Focus 1.8 TD:n (Endura DI) turbo kulunut?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Focus 1.8 TD:n (Endura DI) turbo kulunut?

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Osaatteko sanoa missä mennään, kun putki turbolta intercoolerille on öljyinen sisältä - kauttaaltaan öljykalvos peitossa? Epäilen, että turbon voiteluöljyä tihkuu imuilmaan. Missä määrin tällainen on noirmaalia? Öljyn kulutuksessa ei näy.

Vempeleeseen vaihdettiin aikoinaan merkkihuoltamolla vesipumppu.
Tyrivät homman niin, että sekä kiertokangen laakerit että runkolaakerit menivät. Oli kaveri vissiin kevittänyt moottoria öljypohjasta, ja kun öljynpaineet menivät, niin vikaa etsiskeltiin käyttämällä konetta.

Voiko tollaselle turbolle tehdä itse jotain? Mitä mahtaisi laitattaminen maksaa? Saako turboja uutena/tehdaskorjattuna/käytettyinä mutta kunnossa? Jos, niin mistä ja millaiseen hintaan? Mikä mahtaisi olla järkevin vaihtoehto?
jallari
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2005 00:22
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja jallari »

Omassa samanlaisessa aikanaan sama juttu turbon kanssa, ohje kuului että ajoa vain. Joku piti ihan ominaisuutena. Kuulin että öljy saattais olla peräisin venttiilikopan huohotuksesta. Enpä asialla kauheasti mieltäni vaivannut, autokin pelasi hyvin sen pari vuotta mitä se mulla oli.
Toisaalta, ennen tuota mulla oli turbo-volvo, jonka letkut oli ihan kuivat :roll:
Mondeo 2.0 -01
---------------
Exät: Granada 2.0 -76, Focus 1.8TCI -99, Mondeo 1.8 -00, Galaxy 2.3 -01, Galaxy 2.0d -10
+ monia muita
fiiikus
Viestit: 131
Liittynyt: 17 Helmi 2005 22:48

Viesti Kirjoittaja fiiikus »

omassakin on tuota öljyä ollut kurkkuputkessa "aina". eikä oljyä kulu ihmeellisesti - koskaan ei ole vaihtovälillä tarvinnut lisätä.
[2019] Focus-03 1.6 (230 tkm>), S-max-08 tdciA (236 tkm>) + Esco mk1 4D + Esco mk1 2D + Sierra mk1 ..
[2017] Focus-99 1.8 tddi (346tkm > myyty), Focus-03 1.6 (164tkm>), S-max-08 tdciA (169tkm>) + Esco mk1 4D + ..
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Re: Focus 1.8 TD:n (Endura DI) turbo kulunut?

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

turboruuvi kirjoitti:Osaatteko sanoa missä mennään, kun putki turbolta intercoolerille on öljyinen sisältä - kauttaaltaan öljykalvos peitossa? Epäilen, että turbon voiteluöljyä tihkuu imuilmaan. Missä määrin tällainen on noirmaalia? Öljyn kulutuksessa ei näy.

Vempeleeseen vaihdettiin aikoinaan merkkihuoltamolla vesipumppu.
Tyrivät homman niin, että sekä kiertokangen laakerit että runkolaakerit menivät. Oli kaveri vissiin kevittänyt moottoria öljypohjasta, ja kun öljynpaineet menivät, niin vikaa etsiskeltiin käyttämällä konetta.
Turbot tuppaavat laskemaan enempi tai vähempi öljyä ahtopainepuolelle. Viallisena enempi ehjänä vähempi. Jossain autoissa oli välijäähdyttimen puhdistus määräaikahuollossa, joten ongelma tiedossa ;-).

Juuri asentelin Passatin TDin ahdinta, niin siinä oli ainakin välijäähdyttimen alareuna öljykoste samoin kuin ahtoputken puolelta öljykalvo löytyy. Ruokalusikallisesta öljyä saadaan isolle pinta-alalle öljykalvoa.

Jos öljy tulee EGR:n kautta (sama kuin pakoputkesta), niin kannattaa huolestua silloin se on turbon ja moottorin tai pelkästään moottorin läpi mennyttä öljyä (ei pakokaasuissa kuulu olla öljyä). EGR (pakokaasupäästöt) öljyn kanssa tekee imukanaviin tahmeaa epämääräistä mönjää (mustaa kankee jugurttia).

j.h

Fordin DI-Enduran öljypohja on SÄÄLITTÄVÄN HEIKKO, taitaa olla niitä ainoita moottoreitä, joita ei voi tukea öljypohjasta.
msanta
Viestit: 160
Liittynyt: 01 Touko 2006 20:58

Viesti Kirjoittaja msanta »

Niinhän tuo imusarja on omassakin Td:ssä öljyinen eikä näytä ajoa haittaavan. Kannattaa muuten putsata välijäähdytin, sinne kertyy yllättävän paljon roskaa ajossa. Minun Td:ssä oli jäähdytin melkein tukossa ampiaisista ym. Ajomäärä on nyt 260 tkm ja olisikohan koskaan sitä kennoa putsattu.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

msanta kirjoitti:Niinhän tuo imusarja on omassakin Td:ssä öljyinen eikä näytä ajoa haittaavan. Kannattaa muuten putsata välijäähdytin, sinne kertyy yllättävän paljon roskaa ajossa. Minun Td:ssä oli jäähdytin melkein tukossa ampiaisista ym. Ajomäärä on nyt 260 tkm ja olisikohan koskaan sitä kennoa putsattu.
Olen kaverin DI-Endura focuksesta välijäähdyttimen puhdistanut (väittää että hän huomaisi tehon kasvun ja kulutuksen vähenemisen). Ja noinhan sen kuuluisi vaikuttaa.

Focuksessa se on vielä pirun helppo irroittaa ja pestä sisältä sekä päältä.

j.h
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Lienee täysin normaalia, mutta jos toimenpiteisiin haluaa ryhtyä, kannattaa tarkistaa ensimmäisenä turbon öljykierron paluu putki/letku.. Jos löytyy tukkeumaa ei pääse öljyt riittävän rivakasti turbosta ulos ja sitäkautta ajautuu komperessoripesän puolelle ja sieltä edelleen ahtoputkiin :wink: ... Toki voi myös johtua "normaalista" turbon kulumisesta... Turbon korjauttamisen hinta riippuu hyvinpitkälle siitä, paljonko paja joutuu tekemään purku/kasaus hommia, eli jos ite purat turbon irti ja viet sen pajalle huollettavaksi, niin hinta lienee n.100-200€
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Kessi kirjoitti:Lienee täysin normaalia, mutta jos toimenpiteisiin haluaa ryhtyä, kannattaa tarkistaa ensimmäisenä turbon öljykierron paluu putki/letku.. Jos löytyy tukkeumaa ei pääse öljyt riittävän rivakasti turbosta ulos ja sitäkautta ajautuu komperessoripesän puolelle ja sieltä edelleen ahtoputkiin :wink: ... Toki voi myös johtua "normaalista" turbon kulumisesta... Turbon korjauttamisen hinta riippuu hyvinpitkälle siitä, paljonko paja joutuu tekemään purku/kasaus hommia, eli jos ite purat turbon irti ja viet sen pajalle huollettavaksi, niin hinta lienee n.100-200€
Myös paluuöljyputken tarkastus on aiheellinen ja jos paluuöljyjärjestelmää ryhtyy tarkastamaan. Samalla kannattaa tsekata paluuöljyporauksen reikä ahtimen rungosta, sillä kuristimen paikkeilla voi myös olla tukosongelmia.

Focuksen (muuttuvasiipiset) ahtimet taitavat olla aikalailla kertakäyttötuotteita, johon osien saanti on heikkoa ja hinnakasta.

Juuri yhden VW Passatin juuttuva siipistä herkistelin, niin siihen ei saa mm. säätösiivikköä kääntävää kalvorasiaa.

j.h
Stefa
Viestit: 58
Liittynyt: 08 Syys 2006 12:36

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Huohotinhan tuossa menee venakopasta siihen turbon kompurakoteloon. Että eiköhän se öljy tule sieltä. Jos turbo vuotaa öljyä merkitsevästi, niin kyllä se alkaa sinistä puskea. Huohotinsäiliön voi nakerrella väliin, noin voi vähän vähentää tuota öljyyntymistä.

Ole huoletta, tosin ei se ic:n putsaaminen väärin ole.
Jos sitä ei voi virittää, myy se.
AulisK
Viestit: 63
Liittynyt: 05 Elo 2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Focus 1.8 TD:n (Endura DI) turbo kulunut?

Viesti Kirjoittaja AulisK »

jpisteh kirjoitti: Jos öljy tulee EGR:n kautta (sama kuin pakoputkesta), niin kannattaa huolestua silloin se on turbon ja moottorin tai pelkästään moottorin läpi mennyttä öljyä (ei pakokaasuissa kuulu olla öljyä). EGR (pakokaasupäästöt) öljyn kanssa tekee imukanaviin tahmeaa epämääräistä mönjää (mustaa kankee jugurttia).

Mitenkäs sen tietää että se on EGR:n öljyä..? Siitäkö että se on ic:n loppupäässä? Itselläni on kanssa tuota tihkua molemmin puolin välijäähdytintä niissä kumihaitariletkuissa. Sen lisäksi egr:n luona siinä mihin välijäähdyttimen viimeinen putki tulee kiinni on juuri tuollaista kuvailtua tahmeaa mönjää. Sen lisäksi itse egr-venttiili vuotaa jotain mustaa öljyn näköistä. Eli pitäisikö minun huolestua? :) Itse kone ei kyllä kuluta öljyä ollenkaan...
msanta
Viestit: 160
Liittynyt: 01 Touko 2006 20:58

Re: Focus 1.8 TD:n (Endura DI) turbo kulunut?

Viesti Kirjoittaja msanta »

Omassa Focuksessani (vm. 2000) on myös nuo turbon haitariputket sisältä öljyiset, enkä olisi siitä huolestunut, koska moottori ei kuluta öljyä. (ajettu 280 tkm) Pääasia on, että kone toimii. Välijäähdytin tukkeutuu ajanmittaan roskista ja on helppo puhdistaa.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
onkitie
Viestit: 41
Liittynyt: 03 Helmi 2006 20:05
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Focus 1.8 TD:n (Endura DI) turbo kulunut?

Viesti Kirjoittaja onkitie »

Voiko tuon välijäähyn pestä ihan vaikka painepesurilla ?
Vai miten tuo olis hyvä pestä ?
Ford Focus, 1.6 -05
Nissan Micra, 1.4 -03
Fiat 127, 903 -74
AulisK
Viestit: 63
Liittynyt: 05 Elo 2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Focus 1.8 TD:n (Endura DI) turbo kulunut?

Viesti Kirjoittaja AulisK »

Ei kannata siihen säleikköön kovin läheltä painepesurilla päästää, menee säleet ruttuun... Sen sijaan paineilma on hyvä. Itse ajattelin suihkutella CRC:n Quickleeniä ja pienen vaikutusajan jälkeen kuumalla vedellä huuhdella.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Re: Focus 1.8 TD:n (Endura DI) turbo kulunut?

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Osupa silmään sopivasti tämä topicci.

Tuossa tuli tallille hommaksi yksi Focus tuolla Endura DI koneella joka oli ostettu ei käyvänä. Kone sylkäissyt 1. kiertokangen poikki ja kampiakseli saannut siipeensä tasapainojen kohdilta. Mäntä oli selvinnyt kokonaisena ja kansi näyttäisi olevan kunnossa. Ajatuksena on Fordin kautta hommata tuohon tehdaskorjattu alakerta (~900e) ja tuo vanha kansi. Tuossa purkaillessa pisti silmään kun kaikki ahtoputket ja cooleri oli aika öljyinen, kurttuputkista voi pyyhkiä sormen ihan reilusti valuvaksi ja ahtimen imupuolellakin oli märkää. Pakopuoli on kuiva samoin "katti" ja putki.
Ahdinta tarkemmin tutkin niin aikas reilu päittäisvälys löytyi akselista, ehkä luokkaa 1mm, ehkä vähän reilumpikin, vaikea arvioida sormenpäillä mutta mielestäni liikaa.

Paljonko saa olla ja milloin kannattaa huolestua. Tietoa ei ole öljynkulutuksesta kuin myöskään muusta toiminnasta, jotain päältä 300tkm ajettu ja jossain välissä, oisko ollut 140tkm vaihdettu joku vaihtomoottori jostain syystä ?

Tuo nykyinenkin porsimisen syy on arvoitus, sen verran tietoa että ajosta ruvennut kilistämään ja hyytynyt. Oli hinattu johonkin talliin ja vaihdettu polttoainesuodatin, saatu käyntiin ja ajettu joitain kilometrejä ja hyytynyt. Ei ollut pyörinyt startilla ympäri ja oli jäännyt seisomaan ja myyty nykyiselle omistajalle. Kiertokangen palaset oli kampuran välissä joten ei ihme jos ei pyöri

Laakeriliuskat oli kulunut ihan olemattomiin ja silppuna öljypohjassa, kampuran kaula myös ruvella. Öljyä oli jonkin verran yli ylärajan eli sitä on kaiketi ollut.

Tuosta ö-pohjasta niin kuinka lähelle öljyimuputken pää on, pohja oli aavistuksen lommolla sisäänpäin, varmaan joskus kevennetty ?. Nyt itse tuin pukin päälle laudanpalasella öljypohjasta koneen ja kyllä se kohtuutukevalta tuntui, ainakin nurkista, mutta onko kuinka kriittinen paikka

Muistan kun yhteen MB Sprinteriin tein remonttia niin siinä on alupohja ja tiivisteenä sellanen alle 1mm peltitiiviste niin varoitteli mersun tiskillä että muistaa laittaa sen peltitiivisteen, jos jättää pois ja laittaa vaan liimalla niin öljyputki ottaa öpohjaan kiinni ja tukkeutuu, on kuulemma niin pieni rako ?
juhve
Viestit: 485
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Focus 1.8 TD:n (Endura DI) turbo kulunut?

Viesti Kirjoittaja juhve »

ainahan diiseleissä menee öljyä putkissa volvoihin porattiin joskus millin reikä kuuleriin et öljy valuis ajossa siitä pois. ei siitä öljystä siä putkissa kannata huolestua jo auto ei ala ryntäileen ittestää sit menee jostain liikaa öljyy imuilman joukkoon
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Focus 1.8 TD:n (Endura DI) turbo kulunut?

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

juhve kirjoitti:ainahan diiseleissä menee öljyä putkissa volvoihin porattiin joskus millin reikä kuuleriin et öljy valuis ajossa siitä pois. ei siitä öljystä siä putkissa kannata huolestua jo auto ei ala ryntäileen ittestää sit menee jostain liikaa öljyy imuilman joukkoon

En näistä turboista mitään tiiä, mut miksei coolerissa tai jossain voisi olla tyhjennysroppua??
Kipp
Viestit: 11
Liittynyt: 22 Touko 2009 19:13
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Focus 1.8 TD:n (Endura DI) turbo kulunut?

Viesti Kirjoittaja Kipp »

VesQ kirjoitti:Osupa silmään sopivasti tämä topicci.


Ahdinta tarkemmin tutkin niin aikas reilu päittäisvälys löytyi akselista, ehkä luokkaa 1mm, ehkä vähän reilumpikin, vaikea arvioida sormenpäillä mutta mielestäni liikaa.

Paljonko saa olla ja milloin kannattaa huolestua. ?

Vertailun vuoksi Holset

HX20W 0.051 - 0.127
Hx 35 0.025 - 0.127
Hx 80/85 0.025 - 0.152
Tuota luokkaa ne suunnilleen kuuluisi olla.
Sierra 2.0 Stw-87 :twisted:420hv/473nm.Projekti
Meca
Viestit: 110
Liittynyt: 15 Maalis 2005 23:18

Re: Focus 1.8 TD:n (Endura DI) turbo kulunut?

Viesti Kirjoittaja Meca »

Turbohuollossa sanoi asentaja, että pieni välys kuuluu asiaan, öljynpaine sen laakerin sitten tiivistää. Kyseessä oli Garrettin ahdin, jossa minun näppituntuman mukaan oli laakerit väljät, mutta asentajan mukaan laakerit oli kunnossa.
Kipp
Viestit: 11
Liittynyt: 22 Touko 2009 19:13
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Focus 1.8 TD:n (Endura DI) turbo kulunut?

Viesti Kirjoittaja Kipp »

Poikittais suunnassa sitä saa ollakkin enemmän, karkeasti 0,5-0,8mm
Sierra 2.0 Stw-87 :twisted:420hv/473nm.Projekti
Vastaa Viestiin