Ford puman lämmityslaite

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
lasso
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Kesä 2008 17:18
Paikkakunta: oulu

Ford puman lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja lasso »

eli mistäs kannattas lähteä etsimään vikaa kun lämmönsäätö mulikkaa laittaa esimerkiksi pikkusen lämpimän puolelle niin hetken kuluttua tulleepi niin kuumaa ilmaa että olo on ku ois saunassa ja kun sitte pyöräytät sen mulikan kylmälle niin siltiki tulee kuumaa ainaki 10minuuttia. jos taasen säätää mulikan keskelle niin taas rupeaa puhaltamaan kuumaa eikä sitä saa lopetettua muuten ku sammuttamalla auton ja antamalla sen olla hetken.
deezer
Viestit: 94
Liittynyt: 17 Elo 2008 18:01

Re: Ford puman lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja deezer »

Vähän wanha threadi mutta kertoilenpa tähän kun otsikko sopii...

Matkustamon lämpötilan säätely oli ollut jo pisempään melko haasteellista kärryssäni ja kun eräänä päivänä oli tarjolla pelkkää kylmää vaikka säädin oli tapissa, niin aloin tarkemmin tutkia asiaa. Termostaatissa vika ei ollut kun se tuli jo kertaalleen vaihdettua ja viisarikin osoitti "järkeviä" lukemia. Siispä:

Ensin otin irti piuhan/liittimen joka menee konehuoneessa HCV:lle (suomeksi lämmönsäätöventtiili?) ja mittasin että jännite vaihtelee 0v ja 12v välillä kun lämpötilan säädin on keskiasennossa. Tämä kertoi että potikka matkustamon puolella oli ok. Joten hankin uuden HCV:n. Vaihdoin tämän eli sähköpiuha irti ja vesiletkut irti ja uusi palikka tilalle. Säätö ja sähköinen venttiili alkoi toimi kuten kuuluukin. Tämän huomasi erittäin selvästi siitä että vesiletkuissa tuntui "pulssi" aina kun venttiili päästi lämmintä vettä kennostoon. Kun avasin vanhan osan kävi ilmi että sen sisällä oli termostaatista kulkeutuneita tiivisteenpalasia, saattaa tuo vanhakin siis avaamisen jälkeen toimia...

Ihmettelen vaan että miksi on täytynyt kehittää tuollainen systeemi, eikö lämmönsäädön saisi toimimaan jotenkin yksinkertaisemminkin? Ilmeisesti tuo saattaa tukkeutua ja jumiutua ajan myötä ja on siis ikäänkuin tyyppivika koko osa. Solenoidi tekee aika tiiviisti töitä.

Sama venttiili taitaa muuten löytyä myös Fiestasta, Ka:sta sekä Transitista.
Vastaa Viestiin