xr3i-89

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jariska2
Viestit: 103
Liittynyt: 02 Kesä 2009 13:56
Paikkakunta: suomi

xr3i-89

Viesti Kirjoittaja jariska2 »

tervehdys.
tuli ostettua tuollainen alkuperäiskuntoinen esco pojalle.
mutta,käyntiongelmia.
pahimmoillaan kun auto ajettu lämpimäksi ja seisoo sen jälkeen muutaman minuutin,ja starttaa uudestaan ,lähtee hyvin käymään,mutta käy tosi huonosten.
ei ota kierroksia.jos hikisesti saa kiihrytettyä 40:piin ja ajaa sitä kakkosella n.400m ni avot!käyntiparanee kuin salaman iskusta.
no ei se lämpimänäkään täydellisesti käy,
talla pohjassakaan ei kiihry normaalisten,"epäröi".
vaihettu jakajan kansi,johdot,tulpat,jakopää mikä ei vissiin tähän nykimiseen vaikuttane,oli ennenkin samanlainen.
öljyt odottaa,ja termostaatti,ei lämmöt pysynormaalissa lämmössä ajaessa,voiko vaikuttaa?
lamda johrot ollu auki-ei vaikutusta.
kylmänäkin nykii,mutta vähemmän,lampda tulee mukaan vasta koneen lämmettyä?
eikä tunnu olevan ilmavuotoja.
onko ruiskussa mitään säätö mahiksia?
sytytys?
mielestäni "ampuu" välillä kun "yrittää"kiihryttää.
joku lämpötilaanturi vaihrettu vuosi sitten,näkyy laskusta.
hjelppiä!!
saarais pojan siisti esko liikenteeseen!!
niin,1,6l avo xr3i -89 aj.103000 km.
kiitoksia etukäteen!!
jariska2
Viestit: 103
Liittynyt: 02 Kesä 2009 13:56
Paikkakunta: suomi

Re: xr3i-89

Viesti Kirjoittaja jariska2 »

jatkoa....
termostaatti vaihrettu ja öljyt,ei vaikutusta.
huomasin tuossa ettei kestä kyllä täyttä kaasuakaan kiihryttäessä,hiukan helppaa polkimesta niin kiihtyy ok.
katoin äsken kiireissäni stropolla ennakkoa,25 ennakkoa,mutta pitikö joku letku ottaa auki?
virranjakajassa ei ole alipaine säädintä.
ruuvasin ennakon kokkeeksi 12:sta mutta tyhmäkäynti melkein nollaan men.pistin takaisin missä oli ja menin saunaan oluen kera....
mitä seuraavaksi ruuvailen tosta,vai joko nostan käret pystyyn?
noloa....
jariska2
Viestit: 103
Liittynyt: 02 Kesä 2009 13:56
Paikkakunta: suomi

Re: xr3i-89

Viesti Kirjoittaja jariska2 »

nonni,ei ollu täältä apuja ; )
tilasin ajan korjaamolta......
nestori
Viestit: 478
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: xr3i-89

Viesti Kirjoittaja nestori »

Olet kyllä aika kattavan listan mahdollisia ja varmasti tavallisimpia vikakohteita käynyt itse läpi, vaikea enää veikkailla lisää :) Tuo on ilmeisesti efi-ruiskulla, eikä mekaanisella k-jetillä jos siinä lambdakin löytyy?

Olisi tuossa tietysti voinut lambdasta mitata yleismittarilla jännitteen, jos toimii niin pitäisi pyöriä auton käydessä jossain 0,1V-0,9V välillä, ja oliko niin että mitä isompi jännite niin sitä rikkaampi seos, en muista varmaksi. Jos näyttää kovasti jotain muuta, niin voi ehkä arpoa lambdassa olevan vikaa. Mutta korjaamollahan ne näkee vikakoodit (siis jos efi), jospa siitä lähtee vyyhti selviämään. Nuo efi escortit taitaa olla hieman surullisen kuuluisia moottorin sähkövioista.
Kuga PHEV
jariska2
Viestit: 103
Liittynyt: 02 Kesä 2009 13:56
Paikkakunta: suomi

Re: xr3i-89

Viesti Kirjoittaja jariska2 »

no joo,seokset oli pielessä,sääsivät,toimii huomattavasti paremmin,pientä epäröintiä kiihrytyksessä on vielä,mutta sallittaneen ton ikäluokan autolta?
k-jetti on ja lampra ja katti.
noo,katton tuon lampran arvoja ku kerkiän.
kiitoksia vastauksesta.
komia peli ; )
http://picasaweb.google.com/jariska2/Dr ... 2160762530
jariska2
Viestit: 103
Liittynyt: 02 Kesä 2009 13:56
Paikkakunta: suomi

Re: xr3i-89

Viesti Kirjoittaja jariska2 »

hermot menee........ :evil:
eli vaivaa vaan pahasti tuo,kylmänä toimii suht ok,lämpimänäkin,
mutta mutta, kun sammutan lämpimän moottorin,ja käynnistää sen uudestaan muutaman minuutin jälkeen,käynnistyy ok,mutta käynti ihan per....stä! "röpöttöö" ihan pirusti.
pirän kierrökset esim.1500 kohalla noin minuutin kaksi,ja humps.yhtäkkiä rupee käymään kuin unelma!
:shock:
lampra pyörii 0.2-0.82 v välillä lämpimänä.
sytytys ajoitus ok,puristuspaineet ok.
:evil: :evil: :evil:
mitä pahusta tuollainen on?
voiko puola tehrä tollasta?
en tiiä.
apuja vielä vaan....
auttaisko video tapahtumasta?
korjaamollekkaa ei viiteis enää viärä,ottivat 140 ecua,eikä saanu ko seoksen kohalleen.
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: xr3i-89

Viesti Kirjoittaja tursas »

Arvaus: Missäköhän siinä on se kampiakselin/nokan asentotunnistin, mistä menee sytkäboksille tieto..., milloin kipinää ja milloin ei, kun se anturi on kiinni koneessa, niin koneen lämpeneminen alkaa sitä sotkea, jos se vaihtokunnossa, tuollahan noi manuaalit on:
http://www.siipicossu.com/manuaaleja/manuaalit.htm
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Billie
Viestit: 457
Liittynyt: 16 Helmi 2009 19:24

Re: xr3i-89

Viesti Kirjoittaja Billie »

On kyllä hieno ja alkuperäiskuntoinen escort ainakin. Tuolla kyllä kelpaa kesän riennoissa ajella, perhana tollasen minäki haluaisin.

Ja tosiaan tuota asentotunnistinta mitä tuossa jo edellä sanottiin niin sitä veikkaisin itsekin, sen vaihtamisella on monet käyntiongelmat korjattu.

Ja toivottavasti saatte escortin kuntoon, mikään vituta niin paljon kuin käyntiongelmat ja kun vikaa saa hakea.
2016 Focus RS
2003 Mondeo ST220
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: xr3i-89

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Jos siinä on lambdasäätö ja katit niin kone on joko 108hv 1.6efi tai sitten 90hv KE-jet. Jos siinä on vielä virranjaka (ja vielä ilman alipainesäätöä), niin se on pomminvarmasti 90hv 1.6i KE-jet versio. Ei siis taida olla XR3i? Oletko katsonut rekisteriotteessta? Joka tapauksessa jos esim. siipicossun sivuilta etsit apuja niin katso S1 RST:n korjaamokäsikirjasta. Siinä on eniten tietoa KE-jetin asetuksista. Joskus sen sinne siipicossulle sivuille laitettavaksi pistin.

Niin, ja mitään muita asentoantureita siinä ei ole kuin se hall-anturi siellä virranjakajan sisällä. Niistä hajoaa usein sen muovinen runko. Tämän monesti huomaa jo virranjakajan liittimen heilumisena. Onhan sulla klassinen penkinlämmittimen sulake paikoillaan?
jariska2
Viestit: 103
Liittynyt: 02 Kesä 2009 13:56
Paikkakunta: suomi

Re: xr3i-89

Viesti Kirjoittaja jariska2 »

rekisteriottessa kirjoitettuna xr3i.ja k-jetti ja virranjakaja ilman alipaine säädintä.
ja katti ja lampra.tarkistan tuon hal anturin.tuolla siipikossussa jetin kuvistakin voin tunnistaa että k-jetti on eskossa.olen muuten tuolta opiskellut jetin toimintaa nyt lähiaikoina.
on ollut tosi paljon apuja noista sivuista.kiitos sulle jos olet ne joskus sinne laittanut!
ja muuten tuolta engelsmanni caprio sivulta olen kuvia näitten kone huoneista kattellut,ja k-jettiä sielläkin näkyy paikallansa.tunnistaa jo tuosta seossäätöruuvin "trötöstä"joka k mallista löytyy.
ja häiriön syyn ettiminen jatkuu....nii ja sulake ehjänä paikoillaan.
no juhannus hiukan teettää muita kiireitä...
kiitoksia nyt auttamisista, ja hyvää jussia ford-kansalle!
Viimeksi muokannut jariska2, 18 Kesä 2009 13:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: xr3i-89

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Mahtaako noissa ja olla vielä samaa vikaa kuin vanhemmissa k-jeteissä ainakin kutoskoneiden yhteydessä on tullut paljon esille eli suuttimet jumittaa vanhemmiten ja alkaa tiputtamaan kuumana. oireilee juurikin niin, että kylmänä toimii hyvin, mutta kumuana on vaikea saada käyntiin.
Eli suutinten vaihto tai ultraäänipesu voisi auttaa.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: xr3i-89

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Usko pois, ei se ole K-jet, vaan KE-jet. Osat vähän samannäköisiä päällepäin, mutta toiminta on hyvinkin erilainen.
En nyt löytänyt vapari CVH KE-jet kuvaa, mutta tuossa K-jet:
http://farm3.static.flickr.com/2064/178 ... 78.jpg?v=0

Huomaa kuvassa:
Pitkä virranjakaja jossa keskipako ja alipainesäätö
Venakopan ja imusarjan välissä on ruiskun mekaaninen alipaine ja lämpötilaohjattu ohjauspaineensäädin mihin menee kaksi punaista vensaletkua (KE-jetissä on musta muovinen ecu tulipellissä joka hoitaa tuon homman)
Ilmamäärämittariin ei mene K-jetissä mitään sähköjohtoja. KE-jetissä on läpän asentoanturi ja sähköinen ohjauspaineensäädin.
K-jetissä on bensanpaineensäädin sisäänrakennettu ilmamäärämittariin ja se on ruuvilla säädettävissä. KE-jetissä on ilmamäärämittarin kyljessä roikkuva erillinen ei säädettävä paineensäädin.
K-jetissä ei ole mitään elektronista ohjausta millekään. KE-jetissä on kaksi ecua tulipellissä, joista alumiininen hoitaa sytkän ja musta bensan seoksen korjaukset.
KE-jetissä on ilmeisesti myös kaasuläpän asentoanturi (turbossa ainakin).
jariska2
Viestit: 103
Liittynyt: 02 Kesä 2009 13:56
Paikkakunta: suomi

Re: xr3i-89

Viesti Kirjoittaja jariska2 »

no perskutas!
oli asiantunteva vastaus.
tuota tuota,nykon noita tutkein niin taitaapi olla noin mitä kerroit :oops:
tai siis on :oops:
kiitoksia vaivan näöstä sulle,en ole näitten jettien kaa ennen leikkinyt.
hajein uude lamdan tuossa liikkeestä,täytyypi sitäkin kokkeilla vaikuttaisko silti jotai,vaik oikeit voltei antoki ulos.
voipi olla piukas tuo vanha :evil:
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: xr3i-89

Viesti Kirjoittaja emax »

Mersujen ke-jettien kans oon lähinnä taistellu jokunen vuosi sitte mutta mutta... Muistaakseni paine-ero venttiilistä näki että reagoiko boxi enää mihinkään. Amppeeri mittari jommankumman johdon väliin ja katsoa muuttuuko lukemat kun painelee kaasua, jos muuttuu niin silloin boxi todennäköisesti kunnos. Sehän käy ilman boxiakin mutta huonosti. Viisaammat saa korjata jos muistan väärin :)

Toinen on sitte ne suuttimet, ne on samat k ja ke ruiskuus, avautumispaine voi heittää mutta noin periaattees samat. Jos sattuu löytymään 4 mitta-astiaa niin jokainen suutin omaansa ja painaa vähä sitä ilmaläppää jolloin jokaisesta suuttimista pitäis tulla saman verran tavaraa tiettynä aikana. Ja tippoja ei saisi tulla kun läppää ei paina eikä oikeen muulloonkaan.

Fortekin on tehnyt joskus ihmeitä mekaanisiin ruiskuihin.

Ehkä vähä vaikiasti selitetty mutta toivottavasti saa selvää :)
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: xr3i-89

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Koitas näitä:

Ota ensi kerralla kun käynnistät, niin imusarjasta se sininen liitin irti (kylmäkäynnistyssuutin) ja kerro muuttuko.
Seuraavalla kerralla sama homma, mutta ota vuorostaan ilmamäärämittarin kyljestä ohjauspaineensäätimen liitin irti (se kaksinastainen, kolmenastainen on lautasen asentoanturi).

Ennakko on varmaan vaparissakin 12-14 astetta, mutta se tosiaan tarkastetaan tyhjäkäynnillä alle 800rpm/min ja imusarjan ja hopean ecu välinen alipaine letku irroitettuna (vuoto tukkoon imusarjalta vaikka sormella hetkellisesti). Kun sen letkun pistää kiinni niin ecu tajuaa pienen imusarjapaineen ja lisää ennakkoa noin 10astetta.

Ihan tavallisin tyyppivika CVH koneissa on sitten koluneet nokka-akselit ja nostajat jotka voi sotkea pyttyjen välisiä seoksia paljonkin ja sotkea lambdan toimintaa. Ei kuitenkaan vaikuta ihan siltä...

Niin ja olihan se penkinlämmittimien sulake paikoillaan?
jariska2
Viestit: 103
Liittynyt: 02 Kesä 2009 13:56
Paikkakunta: suomi

Re: xr3i-89

Viesti Kirjoittaja jariska2 »

hyviä vinkkejä! sulake on paikoillaan,tarkistin eilen.
noita muita kokeilen kun pääsen auton viereen sunnuntai-tai maanantaina, palailen silloin asiaan.nyt ku ollaan asuntoautolla anopin mökillä jussia viettämässä.(jee). muistaisin että tuota kylmäkäynnistys johtoa käytin irti ilman vaikutusta,mutta kokeilen sitä uudestaan heti kun kerkiän.rupee jo sormet syhyyn et pääsis noita kokeileen!!
olis se komia saara kuntoon.niin ja lampran vaihroin mutten kerennyt enempiä sitäkään testaileen.
jusseja
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: xr3i-89

Viesti Kirjoittaja emax »

jushej sinekhi

edit: tarkoitin varmaan että jusseja sinnekki :D
ei mitään muistikuvaa, tätä se juhannus teettää
Viimeksi muokannut emax, 24 Kesä 2009 09:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
jariska2
Viestit: 103
Liittynyt: 02 Kesä 2009 13:56
Paikkakunta: suomi

Re: xr3i-89

Viesti Kirjoittaja jariska2 »

nonnii,jussit vietetty.
kylmäkäynnistys suutin johto irti- ei vaikutusta
ilmamäärämittarista kaksinastainen irti- ei käynnistynyt
tommosia,ja tuosta ke-jetro xr3i että onko aito niin löysin tuollaista
Escort/Orion/XR3i 1.6 litre Cat
85-90 Bosch KE Jetronic sivulta
http://faq.ford77.ru/engine/jet/atp_electronic.htm#Ford Fuel Injection ECU
että voiko sittenkin olla aito xr3i? en tiiä joss näissä kattimalleissa olisi ke-versio?

lisäys. hei! toimei kuulemma hyvin nyt,kun vaimo kävei hakemassa muksuja ratsastamasta!
ei oltu vielä ajettu lampdan vaihdon jäkeen!!
ei ollut nyppinyt eikä muutakaan olleskaan!!!!! :D :D
jes!!!!!
homma hoidossa!
kiitoksia teille kaikille avusta ja vinkeistä!!!!
oli sitten lampaadassa vika.
nyt elämä hymyilee jälleen :lol: :lol: :D
vielä kerran,KIITOS!
Viimeksi muokannut jariska2, 21 Kesä 2009 20:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: xr3i-89

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

JesseT kirjoitti:Usko pois, ei se ole K-jet, vaan KE-jet. Osat vähän samannäköisiä päällepäin, mutta toiminta on hyvinkin erilainen.
En nyt löytänyt vapari CVH KE-jet kuvaa, mutta tuossa K-jet:
http://farm3.static.flickr.com/2064/178 ... 78.jpg?v=0

Huomaa kuvassa:
Pitkä virranjakaja jossa keskipako ja alipainesäätö
Venakopan ja imusarjan välissä on ruiskun mekaaninen alipaine ja lämpötilaohjattu ohjauspaineensäädin mihin menee kaksi punaista vensaletkua (KE-jetissä on musta muovinen ecu tulipellissä joka hoitaa tuon homman)
Ilmamäärämittariin ei mene K-jetissä mitään sähköjohtoja. KE-jetissä on läpän asentoanturi ja sähköinen ohjauspaineensäädin.
K-jetissä on bensanpaineensäädin sisäänrakennettu ilmamäärämittariin ja se on ruuvilla säädettävissä. KE-jetissä on ilmamäärämittarin kyljessä roikkuva erillinen ei säädettävä paineensäädin.
K-jetissä ei ole mitään elektronista ohjausta millekään. KE-jetissä on kaksi ecua tulipellissä, joista alumiininen hoitaa sytkän ja musta bensan seoksen korjaukset.
KE-jetissä on ilmeisesti myös kaasuläpän asentoanturi (turbossa ainakin).
Ehkä sanamuoto vähän hämää, mutta en kyllä väittänytkään tuota k-jetiksi vaan epäilin, että olisko siinä samaa vikaa kuin on k-jeteissä.
Tuohan on silti ihan mekaanisilla suuttimilla oleva ruisku vaikkakin elektronisesti ohjattu?


EDIT:
Ja nyt luin viestiketjua eteenpäin niin eihän tuo mulle tainnukaan olla tarkoitettu :lol:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Vastaa Viestiin