Mondeo ´00 & sietämättömät jarruongelmat

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Mr_Guu
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Maalis 2009 06:16
Paikkakunta: Kuopio

Mondeo ´00 & sietämättömät jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja Mr_Guu »

Morjens,

Reilu vuosi sitten hankin -00 mallin (vanhempi korimalli) Mondeon 2.0. bensa Zetec.

Olen ollut hankintaani enemmän kuin tyytyväinen, mutta ne jarrut jarrut. Lukaisin viestiketjun jossa käsiteltiin samanmallisen Mondeon identtisiä ongelmia. Sama tilanne täällä.

Kuvaus:

150000km:n kohdalla alkoi ilmetä tyypillisesti etujarrulevyjen kieroudesta johtuvia onngelmia.
Kaverillani on autokorjaamo (menestyvä yritys, ei siis nyrkkipaja) ja vaihdoimme siellä alkuperäisiä kestävämmät/paremmat PowerDisc:-palat eteen. Vika hävisi lähes huomaamattomaksi. +5000km ja sama pahuksen jykältäminen alkoi.

Vein Mondeon uudelleen huoltoon ja autoa käytettiin kahteen kertaan katsastusasemalla Jarrudynamometrissä → ei mainittavaa eroa jarrutehoissa pyörien välillä. Olisi kuulemma mennyt läpi milloin vain katsastuksesta.

Tässä vaiheesssa aloinkin jo olla kohtuullisen turhautunut. Vaihdoimme vielä yhden kieron jarrunavan ja tarkastimme muiden kunnon. Liukutapit&männät toimivat täydellisesti. Satulat Jarrunesteet menivät myös vaihtoon. Kokeilimme myös alkuperäisillä peltivanteilla. Sama tulos.

Lopulta päädyimme vaihtamaan kieron navan, kaikki levyt(tarvike)& palat jokaiselle pyörälle.
Silloin vika poistui hetkeksi (5000-8000km) ilmestyi takaisin ja 10000km:n kohdalla tuntui taas jarrutettaessa kuin olisi pomppulinnassa. Hiljalleen paheneva vika siis. Erityisesti suuremmista nopeuksista rauhassa tiputeltaessa on tärinä erityisen paha.

Remonttejen jälkeen ajoin totutusajot erityisen nätistä. Muutenkaan en juuri ajale levyjä punahehkuun. Olen myös tarkkaillut levyjen lämpöjä ja eivätkä kuumene lähellekään riskirajaa.
Katsastusmiehen jarrudynamometri kertoi, kaiken olevan kunnossa ja silti sama ongelma toistuu. Hänkään osannut epäillä auton tutkittuaan mikä ongelman aiheuttaa.

Olen tehnyt ja teetättänyt kaikki mahdolliset tutkimukset & testit ja jututtanut monta alalla pitkään toiminuttta ammattilaista. Katsastusteknikko, tai sen paremmin suomen Fordin isot herrat eivät osaa sanoa mikä tämän aiheuttaa. Ja kyselty on uskokaa pois.

Kyselyt kuitenkin ovat tuottaneet seuraavanlaisen tuloksen:

Moni useamman vuosikymmenen alalla toiminut autokorjaaja/teknikko on kuulemma törmännyt vastaaviin tapauksiin Fordien kohdalla. Jo kuulemma -70 luvun Taunuksissa saattoi ilmetä täysin samat, ratkaisemattomat oireet.

Syyttäisin mielelläni tarvikeosien huonoa laatua, mutta kun ne laadukkaat Power Disc:itkin vääntyivät. Fakta on kuitenkin se, ettei suurimmassa osassa Fordeja tule tälläisiä vikoja tai ainakin ne korjaantuvat ihan tarvike osillakin. Autoa on tutkinut viisi asiantuntijaa ja kukaan ei pysty kertomaan ongelman aiheuttajaa.

Päätin oostaa itselleni kunnon auton ja Mondeo oli haluamillani ominaisuuksilla selvästi edullisin vaihtoehto - taisin tehdä virheen.

Nyt olen ajanut sillä 50000km + rapiat päälle, upattanut jarruihin ihan liikaa rahaa ja olen hyvin lähellä auton vaihtoa. Jarruvikaisen jälleenmyyntiarvo on vaan todella surkea. Muutoin kaikki huollot on tehty ajallaan, olen toinen omistaja ja auto on tip-top, hyvin varusteltu ja ajoa vailla.
500000km vuodessa on vaan vähän liikaa olla pomppulinnassa :D


Joten... Tuleeko kenellekään emieleen mitä kannattaisi vielä kokeilla? Kovin suuren budjetin hommiin en viitsi enää lähteä korpeaa jo niin pahasta ko. pelleilyyn uponnut summa. Jos ei vika selviä lopullisesti pian pistän Mondeon vaihtoon, enkä enää koskaan osta Fordia (muuten olen ollut Fordiini erittäin tyytyväinen).

Olisin todella, todella, Todella kiitollinen avusta!


EDIT: Myös jarrujärjestelmän vuodot on tutkittu - kaikki kunnossa.
hoopee
Viestit: 606
Liittynyt: 29 Heinä 2006 11:42
Paikkakunta: K-maa

Re: Mondeo ´00 & sietämättömät jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja hoopee »

Kuinkahan paljon alustan muu kunto vaikuttaa jarruihin?
Pomppulinna? Jarrut täristää vai auto pomppii? Mielenkiintoista ;)

Iskareiden, jousien ja puslien kunto? Raidetangon sisä- ja ulkopäät jne jne.

Itellä ei ole st:ssä ollut moisia ongelmia (125 tkm -> 178 tkm).
Etupalat on kerran ollut finaalissa ja samalla vaihdettu levyt. Sisemmät palat oli ihan loppu mutta ulommat ihan ok. Ja on tarvikeosat!
Takajarruihin ei ole koskettu minun aikana.

Kelien lämmettyä ois tarkoitus päivittää etujarrut st170 focuksen levyillä (300mm) ja mk3 mondeon satuloilla ( 5 tkm ajetusta autosta).

ps. Kerroppas miksi nyrkkipajan asentaja ei voisi olla parempi korjaaja kuin menestyvä yrityksen asentaja?
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mondeo ´00 & sietämättömät jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja tursas »

Mr_Guu kirjoitti:Moni useamman vuosikymmenen alalla toiminut autokorjaaja/teknikko on kuulemma törmännyt vastaaviin tapauksiin Fordien kohdalla. Jo kuulemma -70 luvun Taunuksissa saattoi ilmetä täysin samat, ratkaisemattomat oireet.
Kas ku ei Sierroissa, mutta pakko kysyä, että mitä ne tekee ne Absit sun muut Mondeon jarruissa ?
Vanhoissa autoissa ne viat on siellä levyissä ja paloissa, mutta entäs nää uusien kärryjen elektroniset jarrujen ohjaussysteemit ? Mun on vaikea uskoa, että jos Fordeja ja mm. Mondeoita pyörii tuolla 10:niä tuhansia, niin siellä olis olemassa joku ufo: ratkaisematon ja selvittämätön ongelma jarruissa.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Mr_Guu
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Maalis 2009 06:16
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mondeo ´00 & sietämättömät jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja Mr_Guu »

Ihan alkuun totean että kyllä nyrkkipajan osaaja voi olla taitavampikin kuin "ammattimies". Halusin vaan korostaa etten ole itse rassannut niitä -25c pakkasessa :)



Auto ei varsinaisesti pompi, vaan vaikkapa kun ryhmityt motorilta liittymälle ja painat jarrua kevyesti tuntuu sinne 30-40km/h asti ikävä täristäminen. Vian on pakko olla levyissä koska totaalisen remontin jälkeen kaikki oireet hävisivät joksikin aikaa. Nelipyörä aurouksetkin on juuri kohdillaan. Mikään muu ei ole vaikuttanut ko. ongelmiin paitsi se levyjen & palojen vaihto. ABS toimii moitteettomasti, samoin luiston esto.

Alusta, Iskarit, puslat, laakerit on kaikki vähintäänkin kohtuullisessa kunnossa. Samoin raidetankoon liittyvät ongelmat on tutkittu.Aivan eri kysymys sitten onkin mikä vaurioittaa levyt. Kuumeneminen se ei ainakaan ole.

Väittävät tosiaan että aina harvoin joku yksi tuhannesta Taunuksesta, Sierrasta, yms vain käyttäytyy näin. Ja tämän olen kuullut usealta toisistaan riippumattomalta lähteeltä. Fordin inssi kai sen tietäs, vaan ei kerro :)

Ei mitään tekemistä järjen kanssa :)
tokor
Viestit: 91
Liittynyt: 08 Touko 2006 15:36
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeo ´00 & sietämättömät jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja tokor »

Mr_Guu kirjoitti:Alusta, Iskarit, puslat, laakerit on kaikki vähintäänkin kohtuullisessa kunnossa.
Niinpä niin, vähintään joo...sitte ku ne on uusittu voidaan epäillä että ne on suurinpiirtein kunnossa!
Siel ei tarvi olla puslissakaan ku millin välys sopivassa paikassa niin johan puistaa, normi ajossa ei tunnu vielä mitään vaan jarruttaessa kertautuu paine sopivasti niin se riittää aiheuttamaan tärinän ja puistamisen!

..ja tuohon diaknoosiin ei tarvi olla edes mikään nero...
HeKo Performance Parts [Varoitus - Kaupallinen linkki]
Mr_Guu
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Maalis 2009 06:16
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mondeo ´00 & sietämättömät jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja Mr_Guu »

tokor kirjoitti:Niinpä niin, vähintään joo...sitte ku ne on uusittu voidaan epäillä että ne on suurinpiirtein kunnossa!
Siel ei tarvi olla puslissakaan ku millin välys sopivassa paikassa niin johan puistaa, normi ajossa ei tunnu vielä mitään vaan jarruttaessa kertautuu paine sopivasti niin se riittää aiheuttamaan tärinän ja puistamisen!

..ja tuohon diaknoosiin ei tarvi olla edes mikään nero...
Ehkäpä näin mutta voisi siitä huolimatta olettaa että näin kattavissa tutkimuksissa vian aiheuttaja pitäisi pystyä paikantamaan. Vai onko mielestäsi normaalia, että kaikinpuolin hyvin pidetty 150tkm ajettu Mondeo vaan on rikki - ja kukaan ei osaa korjata sitä ilman auton täydellistä uudelleen rakentamista.

Vaikka puslat ovat ulkoisesti (ja käytössä olevien kokeilujen) mukaan kunnossa on toki pieni mahdollisuus että se johtuu niistä. Jos näin puslien täytyisi tärinnän kautta kierouttaa levyt, koska ongelma korjautuu levyt vaihtamalla --> epätodennäköistä.

Kyllä puslien, iskarien, yms kunto pystytytään oikeilla laitteilla ja osaamisella todentamaan kohtuullisen luotettavasti. Ja tämä on tehty useasti eri tahojen toimesta. En osta ideaasi alkuunkaan.Tosin jokinhan sen vian siellä aiheuttaa se on selvä.


Mikä on neuvosi asian kuntoon saattamiseksi?
tokor
Viestit: 91
Liittynyt: 08 Touko 2006 15:36
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeo ´00 & sietämättömät jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja tokor »

Mr_Guu kirjoitti:Vaikka puslat ovat ulkoisesti (ja käytössä olevien kokeilujen) mukaan kunnossa on toki pieni mahdollisuus että se johtuu niistä. Jos näin puslien täytyisi tärinnän kautta kierouttaa levyt, koska ongelma korjautuu levyt vaihtamalla --> epätodennäköistä.
Puslat, iskarit, jouset ym. etupään välykset, vaikka niitä ei vielä näy testeissä..esim. katsastuskonttorin testaukset eivät vielä tarkoita ettei siellä olisi väljyyttä!

Uudet palat ja levyt vaihtamalla saat hetken ajaa ilman täristyksiä, kunnes uudet hilut ovat "ajettu" sisään alkavat samat ongelmat jos et ole tehnyt muuta asian eteen. Kuten kaikki muutkin osat, jarrutkin "hakevat" paikkansa kun niitä käytetään. Mondeon keula painaa kuitenkin aika paljon joka aiheuttaa puslien ym. kuluvien osien nopeankin kulumisen!
Mr_Guu kirjoitti:Vai onko mielestäsi normaalia, että kaikinpuolin hyvin pidetty 150tkm ajettu Mondeo vaan on rikki - ja kukaan ei osaa korjata sitä ilman auton täydellistä uudelleen rakentamista.


On todellakin normaalia Mondeolle, yhdeksän vuotta tekee jo asiansa, vaikkei kilometrejä olekaan tuon enempää..edelliseen montukkaan -97 250tkm oli vaihdettu laakerit, puslat, jouset ja koiranluut jo kahteen kertaan, nykyinen -98 170tkm on vaihdettu jouset ja laakerit kertaalleen ja kohta varmaan edessä puslat ja koiranluut. Jos kukaan muu ei osaa vaihtaa niitä puslia, koiranluita ja tutkailla laakerit, jouset ja jousien yläpäät niin tuo autosi tänne niin vaihdetaan ja tutkitaan....

Ne on yksinkertaisesti KULUTUSOSIA jotka tarvii vaihtaa aina joskus.
HeKo Performance Parts [Varoitus - Kaupallinen linkki]
Mr_Guu
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Maalis 2009 06:16
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mondeo ´00 & sietämättömät jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja Mr_Guu »

tokor kirjoitti: Puslat, iskarit, jouset ym. etupään välykset, vaikka niitä ei vielä näy testeissä..esim. katsastuskonttorin testaukset eivät vielä tarkoita ettei siellä olisi väljyyttä!

Uudet palat ja levyt vaihtamalla saat hetken ajaa ilman täristyksiä, kunnes uudet hilut ovat "ajettu" sisään alkavat samat ongelmat jos et ole tehnyt muuta asian eteen. Kuten kaikki muutkin osat, jarrutkin "hakevat" paikkansa kun niitä käytetään. Mondeon keula painaa kuitenkin aika paljon joka aiheuttaa puslien ym. kuluvien osien nopeankin kulumisen!
Totta puhut että Monkun keula on raskas. Ja hyvinkin voi olla että vika löytyy jostakin/joistakin mainitsemistasi kohdista. Vikoja on kuitenkin diagnosoitu monessa muussakin paikassa kuin katsatuskonttorilla ja aivan kuten sanoit; sitä on vaikea luotettavasti todeta.

Jos joudun auton kuntoon saamiseksi vaihtamaan esim. kaikki levyt&palat uudestaan, laakerit, puslat, jouset ja koiranluut, ei se ole mielestäni taloudellisesti järkevää. Siihen uppoaisi iso osa auton nykyarvosta. Eikä silti ole 100% varmuutta että tulee kuntoon. Totta on että Fordit tuntuvat olevan ongelmallisia jarrujen kanssa.

Uskoisin usean ammattilaisen paikantaneen viat niin hyvin kuin se on mahdollista kokeilematta uusilla osilla. Vai onko sinulla jokin taikatemppu tähän? En tarkoita olla epäkohtelias, mutta ymmärtänet turhautumiseni ja epäilyni projektin kannattavuudesta...
tokor
Viestit: 91
Liittynyt: 08 Touko 2006 15:36
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeo ´00 & sietämättömät jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja tokor »

tokor kirjoitti:Vai onko sinulla jokin taikatemppu tähän?
Eipä tuohon taikatemppua ole, vaihtoehdot on alkaa vaihtaan osia...ikävä kyllä! Ilmaistahan se ei ole mut sitten tietää että niiltä osin auto on kunnossa pitemmän aikaa, ei se paljo kummene autoa vaihtamallakaan..kaikissa omat ongelmansa ja ilmaista harvemmin sekään vaihtoehto.
HeKo Performance Parts [Varoitus - Kaupallinen linkki]
IC
Viestit: 161
Liittynyt: 08 Maalis 2005 10:03
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Mondeo ´00 & sietämättömät jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja IC »

Ehkä noissa ´00 vaan on susia enempi kuin muissa vuosimalleissa ? Ei jaksettu tehdä enää kunnollista, kun malli oli vaihtumassa :o Itellä oli -96, eikä siinä ollut mitään ongelmia jarrujen kanssa 2½ vuoden aikana. Appiukko on ajanut ´97 Mondeolla kuusi vuotta 140->250 tkm eikä mitään häikkää jarruissa. Tuossa huomenna vaihtoon menevässä ´00 ongelmat alkoivat 150 tkm kohdilla.

Halvemmaksi toki tulisi vaihtaa jarruosia ½ vuoden välein, kuin vaihtaa autoa, mutta mä nyt tein tämmösen ratkaisun ja nopeutin vähän aikataulua. Vaihtelu virkistää, pari vuotta sitten oli pari Fordia pihassa ja huomisesta lähtien pelkkiä japseja. Jos Honda pelittää yhtään samaan malliin kuin Toyota on kukkunut, niin ei ikävä tule Hoppia. Sitten joskus kun on varaa ostaa auto, jossa on takuu voimassa, voin harkita Fordia uudelleen.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Mondeo ´00 & sietämättömät jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Pitikö tästä aloittaa uusi threadi?

Minun mielestä kaikki järkevät neuvot on jo listattu edellisessä threadissä ja sinulla on joistain niistä jo kokemuksiakin. Mikset tekisi autoosi kunnon ikähuoltoa, 9v auto ei enää ole mikään pakasta vedetty kuluvien osiensa osalta? :) Huollon jälkeen on taas luvassa huolettomia kilometrejä näiden kohteiden osalta ja kustannus on kuitenkin kohtuullinen autonvaihdon kustannuksiin nähden, koska maksat myyjän kateen joka tapauksessa.

Monesti alustan puslien kuntoa ei voi luotettavasti arvioida muuten kuin ottamalla tukivarret irti. Erityisesti kolmiotukivarret ovat auton ollessa ilmassa / pyörillään jatkuvan väännön alaiset ja mahdollisia väljyyksiä ei ole todellakaan helppo huomata. Minun kesäauto sekä muinainen käyttis esco katsastettiin useampia peräkkäisiä kertoja puslin, jotka vaihdettaessa pystyi purkamaan sormivoimin. Vaihdon syy ei ole koskaan ollut katsastusmiehen löydös vaan omat "tutkimukset" :lol:

Yksi poppakonsti on vielä takataskussa - mitä jos se syyllinen jarrujen täristämiseen löytyykin ainakin osittain sieltä penkin ja ratin välistä? :roll: Entä jos ajotapasi ja ajo-olosuhteesi ovat otolliset ns. kitkapinnan siirtymiselle palasta levyyn ja näin aiheuttavat hiljalleen pahenevaa jarrujen täristämistä? Lue linkissä olevasta StopTechkin artikkelista lisätietoa ilmiöstä.

Jos olet fixannut alustan tai olet varma, ettei siellä ole väljää ja navat ovat 100% suorat, niin kokeile vielä seuraava:

- Uusi levyt, koska levyyn jo siirtynyt palan materiaali ja syntynyt vaurio ei poistu itsestään
- Hanki sporttipalat jarruihin, palat joilla on kovempi kuumuudenkesto kuin vakitavaralla
- Aja jarrut (etenkin palat) sisään
- Vältä "jarrun päällä seisomista", etenkin pidempien ajorupeamien jälkeen kun jarrut ovat luonnostaan kuumat, käytä käsijarrua (viivästät samalla väistämätöntä kässäriremonttia) ja automaatin N:ää
- Seuraa jarrujen ulkonäköä - jos niihin jää palan kuva auton seistyä hetken paikoillaan, voit alkaa taas säästää uusiin levyihin ja paloihin :lol:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Jukebox
Viestit: 13
Liittynyt: 15 Helmi 2009 15:12

Re: Mondeo ´00 & sietämättömät jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja Jukebox »

On muuten kovin tutun kuuloinen ongelma. Itselläni on Focus -99 ja jarrulevyjen ja palojen kanssa on todella tarkkaa mitä sinne laittaa jotta ei tärise. Motonetin ja Bilteman levyt on ihan kuraa eikä tunnu toimivan ollenkaan. Päädyin laittamaan Brembon levyt ja vähän paremmat tarvikepalat. Samalla kattelin läpi jarrusatulan, rasvasin satulatapin ja puhdistelin varovasti kaiken muunkin. Silti alussa täristi kun jarrutti. Jonkun kuukauden ajelin sillä kunnes eräs kaveri sano että jos se jarrulevy ei olekaan keskittynyt täysin oikein... neuvona sanoi että polkase kunnolla oikeen täysjarrutus muutaman kerran vauhdista jotta jarrulevyyn kohdistuu kunnolla voimaa. Tuntui muuten tyhmältä mutta se auttoi: ei täristä enää. Joskus näinkin. :mrgreen:
Avatar
tk
Viestit: 43
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: hollola

Re: Mondeo ´00 & sietämättömät jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja tk »

Vielä tähän vaikka ongelma on jo lienee "hävinnyt".
Itse taistelin pari viikkoa etujarujen kanssa ja syyksi paljastui lämmetessään kieroutuvat jarrulevyt, eli turhaa mittailla mikrometrillä kylmänä, näyttävät suorilta. Ovat kai halki jäähdytysreikien kohdalta. Ja jotkuthan uudehkotkin levyt huonolla säkällä ei kestä kauaa suorana vaan halkee.
Mun autolla ajetu 275tkm ja etupuslat ym. rojut ovat varmasti ihan väljät
Mondeo Tdci 1,8 2008
Avatar
PeteH
Viestit: 21
Liittynyt: 05 Tammi 2007 19:24

Re: Mondeo ´00 & sietämättömät jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja PeteH »

Mulla on oolu nuita mondeoita vm-94, -98 ja -99. Jokaiseen olen ostamisen jälkeen joutunut heti vaihtamaan kaikki etu alatukivarsien puslat ja jarrulevyt ravistamisen takia. Noin 5 tkm.n jälkeen jarrut on ravistaneet taas. Ei tosin niin paljoa. Ne puslat auttaa vaivaan vähän, eikä maksa paljoa. Brembon levyjäki sinne olen laitellu, mutta silti. Outo juttu :?: :?:
Yhtä outo kun että jokaiseen on myös termostaatti pitänyt heti laittaa.
lepi
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Touko 2009 10:28

Re: Mondeo ´00 & sietämättömät jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja lepi »

Tää on Sierran yleisin jarruvika.

Oli tosiaan sierra käytössä muutaman vuoden ja jarrulevyt täristi jarruttaessa.
Vaihdoin levyt eikä menny aikaakaan kun alkoi taas tärinä.
Syy tärinään löytyi yksinkertaisesta syystä ohjauksen kumipuslat liian pehmeitä tai väljiä ,joten vaikka olisi uudet levyt niin jos puslissa on väljää niin ei mee kauaa ,kun levyt on kierossa.
Vaihdoin kaikki ohjauksen puslat kovempiin ja laitoin väjiin kohtiin riittävän kokoiset alus levyt hyvän purituksen saamiseksi.
Vaihdoin jarrulevyt uudestaan ja vika hävisi täysin.

Suorittelen tätä pientä työlästä hommaa myös mondeoon jos et ole luovuttanu vielä.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Mondeo ´00 & sietämättömät jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Mondeosta kun on kysymys (alunperin), niin pitää muistaa, että voimalinjassa on sopivasti painavaa klunssia pyörien välissä: vaihteisto ja moottori.
Eli, lisätarkistuskohteena ehdottaisin vielä seuraavaa:

Vetonivelet, erityisesti sisemmät.
Moottorin tukikumit, erityisesti se vaihteiston puoleinen.

Näitä voisi jopa vähän debugata kokeilemalla, että onko vika ihan tasan sama vaihde päällä / vapaalla ja pyörät käännettynä / suorassa.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Vastaa Viestiin