ohjauskulmat

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
mondeo farkku gt
Viestit: 53
Liittynyt: 18 Heinä 2010 13:34

ohjauskulmat

Viesti Kirjoittaja mondeo farkku gt »

nyt tullut reilu kuukausi mondeolla ajettuu. huomasin autoa pestessä eturenkaiden sisäreunan kuluneen aika pahasti varsinkin vasemman puolen , kitkarenkaat alla jotka olivat kun ostin auton jotka kesäkelillä kuluukin nopeesti. ratti on ollut hiukan vinossa oikealle suoraan ajettaessa. huomenna vien voortin vianorille uusien eturenkaiden vaihtoon, taakse jätän vielä vanhat good year 500 merkkiset talvirenkaat joista on nypitty nastat pois, pintaa on vielä reilusti. nyt ei vielä ole varaa kun noihin eturenkaiden vaihtoon, nordman e renkaat, joiden hinta töineen 128e+ohjauskulmien säätö 90e. talveksi on renkaat, mutta vanteita ei ole, elikä olisiko jollain tarjota vanteita. talvella menis peltivanteetkin, mutta olishan kevytmetallivanteet tyylikkäät.
tursas
Viestit: 4013
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: ohjauskulmat

Viesti Kirjoittaja tursas »

Eipä ole, mutta mitä tuumakokoa haet ?
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
mondeo farkku gt
Viestit: 53
Liittynyt: 18 Heinä 2010 13:34

Re: ohjauskulmat

Viesti Kirjoittaja mondeo farkku gt »

tursas kirjoitti:Eipä ole, mutta mitä tuumakokoa haet ?
14 tuuman, koska multa löytyy hyvät 14 tuuman talvirenkaat, harmi vaan kun ne on golffin vanteella.
MontikkaGt
Viestit: 61
Liittynyt: 06 Marras 2007 08:44
Paikkakunta: Turenki

Re: ohjauskulmat

Viesti Kirjoittaja MontikkaGt »

Meidän mondeossa -99 stw meni kanssa viime kesänä ostetut Sportivan 205/16 rengassarja vaihtoon. Oli mennyt eturenkaiden pinta todella surkiaan kuntoon. Pahin oli kuitenkin kulj. puolen sisäreuna, jossa rengaskuvio oli kadonnut kokonaan. Erikoista oli myös että, kuviossa oli nousu ja sitten siitä sileä loppuosa. Takarenkaat eivät olleet menneet yhtä pahasti. Renkailla ehdittiin ajaa reilu 4000 km. Autoon oli tehty ohjauskulmien tarkastus renkaiden oston jälkeen kolarikorjaamossa. Kun sitten havaittiin renkaiden ongelma, mentiin rengasliikkeeseen ja otettiin sieltä alle Nokian NRHi:t samalla koolla. Aurauksia ei säädetty, koska ajateltiin, että vika olisi renkaissa. No ehdimme tänä kesänä ajaa noilla Nokialaisilla 4500 km kesäreissua ja eturenkaat olivat kuluneet vain lievälle hampaalle (millin viiva kulunut).
Teetimme kuitenkin nelipyöräsuuntauksen. Kulj. puolella oli alle 20 astetta haritusta. Muut toleranssien sisällä, säädettiin heitto pois.

Continental pesi kätensä asiasta, perusteli edustaja sillä, että nokialaiset oli edestä lievällä hampaalla jo (4500 km j.keen?? :roll: ). Eli auraus pielessä.Ei hyvitystä. Rengasliike hyvitti reilun satasen Nokialaisiin.(Positiivinen yllätys, halusi pitää asiakkaansa) Olen nyt käyttänyt renkaita näytillä kolmessa eri rengasammattiliikkeessä. On tullut seuraavanlaista palautetta.
-Renkaissa runkovikaa
-Renkaissa rakenteellinen runkovika >liian pehmeä kumiseos
-lievä haritusauraus ei aiheuta tuollaisia kulumia >> Nokian lievä hampaalle kuluminen kuulemma normaalia kulumista johtuen tienurista sekä renkaan kuvion mallista.
-Sportivoissa jotain outoa, pinta painuu kupille kevyellä peukalon painalluksella, ei kuulemma normaalia. Kukaan ei antanut kirjallista lausuntoa. Lopputulos: sportivan rengassarja nelipyöräsuuntauksineen reilu 400 euroa tuli takkiin :x
MontikkaGt
Viestit: 61
Liittynyt: 06 Marras 2007 08:44
Paikkakunta: Turenki

Re: ohjauskulmat

Viesti Kirjoittaja MontikkaGt »

Mainittakoon vielä, alusta tarkastettu normi vuosikatsastuksessa puslat ym. olivat ehjät. jarrut vasta uusittu eteen levyineen, taakse kenkäsarjat. Katsastus hyväksytty huomautuksitta.Auto ei vedellyt eikä puoltanut koko aikana. Paitsi alkukeväästä kun renkailla ehdittiin ajaa n. 500 km allelaiton jälkeen. Ratti alkoi lyödä sormille kuopissa. Nokialaisiia ei tätä ilmiötä.
Alla olleet talvirenkaat Ok (Ässä pinnatut 15").

Voin vain todeta, että ensimmäinen kerta tällainen :o . Aiemmin perheessä ollut Vectra, Omega, Sierra RSTurbo, pari Mazdaa ja Nissaneita. Ei rengasongelmia. Et tällasta.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: ohjauskulmat

Viesti Kirjoittaja JyriN »

MontikkaGt kirjoitti:Mainittakoon vielä, alusta tarkastettu normi vuosikatsastuksessa puslat ym. olivat ehjät. jarrut vasta uusittu eteen levyineen, taakse kenkäsarjat. Katsastus hyväksytty huomautuksitta.Auto ei vedellyt eikä puoltanut koko aikana. Paitsi alkukeväästä kun renkailla ehdittiin ajaa n. 500 km allelaiton jälkeen. Ratti alkoi lyödä sormille kuopissa. Nokialaisiia ei tätä ilmiötä.
Alla olleet talvirenkaat Ok (Ässä pinnatut 15").

Voin vain todeta, että ensimmäinen kerta tällainen :o . Aiemmin perheessä ollut Vectra, Omega, Sierra RSTurbo, pari Mazdaa ja Nissaneita. Ei rengasongelmia. Et tällasta.
Varmaan on ollut vikaa tuossa sportiva renkaassakin, jos on käsin tuntunut omituiselta kauppiaan kokemuksella. Muuten voin omasta kokemuksesta sanoa, että nuo valmistajan toleranssit rengaskulmien suhteen ovat aika laajat: mk3 mondeossa auraus +/- 2,5mm (Haynesin mukaan) ja tohon vielä vähän sitä virhettä päälle (ei kai 20 astetta sentään), niin ihan hyvä tulee. :wink:

Noiden alustan ongelmien kanssa mulle on tullut semmoinen takapuolituntuma, että kuljettaja huomaa ongelmat yleensä ennen katsastusmiestä. Juurikin erilaiset kolahdukset ja narinat ovat läsnä jo ennen kuin alustassa on sellaista vikaa minkä katsastusmies löytää rautansa kanssa väännellessään - hänen tehtävänsä on löytää auton tieliikennekäyttöä vaarantavat viat.

Aina, kun alustan komponentteja uusii, pitäisi ohjauskulmat tarkistaa. Varsinkin, jos ei tiedä auton historiaa. Aurauksen tarkistaa riittävällä toleranssilla jo ihan parin pukin ja linjalangan avulla itsekin.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Vastaa Viestiin