Ford sierraan scorpion navat

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Jarkko
Viestit: 35
Liittynyt: 18 Joulu 2009 14:40
Paikkakunta: Kuopio

Ford sierraan scorpion navat

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

olisiko mitenkä iso homma vaihtaa sierraan noi scorpion navat?

lueskelin juttuja tuossa pulttijaon vaihosta niin siellä ehdoteltiin napojen vaihtoa.
rupes oikeesti ihtee kiinnostamaan toi :)
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Ford sierraan scorpion navat

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Itse hommahan on hyvin yksinkertainen, mutta vaikeus riippuu siitä miten jumissa pultit ovat.

Tukivarrethan täytyy irrottaa kulmastaan. Jos ainoa motiivi tuolle on saada mieluisat vanteet alle, niin enpä itse viitsisi ryhtyä hommaan, ellei sitten ole todella uniikit vanteet.

mä olen yhden navan scorpiosta vaihtanu ja siihen menikin puoli päivää kun ei ollut apuna kuin metrinen jatkovarsi, irroitusöljyä ja iso leka.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Jarkko
Viestit: 35
Liittynyt: 18 Joulu 2009 14:40
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ford sierraan scorpion navat

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

mitenkäs kun nettivaraosassa sain vastauksen, että scorpion navat ei sovi sierraan missä on takana rumpujarrut?

tarviiko siinä tehä mitä kaikkea jos meinas ne saada navat sopimaan rumpujarrulliseen versioon?
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ford sierraan scorpion navat

Viesti Kirjoittaja emax »

Varmaankin siksi ei sovi kun scorppioissa ei ole rumpujarruja. Vaihda levyt taakse :)
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Jarkko
Viestit: 35
Liittynyt: 18 Joulu 2009 14:40
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ford sierraan scorpion navat

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

emax kirjoitti:Varmaankin siksi ei sovi kun scorppioissa ei ole rumpujarruja. Vaihda levyt taakse :)
pitääkös siinä mitä kaikkea vaihtaa?
en oikein tiedä näistä jutuista paljoa vielä kun vasta ostin Fordin, enkä ole paljoa autojen kanssa ollut tekemisissä :D
pynski-89
Viestit: 140
Liittynyt: 16 Kesä 2007 20:05
Paikkakunta: kangasniemi

Re: Ford sierraan scorpion navat

Viesti Kirjoittaja pynski-89 »

Helpoimmalla pääset silloin, jos vaihdat suoraan scorppiosta koko taka-akselin sierraan. Saat samalla laippamallin perän. Farmareissa on sit erillaiset tukivarret ku muissa, iskari tulee jousen läpi.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ford sierraan scorpion navat

Viesti Kirjoittaja emax »

pynski-89 kirjoitti:Helpoimmalla pääset silloin, jos vaihdat suoraan scorppiosta koko taka-akselin sierraan. Saat samalla laippamallin perän. Farmareissa on sit erillaiset tukivarret ku muissa, iskari tulee jousen läpi.
Tuosta sierran perän vaihdosta scorppionin perään kun nyt tuntuu olevan juttua niin onko siitä muuta hyötyä kuin nuo laippavetarit ja levyjarrut? Onko raidevali sama?
Entäs saako scorppion perään vaihdettua sierran navat :)
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: Ford sierraan scorpion navat

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Saa sierran 4-pulttiset navat scorban akseliin, senkun laittaa vaan, mutta mitä järkeä siinä on?
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
duckworth
Viestit: 3697
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford sierraan scorpion navat

Viesti Kirjoittaja duckworth »

ohc205 kirjoitti:Saa sierran 4-pulttiset navat scorban akseliin, senkun laittaa vaan, mutta mitä järkeä siinä on?
No se järki, kun asentaa akselin Sierraan.. :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
rallikuski
Viestit: 20
Liittynyt: 28 Huhti 2010 17:33

Re: Ford sierraan scorpion navat

Viesti Kirjoittaja rallikuski »

Saakos Scorpion(vm.1986) etunavat menemään MK1 sierraan(vm.1985)?

Ja onko kenelläkään käytännön kokemusta asiasta, mitä ja kuinka paljon joutuu muuttamaan...


Sen tiedän (hakua käyttäneenä) että scorpion tolpat EI käy ainakaan MK1 sierraan...
Avatar
BlackEscort
Viestit: 192
Liittynyt: 04 Helmi 2005 14:04

Re: Ford sierraan scorpion navat

Viesti Kirjoittaja BlackEscort »

rallikuski kirjoitti:Saakos Scorpion(vm.1986) etunavat menemään MK1 sierraan(vm.1985)?

Ja onko kenelläkään käytännön kokemusta asiasta, mitä ja kuinka paljon joutuu muuttamaan...


Sen tiedän (hakua käyttäneenä) että scorpion tolpat EI käy ainakaan MK1 sierraan...
Huomena olis tarkoitus jos ehdin niin käydä kokeilemassa istuttaa sierran pelkkä napa skorpin olka-akseliin. Motonetin luettelo väittää Sierra vs. Scorppion laakereita erillaisiksi, tiedä sitten totuutta vielä. Jos noi menee mutkitta kasaan, niin miksei menis myös korpin napa sierran olka-akseliin?
Myöhemmin lisää infoa...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Sierra Cosworth Replica -86
ESCORT RS2000 -93
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Ford sierraan scorpion navat

Viesti Kirjoittaja Aksu »

rallikuski kirjoitti:Saakos Scorpion(vm.1986) etunavat menemään MK1 sierraan(vm.1985)?

Ja onko kenelläkään käytännön kokemusta asiasta, mitä ja kuinka paljon joutuu muuttamaan...


Sen tiedän (hakua käyttäneenä) että scorpion tolpat EI käy ainakaan MK1 sierraan...
Saa laitettua,perus 2L napaan laitettaessa joutuu sorvaamaan navan laakeripintaa pienemmäksi(yhdet teettänyt)
Cossun napaan ne taitavat mennä suoraan,muistaakseen sama laakeri molemmissa(mahdollisesti 2.8L sama laakeri)
gti golo palloilija
riesa 2.0is
Viestit: 22
Liittynyt: 26 Kesä 2010 17:58
Paikkakunta: Karstula/Jyväskylä väliä seilaten

Re: Ford sierraan scorpion navat

Viesti Kirjoittaja riesa 2.0is »

Ajattelin nyt vielä varmistaa kun itse olen aikeissa laittaa levyt taakse mk1 sierraan. Osa luovuttajana toimii farmari scorpio. samasta laitteesta ois tulossa levyt myös eteen.

Mitä muutoksia joutuu täkäpäähän tekemään että levyt ja satulat saa sopimaan?

Onko muutoksista apua leimalla jos joskus innostuu turbottamaan?
-87vm. 2.0is ohc sierra 5d mk1 (ikuisuus projekti)
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Ford sierraan scorpion navat

Viesti Kirjoittaja Aksu »

riesa 2.0is kirjoitti:Ajattelin nyt vielä varmistaa kun itse olen aikeissa laittaa levyt taakse mk1 sierraan. Osa luovuttajana toimii farmari scorpio. samasta laitteesta ois tulossa levyt myös eteen.

Mitä muutoksia joutuu täkäpäähän tekemään että levyt ja satulat saa sopimaan?

Onko muutoksista apua leimalla jos joskus innostuu turbottamaan?
Etupäässä menee satulat suoraan paikoilleen sierran napaan ja levyyn voi porata 4-pulttisen jaon.
Tai sit sorvata ne napalevyt sopimaan niihin sierran laakereihin(onnistuu ja kestää rataa jäykälläkin alustalla)
taakse se koko akseli menee suoraan sellaisenaan paikoilleen.Myöskin takavakaaja jos sellainen siellä on. Jos 4-pulttiseksi haluaa sen niin levyjarrullisen sierran/scorpion napalevy niin onnistuu sekin.

Noilla osilla saa sen 180hv penkattua papereihin.
gti golo palloilija
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Ford sierraan scorpion navat

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Mä olen tuosta rata-ajelusta kyl vähän eri mieltä. 5-10 kierrosta kestää vakiopaloilla, sitten haipuu ihan varmasti. Kevlarpaloilla ei enää ole haipumisongelmia, mutta sitten keittää nesteet varikolla... :lol:

Tuo tehoraja katsastukseen on riippuvainen konttorista. Siellä missä on se 2.0 turbo listalla on tehoraja v6 jarruin ikävästi 150hp. Jos mallisarjan tehokkain on 150hp, niin sitten siihen saa laskea sen +20%. :roll:

Noista napojen vastaavuuksista en tiedä, kun en ole itse kokeillut, mutta ainakin käsijarruvaijerin joutuu uusimaan (mitä ei ollut vielä kukaan maininnut).
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Ford sierraan scorpion navat

Viesti Kirjoittaja Aksu »

JyriN kirjoitti:Mä olen tuosta rata-ajelusta kyl vähän eri mieltä. 5-10 kierrosta kestää vakiopaloilla, sitten haipuu ihan varmasti. Kevlarpaloilla ei enää ole haipumisongelmia, mutta sitten keittää nesteet varikolla... :lol:
Juu nuo jarrut kestää tuon 5-10 kierrosta kuin innokas jarruttelija on.

Tarkoitin tuota napalevy/laakeripinnan sorvaamista sierran laakerille.
gti golo palloilija
riesa 2.0is
Viestit: 22
Liittynyt: 26 Kesä 2010 17:58
Paikkakunta: Karstula/Jyväskylä väliä seilaten

Re: Ford sierraan scorpion navat

Viesti Kirjoittaja riesa 2.0is »

Aksu kirjoitti: Etupäässä menee satulat suoraan paikoilleen sierran napaan ja levyyn voi porata 4-pulttisen jaon.
Tai sit sorvata ne napalevyt sopimaan niihin sierran laakereihin(onnistuu ja kestää rataa jäykälläkin alustalla)
taakse se koko akseli menee suoraan sellaisenaan paikoilleen.Myöskin takavakaaja jos sellainen siellä on. Jos 4-pulttiseksi haluaa sen niin levyjarrullisen sierran/scorpion napalevy niin onnistuu sekin.

Noilla osilla saa sen 180hv penkattua papereihin.
Mitenkäs noiden satuloitten laita on takapäässä?
-87vm. 2.0is ohc sierra 5d mk1 (ikuisuus projekti)
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Ford sierraan scorpion navat

Viesti Kirjoittaja Aksu »

riesa 2.0is kirjoitti:Mitenkäs noiden satuloitten laita on takapäässä?
Laakeripesät vaihtamalla ne sinne menee.
gti golo palloilija
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Ford sierraan scorpion navat

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Skorpparin satulat on identtisiä Sierran vastaavien kanssa, eli jos jäähdytetyn levyn satulan saat käsiisi, niin se on sama kuin 4wd kossussa ja jäähdyttämättömät satulat samoja kuin pikku- ja isoilla levyillä olevissa Sierroissa. Suoraan bolt-on. :D
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Ford sierraan scorpion navat

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Ja 95-> stw scorpioneista löytyy jäähdytettyä pikkulevyä(vastaa koolta normi scorion) mutta on satulaltaan sama kuin cossu scorpio/4wd sierroissa.
gti golo palloilija
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: Ford sierraan scorpion navat

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

riesa 2.0is kirjoitti:Ajattelin nyt vielä varmistaa kun itse olen aikeissa laittaa levyt taakse mk1 sierraan. Osa luovuttajana toimii farmari scorpio. samasta laitteesta ois tulossa levyt myös eteen.

Mitä muutoksia joutuu täkäpäähän tekemään että levyt ja satulat saa sopimaan?

Onko muutoksista apua leimalla jos joskus innostuu turbottamaan?
Minkä ikäisestä farmari scorpiosta otat jarrut?
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
rallikuski
Viestit: 20
Liittynyt: 28 Huhti 2010 17:33

Re: Ford sierraan scorpion navat

Viesti Kirjoittaja rallikuski »

Aksu kirjoitti: Edessä voi sorvata ne scorpin napalevyt sopimaan niihin sierran laakereihin(onnistuu ja kestää rataa jäykälläkin alustalla)

Ei olis havainnollistavaa kuvaa mistä kohtaa sitä pitänee sorvailla... Mittojakin jos on laittaa niin olis pop, ei tarttis hankkia toisia sierran napoja sovitusta varten.
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Ford sierraan scorpion navat

Viesti Kirjoittaja Aksu »

rallikuski kirjoitti:
Ei olis havainnollistavaa kuvaa mistä kohtaa sitä pitänee sorvailla... Mittojakin jos on laittaa niin olis pop, ei tarttis hankkia toisia sierran napoja sovitusta varten.
Ei ole mittoja antaa.
Vein scorpionin napalevyt koneistajalle ja annoin toiseen käteen sierran vastaavan ja sanoin et tässä malli näistä samoille mitoille sorvaten.
Eli ne on sorvattu se osa jonka läpi laakerissa menee.
gti golo palloilija
Avatar
BlackEscort
Viestit: 192
Liittynyt: 04 Helmi 2005 14:04

Re: Ford sierraan scorpion navat

Viesti Kirjoittaja BlackEscort »

Hey pöntöt!

Mittailin tänään(eilen, toissapäivänä) niin scorppion etunapaan(olka-akseliin) HUOM!!!! PITÄIS mennä sierran laakeri Sierran etunavalla. Parin millin heitto oli laakereiden sisäreiän kanssa, et käsittääkseni jos haluun scorppion olkavarteen vai mikä sen komeempi nimi on niin 4-pulttisen jaon, niin nakkaan sierran laakerin ja navan(jossa on pinnapultit pyörään).

Ja jos se on noin helppoo ni saa myös päin vastoin tekemälläkin. Koska laakerin ulkokehä on samalla halkaisijalla molemmissa. Tietysti tääkin mittaus on tehty huonoimmalla mauserilla mitä tallista löyty ja lisäksi laakerien ulko koolaukset oli olkavarsissa kiinni vielä.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Sierra Cosworth Replica -86
ESCORT RS2000 -93
Vastaa Viestiin