Tukivarsia vaihtoon mondeoMKII

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
MontikkaGt
Viestit: 61
Liittynyt: 06 Marras 2007 08:44
Paikkakunta: Turenki

Tukivarsia vaihtoon mondeoMKII

Viesti Kirjoittaja MontikkaGt »

Moorjens kaikille!
Olisi tuossa pukkaamassa montikkaan -99 tukivarsien vaihtoduuni. Kyselin muutamista paikallisilta yrittäjiltä ja keikkuisi tuo vaihtojobi 300-400+ erkin hujakoilla :cry: . Kattelin sitten tuossa että taidankin näin kesän ratoksi tehdä tuon itse. Mites olisi tuo kuskin puoli näytti varsin erikoiselta. Oli tuo automaatti siinä ikävästi pultin kannan päällä. Jos tuosta otan ja katkaisen rälläkällä se etummaisen pulterin ja irrottelisin normisti takapään sekä tuon pallonivelen, niin onstuuko vaihtopalikan irroitus /asennus operatsuuni ilman tuskahikeä? En aio vaihella mitään puslia vaan koko t-luu kerralla härpäkkeineen.Kaikki tarvittavat kalustot kyllä löytyy ja ajattelin ettei tuota apurunkoa tarvi ronkkia auki.
Kertokaas konkarit hyvät vinkit, ettei tule mennyksi ns. "persusedellä mäntyyn" :lol: .

Ja sitten toinen visainen kysymys vielä. Pitääkö ne auraukset säätää tuon ajoneuvo-ortopedisen operaation jälkeen? Olis tuo leimalle meno seuraavana vuorossa...

Syvästi kiittäen hyvistä vastauksista..
Jussi. :wink:
hoopee
Viestit: 606
Liittynyt: 29 Heinä 2006 11:42
Paikkakunta: K-maa

Re: Tukivarsia vaihtoon mondeoMKII

Viesti Kirjoittaja hoopee »

Ilmeisesti etutukivarret kyseessä?

Pultit poikki vaan ja uudet pultit sitten alakautta. Mahtuuko rälläköimään vai meneekö rautasaha hommiksi?
Miten alapallonivelen pultti? Löytyykö työkaluja valmiiksi. Ainakin st200:ssa suurella torx-kannalla.

Aurauskulmat...no jaa...jos renkaat kuluu pilalle aurauskulmien takia niin säätämällä säästäis :mrgreen:
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Stick9
Viestit: 49
Liittynyt: 25 Huhti 2010 20:10

Re: Tukivarsia vaihtoon mondeoMKII

Viesti Kirjoittaja Stick9 »

MontikkaGt kirjoitti:Moorjens kaikille!
Olisi tuossa pukkaamassa montikkaan -99 tukivarsien vaihtoduuni. Kyselin muutamista paikallisilta yrittäjiltä ja keikkuisi tuo vaihtojobi 300-400+ erkin hujakoilla :cry: . Kattelin sitten tuossa että taidankin näin kesän ratoksi tehdä tuon itse. Mites olisi tuo kuskin puoli näytti varsin erikoiselta. Oli tuo automaatti siinä ikävästi pultin kannan päällä. Jos tuosta otan ja katkaisen rälläkällä se etummaisen pulterin ja irrottelisin normisti takapään sekä tuon pallonivelen, niin onstuuko vaihtopalikan irroitus /asennus operatsuuni ilman tuskahikeä? En aio vaihella mitään puslia vaan koko t-luu kerralla härpäkkeineen.Kaikki tarvittavat kalustot kyllä löytyy ja ajattelin ettei tuota apurunkoa tarvi ronkkia auki.
Kertokaas konkarit hyvät vinkit, ettei tule mennyksi ns. "persusedellä mäntyyn" :lol: .

Ja sitten toinen visainen kysymys vielä. Pitääkö ne auraukset säätää tuon ajoneuvo-ortopedisen operaation jälkeen? Olis tuo leimalle meno seuraavana vuorossa...

Syvästi kiittäen hyvistä vastauksista..
Jussi. :wink:
Just vaihdoin kaverin kanssa omaan -98 automaattimondeoon vasemman alatukivarren.

Kuskin puolen vaihdoin juuri niin, että rälläkällä etummainen pultti pois (ekana mutteri alta auki, pultti niin ylös kun menee, rälläkällä mahd. paljon päästä pois ja uudestaan pulttia ylöspäin ja vielä kerran sahaus poikki niin saa kannan kokonaan pois) ja uusi pultti toisin päin paikalleen muutaman millin lyhennettynä.

Operaatio meni jotakuinkin näin:
1. vasen pyörännavan mutteri löysälle
2. koko keula ilmaan
3. molemmat etupyörät veks
4. vasen raidetangon pää irti pyörännavasta
5. alapallon lukituspultti auki (tarvii muistaakseni T55 torx-hylsyn. Saattoi olla myös T50, en ole varma) ja alapallo pois kolostaan
6. alatukivarren sisemmät pultit pois tavalla tai toisella
7. koiranluut molemmilta puolilta auki ja kallistuksenvakaaja käännetään ylös
8. pyörännavan mutteri reilusti löysälle, paukutetaan akselia navasta jonkin verran ulos ja vedetään napa-asetelmaa ulospäin sen verran kun kehtaa. Varo, ettei sisempi vetari lähde paikaltaan!
9. Vanha alatukivarsi pois ja uusi tilalle ja kaikki takaisin paikalleen

Omassa autossa ei ainakaan uusi tukivarsi mennyt paikalleen ennen kuin napattiin koiranluut veks molemmilta puolilta, siksi jo alussa kehotan ottamaan molemmat eturenkaat veks. Ainakin omissa koiranluissa pystyi pitämään palloniveltä kiinni suojakumin puolelta sopivan kokoisella (oisko ollu 17mm) lenkkiavaimella.

Eikä kyllä tarvitse aurauskulmia säätää jos ratti suorassa ja auto ei vetele minne sattuu. Omassa autossa oli jännästi ratti vinossa suoraan ajettaessa ennen alatukivarren vaihtoa (luulin säätöjen vaan olevan pielessä) mutta uuden tukivarren vaihdon jälkeen ratti asettui sopivasti suoraan 8)

Itse homma sujui ihan ongelmitta, mutta uusi pyörännavan mutteri ja etummainen tukivarren kiinnityspultti ja sen mutteri kannattaa hankkia valmiiksi. Pyörännavan mutteri oli jotain kybän ja pultti+mutteri muutaman euron.
MontikkaGt
Viestit: 61
Liittynyt: 06 Marras 2007 08:44
Paikkakunta: Turenki

Re: Tukivarsia vaihtoon mondeoMKII

Viesti Kirjoittaja MontikkaGt »

Kattelinkin noita etupään luita ja kanssa mietin sitä kummankin pyörän irroitusta projektin ajaksi, elikkä kärry pukeille. Toi vänkärin puoli näyttikin helpommalta.
Torxsatsi löytyy joo. Se ei sitte mahdu se T-luu tulemaan jos ei napaa löysää..Mietinki että kun oli nahjusti :oops: tuota tilaa. No tarvii katella napamutterit valmiiksi.Pikkurälläkkä näyttäis mahtuvan..No katellaas kuin suttaantuu. Lähen tuosta viivana enste osia ostaan.
Kiitosta oikein paljon vinkeistä! 8)
Avatar
inaticul
Viestit: 132
Liittynyt: 20 Helmi 2009 18:40

Re: Tukivarsia vaihtoon mondeoMKII

Viesti Kirjoittaja inaticul »

Itse käytin paikallisella fordilla ja kyseinen alatukivarsien vaihto homma maksoi 260€ sisältäen nelipyöräsuuntauksen. Fordilla vaihto tehdään apurunko pujottamalla alas.
Ja se alapallon liitoksen Torx, niin itse en ole vielä koskaan tarvinut siihen sitä torx avainta, auvennut ja kiristynyt ilmakin. Kun itse olkatuessa ei ole kierteitä ainakaan MK1ssä.
MontikkaGt
Viestit: 61
Liittynyt: 06 Marras 2007 08:44
Paikkakunta: Turenki

Re: Tukivarsia vaihtoon mondeoMKII

Viesti Kirjoittaja MontikkaGt »

Jaa siis tukivarsineen, säätöineen ym. töineen? :o Missäs tällainen Foordien hoitola sijaitsee :roll: Hml:ssa olis mennyt yli 400€?
Avatar
inaticul
Viestit: 132
Liittynyt: 20 Helmi 2009 18:40

Re: Tukivarsia vaihtoon mondeoMKII

Viesti Kirjoittaja inaticul »

No ei täälläkään niin anteliasta ole. Pohjoisessa päin. Siis asennus työ 4h oli 200€ ja nelipyöräsuuntaus 60€ ja osat omasta takaa. Oletin vaan, että toi sun kysymäs hinta oli työlle, ei osille. Koska fordin tietokannassa hinta kyseiselle työlle, ilma nelipyöräsuuntausta on n. 200€ nurkka eli 400€ pari, niin siihen nähden pääsin halvalla. Nelipyöräsuuntaus ei ole välttämätöntä kuulemma ainakaan tuolla apurungon irroituksella, kun se kohdistetaan erikoistyökalulla mutta halusin sen.
Mutta eipä se vaikea homma itse ole, kun nätti kesä ilma on. Itse en viittinyt kylmässä alkaa tekeen pihalla operaatiota.
MontikkaGt
Viestit: 61
Liittynyt: 06 Marras 2007 08:44
Paikkakunta: Turenki

Re: Tukivarsia vaihtoon mondeoMKII

Viesti Kirjoittaja MontikkaGt »

Ihmeiden aika ei ole ohitse.. :o
Ostin mondeoon osat valmiiksi ja piti alkaa aamulla vaihtohommiin, mutta sattui muksu sairastumaan ja jouduin lykkämään projektia ensi viikolle. No katsastus nyt oli kuitenkin pakollinen suoritettava ja vanhoilla osilla mentiin sitten :cry: .

Sanoin suoraan konttorilla että siellä varmasti on sitä väljää puslissa ja että uudet ostetut osat on kyllä ihan nähtävillä. Konttorilla tuumivat että katsotaan nyt sitten.. Ja jumankekkis :shock: hämmästys oli suuri, kun kävikin ilmi että ko. tukivarret ovatkin kunnossa.Kovasti inssi tutki, totesi sitten kyselyyni, että kunnossa on.Ei muuta kuin hyvää kesää..

Ilmeisesti kesärenkaiden runkorakenne on sen verran vetelä, että antoi ajotuntumadiagnoosia kuskille väljyydestä. Varsinkin sopivasti routineella tiellä huomaa, kun joutui korjaileen pienellä liikkeellä. Talvirenkailla ei tätä ilmiötä ollut edes kuivalla ajaessa.

Alla on tuollaiset viimekeväänä ostetut Sportivan 205/60/16:set renkaat. Epäilys kyllä kävi jo aiemmin kun vaihdoin talvirenkaat kesäpyöriin, mutta honkkelina en tajunnut kokeilla kesken kauden toisia renkaita, vaan tulkitsin väljyydeksi tukivarren puslissa. Pakko sanoa että kun konttorilta lähdin ajoin linkkupysäkille vielä jeesusteleen papereita suu pajatsonkuppina auki ...

No nyt on sitten varaosina kotitallissa yhdet montikan alatukivarret jos tarve vaihtoon iskee :lol: Ihmettelinkin, kun ei mitään sivuääniä kopinoita tms.kuulunut :roll: .. meillä on tuo hoppa ollut kohta seittämän vuotta eikä ole tukivarsia kertaakaan vaihtaa tarvinnut. Liekö sitten rauhallinen ajotyyli syynä ?Joka vuosi on leima tullut. Jarrulevytkin kaikkine kilkuttimineen vaihdoin ekakerran tänä kesänä uusiin, takarummuissa samaten pistin uudet kengät, vaikkei nuo loppu olleetkaan.
Vastaa Viestiin