Mondeo 1.6 16 zetec jakopää

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jannem
Viestit: 9
Liittynyt: 11 Tammi 2010 12:04

Mondeo 1.6 16 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja jannem »

Onko hankala tai isotöinen homma vaihtaa tuo jakohihna. ja mitä muuta sinne pitää samalla laittaa.(kiristin ym?) oisko ihan ohjetta netissä tai kellään? kiitos.
Tpa84
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Marras 2009 23:40

Re: Mondeo 1.6 16 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja Tpa84 »

Aika helppo homma.. Ala hihnäpyörä irti että saat suojat pois. Hihna,kiristin ja vesipumppu nyt on ihan hyvä vaihtaa
jannem
Viestit: 9
Liittynyt: 11 Tammi 2010 12:04

Re: Mondeo 1.6 16 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja jannem »

Tarviiko lukitustyökaluja nokkiin ym. ja onko hyvät merkit sisällä??
Tpa84
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Marras 2009 23:40

Re: Mondeo 1.6 16 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja Tpa84 »

nokat saat lukkoo vaikka 3mm paksulla lattaraudalla nokkien toisesta päästä.. Alhaalla on kyllä ihan hyvät ja selvät merkit..
J
Viestit: 93
Liittynyt: 05 Syys 2006 16:29

Re: Mondeo 1.6 16 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja J »

Itse vaihdoin 97 vuoden mondeoon jakopäänhihnan, kiristimen, ohjainrullat, vesipumpun ja venttiilikopan tiivisteen.
Nokka-akselien päässä on urat minne menee se lattarauta ja kampiakselin päässä olevassa hihnapyörässä on sitten kaksi merkkiä joista jälkimmäisen pitäisi olla samassa linjassa sen moottorin kyljessä olevan ulokkeen kanssa. Elikkä kun painaa siihen ulokkeen kylkeen vaikka viivottimen, niin sen pitäisi olla samassa linjassa sen hihnapyörän jälkimmäisen merkin kanssa.

Sen hihnapyörän kiinnityspultin avaus onnistuu helpoiten kun kytkee vitosvaihteen.
Vesipumpun vaihto on sitten ehkä kaikkein vaikein osuus tossa jos on ilmastointi, niin sillon on aika ahdasta ja joutuu purkamaan enemmän autoa että mahtuu sen letkun irroittamaan.

Ennen vanhan jakopäänhihnan irrotusta merkkasin tussilla siihen merkit samoihin kohtiin kuin niissä hammaspyörissä on merkit ja sitten kopioin ne merkit uuteen hihnaan. Sitten uusi hihna paikalleen ja ne merkinnät osumaan hammaspyörien merkkeihin.
Se lattarauta mikä nokka-akseleita lukitsi oli pikkasen liian ohut, niin joutu jakoavaimella pikkasen kääntämään toista nokka-akselia että sai ne merkinnät osumaan toisiinsa, kun muuten oli noin puolihammasta pielessä.
Uusi hihna kun on paikallaan, niin sitten pyörittelee konetta ja kattoo että ne merkit vielä tulee kohilleen, eli se lattarauta menee sinne nokka-akseleiden uriin ja hihnapyörän merkki osuu siihen ulokkeeseen.

Helppo homma, mutta työläs ja itse ensimmäistä kertaa kun tein ton hihnanvaihdon, niin useamman tunnin homma oli.
jannem
Viestit: 9
Liittynyt: 11 Tammi 2010 12:04

Re: Mondeo 1.6 16 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja jannem »

Kiitti J Hyvästä ohjeesta. Tämän perusteella kyllä varmaan onnistun hommasta. kiitti vielä kerran.
jannem
Viestit: 9
Liittynyt: 11 Tammi 2010 12:04

Re: Mondeo 1.6 16 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja jannem »

OIskohan kellään aiheesta kuvia. esim. työvaiheista.?:)
J
Viestit: 93
Liittynyt: 05 Syys 2006 16:29

Re: Mondeo 1.6 16 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja J »

http://www.aijaa.com/v.php?i=6045873.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=6045914.jpg

Tommoset kuvat löyty.
Punasella väritin tota lattarautaa mikä lukitsee noi nokka-akselit.
Toisessa kuvassa näkyy kuinka hyvin on tilaa kun irrottaa jäähdytysnesteen säiliön ja sen moottorin kiinnikkeen. Jos on ilmastointi, niin sitten joutuu jo purkamaan ja irrottelemaan enemmän osia.
Omppu
Viestit: 322
Liittynyt: 07 Maalis 2005 08:01

Re: Mondeo 1.6 16 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja Omppu »

J kirjoitti:http://www.aijaa.com/v.php?i=6045873.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=6045914.jpg

Tommoset kuvat löyty.
Punasella väritin tota lattarautaa mikä lukitsee noi nokka-akselit.
Toisessa kuvassa näkyy kuinka hyvin on tilaa kun irrottaa jäähdytysnesteen säiliön ja sen moottorin kiinnikkeen. Jos on ilmastointi, niin sitten joutuu jo purkamaan ja irrottelemaan enemmän osia.
No ei sen ilmastoinnin takia tartte purkaa yhtään sen enempää, sama apulaitehihna sitä pyörittää. Vänkärin puolelta rengas pois samoin suojamuovi vetarin ympäriltä. Tunkilla konetta ylös, koneen kannake pois ja loppu purkautuu käsiin.
J
Viestit: 93
Liittynyt: 05 Syys 2006 16:29

Re: Mondeo 1.6 16 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja J »

Omppu kirjoitti: No ei sen ilmastoinnin takia tartte purkaa yhtään sen enempää, sama apulaitehihna sitä pyörittää. Vänkärin puolelta rengas pois samoin suojamuovi vetarin ympäriltä. Tunkilla konetta ylös, koneen kannake pois ja loppu purkautuu käsiin.
Haluisnpa nähdä mitäkautta sen vesipumpun ja letkun liitoksen pääsee avaamaan jos ei mitään muuta sen moottorin kannakkeen lisäksi pura. Ohjaustehostimenpumpun itse irroitin että jotenkin pääsi sinne käsiksi ja silti oli ahdasta.
Vetarin ymäriltä en mitään muoveja purkanu vaan riitti kun otti sen pienen muovin siitä kampiakselin hihnapyörän edestä.
Buster
Viestit: 201
Liittynyt: 10 Kesä 2005 23:24

Re: Mondeo 1.6 16 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja Buster »

Mitä porukka luulee jotta onko venttiilit solmussa kun hävisi hammashihnasta n.10cm matkalta hampaat ja pientä napsetta kuului hihnan suunnalta kun viimeisen kerran oli kone käynnissä... Onkohan kallis rojekti tiedossa jos ite teen alusta loppuun?
Tarviiko vesipumppua irroittaa ollenkaan kun sitä en ajatellut vaihtaa koska se ei ole kuin 40tkm pyörinyt. Auto on monde 1.8 -00 ilmastoinnilla
MK1 Fiesta
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Re: Mondeo 1.6 16 zetec jakopää

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Jos se vielä kävi siististi/puhtaasti/tasaisesti viimeisen kerran kun oli käynnissä niin toivoa voi vaikka ollakkin. Männät harvoin on moksiskaan pienistä kosketuksista mutta monasti noissa on kannessa venttiilit niin vinossa/kallellaan että ei tarvi kun kevyesti hipaista niin jo taipuu. Voi olla satumainen tuuri käynyt ja selviää hihnan vaihdolla, jos ei niin venttiileitä vaihtoon eli kansi pois. Jos vain kevyesti taipunut, luulisi menevän ihan uusilla venttiileillä ja seetien hionnalla eli ei paha

Jos yhtään ravisti/kävi epätasaisesti yms viime kerran tai sammui siihen hampaiden katoamiseen niin varmuudella venttiileitä mutkalla, kierroksista ja kuun asennosta riippuen kuin paljon

Ensin kokeilisin mitata ohivuodon pytty kerrallaan, pyörittää hyvin varoen nokkia ja kampuraa samassa tahdissa aina seuraavan pytyn kohdalle jne niin että molemmat venttiilit on kiinni kyseisestä pytystä, jos joku vuotaa niin kansi pois ja venttiiliä vaihtoon, jos kaikki pitää paineet hyvin niin uusi hihna paikalleen ja käsin pyörittelyjen jälkeen startilla pyörittäen mitata puristuspaineet vielä ja kokeilla käyntiin

Näin itse toimisin
Vastaa Viestiin