Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
eriheebo
Viestit: 19
Liittynyt: 24 Touko 2010 12:21

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja eriheebo »

Sain juuri 163HP nokivasara manuaali farkun.
Ihmettelen ko kokoonpanon stumppiherkkyyttä. Kokasin pari vuotta sitten 140HP manuaalin, enkä pannut merkille vastaavaa oiretta/ongelmaa.

Elikkä moottori sammuu rajusti nykäisten kytkintä nostettaessa jos ei ole saannut vähintään n 1200 rpm mittariin. Pistin pari kaveria ilman varoittelua typaamaan ja kummatkin stuppasivat auton ekalla yrityksellä. Turboviive tuntuu myös olevan pidempi kuin 140 versiossa.
Vetää kyllä sitten ihan mukavasti 4000 ja vähän ylikin.

t. Esa
pegee
Viestit: 25
Liittynyt: 25 Heinä 2009 11:54

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja pegee »

Itse kävin viimeviikolla testaamassa tuon 163hv diisselin PowerShift laatikolla, oli ihan mukava yhdistelmä ja likkuu riittävästi jos vertaa nykystä 140hv TDCi:tä ja perinteistä automaattilaatikkoa.
Kauppoja en ole vielä tehnyt, mutta tarjouksen sain kyllä katotaan nyt miten käy...
eriheebo
Viestit: 19
Liittynyt: 24 Touko 2010 12:21

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja eriheebo »

Olisin kysäissyt lisälämppärin kauko-ohjaimesta.
Manuaali sanoo että jos autossa on parkkilisälämppärinajastin (kuten on) niin: "mukana toimitettavalla kauko-ohjaimella....".
Eipä löytynyt moista kaukista, onkos tietoa onko lisävaruste vai????
pegee
Viestit: 25
Liittynyt: 25 Heinä 2009 11:54

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja pegee »

Tarvike tiskiltähän tuo kaukosäädin on mondeoon ostettavissa. Se on jännä kun focukseen ei tuota kauko-ohjainta saa. Kyselin nimittäin viime syksynä kun meillä emäntä olis semmosen halunnu. Johtunee kuulemma siitä että Mondeossa on webaston valmistama lisälämmitin kun taas Focuksessa on eberin härveli. En sitten tiedä pitääkö tuo tieto paikkaansa.
eriheebo
Viestit: 19
Liittynyt: 24 Touko 2010 12:21

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja eriheebo »

"Tarvike tiskiltähän tuo kaukosäädin on mondeoon ostettavissa".
Kävin tekemässä itseni hölmöksi (tai myyjän) Motonetissä kyselemässä moista :lol:
Mikähän olisi parempi vaihtoehto tarviketiskin sijaintipaikaksi :wink:
pegee
Viestit: 25
Liittynyt: 25 Heinä 2009 11:54

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja pegee »

Kyllähän se on paikallisen Ford jälleenmyyjän/korjaamon oma tarviketiski mistä sen voi hommata. Hinta on todennäkösesti suht. suolainen. Itse en ole moista hankkinut, koska ei ole sellaiselle tarvetta.
Eric79
Viestit: 17
Liittynyt: 26 Touko 2010 18:24

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Eric79 »

pegee kirjoitti:Johtunee kuulemma siitä että Mondeossa on webaston valmistama lisälämmitin kun taas Focuksessa on eberin härveli. En sitten tiedä pitääkö tuo tieto paikkaansa.

Kaukosäätimestä en tiedä, mutta tosiaan Focuksessa on Eberspächer-lämmitin ja isommissa autoissa taasen Webasto-merkkinen härveli.
Luigi
Viestit: 125
Liittynyt: 21 Elo 2006 21:23
Paikkakunta: Askola

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Promotechin tehomoduuli myynnissä 100hv:n Mondeoon.

viewtopic.php?f=20&t=27942

Mikko
eriheebo
Viestit: 19
Liittynyt: 24 Touko 2010 12:21

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja eriheebo »

Kävimpä kysymässä Ford liikkeen varaosatiskiltä (Automaa Espoo) Mondeon lämppärin kaukosäädintä: Ei saatavana Suomessa :(
kinnunen
Viestit: 39
Liittynyt: 03 Helmi 2008 11:10

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja kinnunen »

tuo kaukosäädin ilmeisesti muutenkin 2010 juttu, mulla '08 2.2, ei siinä ohjekirjassa tuollaisesta ole mainintaakaan ?
--
ex-Mondeo mk4 2.2TDCi
pegee
Viestit: 25
Liittynyt: 25 Heinä 2009 11:54

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja pegee »

Nyt on uusi mondeo ajossa ollut kolme päivää! Hienosti pelittää 163 hv TDCi ja PowerShift. Joku asiakas on jopa kysynyt: "vaihtuuko tässä ollenkaan vaihde, kun ei huomaa mitään" Vaikka ei ollut vanhankaan 6-lovisen perinteisen automaatin toiminnassa mitään vikaa. 02 ja 05 vuotisten ex. ajokkien 5-tronic automaattiaski oli "hidas älyinen" Pitkä kehitys on vaan vuosien myötä tapahtunut. Toivotaan että uuden tekniikan powershift pelittää moitteetta vielä 200tkm kohdallakin. Mutta se jäänee nähtäväksi... ;) Auton sai aika nopealla toimitusajalla, koska se oli suomessa valmiina jonkun liikkeen varastossa. Varusteluakin on ihan mukavasti mukaan tehtaalta ruksattu.


Tuosta lisälämmittimen kaukosäädin asiasta sen verran, että edellisen mondeon joka oli siis 2008 vuosimallia niin ei ollu kaukosäätimestä mitään ojhekirjassa. Tässä uuden 2010 mallin opuksessa on tosiaankin mainittuna tuo laitos. Kun katsoo tehtaalta tilattavissa olevien varusteiden listaa niin sen mukaan sitä ei ainakaan tehtaalta siihen saa. Jälki asennuksena varmaan saa, mutta itsellä kun ei ole ko. laitokselle tarvetta niin ei tarvii kysellä.
kinnunen
Viestit: 39
Liittynyt: 03 Helmi 2008 11:10

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja kinnunen »

Onko kokemuksia kuinka nokian hakka h renkaat sopii mondeoon ?
Vai kannattaako pysya misukoiden primacy hp:ssa.
--
ex-Mondeo mk4 2.2TDCi
Avatar
Marko_K
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Kesä 2010 15:11

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Marko_K »

Itse olen yrittänyt saada hintaa nyhdettyä S-Maxin lisälämmittimen kaukosäätimelle, toistaiseksi se ei ole selvinnyt. Olettaisin kuitenkin, että lämmitin on sama kuin Mondeossa, kun autot ovat pitkälti teknisesti yhteneviä?

Tehtaalta tilasin sen ajastinkellon, mutta kaukosäädinkin on pakko saada, muuten tuo laitos on suhteellisen käyttökelvoton. Toivottavasti ei osoittaudu mahdottomaksi. Myyjän mukaan kaukosäätimiä on kyllä pre-facelift-malleihin asenneltu jälkiasennuksena Suomessa.
Mondeo 08/10
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Heinä 2010 19:53
Paikkakunta: Tuusula (Jokela)

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Mondeo 08/10 »

Mielenkiinnolla luen, koska omat kokemukseni on koeajo. Oman pitäisi tulla parin viikon päästä, kun tänään tilattiin.
Koeajon perusteella tykkäsin.
Vielä 2 viikkoa sitten Mondeo ei kuulunut vaihtoehtoihini, mutta sitten pienen vahingon kautta päädyin koeajoon ja minulle selvisi, että ei se tulekaan niin kalliiksi ostaa, kuin kuvittelin.
Ford Mondeo Wagon 2.0TDCi 115 hv Trend Design -08.10 Sea Grey
Avatar
Marko_K
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Kesä 2010 15:11

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Marko_K »

Mondeo 08/10 kirjoitti:Mielenkiinnolla luen, koska omat kokemukseni on koeajo. Oman pitäisi tulla parin viikon päästä, kun tänään tilattiin.
Miten ihmeessä sä tuon noin nopeasti olet saamassa?
Mondeo 08/10
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Heinä 2010 19:53
Paikkakunta: Tuusula (Jokela)

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Mondeo 08/10 »

Marko_K kirjoitti: Miten ihmeessä sä tuon noin nopeasti olet saamassa?
Meille kelpasi väri (Sea Grey), mikä oli jo maassa. Tällä viikolla saavat kuulemma liikkeeseen ja ensi viikolla pitäisi olla varusteltu, niillä muutamilla lisukkeilla mitä halusin. Saan kaupan päälle lisukkeet, joita siinä sattuu olemaan ja en ole pyytänyt.

Kyllä mäkin yllätyin, vaikka olikin puhe, että saadaan nopeastikin jotain värejä.
Ford Mondeo Wagon 2.0TDCi 115 hv Trend Design -08.10 Sea Grey
Mondeo 08/10
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Heinä 2010 19:53
Paikkakunta: Tuusula (Jokela)

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Mondeo 08/10 »

Perjantaina 13. päivä saatiin auto...ei ainakaan ollut yhtä epäonnekas tarina, kuin edellinen uutena ostamani auto, 13. päivä lauantaina tasan 5 vuotta aiemmin. Sitä päivää on kyllä naurettu.

Mondeo on vaikuttanut hyvältä tällä pienellä kokemuksella, kilometrejä tullut nyt reilut 400.
Ford Mondeo Wagon 2.0TDCi 115 hv Trend Design -08.10 Sea Grey
timppa112
Viestit: 4
Liittynyt: 07 Syys 2010 10:39

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja timppa112 »

Ensimmäinen diesilini 2vk käytössäni -08 1.8 stw 78tkm.Edellinen oli bensa 1.6 -97 stw ja mittariin tuli 356tkm.Ennen talven tuloa ajattelin kysyä seuraavaa:Webasto on mutta ei sähkökäyttöistä moottorinlämmitintä lokiin, letkuun, säteily?Keulamaski peittoon kokonaan,ylhäältä,alhaalta?Öljynvaihto huoltojen välillä käykö Helix?
kooli1975
Viestit: 9
Liittynyt: 02 Helmi 2010 21:34
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja kooli1975 »

loholämppärin asennusohje 1.8Duratorqiin löytyy ihan Defan sivuilta..
http://www.defa.com/doc/500/2529.pdf

enpä ainakaan itse kokenut tarpeelliseksi viime talvena että maski olisi pitänyt millään peittää - ajossa lämmöt riittivät ihan hyvin, viileä tuli ainoastaan kaupunkinopeuksissa ryömiessä

öljyistä käyttäisin jonkin tunnetun valmistajan tuotetta.. merkillä tuskin on niiin suurta väliä kunhan viskositeetti on oikein
timppa112 kirjoitti:Ensimmäinen diesilini 2vk käytössäni -08 1.8 stw 78tkm.Edellinen oli bensa 1.6 -97 stw ja mittariin tuli 356tkm.Ennen talven tuloa ajattelin kysyä seuraavaa:Webasto on mutta ei sähkökäyttöistä moottorinlämmitintä lokiin, letkuun, säteily?Keulamaski peittoon kokonaan,ylhäältä,alhaalta?Öljynvaihto huoltojen välillä käykö Helix?
----------------------------------------------------------------------------------------
Ford Mondeo EcoNetic 2.0 TDCI Panther Black 2009
timppa112
Viestit: 4
Liittynyt: 07 Syys 2010 10:39

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja timppa112 »

Tuota merkkiä näyttäs paikallisesta Motoliikkeestä löytyvän ja kilpailija merkkiä halvempikin.Säästellään Webastoa ja laitan ennen pakkasia, ensin kuitenkin 80tkm huolto.
Mondeo 08/10
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Heinä 2010 19:53
Paikkakunta: Tuusula (Jokela)

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Mondeo 08/10 »

Eihän nyt talvi vielä ole, mutta ilokseni olen huomannut, että Mondeo puhaltaa melko nopeasti jo lämmintä ilmaa sisälle. Edellinen Golfini alkoi puhaltaa lämmintä vasta kun moottori on lämmennyt.
Saa nähdä meneekö talvella samalla tapaa, jos nyt vaikka tulisi yhtä hyvä talvi kuin viime vuonna.

Ehdin tuossa jo Fordilta kyselläkin, että mitäs relen naksetta se pitää auton sammutuksen jälkeen (n. puoli minuuttia). Ääni on ensiksi sähköinen surina ja sitten n. sekunnin välein 3 melko äänekästä releen naksahdusta konetilan edestä.
Sanoivat, että ihan normaalia (näin arvelinkin, kunhan uteliaisuuttani kysyin). Kuulemma tunnin ajan sammutuksen jälkeen ajaa järjestelmiä alas.

Nyt on kuukausi Mondeolla ajoa takana ja reilut 3000km. Olen tykännyt autosta ja pidemmälläkin matkaa tukee näitä pitkiäkin jalkoja hyvin. Kytkimen käyttöön joutuu vielä totuttelemaan, kun on hieman erilainen VW:hen verrattuna. Vielä toisinaan onnistun sen liikkeelle lähdöissä sammuttamaan, jostain kumman syystä.
Tilaa sisällä on ainakin sekä matkustamossa, että tavaratilassa.
Ainoa negatiivinen asia on se, että tuo saapumisvalojen päälle tulo saisi olla valinnaista. Eli vaikka 2 kertaa avausnappia painamalla. Tuntuu vähän hölmöltä päivänvalossa, kun autossa syttyy valot päälle (parkit kylläkin, mutta kuitenkin). Autokatoksessa muutenkaan hyöty niillä ei ole paras, mutta on tilanteita, missä ne on ihan kivatkin.
Poistumisvalot kylläkin on laitettava itse tarkoituksella päälle.

On muuten ensimmäinen ajamani 6-vaihteinen auto, jossa 6 vaihteelle on käyttöäkin minun ajossa. Ajan maks.130km/h. Monessa autossa 6. viahteen olen kokenut tarpeettomaksi, mutta tässä sitä suositellaan käyttämään 90 km/h ylöspäin ja sen olen kokenut hyväksi vaihto kohdaksi käytännössäkin. Kiihtyvyys ja vääntö on hyvää (joissain tilanteissa parempi kuin VW:ssä ja toisissa huonompi). Viralliset kulutuslukemat näyttää tähän mennessä melko optimistisilta. VW:llä pääsin 0,1l päähän virallisista lukemista, mutta tällä olen parhaimmillaan päässyt 0,6l päähän. Ehkä se uutuuttaan sitten kuluttaa enemmän. Ainakin olen kuullut muilta uuden auton hankkineilta, että pari ekaa tuhatta kuluttaa enemmän.
Ford Mondeo Wagon 2.0TDCi 115 hv Trend Design -08.10 Sea Grey
pegee
Viestit: 25
Liittynyt: 25 Heinä 2009 11:54

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja pegee »

Näin kun syksy on saapunut ja talvi on tulossa, niin olisi aika keskustella hieman renkaista. Tai oikeastaa tarkemmin vanteista. Minkälaisia kokemuksia teillä arvo foorumilaiset on tarvikevanteista uudessa fordissa? Itselläni on aina ollut fordin alkuperäiset vanteet kaikissa fordeissa mitä meillä on ollut, mutta nyt rupesin pohdiskelemaan asiaa kun uudesta kesäkuussa tulleesta mondeosta puuttuu talvirenkaat vanteineen. Paikallinen jälleenmyyjä uhkasi jo takuun menetyksillä tiettyjen osin kohdalla jos ei käytä alkuperäisiä kiskurihintaisia vanteita. Siispä kyselenkin että kummatko te laittaisitte alkup. vanteet vaiko tarvikevanteet???
ekimatic
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Elo 2009 19:34

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja ekimatic »

Minulle tuli auton mukana alkuperäiset kevytmetallivanteet Hankookin kesärenkailla (215x55x16) ja talvikumeiksi valitsin Contin 5kitkat ja tarvikevanteet. Noihin tarvikevanteisiin ei tarvinnut edes lisätä mitään lisäpaloja, olivat ihan sellaisenaan käyvät. Ei ole ollut mitään ongelmia, eikä ymmärtääkseni sillä ole mitään tekemistä auton takuuasioiden kanssa, millaiset renkaat ovat alla. Kunhan ne on ovat vaan sopivat, asiantuntevissa rengasliikkeissä kyllä tietävät. Eri asia tietysti on, jos ostaa joltain yksityiseltä käytetyt vanteet...mut tuskin kukaan uuteen autoon niin tekee.
Eli siitä vaan tarvikevanteiden ostoon, säästät helposti muutaman satasen!

ps. Nuo Hankookit ovat osoittautuneet ihan kelvollisiksi renkaiksi, vaikka etukäteen vähän pelkäsin muuta. Kohtuullinen melutasokin, ei ihan hirveän meluiset edes.. :wink:
Ford Transit Custom (2014)
maranello
Viestit: 45
Liittynyt: 10 Helmi 2008 14:11

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja maranello »

Fordin vanteet älä usko tarvikevanteiden kauppiaisiin vaan selvitä itse millaiset pitää olla.
Etsi suorasovitteinen,vanteen keskireikä sama kuin akselin, ET mitta oikea, tässä tarvike
kauppiailla isot toleranssit. Minulla focus menin Vianorille siellä valitsivat vanteet ET 45
pitää olla ET50.
Focus renkaat 205-55-16 vanne 7 x 16, 5 x 108, ET 50, B 63,4
En tiedä mondeon mittoja, ole tarkkana saat tarvikevanteet aivan samoilla mitoilla.
Älä hyväksy mitään poikkeamaa, minä mokasin. Fordin takuukorjaukset alustan osalta
menneet jos mittaheittoa.
kinnunen
Viestit: 39
Liittynyt: 03 Helmi 2008 11:10

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja kinnunen »

ei tarvikevanteet alustan osien takuuuseen vaikuta.
tarvikevanteet toimii ihan yhtähyvin kuin "alkuperäiset".
--
ex-Mondeo mk4 2.2TDCi
Vastaa Viestiin