Mondeon (-01--07) apurunko
Mondeon (-01--07) apurunko
Onko tietoa tai kokemusta, täytyykö -01--07 mallisessa Mondeossa laskea etupään "apurunkoa" alaspäin, kun irrottaa alatukivarren alapallonivelen?
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: 08 Helmi 2005 10:02
Re: Mondeon (-01--07) apurunko
Tässä uudemmassa mallissa on ainakin korjausoppaan kuvien mukaan alatukivarren etupusla vaakasuorassa asennossa, joten pultti ja koko tukivarsi on helpompi irrottaa vaihteiston puolelta pallonivelen vaihtoa varten. Vanhemmassa mallissa tuo pusla on pystyssä eikä pultti mahdu nousemaan ilman lisätöitä. Mutta parasta kurkata auton alle !
Re: Mondeon (-01--07) apurunko
Alapallonivelhän ei ole apurungossa kiinni
Tukivarren irrotus saattaa vaatia apuringon laskemista. Vanhempaan korimalliin käännettiin tukivarret vaihdettaessa pultit toisin päin niin ei pitäs jatkossa olla ongelma.
Tukivarren irrotus saattaa vaatia apuringon laskemista. Vanhempaan korimalliin käännettiin tukivarret vaihdettaessa pultit toisin päin niin ei pitäs jatkossa olla ongelma.
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Re: Mondeon (-01--07) apurunko
Esitin kysymyksen hieman epäselvästi; tarkoitin että jos vain haluaa irrottaa alapallonivelen navasta esimerkiksi iskunvaimentimen vaihtamista varten, niin tarvitseeko tällöin ensin alentaa apurunkoa?
Re: Mondeon (-01--07) apurunko
En ainakaan itse laskisi apurunkoa. Toki iskari voi olla jäykkä mutta jousipuristimista voi hommassa olla apua.
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Re: Mondeon (-01--07) apurunko
helpottaa työn tekoa jos löysää apurungon pultit siltä puolen mistä ottaa esim..iskaria irti..ei kannata löysätä koko apurunkoa kerralla se teettää lisää töitä apurungon keskitys+suuntaus rattaille...
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38
Re: Mondeon (-01--07) apurunko
Olen itsekin miettinyt tota apurunkoasiaa. Olisi kohtuuton vaiva irrottaa ja taas suunnata apurungot pelkän alapallonivelen tai etualatukivarren vaihdon takia. Sehän tarkottaa sitä, että aina kun puretaan napaa, pitää apurunkokin irrottaa.
Kun tein Fokukseen vetariremppaa ja purin napa-asetelman, niin sain kätevästi tilaa laittamalla jousipuristimet jousiin. Puristin jousia pari senttiä, jolloin koko napa-asetelma nousi pari senttiä ja pallonivelen kiinnitysosa mahtui kivasti irti. Eikös tätä temppua voisi käyttää Mondeonkin kanssa?
Kun tein Fokukseen vetariremppaa ja purin napa-asetelman, niin sain kätevästi tilaa laittamalla jousipuristimet jousiin. Puristin jousia pari senttiä, jolloin koko napa-asetelma nousi pari senttiä ja pallonivelen kiinnitysosa mahtui kivasti irti. Eikös tätä temppua voisi käyttää Mondeonkin kanssa?
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
Re: Mondeon (-01--07) apurunko
Itse asiassa olen ajatellut tehdä juuri tuon saman tempun kun (tai jos) seuraavan kerran joudun irrottamaan iskaritolpan edestä. Sen irti saaminen menee tosi tiukalle ainakin automaattivaihteisessa Mondeossa kun vetoakseli tulee tielle, joten jousipuristimilla saattaisi saada juuri sopivasti lisätilaa. Muita alapallonivelen irrotusta vaativia hommia (esim. alatukivarren puslien vaihto) olen tähän asti tehnyt laskematta apurunkoa. Helposti se alapallonivel sillainkin aukeaa ja ainakaan toistaiseksi mitään ei ole hajonnut, korjausoppaan uhkailuista huolimatta.Tee-seitseFocusmies kirjoitti:Kun tein Fokukseen vetariremppaa ja purin napa-asetelman, niin sain kätevästi tilaa laittamalla jousipuristimet jousiin. Puristin jousia pari senttiä, jolloin koko napa-asetelma nousi pari senttiä ja pallonivelen kiinnitysosa mahtui kivasti irti. Eikös tätä temppua voisi käyttää Mondeonkin kanssa?
-
- Viestit: 234
- Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25
Re: Mondeon (-01--07) apurunko
Onkos kenelläkään muuten tietoa että millä/miten tuo apurunko keskitetään liikkeessä?
Tehdäänkö jollain speciaalityökalulla vai lyödääänkö pohjaan vain jotku kohdistusmerkit?
Itsellä tulee melko varmasti keväällä eteen vaihdelaatikon/kytkimen vaihto ja apurunkoa on silloin pakko alentaa/ottaa kokonaan pois. Olisi mukava tietää että miten tuon saisi itse takaisin kohdilleen.
Tehdäänkö jollain speciaalityökalulla vai lyödääänkö pohjaan vain jotku kohdistusmerkit?
Itsellä tulee melko varmasti keväällä eteen vaihdelaatikon/kytkimen vaihto ja apurunkoa on silloin pakko alentaa/ottaa kokonaan pois. Olisi mukava tietää että miten tuon saisi itse takaisin kohdilleen.
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38
Re: Mondeon (-01--07) apurunko
Jotain erikoistyökaluja niillä tosiaan on. Alfamerissä käskettiin piirtämään kohdistusmerkkejä autoon ja apurunkoon jos kyseisiä työkaluja ei ole.
Yks vaihtoehto olis tietysti tehdä kaikki remontit itse ja vetää apurunko niin hyvään kohdistukseen kun pystyy ja viedä se suunnattavaksi korjaamolle. Ei pitäisi olla kovin kallista. Kyseinen runko on muistaakseni neljällä pultilla kiinni.
Yks vaihtoehto olis tietysti tehdä kaikki remontit itse ja vetää apurunko niin hyvään kohdistukseen kun pystyy ja viedä se suunnattavaksi korjaamolle. Ei pitäisi olla kovin kallista. Kyseinen runko on muistaakseni neljällä pultilla kiinni.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
Re: Mondeon (-01--07) apurunko
Itse tein merkkejä piikillä runkoon ennen apurungon irroittamista, mutta totuuden nimissä täytyy sanoa, että ei niistä oikein kunnolla saanut selvää. Auto kuitenkin tuntuu kulkevan kuten ennenkin, eli ei se ilmeisesti pahasti mennyt pieleen. Näin jälkeenpäin mieleeni juolahti kuningasajatus kohdistamisen helpottamiseksi, eli ruiskuttelisi jollakin kirkkaalla spray maalilla apurungon ja rungon liitoskohdat ennen irroitusta.
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38
Re: Mondeon (-01--07) apurunko
essapantin ideahan on nerokas. Vetää vaan pinnat puhtaaksi ja mitä tahansa vesivärispreitä. Eipä se pohjassa mitään haittaa.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
Re: Mondeon (-01--07) apurunko
Pari juttua tuli mieleen:
- Apurunkohan on puslilla kiinni itse auton rungossa. Jos puslat on kunnossa, niin apurungollahan ei ole kuin yksi mahdollinen asento kiinnityksen jälkeen. Vai onko?
- Mitä haittaa siitä on jos apurunko on hieman "off-set". Sehän on renkaissa kiinni vain pallonivelillä, joten sitä kautta tuskin pienellä vinoudella on mitään haittaa?
- Apurunkohan on puslilla kiinni itse auton rungossa. Jos puslat on kunnossa, niin apurungollahan ei ole kuin yksi mahdollinen asento kiinnityksen jälkeen. Vai onko?
- Mitä haittaa siitä on jos apurunko on hieman "off-set". Sehän on renkaissa kiinni vain pallonivelillä, joten sitä kautta tuskin pienellä vinoudella on mitään haittaa?
Re: Mondeon (-01--07) apurunko
Kyllä siinä vähän on pelivaraa. Ei paljon mutta on kuitenkin.kali.leo kirjoitti:Apurunkohan on puslilla kiinni itse auton rungossa. Jos puslat on kunnossa, niin apurungollahan ei ole kuin yksi mahdollinen asento kiinnityksen jälkeen. Vai onko?
Itse olen kerran avannut apurungon pultit ja kiristin ne takaisin katsomatta tarkemmin menikö apurunko takaisin alkuperäiselle paikalleen vai ei. Kaikesta päätellen meni kun en mitään outoa auton ohjauksessa huomannut operaation jälkeen. Tällä perusteella oma tuntumani on että ei se niin tarkkaa ole sen apurungon kanssa. Kunhan vain vetää takaisinlaittaessa pultit tarpeeksi kireellekali.leo kirjoitti:Mitä haittaa siitä on jos apurunko on hieman "off-set". Sehän on renkaissa kiinni vain pallonivelillä, joten sitä kautta tuskin pienellä vinoudella on mitään haittaa?
Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla jos jollakulla on oikeasti ollut ongelmia apurungon takaisin laiton kanssa.
Re: Mondeon (-01--07) apurunko
Tuli tuossa irroitettua apurunko jousien vaihdon yhteydessä, korjausoppaan ohjeiden mukaan yritin toimia, en olisi varmaan apurunkoa irroittanut, mutta minun jousipuristimet ei ainankaan mahtunut puristamaan jousta tarpeeksi tolpan ollessa paikallaan, potero on liian ahdas -01 mondeossa jotta 2-puristinta olisi mahtunut oikein paikoilleen ja jousihan pitää saada puristettua aivan kasaan jos sittenkään tolppa mahtuu nousemaan paikoiltaan napa-asetelmasta.
Mutta ei siinä kaikki, pitihän siitäkin rempasta saada aikaan ongelmia kun apurunko ei suostunut menemään takaisin oikealle kohdalleen ei niin millään, yritettiin tunkata sivuttain ja vaikka mitä, kunnes epätoivoisen pähkäilyn päätteeksi tuli kokeiltua pyörittää pyörää, mitä helvattia se ei pyöri, no tarkemmin tutkailtuamme vetari oli luiskahtanut sisäpäästä ulos, v...u eiku irroita vetarin kumi, kas vetari tullut ulos paikoiltaan, no ilmankos tolppakaan ei meinannut asettua napaan mitenkään suosiolla, vetari paikoilleen no jo meni apurunkokin kohilleen (runkoon muuten jää jälki kumipuslista ilman maalaustakin jollei ole uusi auto, jos kohdistusta pähkäilette) ohjauskulmat säädätin siinä se.
Enkä toista kertaa vaihda mondeoon itse iskareita/jousia, vielä tuohon nissanii vaihtaa (löytyy myös pihalta), lastenleikkiä verrattuna verrattuna mondeoon.
Mutta ei siinä kaikki, pitihän siitäkin rempasta saada aikaan ongelmia kun apurunko ei suostunut menemään takaisin oikealle kohdalleen ei niin millään, yritettiin tunkata sivuttain ja vaikka mitä, kunnes epätoivoisen pähkäilyn päätteeksi tuli kokeiltua pyörittää pyörää, mitä helvattia se ei pyöri, no tarkemmin tutkailtuamme vetari oli luiskahtanut sisäpäästä ulos, v...u eiku irroita vetarin kumi, kas vetari tullut ulos paikoiltaan, no ilmankos tolppakaan ei meinannut asettua napaan mitenkään suosiolla, vetari paikoilleen no jo meni apurunkokin kohilleen (runkoon muuten jää jälki kumipuslista ilman maalaustakin jollei ole uusi auto, jos kohdistusta pähkäilette) ohjauskulmat säädätin siinä se.
Enkä toista kertaa vaihda mondeoon itse iskareita/jousia, vielä tuohon nissanii vaihtaa (löytyy myös pihalta), lastenleikkiä verrattuna verrattuna mondeoon.
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38
Re: Mondeon (-01--07) apurunko
Siihen viralliseen apurungon kohdistukseen tarttee kaksi fordin työkalua nimeltä 205-316. Sehän näyttää olevan aika vaatimaton vähän kynää isompi osa ja siinä on joku lattaraudan pätkä mukana. Nyt tulikin kuningasajatus, että senhän vois ostaa. Mitä mieltä olette? Myykö fordi tai joku muu noita ja maksavatko painonsa kullassa vai muutaman euron?
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: 21 Maalis 2010 11:55
Re: Mondeon (-01--07) apurunko
1. Onko tietoa tai kokemusta, täytyykö -01--07 mallisessa Mondeossa laskea etupään "apurunkoa" alaspäin, kun irrottaa alatukivarren alapallonivelen?
-ei tarvitse irroittaa, jousen joutuu puristamaan kasaan.
2. iskunvaimentimen vaihtamista varten, niin tarvitseeko tällöin ensin alentaa apurunkoa?
-jos alkuperäiset 'pitkät' motorcraftin tolpat niin tarvii irroittaa ja tiputtaa, lyhemmillä tarvikeiskareilla voi rautakangella vääntäminen riittää...
-ei tarvitse irroittaa, jousen joutuu puristamaan kasaan.
2. iskunvaimentimen vaihtamista varten, niin tarvitseeko tällöin ensin alentaa apurunkoa?
-jos alkuperäiset 'pitkät' motorcraftin tolpat niin tarvii irroittaa ja tiputtaa, lyhemmillä tarvikeiskareilla voi rautakangella vääntäminen riittää...
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38
Re: Mondeon (-01--07) apurunko
Huomasin että noita apurungon kohdistustappeja myydään ainakin Britanniassa. Ebaysta tuntuivat hinnat olevan 30-50 puntaa + postikulut. Sain kuitenkin kovalla vaivalla urkittua, että mk3-mondeossa kohdistustapin halkaisija on 20.2 mm. Ostinkin 20-millistä rosteritankoa ja tein kyseisen tappisysteemin viisteineen ja kiristysholkkeineen itse työpaikan sorvilla. En usko että 0.2 mm heitto vetää vielä aurauskulmat vinoon. Sehän riittää että siellä on joku hiekanjyvä välissä, niin tuo verran heittoa tulee. Eka tappi on jo valmis. Kohdistukseen niitä tarvitaan kaksi. Ilmottelen täällä myöhemmin että sopiko/toimiko.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
Re: Mondeon (-01--07) apurunko
Hei, vaihdoin 02 mondeooni juuri iskarit ja jouset. Apurunkoa piti laskea kummaltakin puolelta vuorotellen aina vaihdon tapahtuessa. Nyt vasemmanpuoleisen apurungon alapultti (se missä metallilevy välissä) ei mene paikalleen sitten millään.
Eli kun koittaa kiertää paikalleen, niin tökkää lähes heti. Runkoa ollaan koitettu liikutella paikoilleen (käsin ja tunkilla)ja reikää putsata/rasvata jotta pultti solahtaisi paikalleen. Ihmeellistä miten pultti ei mene paikoilleen, kun oikeanpuoleisen kanssa ei ollut mitään ongelmia. Mikä neuvoksi? toivottavasti jollain viisaammalla on tietoa mikä mahdollisesti estäisi pulttia kiertymästä.
Eli kun koittaa kiertää paikalleen, niin tökkää lähes heti. Runkoa ollaan koitettu liikutella paikoilleen (käsin ja tunkilla)ja reikää putsata/rasvata jotta pultti solahtaisi paikalleen. Ihmeellistä miten pultti ei mene paikoilleen, kun oikeanpuoleisen kanssa ei ollut mitään ongelmia. Mikä neuvoksi? toivottavasti jollain viisaammalla on tietoa mikä mahdollisesti estäisi pulttia kiertymästä.
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38
Re: Mondeon (-01--07) apurunko
Tämä tulee nyt myöhässä varmasti, mutta jos oikea on kiinni, niin kait se saattais kinnata. Eli yleensä tommosessa kokoonpanossa kaikki ruuvit löysäksi, sitten etsitään paikat kaikille. Sen jälkeen vasta aletaan kiristämään. Toki tossa tapauksessa toiveena olis se paikallaan pysyminen, mutta jos se toinen puoli ei millään mee paikalleen, niin ei kait siinä auta kun avata toistakin puolta. Ehkäpä jo kokeilitkin tuota, mutta kiva olis myös tietää, että saitko sen loppupeleissä paikalleen ja jos sait niin miten?Korpi kirjoitti:Hei, vaihdoin 02 mondeooni juuri iskarit ja jouset. Apurunkoa piti laskea kummaltakin puolelta vuorotellen aina vaihdon tapahtuessa. Nyt vasemmanpuoleisen apurungon alapultti (se missä metallilevy välissä) ei mene paikalleen sitten millään.
Eli kun koittaa kiertää paikalleen, niin tökkää lähes heti. Runkoa ollaan koitettu liikutella paikoilleen (käsin ja tunkilla)ja reikää putsata/rasvata jotta pultti solahtaisi paikalleen. Ihmeellistä miten pultti ei mene paikoilleen, kun oikeanpuoleisen kanssa ei ollut mitään ongelmia. Mikä neuvoksi? toivottavasti jollain viisaammalla on tietoa mikä mahdollisesti estäisi pulttia kiertymästä.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
Re: Mondeon (-01--07) apurunko
Ite laskin apurunkoa niin, että avasin ainoastaan sen puolen pultteja missä tehtiin remonttia, ja niitäkin sen verran että juuri jäivät kierteille. silloin menee takuuvarmasti takaisinkin ja kohdistus on myös about sama.