Hitsaushommaa

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
avalainen
Viestit: 43
Liittynyt: 12 Helmi 2009 19:45
Paikkakunta: Tampere/Jyväskylä

Hitsaushommaa

Viesti Kirjoittaja avalainen »

Tänää kävin tuon autonkuvatuksen katsastamassa ja isopahakatsastussetä sanoi että hitsailla pitäis :evil: onneks tosin on vaa yks 2cmx5cm reikä pohjassa :D Mut juju nyt onkin se etten ite omista laitteita eikä nyt rahaa oo ostaa eli olisko kellää klubilaisella lainata/vuokrata hitsivehkeet jyväskylän suunnalta?? Tuo kun ei iso homma ole aattelin ite sutaista ensikertalaisena, saispa kokemusta siitäki sit tulevan varalle mut tietty jos jollakulla niin tylsää on ja viihtii ni voipi tulla lätkäsee pellinpalan tuohon ja voin muutaman oravannahan antaa korvaukses :) Samalla vois helman takapäähän palikan hitsailla ku sinnekki reikä päässy tulee vaik katsuri siitä mitää sanonutkaan :roll:
Fiesta 1.1 -90
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Hitsaushommaa

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Itse olen hankkimassa täytelankakonetta. Se maksaa Motonetissa 169 ja samantyylinen eri merkkinen Hong Kongissa 179 euroa. Tuollaisella "räkijällä" pystyy kyllä tekemään sen mitä omaan autoon silloin tällöin täytyy laitella. Tuolla rahallahan saisit taatusti tuon autopeltisepällä laitetuksi, mutta tulevaa silmälläpitäen varmasti hyvä sijoitus.
tursas
Viestit: 4015
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hitsaushommaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

avalainen kirjoitti:Tänää kävin tuon autonkuvatuksen katsastamassa ja isopahakatsastussetä sanoi että hitsailla pitäis :evil: onneks tosin on vaa yks 2cmx5cm reikä pohjassa :D Mut juju nyt onkin se etten ite omista laitteita eikä nyt rahaa oo ostaa eli olisko kellää klubilaisella lainata/vuokrata hitsivehkeet jyväskylän suunnalta?? Tuo kun ei iso homma ole aattelin ite sutaista ensikertalaisena, saispa kokemusta siitäki sit tulevan varalle mut tietty jos jollakulla niin tylsää on ja viihtii ni voipi tulla lätkäsee pellinpalan tuohon ja voin muutaman oravannahan antaa korvaukses :) Samalla vois helman takapäähän palikan hitsailla ku sinnekki reikä päässy tulee vaik katsuri siitä mitää sanonutkaan :roll:
Ootsä nyt ihan tosissas, londaa mulle laitteita, niin mä pyyhkäsen sen ensikertalaisena tosta noin vaan tossa Siwan parkkiksella... :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Hitsaushommaa

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

tursas kirjoitti:Ootsä nyt ihan tosissas, londaa mulle laitteita, niin mä pyyhkäsen sen ensikertalaisena tosta noin vaan tossa Siwan parkkiksella... :roll:
Itse epäilen että kyseisellä henkilöllä saattaa olla talli, jossa tämä operaatio suoritettaisiin...
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
tursas
Viestit: 4015
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hitsaushommaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Eihän siinä sitten mitään hätää ole, laitteita vaan sinne kuskaamaan... :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
avalainen
Viestit: 43
Liittynyt: 12 Helmi 2009 19:45
Paikkakunta: Tampere/Jyväskylä

Re: Hitsaushommaa

Viesti Kirjoittaja avalainen »

Joo asiallinen talli kyl löytyy ja sammuttimet ym pelit ja vehkeet mut itse hitsikone vaa puuttuu, saattaa olla et vaimokkeen ukilta löytyy lainaks kuhan kerkeis käymäs hakemas.. sitäpaitsi pitäähän sitä jostai alottaa :D ja kun täs on nyt vasta käyttis kysees eikä muuten olis hitsailtavaa ni en omaa viitti viel hankkii, sitten kyl ku rahoissa oon ja harrasteautoo jokus laittelen (kuhan ensin hankin) ni omat vehkeet kyl heti hommaan.. vois siwan neidit mennä vähä hiljaseks ku siin pihas alkais iha pokal auton kylkee nostelee ja hitsailee :D
Fiesta 1.1 -90
avalainen
Viestit: 43
Liittynyt: 12 Helmi 2009 19:45
Paikkakunta: Tampere/Jyväskylä

Re: Hitsaushommaa

Viesti Kirjoittaja avalainen »

Saan MIG-vehkeen tutulta lainaan omaa odotellessa eli kiitokset "vastanneille" ja iha oikeasti vastanneille
Fiesta 1.1 -90
Gona
Viestit: 174
Liittynyt: 15 Touko 2007 13:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Hitsaushommaa

Viesti Kirjoittaja Gona »

Kysyn nyt täällä kun asia koskee samaa. En itsekkään omista hitsaustarvikkeita ja taitoakaan ei juurikaan ole. Olisiko mahdollisesti espoo vantaa suunnalla ketään joka vetäis 20cm sauman alustanreunaan?
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
ikilika
Viestit: 46
Liittynyt: 04 Loka 2009 14:48

Re: Hitsaushommaa

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Aikaa näkyy olevan kulunut mut kerron silti, itellä on hitsausvehkeet ja talli missä on monttu, eli jos joku haluaa tulla ite hitsailemaan niin ilmotusta vaan tännepäin. Paikkakuntana rauman seutu, tarkemmin eurajoki. Voin minäkin hitsailla, miten vaan... Talli on pieni, ei mahdu pakettiauto. p.0500592332
hartza_1
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Joulu 2009 09:36

Re: Hitsaushommaa

Viesti Kirjoittaja hartza_1 »

Heinämies kirjoitti:Itse olen hankkimassa täytelankakonetta. Se maksaa Motonetissa 169 ja samantyylinen eri merkkinen Hong Kongissa 179 euroa. Tuollaisella "räkijällä" pystyy kyllä tekemään sen mitä omaan autoon silloin tällöin täytyy laitella. Tuolla rahallahan saisit taatusti tuon autopeltisepällä laitetuksi, mutta tulevaa silmälläpitäen varmasti hyvä sijoitus.
Ostin samanlaisen koneen Rajamarketista (Kotka)viime kesänä ja hitsaillut vanhaa Mazdaa, ihan hyvä kone luokassaan . Maksoin 160€ ja kahden vuoden takuu.
Avatar
Juutas
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Touko 2005 21:39
Paikkakunta: Salo Rock City

Re: Hitsaushommaa

Viesti Kirjoittaja Juutas »

Kuva

Oli 2x3cm reikä ja kun sitä alko kaivamaan niin tällainen löyty... onneks on paikka ja laitteet... :lol:
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Hitsaushommaa

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Hitsailin pyöräkotelot takaa. Paikat suojasin sinkkimaalin jälkeen kiveniskumassalla. Riittääkö se tuonne vai pitääkö vielä laittaa normimassa? Joku on muistaakseni joskus sanonut ettei pyöräkoteloihin edes laiteta tavallista alustamassaa, koska pyörän sinkoma rapa kuluttaa sen pois mutta kiveniskumassa kestää.... miten on?
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Hitsaushommaa

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Kyllä mä olisin siihen sinkkimaalin päälle laittanut eka jotain muutakin maalia, ettei mene heti puhki kun kivi osuu... Onhan tuo kiveniskumassa aika kestävää, mutta se ei ole kovin vesitiivistä. Senkin takia olisi hyvä olla jotain maalia sinkkimaalin päällä. Toisaalta tuo alustamassa on kohtalaisen tiivistä, niin sen voisit vielä heittää siihen kiveniskumassan päälle. Parempihan tuo olisi toisinpäin. Alustamassa alle ja kiveniskumassa päälle suojaamaan kolhuilta.

Mutta kyllä siis tuolla sunkin kombinaatiollas pärjää, kestääkin todennäköisesti tarpeeksi kauan.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Hitsaushommaa

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Beornegar kirjoitti:Toisaalta tuo alustamassa on kohtalaisen tiivistä, niin sen voisit vielä heittää siihen kiveniskumassan päälle. Parempihan tuo olisi toisinpäin. Alustamassa alle ja kiveniskumassa päälle suojaamaan kolhuilta.

Mutta kyllä siis tuolla sunkin kombinaatiollas pärjää, kestääkin todennäköisesti tarpeeksi kauan.
No, alustamassaa spraypullosta tuohon kiveniskumassan päälle, ja sitten vielä sen jälkeen kiveniskumassa. Pitäisi kestää :wink:

Hioin pintaruosteita helmasta samassa yhteydessä, ja siihenkin laitoin kiillotetun pellin pintaan ensin sinkkimaalin ja sen päälle kiveniskumassan. Olisiko tässäkin kantsinut vetäistä sinkkimaalin pinnalle jotain muuta maalia ensin ja sitten vasta kiveniskumassa? Toisaalta tuo kiveniskumassahan on päällemaalattavaa, joten hyvin voin vielä laittaa sekä pyöräkoteloon että helmaan sen päälle pohjamaalin. Sitten vielä helmaan sen jälkeen kiveniskumassaa uusi kerros ja pyöräkoteloon alustamassa + kiveniskumassa lopuksi?

Pyöräkotelon hitsisaumat hioin nätiksi ja sen jälkeen sinkkimaalasin. Tämän jälkeen levitin hitsisaumoihin muistaakseni Soudar (tai sinnepäin) nimistä mustaa polymeerisaumausainetta jota Motonetin myyjä suositteli. Tämän jälkeen siis kiveniskumassa.

Koska nyt on ollut koko ajan kuivat kelit ja jatkuu vielä muutaman päivän, voi "erehdyksen korjauksen" tehdä mainiosti :wink:
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Hitsaushommaa

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Heinämies kirjoitti: No, alustamassaa spraypullosta tuohon kiveniskumassan päälle, ja sitten vielä sen jälkeen kiveniskumassa. Pitäisi kestää :wink:

Hioin pintaruosteita helmasta samassa yhteydessä, ja siihenkin laitoin kiillotetun pellin pintaan ensin sinkkimaalin ja sen päälle kiveniskumassan. Olisiko tässäkin kantsinut vetäistä sinkkimaalin pinnalle jotain muuta maalia ensin ja sitten vasta kiveniskumassa? Toisaalta tuo kiveniskumassahan on päällemaalattavaa, joten hyvin voin vielä laittaa sekä pyöräkoteloon että helmaan sen päälle pohjamaalin. Sitten vielä helmaan sen jälkeen kiveniskumassaa uusi kerros ja pyöräkoteloon alustamassa + kiveniskumassa lopuksi?

Pyöräkotelon hitsisaumat hioin nätiksi ja sen jälkeen sinkkimaalasin. Tämän jälkeen levitin hitsisaumoihin muistaakseni Soudar (tai sinnepäin) nimistä mustaa polymeerisaumausainetta jota Motonetin myyjä suositteli. Tämän jälkeen siis kiveniskumassa.
Noh, periaatteessahan mitä enemmän, sitä parempi...

Syy minkä takia sitä maalia laitetaan siihen sinkkimaalin päälle ja kiveniskumassan alle on se, että sinkkimaali ei yksinään kovin tehokkaasti estä ruostumista (poikkeuksiakin on nähty, omassa Sierrassa ollut pelkkä sinkkimaali kaarien korjauskohdissa viime kesästä lähtien eikä vieläkään kuki), joten se tarvitsee mieluusti päällensä jonkin paksumpikalvoisen maalin. Ja sitten taas kiveniskumassa päälle suojaamaan maaleja kolhuilta. Maalia ei siihen massan päälle ruostesuojamielessä ole mitään järkeä, ulkonäköseikka sitten asia erikseen, koska kun se maali on siinä päällimmäisenä, niin se siitä ensimmäisenä halkeilee ja putoaa pois. Kyllähän tuo sun ehdottamas temppu parantaa ruostesuojaa, mutta se menee sitten taas jo niin teoreettiseen juppailuun, ihan hyvin se kestää noilla sun tän hetkisilläkin tempuilla.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Hitsaushommaa

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Laitoin aamulla pyöräkoteloon sprayalustamassan kiveniskumassan päälle, sekä suihkutin helmojen alapintaan lisää kiveniskumassaa. Myöhemmin kun kotelon alustamassa on kunnolla kovettunut, laitan siihen vielä kiveniskumassaa päälle. Eiköhän nuo konstit riitä :wink: .

Helmojen sisäpuoli oli jo kauttaaltaan enemmän tai vähemmän kevyen pintaruosteen vallassa. Pyöräkoteloon syntyneestä aukosta näki hyvin sisälle koko matkalta... Sinne laitoin kotelonsuoja-ainetta runsaasti hitsauksen jälkeen. Pysäyttääkö se alkaneen ruostumisen, hidastaako sitä vai onko sillä mitään vaikutusta ruostumisen etenemiseen?
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Hitsaushommaa

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Se saattaa hidastaa ruostumista, kokonaan se ei sitä pysäytä kuin ihmeen avulla.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Hitsaushommaa

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Taitaa ruoste olla autoille vähän kuin parantumaton sairaus elollisille.... oikealla hoidolla voidaan etenemistä hidastaa mutta parantaa tai pysäyttää ei voida, ja ennenpitkää se vie voiton.

Jossain toisaalla kyselinkin onko kellään kokemusta Fertan-nimisestä ruosteenmuuntoaineesta mutta siihen ei tullut yhtään kommenttia.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Hitsaushommaa

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Näistä kemiallisista reaktioista tuli mieleen....

Ruostuminenhan on kemiallinen reaktio, jossa siis rauta muuttuu kosteuden ja hapen yhteisvaikutuksesta miksikä lie. Palaessahan aine muuttuu myös. Jos siis hitsatessa pellissä on jäljellä hionnan jälkeen "appelsiini-ihoa", niin tuhoutuuko tämä jäljellä oleva ruoste hitsauskohdasta jossa siis kuumuus ylittää raudan sulamispisteen?
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Hitsaushommaa

Viesti Kirjoittaja Tekno »

onko vasaralakka hyvä suoja kun vetää sinkkimaalin päälle. Riittääkö kun sen päälle sit vetää kotelosuojan ja/tai kiveniskusuojan
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Hitsaushommaa

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Miksi muuten kitti pitää vetää puhtaalle metallille, eikä käsitellylle? Maalaamon äijä sanoi kun kysyin, että kitillä tasoitettavaa hitsisaumaa ei saa käsitellä millään vaan kitti tai kemiallinen metalli, kumpaa nyt käyttääkin, levitetään aina paljaalle metallipinnalle.

Onko kitti niin ilma-/kosteustiivistä, että sen alla ei mikään lähde ruostumaan?
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Hitsaushommaa

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Tuo on semmoinen ikuisuuksia automaalareita riitauttanut kysymys, vähän niinkuin kumpi tuli ensin, kana vai muna? :D

Itse teen pienissä pellille hiotuissa paikoissa kitin suoraa pellille, jos koko auton on vetänyt pellille, niin sitten ensin epoksia ja sit vasta kittiä.

Pointtinahan tuossa on se, että kitti tarttuu paremmin paljaalle metallille, mutta teoreettisesti paremman ruostesuojan saa kun ruostesuojaa pinnan ennen kittiä. Käytännön tasolla ruostesuojan erot ovat mitättömiä, oikein tehtynä kummallakin tavalla saa käyttöautoon riittävän ruostesuojan.

Ja jos sen pinnan nyt esikäsittelee ennen kittiä, niin saa olla tarkkana. Kitti ei tartu kunnolla 1-k kamojen (spray), happovärin tai sinkkimaalin päälle. Näiden tarvitsee olla täysin kuivia ja kunnolla karhennettuja jotta kitti pysyy varmasti. Juurikin tämän vaivan takia kannattaa pienissä paikoissa laittaa se kitti pellille. Siihen sitten paksu kalvokerros päälle niin kyllä pysyy ruostepoissa.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Hitsaushommaa

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Tekno kirjoitti:onko vasaralakka hyvä suoja kun vetää sinkkimaalin päälle. Riittääkö kun sen päälle sit vetää kotelosuojan ja/tai kiveniskusuojan
Ei voi sanoa ettäkö olisi hyvä, mutta onhan se aina parempi kuin ei mitään. Paikattavasta kohteesta riippuen voisin sanoa että kyllä riittää tuo käsittely. Ja kotelosuojaahan ei sitten kannata laittaa muualle kuin koteloihin.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Hitsaushommaa

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Jos uusii koko helmapellin, niin onko sitä aiheellista hitsata yhtenäisellä saumalla.... laittaa vain koriliimalla ja puristimilla sen kunnolla kiinni ja heittää migillä hepit vaikka 10 sentin välein? Pikku hepit ei varmaan polta sitä koriliimaakaan kuin ehkä hivenen siitä heppikohdasta...
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Hitsaushommaa

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Laita ennemmin pelkällä liimalla kiinni ja laita kuivumisen ajaks poraruuveilla kiinni. Jahka liima on kuivunu, voit ottaa ruuvit pois ja täyttää kolot liimalla.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Vastaa Viestiin