Help! Sierra ei pysy käynnissä.
Help! Sierra ei pysy käynnissä.
Jep, eli kyseessä 2.0 ohc iS -86 Sierra, johon juuri vaihdettu uusi kansi ja hieman jyrkempi nokka akseli (luokkaa bf134..) Kaikki osat on niputettu kasaan, mutta kun auton starttaa, leijuvat kierrokset hetken 2500-3000 hujakoilla, jonka jälkeen kierrokset laskevat jyrkästi ja auto sammuu. Autoa pystyy pitämään kaasulla käynnissä 2k+ rpm, ja ilmamäärämittarin jousta säätämällä sain sen käymään "V-twinmäistä" tyhjäkäyntiä.
Sytkän ja nokan ajoitukset on tehty ns. perstuntumalta, voiko johtua siitä? Löytyisikö joltain ohjeet joilla saisi tuon nopeasti säädettyä ajokuntoon, talvi näes tulee ja täytyy ulkono ropata..
Tack så bra etukäteen.
Sytkän ja nokan ajoitukset on tehty ns. perstuntumalta, voiko johtua siitä? Löytyisikö joltain ohjeet joilla saisi tuon nopeasti säädettyä ajokuntoon, talvi näes tulee ja täytyy ulkono ropata..
Tack så bra etukäteen.
–'86 iS Sierra –> YBB
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
Re: Help! Sierra ei pysy käynnissä.
Ainakin pienillä kierroksilla tyhjäkäynti on aika heikkoa ja voi juuri sammua jos sytkä on liian myöhäsellä. Ei tarvii kun yks hammas olla siinä jakajan hihnapyörässä metässä niin se on jo jotain 20 astetta pielessä... Sillon se kyllä tuntuu aika laiskalta ajossakin.
Kannattaa muuten tehä se ecun nollaus jos et oo tehny kun nokka vaihettu?
Voikos tuossa nokassa laittaa sen nokkapyörän mihin asentoon vaan? Kun vakio-osia ei ainakaan voi kunhan ne merkit on kohakkain
Kannattaa muuten tehä se ecun nollaus jos et oo tehny kun nokka vaihettu?
Voikos tuossa nokassa laittaa sen nokkapyörän mihin asentoon vaan? Kun vakio-osia ei ainakaan voi kunhan ne merkit on kohakkain
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: Help! Sierra ei pysy käynnissä.
Auto ei siis edes "yritä" käydä tyhjäkäyntiä, kaasua pumppaamalla pysyy käynnissä 2000+ rpm epätasaisesti, vähänkin jos höllää kaasua, kuolee. Sain vaivoin pakitettua sitä pihassa muutaman metrin. Nokkapyörä on vakio, eli ei pysty laittamaan mihin asentoon vain. Miten tuo ECU:n nollaus suoritetaan, ja olisko jotain "yleistä" ohjetta virinokan säätöihin saamiseksi?rangleri kirjoitti:Ainakin pienillä kierroksilla tyhjäkäynti on aika heikkoa ja voi juuri sammua jos sytkä on liian myöhäsellä. Ei tarvii kun yks hammas olla siinä jakajan hihnapyörässä metässä niin se on jo jotain 20 astetta pielessä... Sillon se kyllä tuntuu aika laiskalta ajossakin.
Kannattaa muuten tehä se ecun nollaus jos et oo tehny kun nokka vaihettu?
Voikos tuossa nokassa laittaa sen nokkapyörän mihin asentoon vaan? Kun vakio-osia ei ainakaan voi kunhan ne merkit on kohakkain
–'86 iS Sierra –> YBB
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
- BlackEscort
- Viestit: 192
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 14:04
Re: Help! Sierra ei pysy käynnissä.
Kyllä vaan käynti voi olla ihan mitä sattuu jos perstuntumalla oot säätäny sytyn ja nokan ajoituksen. Suattapi olla hankalaa säätää edes kunnon vehkeillä sitä jos ilmamäärämittaria oot menny ronkkimaan perstuntumalla
Ota nyt hyvä mies järki käteen ja tee säädöt niin kuin ne pitäisi, tai anna jonkun muun hoitaa toi säätäminen.
Sytty kohdilleen ajoituslampulla kun on tarkistanut sen nokan ajoituksen. Sit viet sen mittariin jossa säädät päästöt kohdilleen. Toi bf134 nokka ei pitäis vaatia, muuta. Mut jos on enempi asteita nokassa kuin n.280, sitä ei sit säädetä vakio ruiskussa mitenkään.
Ota nyt hyvä mies järki käteen ja tee säädöt niin kuin ne pitäisi, tai anna jonkun muun hoitaa toi säätäminen.
Sytty kohdilleen ajoituslampulla kun on tarkistanut sen nokan ajoituksen. Sit viet sen mittariin jossa säädät päästöt kohdilleen. Toi bf134 nokka ei pitäis vaatia, muuta. Mut jos on enempi asteita nokassa kuin n.280, sitä ei sit säädetä vakio ruiskussa mitenkään.
Re: Help! Sierra ei pysy käynnissä.
Oon käsittäny ettei 280 tai jyrkemmällä nokalla mene päästöistä läpi millääm ruiskulla OHC- koneBlackEscort kirjoitti: Mut jos on enempi asteita nokassa kuin n.280, sitä ei sit säädetä vakio ruiskussa mitenkään.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Help! Sierra ei pysy käynnissä.
Tarkotus oli ajaa säädettäväksi auto kun sen saisi ensin jotenkuten ajettavaksi, sehän tässä se tavoite onkin Nokka on 1.6 vakio nokasta hiottu, ja asteita n. 265. Siis en ole saanut autoa vielä käymään tyhjäkäyntiä tasaisesti, jolloin sytyn säätö toki onnistuisi.. Ilmamäärämittarin jousen laitoin kyllä takaisin alkuperäiseen asentoonsa pikaisen testauksen jälkeen. Pitäisi vaan saada auto suunnilleen ajokuntoon näin aluksi. Eli siis jos on antaa ohjeita miten saan tuon suurinpiirtein ajokuntoon, olisin kiitollinenBlackEscort kirjoitti:Kyllä vaan käynti voi olla ihan mitä sattuu jos perstuntumalla oot säätäny sytyn ja nokan ajoituksen. Suattapi olla hankalaa säätää edes kunnon vehkeillä sitä jos ilmamäärämittaria oot menny ronkkimaan perstuntumalla
Ota nyt hyvä mies järki käteen ja tee säädöt niin kuin ne pitäisi, tai anna jonkun muun hoitaa toi säätäminen.
Sytty kohdilleen ajoituslampulla kun on tarkistanut sen nokan ajoituksen. Sit viet sen mittariin jossa säädät päästöt kohdilleen. Toi bf134 nokka ei pitäis vaatia, muuta. Mut jos on enempi asteita nokassa kuin n.280, sitä ei sit säädetä vakio ruiskussa mitenkään.
–'86 iS Sierra –> YBB
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
Re: Help! Sierra ei pysy käynnissä.
Ei sitten kannata lähteä revittelemään hirveästi jos ne säädöt on pielessä?
Sen sytyn ajotuksen vois kahtoa lampulla vaikka siinä 2000 kierroksellakin että onko se suunnilleen kohillaan. Sen pitäs pyöriä siinä kohalla jossain 15-20 asteen välillä. Jos on yksin säätämässä niin vaikka sillä kaasuläpän ruuvilla saa käymään tyhjäkäyntiä.
Osaako joku sanoa onko tyhjäkäynnillä lambdasäätö ollenkaan käytössä vakio eculla eli osaako se säätää niitä päästöjä kohalleen vai onko se vaan ohjelmoitu vakio-osille?
Sen sytyn ajotuksen vois kahtoa lampulla vaikka siinä 2000 kierroksellakin että onko se suunnilleen kohillaan. Sen pitäs pyöriä siinä kohalla jossain 15-20 asteen välillä. Jos on yksin säätämässä niin vaikka sillä kaasuläpän ruuvilla saa käymään tyhjäkäyntiä.
Osaako joku sanoa onko tyhjäkäynnillä lambdasäätö ollenkaan käytössä vakio eculla eli osaako se säätää niitä päästöjä kohalleen vai onko se vaan ohjelmoitu vakio-osille?
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: Help! Sierra ei pysy käynnissä.
No ei sillä olla revittelemään menossakaan. Paras olisi jos saisi ensin tuon nokan ajoitettua kunnolla. Kun laitan kampuran TDC:hen, joudun valitsemaan nokkapyörän takia joko yhden hampaan myötä- tai vastapäivään nokan TDC:stä, kumpi on parempi ottaen huomioon että kyseessä on virinokka? Ei ole se 2000+rpm käyntikään niin tasaista, että siinä voisi mitään sytkää alkaa säätämään. Miten tuo ECU:n nollaus suoritetaan, jos sen nyt tekisi ensin alta pois?rangleri kirjoitti:Ei sitten kannata lähteä revittelemään hirveästi jos ne säädöt on pielessä?
Sen sytyn ajotuksen vois kahtoa lampulla vaikka siinä 2000 kierroksellakin että onko se suunnilleen kohillaan. Sen pitäs pyöriä siinä kohalla jossain 15-20 asteen välillä. Jos on yksin säätämässä niin vaikka sillä kaasuläpän ruuvilla saa käymään tyhjäkäyntiä.
Osaako joku sanoa onko tyhjäkäynnillä lambdasäätö ollenkaan käytössä vakio eculla eli osaako se säätää niitä päästöjä kohalleen vai onko se vaan ohjelmoitu vakio-osille?
–'86 iS Sierra –> YBB
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
Re: Help! Sierra ei pysy käynnissä.
Eihän siinä pitäs olla muutakuin akunkenkä pois vaikka puoleks tunniks.
Ei ole tuosta nokan ajotuksesta kokemusta mutta laittasin aikasemmalle eli vastapäivään
Ei ole tuosta nokan ajotuksesta kokemusta mutta laittasin aikasemmalle eli vastapäivään
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: Help! Sierra ei pysy käynnissä.
Ok, no siinä tapauksessa se on nytkin "nollauksessa". kokeilen huomenna rukata tuota vielä jokusen tunnin, jos sen saisi edes tyhjäkäymään.. Eli:rangleri kirjoitti:Eihän siinä pitäs olla muutakuin akunkenkä pois vaikka puoleks tunniks.
Ei ole tuosta nokan ajotuksesta kokemusta mutta laittasin aikasemmalle eli vastapäivään
-Kampura ->TDC
-virranjakajan "viikset" ykköspytyn loven kohdalle
-nokkapyörä mahd lähelle TDC:tä, kuitenkin luultavasti 1 hammas vastapäivään.
Noilla eväillä ja summittaisella sytkän säädöllä pitäisi ilmeisesti saada JOTENKIN käymään?
Btw. Pitäisikö SIerran pysyä käynnissä lisäilmaventtiilin johdon ollessa irti?
–'86 iS Sierra –> YBB
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
Re: Help! Sierra ei pysy käynnissä.
Tänään on siis tosiaan pari tuntia aikaa säädellä tuota, onko kellään "viime hetken" vinkkejä auton toimimaan saamiseksi?
–'86 iS Sierra –> YBB
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
Re: Help! Sierra ei pysy käynnissä.
Parilla eri säädöillä kokeiltu, eikä tuloksena vieläkään muuta kuin epätasaiseen käyntiin starttaus ja välitön sammuminen. Alkaa olla jovähän kiire tällä laittamisella..Posmo kirjoitti: Ok, no siinä tapauksessa se on nytkin "nollauksessa". kokeilen huomenna rukata tuota vielä jokusen tunnin, jos sen saisi edes tyhjäkäymään.. Eli:
-Kampura ->TDC
-virranjakajan "viikset" ykköspytyn loven kohdalle
-nokkapyörä mahd lähelle TDC:tä, kuitenkin luultavasti 1 hammas vastapäivään.
Noilla eväillä ja summittaisella sytkän säädöllä pitäisi ilmeisesti saada JOTENKIN käymään?
Btw. Pitäisikö SIerran pysyä käynnissä lisäilmaventtiilin johdon ollessa irti?
–'86 iS Sierra –> YBB
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: 29 Elo 2009 18:32
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Re: Help! Sierra ei pysy käynnissä.
Eihän oo tappokytkin pamahtanu päälle?
Jos tuossa siis sellanen on.
Jos tuossa siis sellanen on.
Ford works in mysterious ways.. =)
Re: Help! Sierra ei pysy käynnissä.
Ei ole tappokytkin pällä kun ei semmoista näin vanhoista Sierroista löydy..Taunus/Sierra kirjoitti:Eihän oo tappokytkin pamahtanu päälle?
Jos tuossa siis sellanen on.
–'86 iS Sierra –> YBB
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
Re: Help! Sierra ei pysy käynnissä.
Onko polttoainepuolelle tehty mitään? Voisko olla niin yksinkertanen vika ettei saa pensaa...
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: Help! Sierra ei pysy käynnissä.
Kyllä auto soppaa saa, sen riittävyydestä en varma ole, mutta kyllä sen nyt pitäisi käynnissä pysyä vähälläkin. Tarkista vielä ensi viikolla kaikki imupuolen tiivisteet ja alipaineletkut, jos ei niillä korjaannu, saa vakionokka kelvata talven yli..
–'86 iS Sierra –> YBB
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
Re: Help! Sierra ei pysy käynnissä.
Jep, eli ongelmaa ei löytynyt, joten tuli ostettua uusi vakionokka ja seuraajat, jotka lyödään nyt ainakin talveksi vanhaan kanteen ja autoon kiinni. Huomasin kuitenkin että uudessa nokassa etupäässä nokkapyörän kiinnityskohdassa vanhassa nokassa olevan "kiilan" paikalla on samanlevyinen kuoppa. Nyt kun nokkapyörän laittaa nokkaan, pyörii se vapaasti vaikuttamatta nokan asentoon. Onko Sierroihin erilaisia nokkapyöriä, joissa on loven sijaan kohouma, joka istuu tähän uuteen nokkaan, vai pitäisikö tuohon tulla joku välipala tms? Vai onko tuo nokkapyörän pultti vain tarkoitus kiristää niin kireälle että uusi nokka ei varmasti pääse vapaasti pyörimään? Voin pistää kuvia jos ei tullut riittävän tarkasti selitettyä.Posmo kirjoitti:Kyllä auto soppaa saa, sen riittävyydestä en varma ole, mutta kyllä sen nyt pitäisi käynnissä pysyä vähälläkin. Tarkista vielä ensi viikolla kaikki imupuolen tiivisteet ja alipaineletkut, jos ei niillä korjaannu, saa vakionokka kelvata talven yli..
–'86 iS Sierra –> YBB
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
Re: Help! Sierra ei pysy käynnissä.
Sun on viilailtava jonkinlainen kiila siihen. Onko ihan varma ettei se lähe irti siitä vanhasta nokasta? Kyllä siinä olis hyvä olla kiila tai tulee katastrofi :S
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: Help! Sierra ei pysy käynnissä.
Ei ollut ihan varma, ja irtihän se lähti Oli kyllä ihan helvetin tiukassa kiinni, sai dremelillä ym hilppeillä vingutella hyvän aikaa, ennekuin lpulta lähti ehjänä. Aluksi yritin vasaralla naputella, mutta oli tosiaan todella kovaan jämähtänyt kiinni. No, irtosipa kuitenkin, kiitokset neuvoista!rangleri kirjoitti:Sun on viilailtava jonkinlainen kiila siihen. Onko ihan varma ettei se lähe irti siitä vanhasta nokasta? Kyllä siinä olis hyvä olla kiila tai tulee katastrofi :S
–'86 iS Sierra –> YBB
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
Re: Help! Sierra ei pysy käynnissä.
Jep ,eli tänään saatiin vakiokannen istuttaminen uudella nokalla valmiiksi, kieli pitkänä odotettiin ja starttia ja..
Ei hemmetti toimi.
Tekee ihan saman asian kun virinokallakin, eli nostaa startin jälkeen kierrokset n. 2.5k rpm, ja sitten sammahtaa. No selvisipähän ainakin, että tuo virinokka olisi varmaan toiminut ihan buenosti, kun siinä ei ilmeisesti vika sitten ollut. Tuli tehtyä vaan muutama päivä töitä nyt turhaan kun laittoi vakiokannen takasin.. Voin pistää tuossa kohta videoa tuosta miten se oireilee, jos joku osaisi diagnosoida.. Alkaa olla jo pikkuhiljaa kiire jos haluaa lumille ajelemaan
EDIT: Tossa jotain paskalaatusta videota:
http://www.youtube.com/watch?v=KbNWzlw7 ... r_embedded
Säätelen tossa leikkauksien aikana aina sytkää pikkusen, ainoa kerta kun kosken kaasuun on videon loppupuolella kun pidän vikaa starttia käynnissä..
Hyvät neuvot siis tarpeen.
Ei hemmetti toimi.
Tekee ihan saman asian kun virinokallakin, eli nostaa startin jälkeen kierrokset n. 2.5k rpm, ja sitten sammahtaa. No selvisipähän ainakin, että tuo virinokka olisi varmaan toiminut ihan buenosti, kun siinä ei ilmeisesti vika sitten ollut. Tuli tehtyä vaan muutama päivä töitä nyt turhaan kun laittoi vakiokannen takasin.. Voin pistää tuossa kohta videoa tuosta miten se oireilee, jos joku osaisi diagnosoida.. Alkaa olla jo pikkuhiljaa kiire jos haluaa lumille ajelemaan
EDIT: Tossa jotain paskalaatusta videota:
http://www.youtube.com/watch?v=KbNWzlw7 ... r_embedded
Säätelen tossa leikkauksien aikana aina sytkää pikkusen, ainoa kerta kun kosken kaasuun on videon loppupuolella kun pidän vikaa starttia käynnissä..
Hyvät neuvot siis tarpeen.
–'86 iS Sierra –> YBB
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
Re: Help! Sierra ei pysy käynnissä.
Äänestä päätellen kyllä joko sytkä tai jako on pielessä. Jos on sytkä niin todella myöhäisellä. Aikainen potkii vastaan, ja sen huomaa siitä kun tuntuu että akku olisi tyhjä, vaikka ei olekkaan.
Yksikin hammas jaossa väärin, niin ei varmasti toimi. Kannatta anyt vielkä kerran tarkastaa kaikki.
Yksikin hammas jaossa väärin, niin ei varmasti toimi. Kannatta anyt vielkä kerran tarkastaa kaikki.
Re: Help! Sierra ei pysy käynnissä.
ilma määrä mittari kulunut... oisko mahollista saaha toista mittarii millä kokeilla? ja oma sierra ei ainakaan pysynyt käynnissä jos tyhjäkäynti moottorin johdot oli irti..
Sierra 2.0 -85 turbo
Bmw e21 320i
Scorpio 2.0i
Bmw e21 320i
Scorpio 2.0i
Re: Help! Sierra ei pysy käynnissä.
Ilmamäärämittarin kulumista epäilin itsekin, muttavanhalla nokalla n. kk sitten pelasi ihan hyvin. Kokeilen ensi viikolla vielä ottaa jakohihnan irti ja laittaaa jaon varmasti oikein..Samu kirjoitti:ilma määrä mittari kulunut... oisko mahollista saaha toista mittarii millä kokeilla? ja oma sierra ei ainakaan pysynyt käynnissä jos tyhjäkäynti moottorin johdot oli irti..
–'86 iS Sierra –> YBB
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
Re: Help! Sierra ei pysy käynnissä.
Jep, eli löyty aikaa, ja oli suht hyvä sää tänään, niin ajattelin, että revin tuon keulan auki ja katson VARMASTI, että jako tulee kuntoon. Revin syylärit, valot ym. hilppeet pois, ja otin hihnan irti & laitoin NIIN HYVIN kiinni kuin pystyin TDC:eiden mukaan. Vaikka kuinka kokeilin venytellä, en saa ihan nappiin menemään tdc merkkejä. Kun kampi on TDC:ssä,, on nokkapyörä n puoli hammasta myötäpäivään. Eli kysymys kuuluu, onko tuo auto nyt ajoitettu oikein
http://img692.imageshack.us/img692/5330/timing003.jpg
http://img692.imageshack.us/img692/7391/timing004.jpg
http://img692.imageshack.us/img692/5160/timing006.jpg
Kuvat isolla resoluutiolla 3000x2000.
Ja jos ei ole jaossa, onko olemassa joku "temppu" jolla jakohihnan saisi venytettyä paikoilleen siten että merkit natsaavat täysin? Vast. mahd. nopeesti, huomenna surkea sää tulossa
http://img692.imageshack.us/img692/5330/timing003.jpg
http://img692.imageshack.us/img692/7391/timing004.jpg
http://img692.imageshack.us/img692/5160/timing006.jpg
Kuvat isolla resoluutiolla 3000x2000.
Ja jos ei ole jaossa, onko olemassa joku "temppu" jolla jakohihnan saisi venytettyä paikoilleen siten että merkit natsaavat täysin? Vast. mahd. nopeesti, huomenna surkea sää tulossa
–'86 iS Sierra –> YBB
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: 29 Elo 2009 18:32
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Re: Help! Sierra ei pysy käynnissä.
Mun mielestä tuo on niin lähellä että
jakajaa kääntelemällä pitäs saada käymään ok.
Eihän se jakaja vois millään olla 180 astetta pielessä eli onko käytetty irti,ei jaksanu selata topiccia alusta asti kun laiskottaa.
jakajaa kääntelemällä pitäs saada käymään ok.
Eihän se jakaja vois millään olla 180 astetta pielessä eli onko käytetty irti,ei jaksanu selata topiccia alusta asti kun laiskottaa.
Ford works in mysterious ways.. =)