Fiesta 1997 1,3 Endura: termostaatin vaihto

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
kaunosaario

Fiesta 1997 1,3 Endura: termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja kaunosaario »

Talviropposeksi hommatun Fiestan moottorin lämmöt ei oikein meinaa nousta "normal" asteikon alkupäätä ylemmäs, eli termari lienee jumissa. Kysymys termarin vaihdosta, onko hommassa jotain erikoista? Termari löytynee ylävesiletkun koneen puoleisen pään alta?

Eli ylävesiletku irti, termarikotelo auki, termari irti, uusi tilalle, uusi tiiviste ja paketti kasaan ja nestettä lisää. Vaikuttaa 1/2-tunnin hommalta, mutta kysytään nyt onko hommassa sudenkuoppia...

Ja kone on tosiaan vanhanliiton tönäri "Kenttiläinen".
fiesta89
Viestit: 151
Liittynyt: 10 Huhti 2005 11:10

Re: Fiesta 1997 1,3 Endura: termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja fiesta89 »

En osaa sanoa sudenkuopista, ei niitä kai pitäisi tulla mutta kun vaikka katkaisee termostaattikotelon kiinnityskorvakkeen niin hommaan menee sit jo enemmän kuin puoli tuntia.

Mun mielestä yksi mikä kannattaa tehdä on tiivistepintojen hyvä puhdistus, karrelle kuumentunut vanha tiiviste on voinut jäädä pintoihin kiinni. Itse kun tuon homman tein samaan koneeseen niin puukolla varovasti rapsutin kaiken vanhan tiivistemateriaalin pois, parempi olis tietty kun olis hommaan tarkoitettu kaavin mutten sitä siihen hommaan viitsinyt ostaa.

Annoin termostaatin olla kolossaan tulppana ettei kaikki tiivisteen silppu mene koneeseen. Tiiviste kannattaa rapsuttaa pois varoen tiivistyspintaa, kerran kun puukko haukkaa valuraudasta lastun, (minkä se muuten helposti tekee ja alumiinista vielä helpommin) on siinä sitten murheenkryyni pidemmäksi aikaa.

Kotelosta joka letkunpäähän jää, kannattaa tietysti myös poistaa vanhan tiivisteen jämät.

Itse en irroittanut koteloa letkusta, se taipui sen verran että sain puhdistetuksi sen letkussa kiinni ollen.

Mulla kans fiesta ja enduran koneella, itselläni ei ole moottorin järjestelmän ilmaamisessa ollut mitään ongelmia. Olen ihan vaan käyttänyt lämpimäksi järjestelmä täynnä jäähdytysnesteen sekoitusta ja lisännyt pikkusen kun kone on tullut käyttölämpötilaan. Sitten parin päivän sisällä tarkistanut pinnan tason.
watipaa
Viestit: 123
Liittynyt: 30 Loka 2006 13:08
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Fiesta 1997 1,3 Endura: termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja watipaa »

ei muuttunu lämpömittarin näyttö mulla yhtään ylemmäks termarin vaihdolla. mut lämpöö tulee kyl sisälle riittävästi.
kaunosaario

Re: Fiesta 1997 1,3 Endura: termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja kaunosaario »

Joo, lämpöä tulee hyttiin vähän heikosti ja lämmöt lisäksi seilaa kun laittaa kabiiniin enemmän/vähemmän lämpöä. Tosin lämmöt nousee kyllä näillä keleillä vielä suht. nopeasti (alle 10 km ajolla) "normaalin" alareunaan. Voihan tietty olla ettei termari ole kokonaan jumissa.

Kiitos kommenteista, katsotaan auttaako termarin vaihto.
Vastaa Viestiin