jouset

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
escort88
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Helmi 2005 21:09
Paikkakunta: Punkaharju

jouset

Viesti Kirjoittaja escort88 »

kun vaihtaa madallusjouset tavallisten tilalle ja muutoskatsastaa auton niin tarvitseeko olla mitään kuittia mistä ne on ostettu tai yms. :?: :?:
Mikä tehoissa hävitään se ratilla korjataan
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

mihinkä autoon vaihdat? tietyn ikärajan jälkeen tarvitsee olla TUV-hyväksyntä.

ja jos auto oli vanhempi kuin XX-vuotta niin ei tarvitse muutoskatsastaa madallusjousia
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
escort88
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Helmi 2005 21:09
Paikkakunta: Punkaharju

Viesti Kirjoittaja escort88 »

auto on ford escort vm.88
Mikä tehoissa hävitään se ratilla korjataan
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

escort88 kirjoitti:auto on ford escort vm.88
tarpeeksi vanha, joten ei PITÄISI joutua muutoskatsastamaan.

eikä tarvi kuitteja ja muita lappuja.
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Jaakko85 kirjoitti: tarpeeksi vanha, joten ei PITÄISI joutua muutoskatsastamaan.

eikä tarvi kuitteja ja muita lappuja.
mikäs se ikä tai raja on mis joutuu muutoskatsastamaan :?
Lep-1
Viestit: 43
Liittynyt: 09 Maalis 2005 12:44
Paikkakunta: raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lep-1 »

Poikaa taas narrataan oikein urakalla :D
Miksette ota asioista itse selvää?
Tässä ake:n sivuilta otettu pykälä:

15 §
Auton korkeuden muuttaminen
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös auton alustan korkeuden alentaminen verrattuna pyörien keskiöön käyttämällä akseliston osia, jotka eivät vaikuta joustovaroihin ja jotka on tarkoitettu kyseiseen automalliin. Muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä selvitys osien soveltuvuudesta automalliin.

3. Auton alustan korkeuden alentamisen jälkeen on maavaran auton ollessa kuormaamaton oltava ainakin niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm.

4. M1- luokan ajoneuvon, jonka on ensi kertaa käyttöön otettaessa edellytetty täyttävän direktiivien 96/79/EY ja 96/27/EY etu- ja sivutörmäyslujuusvaatimukset, korkeutta saa muuttaa ja muutoksen muutoskatsastuksessa hyväksyä vain edellyttäen, että auto muutosten jälkeen täyttää etu- ja sivutörmäystestien vaatimukset.

Kyllä nykyään kaikkien tarvitsee muutoskatsastaa madallusjousensa.
Maksaa n.30-40€
Ja Katsastus äijän kanssa juttelin näistä asioista niin sanoi että noissa vanhemmissa autoissa (<96?) voi olla vaikka laikalla lyhennetyt jouset kunhan ne toimii ja pysyy paikoillaan kun auto nostetaan ylös. Eikä tarvitse olla mitään todisteita mihin autoon kyseiset jouset on tarkotettu. Näin sii vanhemmissa autoissa.
Killaah
Viestit: 9
Liittynyt: 13 Huhti 2005 16:53
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Killaah »

Ompas muuten sitten ihan 65€ toi muutoskatsastus. Just pariviikkoa sitten leimasin auton ja ajattelin samalla muuttaa alustan ettei poliisi tule valittamaan mitään. Kyllä taas tuli lainkuuliaisuus maksamaan :?
TaunusTomi
Viestit: 31
Liittynyt: 04 Helmi 2005 18:51
Paikkakunta: Compton (pori)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

tänään kävin katsastamas taunuksen niin inssi sanoi notta jouset saa pätkii vaikka rälläkällä kunhan ne pysyy paikallaan..
jos laitteet hajoo,se on niiden heikkoutta...
Taunus 2,3v6 `73 g-rid`a
Taunus 2,0ohc `78
ex-Taunus 2,0v6 gxl `72
M-B 124 `93
Lep-1
Viestit: 43
Liittynyt: 09 Maalis 2005 12:44
Paikkakunta: raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lep-1 »

Onpas siellä kalliit muutoskatsastukset?!?!?!?!
Ellei ollut vuosikatsastus+muutoskatsastus.
Täällä turussa maksaa halvimmillaan alustan muutos 30€
Killaah
Viestit: 9
Liittynyt: 13 Huhti 2005 16:53
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Killaah »

Siis vuosikatsastus + muutoskatsastus 118 € (53 + 65 ) Samaa vähän ihmettelin mutta kassatäti sano että pitää laaja muutoskatsatus tehdä. Onhan se totta että inssi joutuu mittaa käyttämään...
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

Eipä vaan koskaan ole polliisi setä puuttunu auton madallukseen (ollut tuollaista perinteistä -40mm) sitten uskoisin että kun iskee -60mm alle niin voi jo poliisikin huomata. Omasta mielestä madalluksen laillisuudella ole muuta merkitystä kuin se että auton pohjan ja maan välissä on se 8cm varaa
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
escort88
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Helmi 2005 21:09
Paikkakunta: Punkaharju

Viesti Kirjoittaja escort88 »

eipä taida jäädä 8cm maavaraa... pitää vissii vaihtaa puskurit aina katsastukseen :D
Mikä tehoissa hävitään se ratilla korjataan
Killaah
Viestit: 9
Liittynyt: 13 Huhti 2005 16:53
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Killaah »

Megado kirjoitti:Eipä vaan koskaan ole polliisi setä puuttunu auton madallukseen (ollut tuollaista perinteistä -40mm) sitten uskoisin että kun iskee -60mm alle niin voi jo poliisikin huomata. Omasta mielestä madalluksen laillisuudella ole muuta merkitystä kuin se että auton pohjan ja maan välissä on se 8cm varaa
60/55 alustan laitoin että ei jää liikaa tilaa kaariin 8)
Vastaa Viestiin