Ford focus -99 eberistä kyssäri?

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Ford focus -99 eberistä kyssäri?

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Tämä pätee ainakin D5WZ:aan (D5WS:stä ja muista uudemmista en tiedä):

Jos jäähdytysneste on yli 10 asteista, ei Fordisoitu Eberi suostu juttelemaan Eberin omaa protokollaa.
Vain Fordin testerit pystyvät keskustelemaan lämpimän Fordisoidun Eberin kanssa.
(Fordisoitu = Eberin päässä oleva ohjausyksikkö on Fordia varten räätälöity. Niitä on
yleensä tehdasasennetuissa Fordien Ebereissä.)

Tampereella Eber ei mielellään korjaa Fordien Ebereitä, kun se joutuu tavallisesti
luetuttamaan vikakoodit Ford-merkkihuollossa. Näin mulle Eberin huollosta kerrottiin.

Myöhemmin selvisi tuo ensimmäisen kappaleen asia (kiitos Autolan ja Kanadan Esparin),
eli miksi Eberin huolto ei saa luettua vikakoodeja itse. Ei ne pihalla pakkasessa taida
hommia tehdä.
Voortti78
Viestit: 28
Liittynyt: 14 Tammi 2010 13:17

Re: Ford focus -99 eberistä kyssäri?

Viesti Kirjoittaja Voortti78 »

turboruuvi kirjoitti:Tämä pätee ainakin D5WZ:aan (D5WS:stä ja muista uudemmista en tiedä):

Jos jäähdytysneste on yli 10 asteista, ei Fordisoitu Eberi suostu juttelemaan Eberin omaa protokollaa.
Vain Fordin testerit pystyvät keskustelemaan lämpimän Fordisoidun Eberin kanssa.
(Fordisoitu = Eberin päässä oleva ohjausyksikkö on Fordia varten räätälöity. Niitä on
yleensä tehdasasennetuissa Fordien Ebereissä.)

Tampereella Eber ei mielellään korjaa Fordien Ebereitä, kun se joutuu tavallisesti
luetuttamaan vikakoodit Ford-merkkihuollossa. Näin mulle Eberin huollosta kerrottiin.

Myöhemmin selvisi tuo ensimmäisen kappaleen asia (kiitos Autolan ja Kanadan Esparin),
eli miksi Eberin huolto ei saa luettua vikakoodeja itse. Ei ne pihalla pakkasessa taida
hommia tehdä.
Ompas kumma ettei tuo asentaja maininnut asiasta mitään!...varmaan aatteli et otetaan jätkältä rahat pois ja vaihdatetaan uusi ohjausyksikkö :evil:

...ja aattelin kyllä korjata ton ihan ite kun vaan sais selville mikä vikana! :wink:...pitää varmaan kokeilla nollaantuisko vikamuisti/aukeisko lukitus kun ottaa akun irti joksikin aikaa...?
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Ford focus -99 eberistä kyssäri?

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

pitää varmaan kokeilla nollaantuisko vikamuisti/aukeisko lukitus kun ottaa akun irti joksikin aikaa...?
Puolisen tuntia riittänee, jos vikakoodi on sellainen, että sillä nollaantuu.
Muussa tapauksessa Ford-merkkihuoltoon luetuttamaan ja nollauttamaan vikakoodit.
Ompas kumma ettei tuo asentaja maininnut asiasta mitään
Ootko varma, että kaveri tiesi?
Voortti78
Viestit: 28
Liittynyt: 14 Tammi 2010 13:17

Re: Ford focus -99 eberistä kyssäri?

Viesti Kirjoittaja Voortti78 »

Ompas kumma ettei tuo asentaja maininnut asiasta mitään
Ootko varma, että kaveri tiesi?[/quote]

No on se nyt kumma jos ei eeberi huollon asentaja tommosta tiedä!...rassaa sentään työkseen noita laitteita! :shock:
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Ford focus -99 eberistä kyssäri?

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Eivät ne aina merkkihuollossakaan tiedä, että valurautakonetta alumiinisella öljypannulla
ei parane nostaa tunkilla pohjasta.
Voortti78
Viestit: 28
Liittynyt: 14 Tammi 2010 13:17

Re: Ford focus -99 eberistä kyssäri?

Viesti Kirjoittaja Voortti78 »

turboruuvi kirjoitti:Tämä pätee ainakin D5WZ:aan (D5WS:stä ja muista uudemmista en tiedä):

Jos jäähdytysneste on yli 10 asteista, ei Fordisoitu Eberi suostu juttelemaan Eberin omaa protokollaa.
Vain Fordin testerit pystyvät keskustelemaan lämpimän Fordisoidun Eberin kanssa.
(Fordisoitu = Eberin päässä oleva ohjausyksikkö on Fordia varten räätälöity. Niitä on
yleensä tehdasasennetuissa Fordien Ebereissä.)

Tampereella Eber ei mielellään korjaa Fordien Ebereitä, kun se joutuu tavallisesti
luetuttamaan vikakoodit Ford-merkkihuollossa. Näin mulle Eberin huollosta kerrottiin.

Myöhemmin selvisi tuo ensimmäisen kappaleen asia (kiitos Autolan ja Kanadan Esparin),
eli miksi Eberin huolto ei saa luettua vikakoodeja itse. Ei ne pihalla pakkasessa taida
hommia tehdä.
Ei ainakaan akun kaapelin irrotuksella nollaantunut mun eeperi...mut tänään kävin toisessa autosähkö-liikkeessä kysymässä vikakoodin luvusta ja pitäis onnistua kunhan moottori vaan on ihan kylmä(jäähdytysneste siis alle ton 10 asteen)...tämä varmistettu maahantuojalta!...huomenaamuna selviää saako vikakoodit luettua...lupas pihalla pakkasessa yrittää! :wink:...vähän eri palvelua muutenkin kuin tuolla toisessa liikkeessä :D
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Ford focus -99 eberistä kyssäri?

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Ootko varma, että kaveri tiesi?
Ilmeisesti se ensimmäinen ei tiennyt, jäkimmäinen tiesi.
...tämä varmistettu maahantuojalta!
Muukkoselta (Autola)?

Nokian Ford-huollossa luetuttaminen maksoi vajaa 20 eur.
Voortti78
Viestit: 28
Liittynyt: 14 Tammi 2010 13:17

Re: Ford focus -99 eberistä kyssäri?

Viesti Kirjoittaja Voortti78 »

Eipä saatu vikakoodeja kylmästäkään koneesta???...tänään irrotin koko lämmittimen autosta...täytyy avata ja tutkia mikä tuolla mättää...onnistui yläkautta irrottaa...aika hankalassa paikassa...pari tuntia meni irrotukseen kaikkine ihmettelyineen...ja kädet kyynärpäitä myöten ruvella :D...jos sen sais vielä tänä talvena pöhiseen... :roll:
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Ford focus -99 eberistä kyssäri?

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Oliko tuomio edelleen se, että kontrolliyksikön äly on poistunut keskuudestamme?
Voortti78
Viestit: 28
Liittynyt: 14 Tammi 2010 13:17

Re: Ford focus -99 eberistä kyssäri?

Viesti Kirjoittaja Voortti78 »

turboruuvi kirjoitti:Oliko tuomio edelleen se, että kontrolliyksikön äly on poistunut keskuudestamme?
Lopullinen tuomio saataneen vasta kun avattu ja katsottu mitä syöny???...ja sit vielä testataan penkissä!?...onhan toi yks mahdollisuus et on aivot kyrvähtäny!?...outoo vähän et ois noin yhtäkkiä menny,mut mistä näistä tietää!?...kun kuitenkin kävi/yritti käydä ennen tota lukkiutumista???
Voortti78
Viestit: 28
Liittynyt: 14 Tammi 2010 13:17

Re: Ford focus -99 eberistä kyssäri?

Viesti Kirjoittaja Voortti78 »

Joo,aivot sieltä on ilmeisesti kyrvähtäny??? :evil: ...näin ainakin arveli paikallinen guru...oli testaillu "penkissä" ja tullut siihen tulokseen et omalla(fordin)aivoilla ei puhu mitään eikä anna koodeja ja sit toisilla eberin aivoilla oli lähteny kyllä tulille mutta puhallinmoottori oli pitäny sen verran pahaa ääntä(laakeri vissiin) et ei viittiny kauaa pyörittää...kustannus arvio n.700e :shock: uudet aivot ja puhallinmoottori...taidan hommata tilalle uuden koko lämmittimen :(...vai voisko toi lukitus olla syynä tähän kaikkeen?...voiskohan ton saada jotenkin itse purettua?...siis lukituksen?...vai pitäisköhän tota vielä käyttää tuolla Fordinkin huollossa?...saakohan ne siitä pelkästä lämmittimestä mitään irti kun on irti autosta?
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Ford focus -99 eberistä kyssäri?

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Jossei anna vikakoodeja sen paremmin Eberin kuin Fordinkaan analysaattorille, aivot lienevät
ongelmajätettä. Puhallinmoottorin voi saada elvyteltyä putsailemalla, pyörittelemällä ja rasvailemalla
(varovasti). Lukitus ei estä diagnostiikkaa - pikemminkin lukituksen purku vaatii toimivan diagnostiikan.

Lukituksen (jos sellainen on kyrvähtämättömissä aivoissa) saa purettua D5WZ:sta ainakin
moduulikellolla. Olin ymmärtävinäni, että uudempien Eberien kanssa toimii EasyStart-T:n
diagnostiikka.

Kyrvähtäneiden aivojen lukitus puretaan suunnilleen samalla tavalla millä rautakangenkin
automatiikka käynnistetään - ei sitten millään.
Voortti78
Viestit: 28
Liittynyt: 14 Tammi 2010 13:17

Re: Ford focus -99 eberistä kyssäri?

Viesti Kirjoittaja Voortti78 »

Ehjä "aivo" tulossa...toivottavasti ehtii viikonlopuksi niin pääsee kokeilee josko alkas taas eperi pöhistä! :D
Voortti78
Viestit: 28
Liittynyt: 14 Tammi 2010 13:17

Re: Ford focus -99 eberistä kyssäri?

Viesti Kirjoittaja Voortti78 »

turboruuvi kirjoitti:Jossei anna vikakoodeja sen paremmin Eberin kuin Fordinkaan analysaattorille, aivot lienevät
ongelmajätettä. Puhallinmoottorin voi saada elvyteltyä putsailemalla, pyörittelemällä ja rasvailemalla
(varovasti). Lukitus ei estä diagnostiikkaa - pikemminkin lukituksen purku vaatii toimivan diagnostiikan.

Lukituksen (jos sellainen on kyrvähtämättömissä aivoissa) saa purettua D5WZ:sta ainakin
moduulikellolla. Olin ymmärtävinäni, että uudempien Eberien kanssa toimii EasyStart-T:n
diagnostiikka.

Kyrvähtäneiden aivojen lukitus puretaan suunnilleen samalla tavalla millä rautakangenkin
automatiikka käynnistetään - ei sitten millään.
Käytin eberiä eilen vielä Fordin huollossa ja yrittivät lukea vikamuistia "Fordin analysaattorilla" (7- päivän moduulikellolla) :wink: mut mitään yhteyttä "aivoon" ei saatu...
Voortti78
Viestit: 28
Liittynyt: 14 Tammi 2010 13:17

Re: Ford focus -99 eberistä kyssäri?

Viesti Kirjoittaja Voortti78 »

Mietin vaan tossa et miten saisin ohitettua ton "lämpötila-anturin" et lähtis päälle silloin kun itse haluaa,kun focuksessahan se menee vissiin ecun kautta?...(korjatkaa jos olen väärässä)...ja tuolla eberin sisällähän on nuo kaksi lämpö-anturia...pitäsköhän niille tehdä jotain?...niin ja missähän päin autoa sijaitsee tuo ECC?...mihin nuo piuhat noilta releiltä menee
Voortti78
Viestit: 28
Liittynyt: 14 Tammi 2010 13:17

Re: Ford focus -99 eberistä kyssäri?

Viesti Kirjoittaja Voortti78 »

-ja sitten vielä... hehku tai liekkivahti tai molemmat kannattaa varmaan samalla uusia kun kerran on auki?...ootteko laittanu keraamisia vai "tavallisia" hehkuja noihin?...onko noilla hehkuilla muuta eroo kun hinta?
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Ford focus -99 eberistä kyssäri?

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

ECU on jalkatilassa pelkääjän puolella ja (olikohan se) PATSin alla - ECUn laatikon
päällä se pienempi laatikko.

Lämpötila-anturin käpälöinti ei ehkä ole ihan helppoa. Olen saanut sellaisen käsityksen,
että varsinaisia lämpötila-antureita on vain yksi, ja se toinen olisi ylikuumenemissuoja.

Se lämpötila-anturi antaisi silloin +10 asteen rajan, täystehorajan ja säätötaukorajan,
eli ohittamalla anturin, Eber pöhisisi täysillä, kunnes ylikuumenemissuoja vetäisi
lämppärin vikatilaan.

Siitä mahdollisesta ulkoilman lämpötilan anturista en osaa sanoa, mutta -99 fokkerissa
ei sellaista ole. -99 fokkerissa Eberi on muutenkin (parkkilämmitinsarja, siis)
oma, lähes irrallinen kokonaisuutensa, eikä kytköksissä ECUun.

Uudemmissa ilmeisestikin on (D5WS).
Voortti78
Viestit: 28
Liittynyt: 14 Tammi 2010 13:17

Re: Ford focus -99 eberistä kyssäri?

Viesti Kirjoittaja Voortti78 »

No niin...nyt ois taas eberi iskussa! :D ...lähtee ainakin koneen ollessa kylmä aina päälle kun käynnistää auton...mukavaa kun nuosee lämmöt normaaliin vähän nopeammin... :D ...askarruttaa vaan kun toi savuttaa ihan törkeesti...ainakin paikallaan ollessa...sinistä kitkerän hajuista usvaa puskee niin että luulisi auton olevan tulessa! :oops:... onko muillakin samaa havaittavissa ja mistä vois johtua?...huonoa palamista?

...tänään sit taas lähti pelaan ihan normaalisti ilman hirveitä savuja kun käynnistin auton...oliko sit vaan huollon jälkeistä pössyttelyä toi...hehkun tosiaan vaihdoin ja tiivisteet sekä putsailin paikkoja ja rasvailin puhaltimenmoottorin...täytyy vielä tarkaila tota toimintaa...on toi vaan pirun hyvä lisävaruste toimiessaan :D ...varsinkin näillä pakkasilla...
bug85
Viestit: 25
Liittynyt: 12 Marras 2009 07:45

Re: Ford focus -99 eberistä kyssäri?

Viesti Kirjoittaja bug85 »

kyllä ainaki käynnistyessä pukkaa mullaki aika mukavasti savua, mutta vähenee minuutissa-kahdessa melko vähiin. Eberin pakokaasu haisee aina hieman "erikoiselle".
Voortti78
Viestit: 28
Liittynyt: 14 Tammi 2010 13:17

Re: Ford focus -99 eberistä kyssäri?

Viesti Kirjoittaja Voortti78 »

Joo,kyllä toi tuntuu nyt toistaiseksi ainakin pelaavan hyvin,joten kiitoksia kaikille vastauksista ja neuvoista!...täytyy pitää sormet ja varpaat ristissä et pelais ainaki tän lopputalven... :D
ps.akkulaturin meinaan vielä laittaa tolle eberille kaveriksi,niin riittää virta kovemmillakin pakkasilla! :wink:
bug85
Viestit: 25
Liittynyt: 12 Marras 2009 07:45

Re: Ford focus -99 eberistä kyssäri?

Viesti Kirjoittaja bug85 »

Kannattaa laittaa, jos tulee paljon lyhyempää ajoa.
Voortti78
Viestit: 28
Liittynyt: 14 Tammi 2010 13:17

Re: Ford focus -99 eberistä kyssäri?

Viesti Kirjoittaja Voortti78 »

bug85 kirjoitti:Kannattaa laittaa, jos tulee paljon lyhyempää ajoa.
joo,tulee itelläkin pääasiassa tota lyhyttä ajoa...
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Re: Ford focus -99 eberistä kyssäri?

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

Moduulikellolla saa luettua vikakoodit ja nollattua vikamuistin 99 mallin focuksessa. Kytkin suoraan OBD porttiin, diagnoosijohto pinni 7, +12v pinni 12 ja maa pinni 4. Eberin kellon virtalukkosignaalia pitää pätkiä ja laitoin siihen kytkimen.

Koodit nollaantu mutta päälle ei lähtenyt,vikakoodia 71 herjaa eli ylikuumenemisanturia. Pitää kesällä vaihtaa, talvihan alkaa olla ohi.
TeroLy

Re: Ford focus -99 eberistä kyssäri?

Viesti Kirjoittaja TeroLy »

Voortti78 kirjoitti:Joo,kyllä toi tuntuu nyt toistaiseksi ainakin pelaavan hyvin,joten kiitoksia kaikille vastauksista ja neuvoista!...täytyy pitää sormet ja varpaat ristissä et pelais ainaki tän lopputalven... :D
ps.akkulaturin meinaan vielä laittaa tolle eberille kaveriksi,niin riittää virta kovemmillakin pakkasilla! :wink:
Moro,

Paljonko varaosille tuli hintaa ja mistä osat löytyi?

Itsellä 2001 focuksessa varmaankin sama vika. Pakkasella lämmitin lähtee hetkeksi päälle, mutta sitten sammuu ennekuin ehtii mitään lämmittää. Oulussa foortin liikkeessä katsoivat sekä fordin, että eberin testerillä, mutta eivät saaneet sieltä mitään vikakoodia. Vika kuulemma selviää vasta kun ottaa pöydälle ihmeteltäväksi. Korjausarvio noin 700 riippuen, että mitä sieltä on hajalla. Viekkailivat ohjainkorttia.

Vähän ennen kuin lämmitin laukesi asennutin siihen sellaisen tappokatkasimen, että voi tarvittaessa estää lämmitintä käynnistymästä. Kun tulee välillä sellaista pari kilsan ajoa, niin ajattelin, että säästäisi lämmitintä. Mutta eipä tällä kertaa säästänyt, kun kohta sen jälkeen hajosi :cry: Mutta tuskimpa hajoaminen nyt tuosta katkaisimesta johtui...
Vastaa Viestiin