Nokkien vaihto Zeteciin...
Nokkien vaihto Zeteciin...
Paljon on ollut puhetta tuosta Zetec nokkien vaihtamisesta, ja siitä miten silla saa helppoja hevosia 105hp versioon....
Paljon nuo tehot sitten kasvaisi, siis nimen omaan näillä 130hp versiosta (xr3i) otetuilla tarvike nokilla..... Olisivat TODELLA paljon edullisemmat kuin ihan oikeat viritys nokat... (eivät siten läheskään yhtä hyvätkään, mutta tyhjää parempi....kai)
Onko nokkien vaihto miten monimutkainen projekti?
Tarvitaanko välttämättä hommaan ammattimies vai onnistuuko "kotituunarilta"?
Jos nuo pitää ammatti miehillä laitattaa niin paljon on suunnilleen kustantanut?
Tällainen lisäkysymys vielä jos joku sattuu tietämään.... Eli miten hyöty suhteessa muuttuu jos kiinni iskee vielä Megasquirtin ja sen säätelee kohdalleen? Kasvaako nokkien antama hyöty vai pärjäisikö sitten vakioillakin? (itse veikkaan ensimmäistä)
Ovat varmasti todella tyhmän kuuloisia kysymyksiä joillekkin teistä, mutta mites muuten sitä oppii kuin kysymällä.
Kiitos paljon kaikille asiaa kommentoiville.
Paljon nuo tehot sitten kasvaisi, siis nimen omaan näillä 130hp versiosta (xr3i) otetuilla tarvike nokilla..... Olisivat TODELLA paljon edullisemmat kuin ihan oikeat viritys nokat... (eivät siten läheskään yhtä hyvätkään, mutta tyhjää parempi....kai)
Onko nokkien vaihto miten monimutkainen projekti?
Tarvitaanko välttämättä hommaan ammattimies vai onnistuuko "kotituunarilta"?
Jos nuo pitää ammatti miehillä laitattaa niin paljon on suunnilleen kustantanut?
Tällainen lisäkysymys vielä jos joku sattuu tietämään.... Eli miten hyöty suhteessa muuttuu jos kiinni iskee vielä Megasquirtin ja sen säätelee kohdalleen? Kasvaako nokkien antama hyöty vai pärjäisikö sitten vakioillakin? (itse veikkaan ensimmäistä)
Ovat varmasti todella tyhmän kuuloisia kysymyksiä joillekkin teistä, mutta mites muuten sitä oppii kuin kysymällä.
Kiitos paljon kaikille asiaa kommentoiville.
Escort 1.8i 16V Zetec CLX -93
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Joo... heh heh tosi hyvä juttu..... Ei oo takaspoikkaa eikä aluja(?), pitäisköhän hankkia.. taitavat olla turboakin tehokkaammat virittelyssäMinusta tuo on riittävän ripeä vakionakin, siis jos on kunnossa! Minulla oli tuollainen -92-mallia, eli ensimmäisiä Zeteccejä Eskossa, kyllä sillä rikkoi kaikki Suomen nopeusrajoitukset! Very Happy Mulla oli kyllä takaspoileri ja alut, eli oli kait tavallista nopeampi! Very Happy
Kyllähän sillä nopeus rajoitukset rikkoo kun jaksaa tarpeeksi kiihdytellä... mutta onko auto joka kiihtyy 0-100km/h yli kymmenen sekuntia tarpeeksi ripeä??? ei minusta.....
ja sitäpaitsi kaikkia nuo lisä kaakit varmasti kiinnostaa (enemmän tai vähemmän)....
noin realistisesti... ei niitä lisä hevosia kaipaa kuin ohittaessa ja silloin kun kaverin Corolla lipuu rinnalle
Jostain varmaan löytyy kuvien kanssa ohjeet Zetecin nokkien vaihtoon???
kone "juttuja" on monet kaverit tehneet enemmänkin, mutta en edes tunne ketään muuta joka tuollaista samanlaista konetta käskyttelisi (taitaa olla sattumaa tai tunnen vain vähän porukkaa ) joten yksityiskohtaiset ohjeet olisivat vähintäänkin plussaa... tuosta Megasquirtista pitänee kysellä enemmän sille tarkoitetussa osiossa...
ps. alkuperäinen kysymys yhä voimassa
Escort 1.8i 16V Zetec CLX -93
Jos nokat vaihtaa, niin sitten jotkun tunnetun pajan virinokat, itse vaihdoin omaani 2.0 nokat, eikä paljon hyötyä huomannut. Se vajaa milli lisää nostoa toi ehkä aavistuksen vääntöä. Suurimman hyödyn hommasta saa jollain säädettävällä moottorinohjauksella ja paremmin virtaavalla pakoputkistolla. Siihen päälle vielä kansityöt Harkinnan arvoinen juttu olisi myös hiotuttaa nokista sopivat tai etsiä jostain Formula Ford-sarjan kavereilta sellaiset. Niissä on nimittäin 1.8 Zetecit
Ihan suht helppo projekti, nokat saa pois yläkautta nostamalla kun vaan avaa pukit ja poistaa hihnan. Takaisinlaitossa olisi hyvä olla virallinen Zetecin nokkien ajoitustyökalu, joka sopii nokan päässä oleviin hahloihin. Eli toisin sanoen 5mm paksu latikka Jossain Performance Fordissa oli kuvalliset ohjeet kädettömille briteille Nokkapyörät ovat vaan tiukalla sovitteen pultin kera kiinni, eli tarvitaan joku työkalu pitämään nokkia paikoillaan, itse en rohjennut pitää kiintolenkillä kiinni nokassa olevista kanteista. Momenttiavaimet ja kasa perustyökaluja riittänee hommaan
Ihan suht helppo projekti, nokat saa pois yläkautta nostamalla kun vaan avaa pukit ja poistaa hihnan. Takaisinlaitossa olisi hyvä olla virallinen Zetecin nokkien ajoitustyökalu, joka sopii nokan päässä oleviin hahloihin. Eli toisin sanoen 5mm paksu latikka Jossain Performance Fordissa oli kuvalliset ohjeet kädettömille briteille Nokkapyörät ovat vaan tiukalla sovitteen pultin kera kiinni, eli tarvitaan joku työkalu pitämään nokkia paikoillaan, itse en rohjennut pitää kiintolenkillä kiinni nokassa olevista kanteista. Momenttiavaimet ja kasa perustyökaluja riittänee hommaan
- Chevrolet K1500 pick-up
Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Pahin rajoitin 105hv koneessa on käsittääkseni läppäkotelon halkaisija. Siitä menee jotakuinkin peukalo läpi, kun taas 130hv syö oravia aamiaiseksi. Muistaakseni myös imusarja on erilainen. Nokilla ja xr3i:n läppäkotelolla pitäisi kyllä saada lähemmäs 20hv lisää.hartza kirjoitti:Jos nokat vaihtaa, niin sitten jotkun tunnetun pajan virinokat, itse vaihdoin omaani 2.0 nokat, eikä paljon hyötyä huomannut. Se vajaa milli lisää nostoa toi ehkä aavistuksen vääntöä.
Focus 1.6 ambiente -99 -> Toyota Avensis 1.8VVTi STW Sol 10/03 -> Subaru Legacy 3.0R MY04
No se on tietenkin vaihdettu, sekä 2.0 ilmamäärämittari, joka on aika onneton 1.8-mallissa. Imusarjan eroa ei ketään ole vielä pysytynyt todentamaan, ulkoista eroa siinä ei ole. Nyt puhutaan sitten siitä alumiinisesta mutkasta... Boksissa on melko varmasti marginaalisesti eri softa sisällä, ainakin se on eri koodilla. Mutta homma pelittää kyllä vanhalla boksilla, homma kuitenkin toimii pitkälti lambada-ohjauksella, eikä täyskaasulla ole mitään ongelmia, vetää ihan eri tavalla verrattuna vanhoihin osiin.mjtee kirjoitti:Pahin rajoitin 105hv koneessa on käsittääkseni läppäkotelon halkaisija. Siitä menee jotakuinkin peukalo läpi, kun taas 130hv syö oravia aamiaiseksi. Muistaakseni myös imusarja on erilainen. Nokilla ja xr3i:n läppäkotelolla pitäisi kyllä saada lähemmäs 20hv lisää.
- Chevrolet K1500 pick-up
Toyota Corolla E12 1.4 D4D
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Kiitoksia vastauksista tähän mennessä....
Sitten kun noita nokkia rupeaa lopulta vaihtamaan niin mitä muuta tulee vaihtaa ja ottaa huomioon.....????
Tulpat/johdot varmaan siinä samalla pitää vaihtaa...
Mites venttiilien jouset, vai vaihtoon nekin (taitavat olla jäykemmät tuossä xr3i mallissa)........
Mitä olette noin suunnilleen saaneet kustannuksiksi noita nokkien hankinta hintaa lukuunottamatta....?
Kyselen vaan tässä tarkempiakin juttuja ni ei tarvitse ihan sokkona lähteä hommaan... Auto on nimittäin koko ajan käytössä, joten sellainen jonkin asian unohtuminen ja/tai operaation pitkittyminen ei olisi kovin suotavaa....
Eli kaikki mitä pitäisi ottaa huomioon olisi hyvä tietää....
Kiitos kaikille
Sitten kun noita nokkia rupeaa lopulta vaihtamaan niin mitä muuta tulee vaihtaa ja ottaa huomioon.....????
Tulpat/johdot varmaan siinä samalla pitää vaihtaa...
Mites venttiilien jouset, vai vaihtoon nekin (taitavat olla jäykemmät tuossä xr3i mallissa)........
Mitä olette noin suunnilleen saaneet kustannuksiksi noita nokkien hankinta hintaa lukuunottamatta....?
Kyselen vaan tässä tarkempiakin juttuja ni ei tarvitse ihan sokkona lähteä hommaan... Auto on nimittäin koko ajan käytössä, joten sellainen jonkin asian unohtuminen ja/tai operaation pitkittyminen ei olisi kovin suotavaa....
Eli kaikki mitä pitäisi ottaa huomioon olisi hyvä tietää....
Kiitos kaikille
Escort 1.8i 16V Zetec CLX -93