Kitkat vs Nastat

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
ThaumielNerub
Viestit: 33
Liittynyt: 15 Syys 2008 12:10

Re: Kitkat vs Nastat

Viesti Kirjoittaja ThaumielNerub »

Jeeps...

Itselleni tulee huomenna Michelinin kitkat alle. Pitäisi ostaa nyt uudet talvigummit kun edellisistä on nastat kadonneet matkanvarrelle ja kesällä sitten uudet kesägummit kun takarenkaat alkaa oleen aika sileät. Kun kahdet uudet renkaat pitäisi vaihtaa vuoden sisällä päädyin sitten kitkoihin. Yhdellä ostoksella kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

Nuo kitkat on tainneet nykypäivänä kehittyä aikas paljon? Ainakin rengasliikkeen myyjä noita Michelinin kitkoja kehui parhaiksi kitkoiksi, tiedä sitten. Toki kitkoilla varmaan pitää liukkaalla kelillä ottaa vähän varovaisemmin, mutta eikö se varovaisuus muutenkin huonolla kelillä ole valttia :lol:
Sekin vissiin riippuu ihan kitkoista onko hyvät tahi ei. Michelinit ja Nokiat on varmasti vertailussa ihan eri luokkaa kuin jotkut kiinalaiset halpakumit.
Autoista ymmärrän sen verran, mitä ajokortti vaatii...
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Kitkat vs Nastat

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Mulla lähtee nyt kolmas (yhteensä neljäs ko. renkaille) talvi Nokian kitkoilla, pintaa on jäljellä niin pirusti eikä oo kovettuneet miksikään. Eikä oo tarvinnu taitella tolppia, kyntää ojia tai mitään muutakaan vallan vastenmielistä. Ja kyllä sillon kun kitkoilla tuntuu liukkaalta (vesi jään päällä), niin kehuvat ne nastoillakin rapsuttelevat kanssaeläjät, että liukastahan tuolla on.. Ja sitten taas kun on sulaa (mitä nyt nykyään jonninverran on) niin samat tyypit kiroaa kun nastat kuluu ja lentää vithun :)

Myönnettäköön, että lukottomaan takavetoseen kyllä laittasin nastat, sierra ei ainakaan ollut kovin innokas lähtemään jäisestä risteyksestä sillä yhdellä tyhjää löyvällä pyörällä (vaikka olikin nastat)
AssTee
Viestit: 187
Liittynyt: 04 Tammi 2008 11:50

Re: Kitkat vs Nastat

Viesti Kirjoittaja AssTee »

Joo, eli kolmannet kitkat menossa Mondeossa. Ja aina merkkinä Bridgestone. 90luvulla oli mullakin nasta hakkikset mut tässä ollut aina kitkat. Kokemus (kop, kop) ja ennakointi niin pärjää kitkoilla myös risteys alueilla jotka jarrutuksista jäisiä. Emännän autos Hakkapeliitta5 nastat. Mut summa summarum, nastoihin en enää palaa. :o
-Mondeo ST200-
Like McDonalds says "I'm Lovin It"
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kitkat vs Nastat

Viesti Kirjoittaja emax »

Tänään vaihtu sierras vuoden vanhat nokian kitkat continentalin nastoihin, ja saa kitkat pysyä kesäpyörinä. Kuuloohan sen jo äänestä kumpi pitää ja kumpi ei
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
ceebbari
Viestit: 12
Liittynyt: 12 Marras 2008 22:19
Paikkakunta: Hki

Re: Kitkat vs Nastat

Viesti Kirjoittaja ceebbari »

Kyllä täällä etelässä ainakin kitkat on ihan ehdottomat. Lunta ei juuri viime talvenakaan ollut, joten kyllä sai nastat kyytiä. Kaverilla oli hiacessa uudet nokian nastat ja mulla jumperissa nokian kitkat. Hiaceen piti hommata tälle talvelle jo uudet, kun taas nuo minun kitkat menisivät hienosti vielä. Nyt auton vaihduttua mondeoon tuli alle continentalin testivoittaja kitkat. Ei ikinä enää nastoja minulle. Nastat on pohjoisen juttuja..
J
Viestit: 93
Liittynyt: 05 Syys 2006 16:29

Re: Kitkat vs Nastat

Viesti Kirjoittaja J »

Mitä oon näistä kitkatnastat väittelyistä lukenu, niin harvemmin on ollut mitään järkevää sanottavaa kenelläkään, mutta semmosen kuvan oon saannu, että kitkat pohjoseen, missä on lunta ja pakkasta, etelään sitten nastat, kun lämpötila on siinä nollan molemmilla puolin, kun tiet on jäisiä eikä lumisia. Mitä talvella nyt lapissa käynnyt, niin lunta on ja kitkoilla pärjää ja taksitkin kitkoja siellä käyttää, mutta käyttävätpähän ne niitä täällä etelässäkin. Tosin noi pohjosen kelit on tuttuja vaan keskitalvelta.

Itse laitoin nastat vaikka pääosin pk-seudulla ajankin, mutta välillä tulee käytä ~200km päässä mökkeilemässä, missä tiet ei aina ole niin hyvin hoidettuja. Varsinkaan mökkitiet, on epämielyttävä tilanne kun vauhti ja pito ei riitä mäen päälle ja auto lähtee sitten kapealla tiellä valumaan taaksepäin ja jarrua kun painaa, niin vauhti ei muutu, mutta auto kääntyy.

Paras vastaus näissä kitkat vai nastat väittelyissä mihin oon törmännyt, et kun kysytään kummat haluisi mielummin käsiin, kun jää pettää alta ja tippuu veteen: kumihanskat vai naskalit? :D
AssTee
Viestit: 187
Liittynyt: 04 Tammi 2008 11:50

Re: Kitkat vs Nastat

Viesti Kirjoittaja AssTee »

Kuten tuolla kesärengas keskustelus jo mainitsin et rengas on aina kompromissi mitä haluaa renkaan ominaisuuksilta. Ja sama koskee talvirengasta :wink:
-Mondeo ST200-
Like McDonalds says "I'm Lovin It"
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: Kitkat vs Nastat

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

kitkat etelään ja nastat pohjoseen jossa ei ihan oikeesti pärjää kitkarenkailla...itellä monta kertaa jääny nelivetosellaki autolla nastojen kans jumiin kitkojen kans ei edes ois päästy sinne asti :roll:
Leadbelly
Viestit: 67
Liittynyt: 23 Syys 2008 17:53

Re: Kitkat vs Nastat

Viesti Kirjoittaja Leadbelly »

Nastoilla jyristään menemään vaikka etelänmiehiä ollaan :D
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Re: Kitkat vs Nastat

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Tuli viime yönä jumitettua Sierran ja peräkärryn kanssa tasasella niin hyvin
että takapyörien jokaikinen jäljellä oleva nasta poikki :lol:
Nyt on sitten vissiinkin nastakitkat, yksikään nasta ei tuu enää edes
kuminpinnan tasolle.
ei sieltä mitään junia t...
Avatar
pihistelijä
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Syys 2008 16:51
Paikkakunta: Espoo

Re: Kitkat vs Nastat

Viesti Kirjoittaja pihistelijä »

Kitkat ilman muuta. Olen ajanut kitkoilla 10 talvea. Koko Ford-historiani.

Focus 1.8 TD -99
- 250 tkm
- 2 x Nokian Hakkapeliitta Q
- 1 x Nokian Hakkapeliitta RSi

Focus 1.8 TDCi -08
- 7 tkm
- 1 x Nokian Hakkapeliitta R

Ei pienintäkään ongelmaa. Tässä uudessa Focuksessa ei ole edes ESP-valo vilkkunut. Kitkat sopivat erinomaisesti Focukseen. Niin, vaikka asun etelässä, ovat kitkat parhammillaan pohjoisessa.
Ford Focus 1.8 TDCi Titanium Wagon, vm 2008 (tankkaus.com, kuukausi)
Leadbelly
Viestit: 67
Liittynyt: 23 Syys 2008 17:53

Re: Kitkat vs Nastat

Viesti Kirjoittaja Leadbelly »

Boxerit :D
Patrik28
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Marras 2007 12:17

Re: Kitkat vs Nastat

Viesti Kirjoittaja Patrik28 »

Täytyy kyllä kehua -95 vuonna ostamia Dunlopin nastarenkaita. Jo 13 vuosi meneillään, nastoista puolet tallella ja pintaakin saman verran. Suomessa aikoinaan tehty, eikä vain suunniteltu, kuten nykyinen trendi on. Matkaa on taittunut ehkä 50tkm renkailla.

Ei varmasti kovin moni kitkapyörä kestäisi ajaa 13 talvea, kun pinta kovettuu. Suolatut tiet ne rengasta rasittaa, mutta kun on pyrkinyt välttämään niitä, niin nastatkin ovat pysyneet katkeamatta.
Jostain syystä renkaat tykkää maltillisesta ajotavasta, mutta eskon moottori ei (9l/100km).
mondeman
Viestit: 29
Liittynyt: 01 Elo 2008 15:47

Re: Kitkat vs Nastat

Viesti Kirjoittaja mondeman »

No miten ois kitka/nasta-renkaat :D ?? Ite oon ajellu nastarenkailla, Nokian Hakkapeliitta 4. Pohjoisessa kun ajelen niin eipiä ole juuri mieleenkään tullut kitkarenkaita laittaa. Iso jyrkkä mäki mutkaisella pikkutiellä ja se kun on peilijäällä niin koetappa sitä nousta kitkarenkailla..
Mondeo 2.0 ´01
Avatar
Duzter
Viestit: 132
Liittynyt: 11 Kesä 2005 21:05

Re: Kitkat vs Nastat

Viesti Kirjoittaja Duzter »

Monskussa on tällä hetkellä lähinnä nastoitetut kesärenkaat alla; Michelin 260 M+S, valmistettu viikolla 25 Herran vuotta 1996 jos lukaisin ton DOTin oikein :lol:

En suosittele kelleen vaikka talvirenkaina aikoinaan onkin kaupiteltu...

Edit. nastarenkaat kyllä pitää muuten olla, kohan on paremmat kun noi.
Mondeo
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Re: Kitkat vs Nastat

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ostin syksyllä halvimmat mahdolliset nastarenkaat, siis Misukat, ja hyvin pelittävät sekä rengasmelukin pienempi kuin kesiksillä! :D
Rstuning
Viestit: 238
Liittynyt: 07 Loka 2007 17:36

Re: Kitkat vs Nastat

Viesti Kirjoittaja Rstuning »

Keskisuomesta ylöspäin nastarenkaat ja keskisuomesta alaspäin pitäs kieltää kokonaan nastarenkaan käyttö. Ei niitä täällä tarvi ,itse olen ajanut 4vuotta kitkoilla ,enkä vaihda enään nastoihin.
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Kitkat vs Nastat

Viesti Kirjoittaja Tekno »

höpönlöpön, jos sinä et tarvitse, ei tarkoita etteikö kukaan muukaan tarvitsisi.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
pimpelipompeli
Viestit: 78
Liittynyt: 27 Heinä 2008 11:14
Paikkakunta: Kitee

Re: Kitkat vs Nastat

Viesti Kirjoittaja pimpelipompeli »

Milläs tiet sitten karhennetaan kun nastarenkailla ajavat ei sitä tee. Siinä on kitkarenkaat ihmeissään peilikirkkaalla jäällä...
Ford Mondeo 1.8 vm.-01
Nissan Primera 1.6 vm.-00
Filvas
Viestit: 20
Liittynyt: 13 Loka 2007 15:56

Re: Kitkat vs Nastat

Viesti Kirjoittaja Filvas »

Rstuning kirjoitti:Keskisuomesta ylöspäin nastarenkaat ja keskisuomesta alaspäin pitäs kieltää kokonaan nastarenkaan käyttö. Ei niitä täällä tarvi ,itse olen ajanut 4vuotta kitkoilla ,enkä vaihda enään nastoihin.
Ihmisethän eivät aja tätä väliä ristiin ollenkaan. Vai pitäisikö pohjanmaan ja keski-suomen rajalle pistää renkaanvaihtoasema formulatyyliin?
ex: Mondeo farkku, 1.8 -99.
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Kitkat vs Nastat

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Kädettömille, idiooteille viisastelijoille tommonen asema olis varmaan omiaan.
mk1sierra
Viestit: 121
Liittynyt: 11 Syys 2008 23:04
Paikkakunta: Savo

Re: Kitkat vs Nastat

Viesti Kirjoittaja mk1sierra »

Alla hakkapeliitta vitoset ja siinä ne vasta hyvät nastarenkaat on. Kuivallakin asphaltilla pikku sirinä nastoista vaan kuuluu. Kyllä ne kitkat lumella on hyvät mut jääpinnalla nasta pitää luonnollisesti paremmin.. Riippuu myös hyvin pitkälti kuskin ajotyylistä, rauhallisempi jantteri varmaan talven kitkoillakin pärjää..
tomiix
Viestit: 57
Liittynyt: 30 Maalis 2005 11:59
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kitkat vs Nastat

Viesti Kirjoittaja tomiix »

Viikonloppuna ajattelin vaihtaa kakkosauton nastat kitkoihin - ja syksyllä sit taas takas.
Avatar
arska82
Viestit: 65
Liittynyt: 13 Maalis 2006 21:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kitkat vs Nastat

Viesti Kirjoittaja arska82 »

Nastoilla menty jo pitkään. Kumma kun ihmiset tuntuu valittavan jatkuvasti noista nastojen katkeamisista/irtoiluista. Ajakaa nyt jumalauta ne renkaat sisään ni ei nastat ainakaan irtoa. Itellä on lähteny kahdeksan talven aikana renkaista yhteensä n. 15 nastaa. Neljät uudet renkaat (joista kahdet pinnoitetut) oon tuona aikana hommannu eikä ole koskaan ollut ongelmia nastojen irtoilun/katkeilun takia. Ekat 500km rauhallisesti kiihdytellen niin nastat pysyy taatusti pidempään paikallaan. Katkeilu on sitten kiinni omista kiihdytteltottumuksista. Yhdet kitkat oli alla edellisessä kärryssä eikä niillä etelän vittumaisissa suolasohjopaskassa oikein pärjännyt. Olivat niin stanan liukkaan joka liikennevaloissa kun oli vähänki kostea tienpinta.
Up The Irons!
Elmeri -74
FIZZ
Viestit: 10
Liittynyt: 07 Loka 2009 20:01

Re: Kitkat vs Nastat

Viesti Kirjoittaja FIZZ »

aika nostaa taas tätäkin esille.
meillä pidetään etuvedossa nastoja ja nelivedossa kitkoja. näin tuntuu molemmat toimivan hyvin...
tosin jääradalla nelivetoon kyllä kaipailee hieman nastojakin.
Subaru Outback 2.0 TD MY09
Ford Focus 1.8 flexifuel MY10
Vastaa Viestiin