilmaus ruuvit yleensä? A: sen takia että saahaan ilmaa järjestelmään menemään vai B: Saahan ilma pois järjestelmästä? Ja käskinkö mie ottaa sen paluletkun ilmauksen ajaksi kokonaan pois vai lukiko siinä että käytä ravollaan? Kannattis vissiin sinunki opiskella tuota vesijärjestelmää pikkusen ensin miten se toimii ja viisastella sitte. Niin ja vielä ihan sivu heittona että kerropa mitä eroa on suljetulla ja avoimella vesijärjestelmälä ku näyt tietävän
Tuolta sie voit kans opiskella vaikka ens alakuun:http://autowiki.fi/index.php/Nestej%C3%A4%C3%A4hdytys
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Re: Sierra ei puhalla lämmintä
Pojat Pojat Älkää nyt hermostuko. Sitä K A R I meinasin vaan, että aika hankalassa paikassa tuo letku ja vaikee käyttää vaan "vähän raollaan" kun se mun tuurilla just losahtaa koko letku pois sieltä, eikä asiaa auta yhtään se, että tuolla on 15 astetta pakkasta enkä saanut tallipaikkaa tälle talvelle ( ) Kyllähän toi on varmaan ihan näppärä tapa jos saa tosiaan niin vähä raotettua sitä letkua, mutta ei viitsisi ottaa "riskiä"
Kai se on vaan lähdettävä ostaa pipo ja lapaset, että tarkenee!
No mä oon ajellut semmoset kuukauden päivät nyt ja välillä on kyllä saanut kone ihan "riittävästi" happee(lue:kaasua) et kyllä se sitkeessä on?Sierra2.3-16v kirjoitti:Ajamalla oon itte aina onnistunu ilmaan, kolmosella sataa jonkun matkaa, ja kyllä sen huomaa kun ilmaantuu. Joskus on sitkeessä, joutuu ajaan kymmenenkin kilsaa ennekuin lukko lähtee, mutta aina on kaikki lähtenyt ajamalla.
Kai se on vaan lähdettävä ostaa pipo ja lapaset, että tarkenee!
Re: Sierra ei puhalla lämmintä
Joopa joo. Itse tarkoitin että tavallaan teet kennon asennuksen uudestaan (ilmaus ja täyttö). Joskus kun kenno on jostain syystä hieman yläviistoon niin se ilmatasku ei tule pois sieltä kuin hyvällä tuurilla.
mondeo ST220
Kuga 2.5 st-x phev
Kuga 2.5 st-x phev
Re: Sierra ei puhalla lämmintä
Ite vanhasta scorpiosta poistin ilmat sieltä nostamalla keulan reilusti ylös (auto käynnissä tietty). Painovoima tekee tehtävänsä ja ilmat nousee paremmin sinne korkeimpaan kohtaan vedenkiertoa.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta
Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Sierra ei puhalla lämmintä
Joo kyllä mä kokeilin jo tuota painovoimaakin, ajoin auton semmosenn jyrkkään ylämäkeen ja koitin letkuja puristella vaan eipä tuottanu sekään tulosta
Re: Sierra ei puhalla lämmintä
ÖööK A R I kirjoitti:Jaa miks pitäs alakaa riehuun?
Taitaa olla tässä KARIn kiehahduksesta elävä esimerkki Ei oo itellä dokki-koneista tietoo "hevo ulostetta" ( ), mutta yleensä ilmausruuvi on sellaisessa paikassa, että vaikka sen avaa se päästää ilmaa vaan ulos ei sisään, näin yleisesti ottaen. Vähän eri asia avata piiri mistä tahansa kohdasta. Kuten moneen kertaan jankattu; ei sinne yhtäkkiä synny tyhjiötä joka imaisee nesteen samaan kohtaan.K A R I kirjoitti:Jaa miks pitäs alakaa riehuun? No niin insinööri duckworth jarruliitos on vähän eri asia ku vesijärjestelmä. Vai kiertääkö siinä sinun wöörtisä jarruisa koko ajan neste? Jos sulla auto käynnisä ja otat esim vesipumpulta letkun kokonaan pois mikä menee lämppärile ni tulleeko siinä sinun wöörtisä vettä vai ilimaa sieltä ja kauhooko se välilä se vesipummppu ilimaa sinne? Toinen esimerkki jos sulla tullee auton käydesä vesiletkuun esim pieni reikä ni suihkuaako siitä A:Vesi vai B:Reppiikö se ilimaa siitä reiästä? Kerroppa miten arvelit sen ilimalukon tulevan pois sieltä kennosta? Mitähän varten ne on vesi järjestelmässä ilmaus ruuvit yleensä? A: sen takia että saahaan ilmaa järjestelmään menemään vai B: Saahan ilma pois järjestelmästä? Ja käskinkö mie ottaa sen paluletkun ilmauksen ajaksi kokonaan pois vai lukiko siinä että käytä ravollaan? Kannattis vissiin sinunki opiskella tuota vesijärjestelmää pikkusen ensin miten se toimii ja viisastella sitte. Niin ja vielä ihan sivu heittona että kerropa mitä eroa on suljetulla ja avoimella vesijärjestelmälä ku näyt tietävän
Tuolta sie voit kans opiskella vaikka ens alakuun:http://autowiki.fi/index.php/Nestej%C3%A4%C3%A4hdytys
Ja "sie" K A R I voit suorittaa ensin ne opiskelut loppuun, kun tunnut siinä iässä vielä olevan.. Noin vaan "kristallipallosta katsottuna"
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierra ei puhalla lämmintä
Kato kaapohan on sentään käsittäny tästä porukasta näkkyy ainoana mitstä on ollu kysymys Se on kyllä veemäisesä paikasa mutta se on 7minutin homma korkeintaan ko menet ja otat hyvän meisselin matkaan ja käyt valamiiksi löysyttämässä sitä lemmaria niin palion että se kohtuuela liikkuu se letku siinä lämppärikennon putken päälä ja menet vääntään sen kaminan tulile ja takasin samaan kohtaan sinne letkun tykö ja käännät vähän sitä letkua yläreunasta pois siitä kennon putken päältä että sieltä vähän tullee vettä ja panet sen letkun takas ja ruuvaat lemmarin kiini. Vai oleks sie nähäny joskus että kivitaloja alettu tunkkaileen nurkasta että saahan ilima pois pattereista
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Re: Sierra ei puhalla lämmintä
Joko se kaapola alako lämmintä puhaltaan ja saanu ilimattua järjestelmän ?
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa