Sierran takakaaret

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Sierran takakaaret

Viesti Kirjoittaja K A R I »

Tuhon lääke semmonen että leikata koko räpöstys pois ja tehä uusiksi!! Ei se koritina valtameri laivojakaan pinnala piä :lol: Näkkee että joku harrastelia aloittelia saanu täytelanka koneen :lol: tai ei tiiä hitsauksesta hevon paskaa :D
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sierran takakaaret

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

K A R I kirjoitti:Tuhon lääke semmonen että leikata koko räpöstys pois ja tehä uusiksi!! Ei se koritina valtameri laivojakaan pinnala piä :lol: Näkkee että joku harrastelia aloittelia saanu täytelanka koneen :lol: tai ei tiiä hitsauksesta hevon ulostetta :D
Tarviiko sitä heti alkaa pilkkaamaan ja vähättelemään toisten taitoja? Ei kukaan oo hitsari syntyessään, jostainhan se harjoittelu täytyy aloittaa... Vttu että ottaa päähän tollaset "jos maassa makaava kaveri nostaa päätään niin heti pitää potkaista" -tyyliset ihmiset.

Sitten asiaan. Kyllä pelkällä koritinallakin pitkälle pötkitään, optimihan olisi se täysin tiivis hitsisauma.
Ja sitten Teknolle ja muillekin muistutukseksi, ruostuminenhan ei tapahdu hapen vaan veden (tai jonkin muun sähköäjohtavan lioksen vaikutuksesta). Lyhyesti sanottuna ruostuminen johtuu metallissa olevista potentiaalieroista (toinen kohta metallista on hieman jalompaa kuin toinen), jotka sitten tuo eloktrolyyttinen lios, yleisemmin vesi yhdistää. Sähkövirtojen yhdistyessä epäjalompi alkaa luovuttamaan partikkeleita jalommalle. Tästä syntyvät ruostereikä ja ruostereiän vieressä olevat kuonakerrokset. Eli siis korroosionestossa tärkeää on saavuttaa kerros, joka eristää metallin ja nesteen toisistaaan.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Sierran takakaaret

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Heinämies kirjoitti: Tekno, toimiiko tuo noverox niin että vanhalle saumalle ei tarvitse tehdä mitään
Kyllä. Ja kun se on kuivunut aikansa, niin kannattaa vielä maalata esim pintavärillä.

Itse olen käyttänyt spray purkissa olevaa noveroxia ja se on ainakin helppokäyttöistä kamaa.

löytyy motonetista.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Sierran takakaaret

Viesti Kirjoittaja K A R I »

Ei kait tuota tarvi ees pilikata :lol: Nauraahan ne jo konttorilaki tuomosia hitsauksia :lol:
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran takakaaret

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

K A R I kirjoitti:...harrastelia aloittelia saanu täytelanka koneen
Miun hitsaustaidot taitaa olla samaa hyvää tasoa kuin K A R I:n oikeinkirjoitustaidot :lol:

Mutta joo.... kyllä nuo "konttorilaki" kehuivat jälkeä, tosin pohjan puolelta katsoen :wink:
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Sierran takakaaret

Viesti Kirjoittaja K A R I »

Heinämies kirjoitti: Miun hitsaustaidot taitaa olla samaa hyvää tasoa kuin K A R I:n oikeinkirjoitustaidot :lol:

Mutta joo.... kyllä nuo "konttorilaki" kehuivat jälkeä, tosin pohjan puolelta katsoen :wink:

Tuolla räpöstyksellä ole mitään tekemistä hitsauksen kans :lol:
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
lexicon69
Viestit: 181
Liittynyt: 27 Joulu 2006 23:33

Re: Sierran takakaaret

Viesti Kirjoittaja lexicon69 »

K A R I kirjoitti:
Tuolla räpöstyksellä ole mitään tekemistä hitsauksen kans :lol:
Onneks joku ehti ensin: ei se täytelanka oo niin helppoo kun määkin luulin, mut ei tollasel paikal oo arvoo, altapäin irtoo kun "katsuri" tökkää vähänki tosissaan, samaa taidonnäytettä löytyy legendaarises duckworth topikis :oops: : elämä opettaa, mut jos joku kuolee ennenaikojaan, ei sillon lohduta jalot ajatukset: ei kukkaan oo seppä syntyessään, jne. Eli kyl ne pellit täytyy hitsata niin että ne on sulanut oikeesti yhteen, ilman tinaakin/ lohdutusta :shock:
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran takakaaret

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

lexicon69 kirjoitti:...ei tollasel paikal oo arvoo, altapäin irtoo kun "katsuri" tökkää vähänki tosissaan.... Eli kyl ne pellit täytyy hitsata niin että ne on sulanut oikeesti yhteen

Vaikka jälki onkin suhteellisen kamalaa, niin saumasta tuli ainakin siinä määrin kestävä, että vasaralla paukuttaessa pelti taipui mutta saumoissa ei näkynyt mitään periksiantamisen merkkejä. Rauta on siis sulanut rautaan.

Ei kaikki naisetkaan ole kauniita.... :mrgreen:
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Sierran takakaaret

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Minä en osaa hitsata tuonkaan vertaa.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierran takakaaret

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Kyllä sillä täytelankakoneella ihan katsastuskelpoiset saumat vetää - ostaa vaan kunnollista lankaa siihen ja muistaa pätkiä aina aloittaessa kunnon pätkän lankaa poies. Mulla ei ainakaan ole ollut varaa laittaa toista tonnia hitsauslaitteisiin, kun tuo autokaan ei sen vertaa maksa. :shock:

Mitä tulee tuohon räpsymiseen, niin mun kokemusten valossa sen langan paksuuttakin voi vähän ohentaa. Löysin 0.8 täytelankaa muistaakseni Kärkkäiseltä (tai jostain vastaavasta putiikista) ja sillä oli vähän helpompaa hitsailla autonpeltejä. Pakoputkiin vaihdoin sitten taas 0.9 langan ja se toimi siinä paremmin. :) Autonpelti on sen verran ohutta, että se palaa hitsin helposti puhki täytelankakoneella, varsinkin vähänkin ruosteen syömät pellit on melkein mahdottomia hitsattavia. Samoin on alhaalta ylös hitsaaminen - todella vaikeeta. :x

Heinämiehelle vielä sananen: Yritä tukea se pistooli mahdollisimman hyvin ettei se heilu ja pompi, hitsaa paikkapalat kiinni pikku hepeillä niin ettei ne liiku ja kahdella kädellä sitten sauman kimppuun. Jos se palavan langan ääni on semmoinen Zräp, zrääp, tsäp, niin se ei pala kunnolla (lanka tulee liian hiljaa tai kovaa) eikä jälki ole hyvää. Koita säätää sitä langan syöttönopeutta ja kiristysrullaa (olethan huomannut, että sen langan kulkeminen vähän häirityy kun lanka alkaa olla loppu) ja tarkista aina aloitaessasi, että langan kulku letkussa on esteetöntä eikä letku ole monella kiepillä.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
GeeTee
Viestit: 157
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:02

Re: Sierran takakaaret

Viesti Kirjoittaja GeeTee »

Jos migillä saumaa tekee, ääni on suht tasainen "sähkönsurina", sit jos tehdään peltipaikkaa helmaan piste kerrallaan, äänellä oo karvankaan väliä.. Sopivan pienet virrat, langansyöttö kohillaan ja riittävästi suojakaasua. Ja turha on kusipäitten kuittailla alottelijoiden hitsauksista! Saa laittaa omia kuvia ensimmäisistä paikoista, vai miten olis KARI?? Soisitko meille "kädettömille" sen sun ekan paikkauksen kuvatuksen, oli se sit tehty a:kitillä, b:kuttaperkalla, c:puikolla, d:sialla, e: jollain muulla?? Laita toki kuva mukaan että saadaan porukalla nauraa?? Onko munaa?? Epäilen. T: Peltihommia 15v. tehny..
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Sierran takakaaret

Viesti Kirjoittaja K A R I »

GeeTee kirjoitti:Jos migillä saumaa tekee, ääni on suht tasainen "sähkönsurina", sit jos tehdään peltipaikkaa helmaan piste kerrallaan, äänellä oo karvankaan väliä.. Sopivan pienet virrat, langansyöttö kohillaan ja riittävästi suojakaasua. Ja turha on kusipäitten kuittailla alottelijoiden hitsauksista! Saa laittaa omia kuvia ensimmäisistä paikoista, vai miten olis KARI?? Soisitko meille "kädettömille" sen sun ekan paikkauksen kuvatuksen, oli se sit tehty a:kitillä, b:kuttaperkalla, c:puikolla, d:sialla, e: jollain muulla?? Laita toki kuva mukaan että saadaan porukalla nauraa?? Onko munaa?? Epäilen. T: Peltihommia 15v. tehny..

No niin nythän täälä korkialta jo raataillaan :lol: Tulettako tet pieksään nyt porukala minut?? Lukiko täälä josaki silleen että täälä ei saa otta kantaa asiohin??? Jos se mieltä lämmittää yhtään niin koriataan tilanne! TUO HITSAUS ON KAIKISTA PARAS HITSAUS MINKÄ OLEN NÄHÄNY JA JÄLÄKI ON TODELLA SIISTI PÄITTÄIS SAUMA. NUIHAN SE ON OPETETTU TEKEMÄÄNKI :D KÄY HYVÄ MIES KYSYMÄSÄ TÖIHIN JOHONKI PELTIKORIAAMOLLE KU NUIN HALLITTET HITSAUKSEN :D
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sierran takakaaret

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Onko sulla KARI luetunymmärtämisessä ongelmia, vai oletko muuten vaan idiootti? Eihän tässä nyt pyydettykään että alettaisiin kehua ja ylistämään ei-niin-onnistuneita hitsaussaumoja, vaan pointtihan oli se, että ei heti tarvitse ruveta mollaamaan ja sanomaan toista täysin avuttomaksi, jos kyseessä on henkilön ensimmäinen hitsaussauma. Mitä olisikaan ammattikoululaistenkaan tulevaisuus jos opettajat sun tavallas haukkuis oppilaan ja tämän työn alimpaan helvettiin kun ei se ensimmäin hitsisauma nyt ollutkaan täydellinen...
Joo, ehkä sä osaat hitsata, ehkä et, eipä siitäkään ole nähty minkäänlaisia todisteita täällä... Mutta jos osaat edes pitää konetta kädessäs, niin eikö silti olisi ystävällisempää kannustaa toista ja kohteliaasti kertoa mitä olisi voitu tehdä toisin?
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Sierran takakaaret

Viesti Kirjoittaja K A R I »

Beornegar kirjoitti:Onko sulla KARI luetunymmärtämisessä ongelmia, vai oletko muuten vaan idiootti? Eihän tässä nyt pyydettykään että alettaisiin kehua ja ylistämään ei-niin-onnistuneita hitsaussaumoja, vaan pointtihan oli se, että ei heti tarvitse ruveta mollaamaan ja sanomaan toista täysin avuttomaksi, jos kyseessä on henkilön ensimmäinen hitsaussauma. Mitä olisikaan ammattikoululaistenkaan tulevaisuus jos opettajat sun tavallas haukkuis oppilaan ja tämän työn alimpaan helvettiin kun ei se ensimmäin hitsisauma nyt ollutkaan täydellinen...
Joo, ehkä sä osaat hitsata, ehkä et, eipä siitäkään ole nähty minkäänlaisia todisteita täällä... Mutta jos osaat edes pitää konetta kädessäs, niin eikö silti olisi ystävällisempää kannustaa toista ja kohteliaasti kertoa mitä olisi voitu tehdä toisin?

Sie se kans vissiin aika idiootti :lol: MIEHÄN YLISTIN JO KERRAN SEN HITSAUKSEN HYVÄKSI. Vai pittääkö sulle tuua kulta harkko siitä palakinnoksi?
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sierran takakaaret

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Eli siis vika on luetunymmärtämisessä... Mähän en missään vaiheessa vaatinut että kehut ja ylistät sitä, vain että miettisit sanallista ulosantiasi ja miettisit että voisiko joskus ehkä ennemmin kannustavasti kertoa että ei se ole ihan onnistunut, koetappa näin ensikerralla niin tulee parempi, sensijaan että toteat että paska. Oot surkea hitsari. Itse teen silmät kiinni, pilli hampaiden välissä ja lanka teipattuna korvaan parempaa jälkeä.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
etuvetoesco
Viestit: 54
Liittynyt: 13 Joulu 2009 14:58

Re: Sierran takakaaret

Viesti Kirjoittaja etuvetoesco »

ei voi muuta sanoo ku et on aika läppä tää viesti ketju... eiköhä palailla jo asiaa
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Sierran takakaaret

Viesti Kirjoittaja K A R I »

Joo niin näkkyy olevan :lol: Heti alakaa kuuluun YHY YHY ko jotaki kommenttia heittää :lol: Tais ollakki "pikku vauvojen" palsta tämäki :lol:
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran takakaaret

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

samiharju kirjoitti:älkää nyt silti alkako esim. kynnyskoteloa tai runkopalkkia tms turvarakennetta liimaamalla korjaamaan! liima suojaa saumakohdan ruostumiselta, toisin kuin hitsisauma.
Miksi kynnyskoteloa ei voisi korjata samalla lailla liimaamalla? Kestävähän siitä taatusti tulee ja siisti eikä varmaan lähde liimaussauma ruostumaan. Onko se sitten katsastusbyrokraattien pykälien mukaista, niin sitähän ei tarvitse katsurille mainostaa "liimasimpa koko helmapellin kiinni eikä milliäkään hitsisaumaa...". Rälläkällä saan tosi siistiä ja tarkkaa jälkeä aikaiseksi, mutta hitsaamalla en joten tuo on varteenotettava vaihtoehto helmapellin uusimiseksi.

Miksi muuten poraruuveilla kiinni? Voiko käyttää puristimia jos kohta on sellainen että saa puristimen asetettua tai jos ei puristinta niin jonkun muun patentin jolla liimattava kohta tulee lujasti yhteen?
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sierran takakaaret

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Tuohon en ota kantaa että saako laillisesti liimata helmakoteloa, kun en ole katsuri ammatiltani, Sami voi ehkä asiaa valoittaa :wink:

Mutta se on se ja sama millä puristat liimatut osat toisiinsa kiinni, kunhan vaan on tiukasti kiinni toisissaan. Lukkopihdit on tosiaan hyvä, jos on sellainen paikka että niitä voi käyttää. Nuo poraruuvit on vaan helvetin nopea ja helppo tapa.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran takakaaret

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Appiukon Corollasta pitäisi uusia takakaaret. Saapi nähdä onnistunko mie "markkinoimaan" 70-vuotiaalle vanhalle autonasentajalle homman tekemistä liimaamalla :lol:
tursas
Viestit: 4015
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierran takakaaret

Viesti Kirjoittaja tursas »

Heinämies kirjoitti:Appiukon Corollasta pitäisi uusia takakaaret. Saapi nähdä onnistunko mie "markkinoimaan" 70-vuotiaalle vanhalle autonasentajalle homman tekemistä liimaamalla :lol:
Pop-niittiä vaan tueksi, pitää sitten varoa, ettei ne niittien päät pullota, katsuri raivostuu, ne pitää napauttaa sisään semmosella pyöreellä vasaralla ja siisti pakkeli... :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sierran takakaaret

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

tursas kirjoitti: Pop-niittiä vaan tueksi, pitää sitten varoa, ettei ne niittien päät pullota, katsuri raivostuu, ne pitää napauttaa sisään semmosella pyöreellä vasaralla ja siisti pakkeli... :D
Kuten tuolla toisessa topicissa sanoin, helpompi olis käyttää poraruuveja. Helpompi saada piiloon jos haluaa jättää tueksi, tai sitten voi ottaa irtikin ja liimalla täyttää reijät

Mutta Heinämies, onnea vaan appiukon taivuttelemiseen. Tää on vielä sitä murroskautta missä liima on vielä uus juttu. Vanhat tavat istuu tiukassa ja ne on ainoot oikeet tavat tehdä homma.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran takakaaret

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Beornegar kirjoitti:Mutta Heinämies, onnea vaan appiukon taivuttelemiseen. Tää on vielä sitä murroskautta missä liima on vielä uus juttu. Vanhat tavat istuu tiukassa ja ne on ainoot oikeet tavat tehdä homma.
Mie voisin töissä printata tuon Samin Sierran takakaarien liimaukset laadukkaalla väriprintterillä ja antaa appiukolle luettavaksi :wink: . Saisi rauhassa tutustua ja miettiä josko tuossa olisi sittenkin ideaa... ja jos ei niin pannaan sitten perinteisellä "kemppiliimalla". Muistan hyvin kun appiukon edellinen Corolla, joka oli valkoinen, kaarirempattiin sentin välein heppaamalla migillä. Olisiko reilu vuosi sen jälkeen kun puski ruosteenruskeaa läpi koko matkalta, että sikälikin mie olen kiinnostunut nuo omat helmat laittamaan liimalla. Mie siis en tehnyt tuota appiukon kaariremppaa, vaan hän teetti sen jollain tuttavallaan.
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Sierran takakaaret

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Saako muuten takakaarien pokkauksen poistaa? siis sen reunan vetäisi rälläkällä pois.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
lexicon69
Viestit: 181
Liittynyt: 27 Joulu 2006 23:33

Re: Sierran takakaaret

Viesti Kirjoittaja lexicon69 »

Ihan tosissaan: älkää nyt tosissaan puhuko ääneen helmapalkin liimaamisesta, ehkä joku tekeekin niin, mutku katsastusmiehistä, muutkin kuin Sami saattaa lukee tätä voorumii. Ja kannattaa ajatella kenet ottaa siihen "liimatun helmapalkin" päälle istuun :!: eli en oo perehtynyt mihkään lujuusoppiin, mutku se taitaa ollla tarkoitettu hitsattavaksi, niin liima ei tosissaan oo sama asia, jos nyt ajatellaan et auton rekisterinumero on ollu jossain näkyvillä/seuraavaks sama heebo liimaa kantavia rakenteita?!!, vois tulla hylky??
Vastaa Viestiin