Takavetoinen etuvetoescort?

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
lakari
Viestit: 56
Liittynyt: 28 Elo 2007 21:37
Paikkakunta: Pirkkala

Takavetoinen etuvetoescort?

Viesti Kirjoittaja lakari »

Menee vähän teoreettiseksi tämä, mutta onko kellään tietoa onko tällaisia olemassa Suomessa?
Lueskelin vanhaa Vauhdin Maailmaa (7/85), jossa näytettiin kuvasarjana escortin kiepsahdukset rallicrossin EM:ssä. Auto on ihan selvä mk3 Escort, ja takavetoinen. Myöskin Fast Ford magazinessä Apr 2006 eräs alan mies esitteli vehkeitään, ja olipa työn alla tämmöinen rata-auto kanssa. Kerrottiin olevan "ex-Genesis conversion", nyt varustettuna RS-Focuksen moottorilla. Ja olihan Fordillakin se RS1700T jossa oli mk3 kori, ahdettu BD ja takaveto.

Mikä näissä on SE juttu? Onko etuvetoescort esim koriltaan tms. niin huomattavan hyvä vehje että siitä kannattaa tehdä takavetoinen? Muistaakseni escort-viritysoppaassa kerrottiin fordin säilyttäneen etuvetoescortin alustarakenteen melko takavetomaisena, lähinnä kai suunnittelun puutteesta. Nämä taitaa olla ihan puhtaasti moottoriurheiluun liittyviä juttuja, mutta voisikohan se olla edes teoriassa mahdollista saada tämmöinen muunnos tien päälle? Kovalla rahalla varmaan.
Näillä mennään vielä pitkään.

Escort, Mondeo, Express, Mondeo, Mondeo(ikäjärjestyksessä)
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Viesti Kirjoittaja emax »

Rallicrossin jossain luokassa auton pitää olla takavetoinen. Uudehkoja volvoja oon nähnyt muutettuna takavetoisiksi tämän takia.
Tuskin saa tieliikenteeseen kun sierrastakaa ei saa tehdä nelivetoa vaikka osat olis "pulttaa-kiinni" homma.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
REMMIAHDIN
Viestit: 383
Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Viesti Kirjoittaja REMMIAHDIN »

Miksiköhän ei saa sierraa muuttaa nelivedoksi jos mallisarjaan kuuluu myös neliveto niin tuonhan pitäisi olla muutoskatsastamalla selvä.
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
Kollo
Viestit: 116
Liittynyt: 14 Tammi 2007 22:43
Paikkakunta: Lake of Ylö

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Viesti Kirjoittaja Kollo »

Etuveto ---> takaveto muunnoksia näkyy rallisprinteissä:

http://rallikuvat.1g.fi/2009/ikaalinen/ ... nen_05.jpg
http://rallikuvat.1g.fi/2009/ikaalinen/ ... nen_07.jpg
http://rallikuvat.1g.fi/2009/ikaalinen/ ... nen_35.jpg
http://rallikuvat.1g.fi/2009/ikaalinen/ ... nen_46.jpg

Ainakin kori on pelleiltään terveempi lähtökohta jos se on tuoreempi, painoissa ja painojakautumissa voi olla kans jotain parempaa, kori voi olla jäykempi jne. Sprinttimiehet on innokkaita seppiä rakenteleen muutenkin.
Escort mk2 "RS2000"
Fiesta mk2 "RS1800i"
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Sorry OT, mutta sierran voi muuttaa nelikoksi kyllä, vaikka katsastusasemalla sanottaisiinkin, ettei voi. Itse suunnittelin vuosi sitten samanlaista projektia, kun oli 2,9i4x4 farkku ja 86 3-ovisen Laserin koppa.. Konttorilla sanottiin ettei onnistu, mutta soitto Fordille Vesa Peräojalle niin sanoi ettei ole ongelmaa, saa rakentaa...

Katsastusaseman mielestä nelikoksi voi muuttaa vain, jos sellainen kuuluu mallisarjaan, mutta tuntuu konttorin mielestä mallisarjan sisällä olevan eri mallisarjoja, mikä ei ainakaan mun maalaisjärkeen käy sitten millään.. :?
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
lakari
Viestit: 56
Liittynyt: 28 Elo 2007 21:37
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Viesti Kirjoittaja lakari »

No, enpä varsinaisesti ajatellutkaan että tämmöistä voisi kilpien väliin saada, tuli vaan mieleen jos jossain vaikka olis joku poikkeusluvan poikkeusluvalla käytännöstä poiketen saatu tehtyä. Keinohan sekin on jota eräs lähimmäinen käytti aikanaan: 3 samanväristä miniä, yksi katsastukseen ja kaksi ties mihinkä laittomuuksiin. Ja 70-luvulla sai kai aika vapaasti virittää. Pitäis käydä noita ralleja joskus kattomassa niin ei tarvis kysellä tämmösiä(kään).

Tosta nelivetohommasta tuli taas mieleen se joskus spinneri-magazinessä esitelty wanha-escortti johon taitava mies oli asentanut V8:n, ja nelivedonkin vielä rakennellut. Auto oli katsastettu ja kilvissä.
Näillä mennään vielä pitkään.

Escort, Mondeo, Express, Mondeo, Mondeo(ikäjärjestyksessä)
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Viesti Kirjoittaja emax »

Sierra2.3-16v kirjoitti:Sorry OT, mutta sierran voi muuttaa nelikoksi kyllä, vaikka katsastusasemalla sanottaisiinkin, ettei voi. Itse suunnittelin vuosi sitten samanlaista projektia, kun oli 2,9i4x4 farkku ja 86 3-ovisen Laserin koppa.. Konttorilla sanottiin ettei onnistu, mutta soitto Fordille Vesa Peräojalle niin sanoi ettei ole ongelmaa, saa rakentaa...

Katsastusaseman mielestä nelikoksi voi muuttaa vain, jos sellainen kuuluu mallisarjaan, mutta tuntuu konttorin mielestä mallisarjan sisällä olevan eri mallisarjoja, mikä ei ainakaan mun maalaisjärkeen käy sitten millään.. :?
Konttorilla mullekkin väittivät ettei onnistu.. perkele
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Works

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Viesti Kirjoittaja Works »

Gartrac valmisti aikoinaan näitä MK3 RWD (G3, myöhemmin MK4 G4 ja G6 V6 8) ) Escoja kun oli kysyntää mkII:n seuraajalle ralliin ja rallicrossiin joka olisi halvempi ku fordin valmistama RS1700T ja ennenkaikkea johonka sopisi MKII tekniikka (lähinnä akselisto), jotka muuten ois jääny nurkkiin lojumaan. Sittemmin on sikiäny näitä muita viritelmiä, kuten jo mainittu genesis, puhumattakaan kotikyhäelmistä.

http://i244.photobucket.com/albums/gg40 ... /G6Kit.jpg
http://i244.photobucket.com/albums/gg40 ... alData.jpg

Vetotavan muuttaminen ei onnistu suomessa, eli mk3/4 escortin tapauksessa mahotonta koska niitä ei koskaan o saanu täällä muutaku etuvetosena, mut jos tollasen aidon gartrac escortin tois sumujen saarilta tai jostain.
lakari
Viestit: 56
Liittynyt: 28 Elo 2007 21:37
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Viesti Kirjoittaja lakari »

Mielenkiintosta.

Eipä taida tommonenkaan paljon lämmittää, vaikka omaksi saiskin. Sillä rahatukulla joka pitää viranomaisille näyttää, ja jättää, sais varmaan jotain aidosti takavetosta ja kivaa :wink: .

Kiitos hienoista kuvista kaikille.
Näillä mennään vielä pitkään.

Escort, Mondeo, Express, Mondeo, Mondeo(ikäjärjestyksessä)
juhve
Viestit: 485
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Viesti Kirjoittaja juhve »

kyllä ainakin iskälle sanottiin leimakonttorilla et pystys tekeen 3/4korisesta eskosta takavetosen. juju ois vaan siinä et vaihtais vaikka välikopasta pohjalevyn ainoo et autosta tulis sitten sen ikänen mikä se pohjalevy on. mut tästä on varmaa kymmenen vuotta aikaa
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Kaikki säädökset muuttuneet tuon jälkeen, eli ei ole enää mahdollista.Yksi takavetoiseksi mk2 pohjalevyllä muutettu escort kyllä näkyi tapahtumissa joskus vuosituhannen vaihteessa, siinä oli mm. cossutekniikka ym.. Ja kaikki muutokset otteessa. kepössä oli myynnissä joskus, 55tmk pyyntiä. Mihin lie hävinnyt...
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Viesti Kirjoittaja overboost »

Hannu
Viestit: 83
Liittynyt: 09 Marras 2006 16:39

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Viesti Kirjoittaja Hannu »

lakari kirjoitti:Menee vähän teoreettiseksi tämä, mutta onko kellään tietoa onko tällaisia olemassa Suomessa?


On olemassa, ainakin yksi.
Sierra2.3-16v kirjoitti:Kaikki säädökset muuttuneet tuon jälkeen, eli ei ole enää mahdollista.Yksi takavetoiseksi mk2 pohjalevyllä muutettu escort kyllä näkyi tapahtumissa joskus vuosituhannen vaihteessa, siinä oli mm. cossutekniikka ym.. Ja kaikki muutokset otteessa. kepössä oli myynnissä joskus, 55tmk pyyntiä. Mihin lie hävinnyt...
Pitää paikkansa eikä se mihinkään ole hävinnyt :wink:
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Periaatteessa pitäisi olla mahdollinen rakentaa tänäkin päivänä.
Täytyypi hieman udella olisiko mahdollinen keinoja käyttämällä rakentaa.
Esim. sierra 302:lla väitetään mahdottamaksi mutta sekin on ratkaistu kevään aikana kuin pystytään toteuttamaan.
gti golo palloilija
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

mikäs on sitten muuttunut, jos vetotapaa voi muuttaa mallisarjaan kuulumattomaksi? Vai tarkoititko poikkeusluvalla?
Ja valota toki tuota niksiä sierran katsastamiseksi 302:lle, menikö ihan vertailupapruilla vai lupahakemuksella?
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
mikmak
Viestit: 10
Liittynyt: 31 Elo 2009 11:33

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Viesti Kirjoittaja mikmak »

Onpa rallissa näkynyt sellainenkin kummallisuus että on tehty Cossu escortista taka-vetoinen!!!

http://www.winhunters.fi/images2/pohjola07_1.jpg
Kollo
Viestit: 116
Liittynyt: 14 Tammi 2007 22:43
Paikkakunta: Lake of Ylö

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Viesti Kirjoittaja Kollo »

mikmak kirjoitti:Onpa rallissa näkynyt sellainenkin kummallisuus että on tehty Cossu escortista taka-vetoinen!!!

http://www.winhunters.fi/images2/pohjola07_1.jpg
R.I.P takaveto-Cossuesco:
http://www.winhunters.fi/images2/700000_net_3733.jpg
Escort mk2 "RS2000"
Fiesta mk2 "RS1800i"
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Sierra2.3-16v kirjoitti: mikäs on sitten muuttunut, jos vetotapaa voi muuttaa mallisarjaan kuulumattomaksi? Vai tarkoititko poikkeusluvalla?
Ja valota toki tuota niksiä sierran katsastamiseksi 302:lle, menikö ihan vertailupapruilla vai lupahakemuksella?
Eipäs ole mitään yllättäen kuulunut tämän asian tiimoilta?
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
wangel436
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Heinä 2009 12:50
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Viesti Kirjoittaja wangel436 »

Kollo kirjoitti: R.I.P takaveto-Cossuesco:
http://www.winhunters.fi/images2/700000_net_3733.jpg
Eipä tuo ole ainut cossuesco joka on taka tuuppariksi muutettu ja ainakin osasta on myös poistettu ahdin sen takia kun olivat luokiteltu f-ryhmäläiseksi.
Mizka
Viestit: 56
Liittynyt: 02 Marras 2005 19:59

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Viesti Kirjoittaja Mizka »

Kaikista on poistettu ahdin ja neliveto, sekä sprinttiin tai krossiin (r/SS) ja rallikäytöön (r/F). Löylyä riittää silti vaparinakin luokkaa 240-270 hp.
KiGGi
Viestit: 44
Liittynyt: 23 Huhti 2007 16:44

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Viesti Kirjoittaja KiGGi »

Mites jos mieli tekisi muuttaa takaveto td sierra nelikoksi? Onko ennakkotapauksia?
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Kollo kirjoitti:Etuveto ---> takaveto muunnoksia näkyy rallisprinteissä:
http://rallikuvat.1g.fi/2009/ikaalinen/ ... nen_05.jpg
http://rallikuvat.1g.fi/2009/ikaalinen/ ... nen_35.jpg
hiukkasen vanha aihe mutta pitää varsikseen puuttua:
Nuo ovat ihan alkuperäisiä Coswortheja, eli ei mitään etuveto-takaveto-muunnoksia. Sensijaan kaikki XR3-koppaiset luonnollisesti omassa pajassa synnytettyjä...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Vastaa Viestiin