Mondeo 1.8td jakoremmin katkeaminen

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
maikkeli

Mondeo 1.8td jakoremmin katkeaminen

Viesti Kirjoittaja maikkeli »

Ostin tuossa just yhden mondeon, jossa jakoremmi mennyt poikki :( Katkennut tyhjäkäynnillä pakkasella edellisen omistajan mukaan. Aiheuttaako yleensä mondeossa moottorivaurioita vai voiko tuudittautua, että tulee uudella remmillä kuntoon :?:
ford2ford
Viestit: 55
Liittynyt: 06 Loka 2009 11:47

Re: Mondeo 1.8td jakoremmin katkeaminen

Viesti Kirjoittaja ford2ford »

varmuutta ei asiasta ole, mutta väittäisin, että kyllä mäntä ottaa kiinni venttiileihin 1.8td mondeosssa. Nykyisissä Bensiini ja Diesel koneissa on puristuksiakin aina sen verran paljon, ettei koneesta voi tehdä ns. vapaasti pyörivää, joka tarkoittaa, ettei mäntä voi ottaa venttiileihin kiinni jakohihnan tai jakoketjun katketessa. Tietenkin voi olla mahdollista äärimmäisen hyvällä tuurilla ettei mitään vahinkoa ole käynyt kyseisessä autossa vaikka hihna on katkennut, koska koneen kuormitus on vähäinen tyhjäkäynnillä. On oman harkintasi takana irroitatko kannen ja tarkistat tilanteen vai laitatko vain uuden hihnan ja kokeilet onnea. Itse irrotaisin kannen, koska se ei kuitenkaan ole niin ihmeellinen homma, jos työkalut pysyy käsissä. Onko muuten aivan varma, että jakohihna katkesi tyhjäkäynnillä? Jos on ollut jenkaa ja kuormitusta koneessa, niin pahimmillaan vaurioita on syntynyt sylinterikanteen, mäntiin ja jopa kiertokankiin. Oliko riittävä vastaus?
Meca
Viestit: 110
Liittynyt: 15 Maalis 2005 23:18

Re: Mondeo 1.8td jakoremmin katkeaminen

Viesti Kirjoittaja Meca »

Aika hyvää tuuria on jos ei vaurioita ole tullut, mutta ei kai se mahdotontakaan ole. Remmi ei maksa kuin muutaman kympin, joten kyllä minä kokeilisin kumminkin ensiksi vaihtaa sen remmin ja mittaisin puristuspaineet suuttimien reijistä. Jos puristukset on tallella niin vaihtaa myös kiristinrullat ja ruiskutuspumpun hihnan ja sitten kovaa ajoa kunnes hajoaa jostain muualta :wink: . Jos paineet on kadoksissa, niin ainakin venttiilit menee uusiksi.
KARVANAAMA
Viestit: 103
Liittynyt: 30 Joulu 2007 15:56
Paikkakunta: Muhos

Re: Mondeo 1.8td jakoremmin katkeaminen

Viesti Kirjoittaja KARVANAAMA »

Ja jos on jotain hajoittanut niin multa löytyy kotuu hintaan koko käyntikuntoinen mylly...
Tällä hetkellä ollut 9 Fordia...
MONTAKO TAIVASPAIKKAA MULLA ON ?
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Mondeo 1.8td jakoremmin katkeaminen

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Kaverin duunissa meni niiten työautosta hihna tyhjäkäynnillä ja oli hallista lämpimällä.
Sitä viellä hieman startilla koitettu uudestaan käymään ja äänen kuultua lopetettu starttaus.
Tulos oli muutama venttiili ja taisi mennä mäntä tai veivi ei muista tarkkaan.
=Onnea ettei ole startattu vian ilmettyä.
3tonnia oli ollut korjaus lasku :oops:
gti golo palloilija
Omppu
Viestit: 322
Liittynyt: 07 Maalis 2005 08:01

Re: Mondeo 1.8td jakoremmin katkeaminen

Viesti Kirjoittaja Omppu »

99,9% todennäköisyydellä on osumaa tullu. Puristuspainemittaus kertoo onko venttiilit kierona.
1,8td
Viestit: 35
Liittynyt: 17 Kesä 2009 09:58

Re: Mondeo 1.8td jakoremmin katkeaminen

Viesti Kirjoittaja 1,8td »

Mä ostin 6/09 vm-98 esco farkun 1,8td koneella johon oli jakohihna vaihettu 235000km nyt mittarissa 280000km eli 45000km hihnalla ajettu..kysymykseni=miten yleensä ko.hihnat kestää 1,8td myllyssä ja kestääkö se sen vaihtovälin joka on vm.-98 eteenpäin kuullema 105000km.vm.-97 asti on kuullema ollut 60000km se vaihtoväli..eli ajanko sen 105000km turvallisin mielin :?
tomu_8

Re: Mondeo 1.8td jakoremmin katkeaminen

Viesti Kirjoittaja tomu_8 »

Mulla meni -98 TD monrepoosta hihna poek ja nokka 3 osaan, 4 venttiiliä mutkalle, mäntiin painaumat ja mitä vielä muuta?? KARVANAAMA, vieläkö nokimylly löytyy?
Vastaa Viestiin