Tehostamattomasta tehostetuksi

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Tehostamattomasta tehostetuksi

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Miten onnistuu ohjauksen päivittäminen tehostamattomasta tehostetuksi? Mitä osia siihen tarvitaan? Onko suuritöinenkin projekti, vai pääseekö helpommalla jos vaihtaa 165 renkaat 155 kokoon?
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Hammastanko, pumppu, pumpun säiliö ja muistaakseni ratin akselin päähän piti vaihtaa tai lisätä jokin palanen. Ostat halvalla tehostetun Sierran ja katsot siitä mitä eroa sun Sierraas on :D Sitten vaan vaihtelet osat. Ei se hirveän hankalaa ole, mutta kyllä siinä tekemistä riittää yli tunniksi :wink:
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Avatar
BlackEscort
Viestit: 192
Liittynyt: 04 Helmi 2005 14:04

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Viesti Kirjoittaja BlackEscort »

Siis jos ostaa käytetyt palikat kandee pyytää se pätkä siihen ohjaus akseliin mukaan kun on omansa tehostetussa eikä se käy tehostamattomasta. Ja yleensä ei sitä akselin pätkää löydä mistään erikseen. Muuta kuin ostat dokkiin tarkotetun pumpun ja ohjauksen, pitäis mennä parin tunnin työllä paikoillee heittämällä.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Sierra Cosworth Replica -86
ESCORT RS2000 -93
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Onko noista tarvittavista osista mitään kuvia?
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Jos en ihan väärin ymmärtänyt, niin tuon manuaalin sivulla 17 on kuvat tavallisesta (manual steering) ohjauksesta ja tehostetusta (power steering), onko näin?

http://www.siipicossu.com/manuaaleja/0903-11.pdf

Samoja osia tuossa kuvassa näyttäisi olevan raidetangot (tie-rod), niiden päät ja suojakumit (gaiter). Lisäksi tarvitsen tuon sivun 18 pumpun, eikö vaan? Oliko siinä kaikki?

Pärjääkö noiden kahden sivun ohjeita noudattamalla?
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

BlackEscort kirjoitti:Siis jos ostaa käytetyt palikat kandee pyytää se pätkä siihen ohjaus akseliin mukaan kun on omansa tehostetussa eikä se käy tehostamattomasta. Ja yleensä ei sitä akselin pätkää löydä mistään erikseen.
Tarkoittaa varmaan tuota pätkää?

Kuva

Löytyykö konehuoneessa paikka pumpulle ja sen säiliölle? Tuossa manuaalissa näytti kuin pumppu käyttäisi hihnan pyörimisvoimaa laturin ym. kanssa... "hihnapaikat" on tuossa kyllä jo varattuina.
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Viesti Kirjoittaja samiharju »

155 rengas ei kyllä ole kyllä yhtään kevyempi kääntää kun 165mm XD

sierrassa ja scorpiossa on keskenään samanlaiset hammastangot ja pumput. raidetangot on eri, mut ne taas passaa tehostetusta tehostamattomaan. hammastangon suojakumit on oltava mallia tehostettu tai joutuu kyhentämään sisäpäästä aavistuksen verran vanhoja, jos ei uusia ole tai ei jaksa irrottaa turhaan raidetangon ulkopäitä kumin takia. kulmatkin pysyy about kohdallaan vaikka hyvä ne olis rumban jälkeen tarkistaa.

tarviit:

-tehostettu hammastanko letkuineen, mukaanlukien se pikkupätkä ohjausakselia, sierrasta tai scorpiosta (ei väliä vuosimallilla)
-tehostinmallin laturinhihna/hihnat
-tehostimen pumppu jalkoineen ja säiliöineen HUOM! pumppu/jalka/säiliö vaihtuu moottorin mukaan eli erilainen OHC/V6/DOHC malleissa, joten jos autosi on DOHC sierra niin tarviit pumpun ja muut osat DOHC sierrasta tai DOHC scorpiosta.

vaihtotyö suunnilleen näin: auton etupää pukeille, 10mm avaimella ohjausakselin "kolmiosta" pultti löysälle, hammastangon suojakumit sisäpäästä irti, putkipihdeillä tms raidetangon sisäpäät irti hammastangosta, 17 vai oliko se 19mm avaimella hammastangon kiinnityspulitt (2kpl) irti ja nyppäät vanhan tangon pois. Uusi takaisin päinvastaisessa järjestyksessä, MUISTA kiristää se ohjausakselin pultti!!!. sitten vain se pumppu jalkoineen moottorin kylkeen kiinni, hihnat paikalleen ja ATF öljyä tehostimen säiliöön, auto käyntiin ja kääntelet muutaman kerran rattia laidasta laitaan, tarkista öljymäärä lopuksi.

joissain malleissa laturin joutuu irrottamaan ja asentamaan pumpun jalkaan sen kiinni, mutta ei se ole mikään iso vaiva.
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Viesti Kirjoittaja samiharju »

niin se tehostimen pumppu pyörii samalla remmillä kun laturi ja vesipumppu, kutosessa ja ohc:ssa kaksi kiilahihnaa, dohc:ssa moniurahihna.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Jes! Paljon kiitoksia selkeistä ohjeista! :D

Pitää alkaa kyseleen Kymenlaakson ja lähiseudun romiksilta jos ei nettiauto.comin varaosapuolella ole tarjontaa.

Mikä on sellainen realistinen noin-hinta mihin tuossa hankinnassa on syytä varautua, eli siis tehostettu hammastanko tilpehööreineen + pumppu jalkoineen ja säiliöineen?
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Viesti Kirjoittaja samiharju »

50-80e. laita nyt ostoilmoitus mieluummin vaikka tämän foorumin o/m palstalle, voittaa romiskierroksen ja nettivaraosan 6-0..
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Taneliin kiinostaisi tosin pumpu pitäis laittaa vasemmalle puolen...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Viesti Kirjoittaja samiharju »

2wd cossun pumppu jalkoineen sopinee Taunukseen ohc:n kaveriksi kun on kiilahihnamalliakin vielä. tangon kanssa joutuukin pähkäilemään, onhan Taunukseen ollut optiona tehostettua ohjausta vaan aika harvinainen on, yhtä sellaista olen päässyt ajamaan, oli tuotu ulkomailta muuttoautona joskus..
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Onkos se imusarjan puolella? PAkosarjan puolella ei ole tilaa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Viesti Kirjoittaja samiharju »

cossun pumppu tulee nimenomaan kuskin puolelle ja alas niihin lohkon hukkareikiin. kun cossussakin on se turbo perskeles tehostimen tiellä.. :-)

edelleen oikeanlaisen hammastangon löytäminen on se isompi vaiva..
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

samiharju kirjoitti:cossun pumppu tulee nimenomaan kuskin puolelle ja alas niihin lohkon hukkareikiin. kun cossussakin on se turbo perskeles tehostimen tiellä.. :-)

edelleen oikeanlaisen hammastangon löytäminen on se isompi vaiva..
Ok,. sama vika--- Turbo tiellä...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

samiharju kirjoitti:50-80e. laita nyt ostoilmoitus mieluummin vaikka tämän foorumin o/m palstalle, voittaa romiskierroksen ja nettivaraosan 6-0.
Ainakin paikallinen romis pyytää koko satsista sen verran suolaista hintaa, että jos halvemmalla ei keneltäkään löydy niin jätän sikseen koko homman.

Äijä oikein luetteli että "niin... siihenhän tulee hammastanko ja kaikki letkut ja pumputkin. Niin ja säiliöt... Kyllä siitä pitää ainakin 250 euroo saaha...". V1ttu imekööt sitä hammastankoaan tsaakeli :twisted: . No... romis on liikeyritys jonka olemassaolon tarkoitus on jos ei silkka voiton tuottaminen niin ainakin omistajansa elättäminen.

Mutta jos tuolla 50-80e hinnalla joku myy niin voin hakea vähän kauempaakin.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Yksi tämän hintahaarukan tarjous onkin jo :wink: .
tommi.r
Viestit: 528
Liittynyt: 02 Helmi 2005 17:04
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Viesti Kirjoittaja tommi.r »

samiharju kirjoitti:cossun pumppu tulee nimenomaan kuskin puolelle ja alas niihin lohkon hukkareikiin. kun cossussakin on se turbo perskeles tehostimen tiellä.. :-)

edelleen oikeanlaisen hammastangon löytäminen on se isompi vaiva..
Cossun telineeseen käy myös dohc 8venasen pumppu ja on vissiin samakin vielä, näillä muutin omaan prokkikseen tehostimen kuskin puolelle, niinkuin se on cossussakin. Letkut joutui tietysti hommaamaan myös ja säiliön.
XR3i
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Heinämies kirjoitti:Miten onnistuu ohjauksen päivittäminen tehostamattomasta tehostetuksi? Mitä osia siihen tarvitaan? Onko suuritöinenkin projekti, vai pääseekö helpommalla jos vaihtaa 165 renkaat 155 kokoon?
Tänään sain tähän vastauksen: Ei onnistu tehostetun ohjauksen asentaminen kaasaridokkiin :evil: !

Kävin katsomassa yhtä "pakettia" jossa siis kaikki. Siinä konehuoneiden rakennetta vertaillessa ja kartoittaessa mikä mihinkin sopii, huomattiin että kaasaridochin koneen lohkossa ei edes ole minkäänlaisia paikkoja ohjaustehostimen pumpulle ja lohko oli muutenkin erilainen. Homma tsekattiin siis todella tarkkaan ja ei voinut kun todeta että voi kettu... Ilmeisesti DOHC-kaasarimyllyä ei ole koskaan edes valmistettu tehostetulla ohjauksella. Tehostetussa Sierrassa ohjaustehostimen pumppu hihnarullineen on laturin alapuolella. Omassani ei siinä kohtaa, sen enempää kuin muuallakaan ollut mitään mihin tuota pumppua voisi edes teoriassa haaveilla sovitettavan.

Jos joku tietää varmuudella kertoa että nyt katsoimme ihan väärin ja että kyllä se ruiskudockin ohjaustehostin sinne asentuu, niin "rautalankamalli" kehiin vaan :wink: .

Helppoa vetää johtopäätös ettei kaasarikoneen päivitys ruiskuksikaan onnistu vaan se menisi vaihtoon koko mylly.

Täytyy siis tuon Sierran kanssa tyytyä siihen mikä se nyt on. Edellinen auto, Volvo 240 ilman tehostinta oli sitä "kevyempi" ohjata mitä kapeampi rengas. Pitänee ostaa ne ABC-huoltsikan GT Radialit koossa 155x13 ja toivoa että ohjaus "kevenee" .....
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Viesti Kirjoittaja samiharju »

nyt en jaksa uskoa ettei sopisi.. mutta eipä ole kaasarikonetta vierellä josta vertailla..
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Kyllä se kaasarimylly näytti kokonaisuudessaan olevan "päästä varpaisiin" hieman erilainen kuin ruiskumylly. Onko siis kaasarikonetta koskaan tehty tehostetulla ohjauksella, vai onko tehostin tullut vain ruiskukoneisiin? Onko kellään tästä varmaa tietoa?
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Viesti Kirjoittaja emax »

Jännä homma. Oliko siinä kaasarilohkos edes paikkoja mihin voisi tehdä reijät ja jengat sille pumpulle?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Viesti Kirjoittaja samiharju »

kunhan nyt vain varmistelen, eihän nyt vain ole mennyt sekaisin ohc/dohc/cvh koneet keskenään? että molemmat - ruisku ja kaasarikone - ovat dohc koneita eli "Dagenham I4"?

on kaasari-dohc sierrojakin tehostetulla ohjauksella.

olisko muuten niin, että joku esim laturin rauta pitää irrottaa lohkosta ja sit laittaa siihen tilalle pumpun teline, johon taas laturikin sopii?
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

samiharju kirjoitti:olisko muuten niin, että joku esim laturin rauta pitää irrottaa lohkosta ja sit laittaa siihen tilalle pumpun teline, johon taas laturikin sopii?
Pystytkö noiden kuvien perusteella antamaan vastauksen?

Kuva Kuva

Se mitä kävin katsomassa oli ruisku-dohc koneesta. Asia nimenomaan varmisteltiin ja osien omistaja kävi täältäkin lukemassa nämä asiaa käsittelevät viestiketjut. Koneen lohko oli kuitenkin paljon suurempi ja muodoltaan aika neliskanttinen, kun se tässä on tuollainen "soikio".
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Niin, satuitteko katsomaan on ohjaustehostimen pumpun telineessä ylimääräistä koloa johon tuon laturin saisi kiinnitettyä? Tai olisiko siihen mahdollista tehdä sellainen?
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Vastaa Viestiin