OHC ja vaakatuplat

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
cossu2
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:17

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

Onko sulla toi isoboksi toiminnassa vielä :shock:
Missä imutorvet on :shock:

Poltat vielä lautaset ja koko auton tommosilla virityksillä, eikä ihme jos ei ota kierroksia niinkuin pitäis, eikä kyllä oo kaasareista kiinni :roll:
Ootko tarkistanu et se huohotin venttiili myös toimii, näyttäis siltä et se on jumissa ja kun paine nousee niin roiskasee tiivisteen välistä?
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Niin ja kaikkihan nyt muistaa että ilman ilmanputsareita ei ajeta. Sellaista konetta joka ei ilmanputsaria tarvi on vain avomerellä seilaavassa laivassa joka ei käy koskaan maissa. Jopa talvellakin ja varsinkin kesällä on ilmassa aina jonkin verran hiekkapölyä kun maantiellä liikutaan, samoin tuulen nostattama pöly. Sitä kun pääsee koneeseen riitävästi muodostaa se öljyn kanssa sellaisen hiomatahnan jotta kone on läpeensä sohlo ja vaatii kaikkiien kuluvien pintojen uusinnan!
lateksi
Viestit: 138
Liittynyt: 15 Helmi 2005 08:14
Paikkakunta: Multia

Viesti Kirjoittaja lateksi »

Bootsi kirjoitti: Jos tuolla lokon huohottimessa on vain pelkkä putki, niin taatusti roiskuu öljyä pihalle vaikka olis tiivis kone.
Samoin Kenttiläisen takapäässä olevasta öljynmittatikunreijästä roiskuu taatusti jos ei ole "vieteri" mallinen tikku. :wink:
No se on selvä jos ei ole huohotin paikallaan niin sieltä voi tullakkin öljyä.. huohotin paikalleen nii eiköhän se lopu :wink:
Sierratuning
Viestit: 28
Liittynyt: 08 Helmi 2005 23:05
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierratuning »

Niin kun tossa aiheessa kirjotin
" Imutorvia ja putsareita en ole myöskään ehtinyt vielä laittaa. "

En todellakaan aja ilman suodattimia. Vääntöongelma tuli kun koitin vaihtaa autojen paikkaa pihassa mutta riesa ei lähtenytkään "vetämään".

Ja aiemmin kyselin tosta sytytyksestä täällä foorumilla ja mulle sanottiin
että vakiokaasari vaan pois ja tuplat tilalle. Ja että boxi jää "ohjaamaan" vain sytkää.
Sierratuning
Viestit: 28
Liittynyt: 08 Helmi 2005 23:05
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierratuning »

cossu2 kirjoitti:Onko sulla toi isoboksi toiminnassa vielä :shock:
Missä imutorvet on :shock:

Poltat vielä lautaset ja koko auton tommosilla virityksillä, eikä ihme jos ei ota kierroksia niinkuin pitäis, eikä kyllä oo kaasareista kiinni
Eli ???
cossu2
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:17

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

Sytkä antaa aivan liikaa ennakkoa tuommosille bensamäärille.
Lisäksi jos pidät sen vakion perus ennakon, ei yleensä moottori edes käy tyhjää.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

cossu2 kirjoitti:Sytkä antaa aivan liikaa ennakkoa tuommosille bensamäärille.
Lisäksi jos pidät sen vakion perus ennakon, ei yleensä moottori edes käy tyhjää.
joo kyllähän noita ois hyvä muutella muuten voi käydä kaput koneelle.. on se välillä vaan niin "pienestä" kii :roll:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

Sierratuning kirjoitti:
Ja aiemmin kyselin tosta sytytyksestä täällä foorumilla ja mulle sanottiin
että vakiokaasari vaan pois ja tuplat tilalle. Ja että boxi jää "ohjaamaan" vain sytkää.
Suosittelen 1.6ohc sytkä laitteistoa.
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
martikainen
Viestit: 102
Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02

Viesti Kirjoittaja martikainen »

ZyaS kirjoitti: joo kyllähän noita ois hyvä muutella muuten voi käydä kaput koneelle.. on se välillä vaan niin "pienestä" kii :roll:
Itellä nyt menossa kans lortton vaakatuplien asennus ja huomenna pitäs päästä starttailee. Eli sytytys on ilmeisesti päin vit**a tolla vakioasetelmalla (boxilla). :roll: Sytkää pitäs nyt sitten saada ilmeisesti myöhäsemmälle.? :? Mut minkä verran ja miten.? ei oo tullu ikinä säädeltyy sytytyksiä mut jos sen nyt sais ite ees siihen kuntoon et starttais. Kohta kyl tulee toi kärjetön mut kunhan nyt sais sen jotenkin toimii pari viikkoo tolla vakio hässäkällä ja tietysti et sais sen nyt käyntiin et sais ajettuu pajalle kunnolla säädettäväks.

Sitten vielä...
"huohotinletkun liittäminen imusarjaan tuplakaasareilla ei välttämättä ole hyvähomma, kun liitos tulee lyhyessäsarjassa väkisin vain yhdensylinterin kanavaan. ne alkuperäset romppeet pitäs kyllä mahtua sinne imusarjan alle ihan hyvin, sitä letkulähtöä joutuu vaan vähän muuttamaan mahdollisesti."

Eli tossa lyhyessä imusarjassa (30mm) tulee toi huohotinletku yhden sylinterin kanavaan, mut miks se ei välttämättä ois hyvä homma.? Minkälainen systeemi siihen sit mahdollisesti kannattas rakentaa.? :? :? :?
cossu2
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:17

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

Sytkän modaaminen ei ole ihan helppo juttu, mutta kun pääsee hommasta jyvälle niin onnistuu.
Ja sytkäähän ei tarvitse muokata, mikäli käytössä on kevyt viritys, eli konetta ei ole kevennetty ja nokka on lähes vakio.
Jos kuitenkin joudutaan muokkaamaan, tarvitsee keskipako säätimen jouset kiristää juuri sen takia koska kierrosten noustessa nopeasti pääsee lyömään ns. yli. Helpoimmalla pääsee kun vaihtaa sen kevyemmän jousen tilalle raskaamman (samanlainen kuin toisella puolella).
Lisäksi mikäli täyttösuhde on noussut joudutaan rajoittamaan max ennakkoa ja nostamaan perus ennakkoa. Eli jakajasta rajataan max ennakkoa keskipako säätimen stopparia siirtämällä. Halutun ennakon voi mitata siihen jakajan kehään esim astelevyllä, ja muistetaan että jakajan asteet ovat puolet siitä mitä kampuralla :lol:
cossu2
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:17

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

Niin ja tuplat+isonokka = max 34 eykk.
32 suositus...
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

älä vaan laita tollasta filtteriä tohon venttiilikoppaan mikä mulla oli, se tunkee kaikki öljyt ulos ö-korkista sitte :wink:
martikainen
Viestit: 102
Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02

Viesti Kirjoittaja martikainen »

Ja sytkäähän ei tarvitse muokata, mikäli käytössä on kevyt viritys, eli konetta ei ole kevennetty ja nokka on lähes vakio.

Jep eli nyt ois tarkoitus laittaa vaan noi tuplat paikalleen ja sit ku ne on saatu asenneltuu kunnolla ni sit nokka ja kansi......

Eli pitäiskö toi viritys nyt saada käyntiin ilman et mitään sytytyksii tarvii muutella. :roll: Ei sen nyt ihan kohallaan tarviis olla mut kuhan vaan pääsis vähänmatkaa ajeltuu ni sais sit säädettyy sen sytkän kunnolla kohilleen.
cossu2
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:17

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

Juu ei muuta ku tulille vain, sitten suuttimia ihmettelemään :lol:
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

martikainen kirjoitti:Ja sytkäähän ei tarvitse muokata, mikäli käytössä on kevyt viritys, eli konetta ei ole kevennetty ja nokka on lähes vakio.

Jep eli nyt ois tarkoitus laittaa vaan noi tuplat paikalleen ja sit ku ne on saatu asenneltuu kunnolla ni sit nokka ja kansi......
Eli p***e edellä puuhun? ohc:n virityshän alkaa aina kannesta ;)
juu
Viestit: 24
Liittynyt: 09 Huhti 2005 14:05

Mun kokemuksia..

Viesti Kirjoittaja juu »

Moi!

Ohc 2000 isoventtiili kannella(kansi aihio 1.6)...välilla crane 272/282 nokalla ja välillä jollain muilla ,280 asteisella ja kokeiluja 300 asteisella
puristus suhde 10.8...itsellä oli/on rs 2000 ryhmitys luokan imusarja ja siinä (pysty)webrut...

Perus ennakko vaihdellut 14 - 17 astetta ja kierroksilla kokonais ennakko ollu 29 - 34 astetta...
yleensä ollu perus ennakko noin 15 ja kokonais ennakko 32 nurkilla...
ja paras vääntö ollu kaasu pohja testatuksissa noin välikierroksilla 36 asteella mutta sitten ei jaksa iloisesti kiertää enää 5500 jälkeen..
mut jossain 30 asteen nurkilla hönkii ilosesti reippaasti yli 7000...

nämä siis TÄYDEN KUOMITUKSEN ARVOJA eli kaasu pohjassa kiihdytykset...
ja sitten olen myös muokannut muutamia alipaine pönttöjä siten että saan jonkun 4 - 5 astetta osakuorma ennakkoa...meinaa vaan tuplilla vatkata kenttä levyä pikku kierroksilla....

OMA NEUVONI ON =OSTAKAA OHJELMOITAVA SYTKÄ NIIN ELÄMÄ ON HELPOMPAA..
sivuimut/pystyimut saa toimimaan todella hienosti jos on viitseliäs ja jaksaa säätää ne kohdalleen..
JA ennakot koneeseen kohdaleen niin kulkee kuin sukkasillaan..
Ja moottorin sydän on se sylinterin kansi......kanavat, niiden koko suhde venttiiliin ja kanavan muoto erityisesti ennen seetiä ja sen jälkeen... sekä ohc:ssä kenuvipujen kulmat täytyy opetella joka ohc jannun ainakin tarkistamaan ammattimiesten jäljiltä...
Toivottavasti on jollekki höpinöistäni hyötyä..
Kaikki kokeilut omalla vastuulla...
ESCORT MK1 16V
Nsa
Viestit: 81
Liittynyt: 11 Huhti 2005 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mun kokemuksia..

Viesti Kirjoittaja Nsa »

juu kirjoitti:sekä ohc:ssä kenuvipujen kulmat täytyy opetella joka ohc jannun ainakin tarkistamaan ammattimiesten jäljiltä...
Ihan mielenkiinnosta, mitä kulmaa tässä tarkoitit ja miten tarkistetaan? Vai tarkoititko ihan venttiilivälyksiä? Ainahan noista jorinoista hyötyä on :) Itsekkin olen saanut lähes kaikki opit Foordeihin muiden asiasta enemmän tietävien jorinoista :wink:
Lähtee se kaks litranen vakiokin jos tarpeeksi polkee - jyrkänteeltä

Ford Riesa 2.0 -89 HB - NCAP 5 tähteä - Auto, joka ei jätä kitumaan
cossu2
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:17

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

Hän tarkoitti että keinuvipu on on oikeassa kulmassa, eli ei kallellaan venttiiliin tai säätöpulttiin päin muutoksien jälkeen, lisäksi vielä tarkistettava joutuuko käyttämään pitkää liukupintaa jos nokan kehä on suuri.
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Eli venttiilit lyhennetään sopivan mittaisiksi, yleensä. Joskus voi joutua kayttämään lash cappejä. Pitkillä kiikuilla saattaa selviytyä ilman venttiilin lyhennystä.
Oikea venttiiliin mitta/kiikun asento on tapaus kohtainen ja löytyy vain kokeilemalla. Jokainen venttiili erikseen.
juu
Viestit: 24
Liittynyt: 09 Huhti 2005 14:05

Keinuvipu kulmat....

Viesti Kirjoittaja juu »

Moi!
Kaikki tarvittava tieto löytyy OHC RAAMATUSTA nimeltä:
HOW TO MODIFY FORD S.O.H.C ENGINES
Kirjoittaja DAVID VISARD
ISBN 0 86343 0856
Mielestäni paras opus ford moottoriin

toinen huonompi mutta silti hyvä perus tieto opas
how to power tune ford soch "pinto" & sierra cosworth doch
engines
Kirjoittaja DES HAMMILL
ISBN 1 874105 81 2

eli siis nokan liuku alueen pitää olla oikealla kohdalla seuraajan liuku pinnalla...muuten menee 10L sankollinen seuraajia niin kuin mulla..sit valkeni et mites siellä kirjassa lukee niistä keinuvivun kulmista....heh vitsi....
Ja jotkut säätää niitä pituuksia sit siten että ,kun haluttu kohta liuku pinnasta löydetty, niin sitten kaikki imu venttiilin välyksen säätö ruuvit samaan mittaan ja lyhennetään venttiilit oikeaan mittaan/jatketaan semmoisella jatkos napeilla jotka laitetaan venttiilin pään ja keinuvivun väliin. nimeltään kait "lach caps" esim crane cams valmistaa.....joita olen itse käyttänyt
Omiin koneisiin olen kötöstelly monella tavalla,kaikki liukumaan keskelle liukupintaa tai sit just siten että säätö ruuvit haluttuun kohtaan (jotta liukupinta oikeassa kohdassa) sitten vaan venttiilit oikean mittaiseksi....
menee aikaa ja hermot mutta mun mielestä kannattaa...
Hupiahan nää hommat pitää olla ....
Kaikki taas omalla vastuulla...
Pliis korjatkaa jos oon mielestämme väärässä käsityksessä täs asiassa..
Soi meinaan pannu eri tyyliin kun on kulmat kohdallaan......
ESCORT MK1 16V
martikainen
Viestit: 102
Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02

Viesti Kirjoittaja martikainen »

cossu2 kirjoitti:Juu ei muuta ku tulille vain, sitten suuttimia ihmettelemään :lol:
Alettiin nyt sit kahtomaan noita suuttimia että mitä siellä oikein on paikoillaan. Sieltähän löyty muuten ihan samankokoiset suuttimet, mut noi lisäilmat menee silleen et on toinen 170 ja toinen 210 ja molemmissa kaasareissa sama juttu. Oisaiskohan joku sanoo miks ne on tolleen laitettu.? Tasaisessa ajossa auto nykii vähän voiskohan se johtua tosta vai onkohan sit joku muu vika.? Muuten kyllä toimii noi kaasarit ihan asiallisesti.

Mitä noihin kaasareihin nyt kannattas kokeilla vaihtaa et sais "mahdollisesti" tota alavääntöä vähän lisää.?
Pitää nyt ite kokeilla vähän pelata noitten kanssa jos sieltä sais vähän lisää tehoo irti kun parin viikon päästä vasta pääsee säätämään noi kunnolla...

Eikä muuten oo porailtu noita 170 suuttimia isommaks vaan ne todellakin on 170 :shock: :shock: :shock: :shock: Ehkäpä toi on sit jollekkin ollut hyvä yhdistelmä :lol: :shock: :lol: :shock: :lol:
cossu2
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:17

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

Siis yhdessä kaasarissa on ilmasuuttimena toisessa kurkussa 170 ja toisessa 210 :lol: , Ei kai ny sentään... :shock: :shock:
Jos haluat lisävääntöä alakierroksille tarvitsee siirtää bensan virtausta pää suuttimilta tyhjäkäyntisuuttimille, jotka toimivat myös jatkuva syöttöisinä. eli kasvatat niitä pieniä suuttimia ja pienennät pääsuuttimia.
Muista myös sitten pienentää ilmasuuttimia samassa suhteessa, mikäli se nyt on ees säädöissään sinnepäin :lol:
Kyseinen operaatio kylläkin lisää bensan kulutusta rutkasti :(
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Kertokaapa, mitä vaikutusta on, jos tuplien vivustoissa on väljää? Paljonko maksaa korjaussarja 40mm Solexeihin?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Kyllä itsellä toimii tuo huohotus ihan silleen että letku maahan, tosin veikkaan että kun ei ole alakerrassa alipainetta niin vuotaa apuakselin tai nokan stefa ihan vähän

Tuon kerääjäpöntön alla pitäsi olla loiskelevy niitattuna lohkoon eli jos se puuttuu niin saattaa roiskia, tai sitten jotain muuta
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

Sultzi kirjoitti:Kertokaapa, mitä vaikutusta on, jos tuplien vivustoissa on väljää? Paljonko maksaa korjaussarja 40mm Solexeihin?
vivustossa väljää = ei aukea läpät kokonaan/kunnolla
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Vastaa Viestiin