Esko efi -91 ja TYHJÄKÄYNTIMOOTTORI

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
es-kortti
Viestit: 18
Liittynyt: 22 Marras 2008 19:14

Esko efi -91 ja TYHJÄKÄYNTIMOOTTORI

Viesti Kirjoittaja es-kortti »

Vanhassa eskossani (vm -91) on kaasuttimessa putken muotoinen laite, jota ohjekirja nimittää kaasuläpänsäätimeksi ja toiset tyhjäkäyntimoottoriksi. Laite toimii ilmeisesti sähköllä ja vaikuttaa mm. tyhjäkäyntikierroksiin.

Olisikohan niin, että kaasupoljin ei vaikuttaisikaan suoraan kaasarin läppään, vaan sen avulla vain mitattaisiin esim. vastus, jonka perusteella tämä sähkövimpain sitten säätäisi läpän asentoa.

Varsinainen ongelma on se, että tyhjäkäynti on nykyisin luokkaa 2000-2500, ja sitä voi laskea vain tähän sähköihmeeseen vasaralla naputtelemalla. Tyhjäkäynti on alun alkaenkin ollut vähän liian kova, vähän yli tuhat, vaikka haluaisin sen jonnekin 900 tienoille. Olisikohan tämä sähköllä toimiva tekniikan saavutus syypäänä tälaiseenkin ongelmaan, ja onko se normaalisti vaihdettava osa?

Jos tämä sähköinen kiusankappale olisi vain jumittunut, voisi ajatella, että se ei koskaan päästä läppää 2000 alle. Mutta kun oireisiin kuuluu myös itsestään muuttuva kierrosluku (ihan niin kuin joku Rosberg painelisi hermostuneena kaasua liian pitkissä liikennevaloissa), sähköhärveli tekee siis muutakin kuin vain juuttuu.

Mitä kannattaisi tehdä, että saisin normaalin 900 tyhjäkäynnin ja liikennevalopumppauksen loppumaan?

es-kortii
Rotta-Racing
Viestit: 214
Liittynyt: 26 Heinä 2006 20:07
Paikkakunta: Espoo

Re: Esko efi -91 ja TYHJÄKÄYNTIMOOTTORI

Viesti Kirjoittaja Rotta-Racing »

Onko säädettävää mallia,eli jos löystät ruuvit/mutterit niin pystyykö sitä mötikkää kääntelemään edes takas,jos pystyy niin käännät niin et kierrokset on halutulla nopeudella..yleensä noi on säädettävissä..mut jos se jumittaa niin kannattaa vaihtaa ehjään :D
NYKYISET
-Sierra 2.0Is -86 (Talvilelu)
-Nissan KingCap 2.5Td -88 (Metsä peli)
-Mondeo V6 -98 STW (Projekti)
-Mondeo 2.0 STW -97 (Vaimon kauppakassi)
EXÄT tuolla
http://irc-galleria.net/archive.php?nic ... _id=110208
es-kortti
Viestit: 18
Liittynyt: 22 Marras 2008 19:14

Re: Esko efi -91 ja TYHJÄKÄYNTIMOOTTORI

Viesti Kirjoittaja es-kortti »

Kiitos, hyvä vihje!

Kun ehdin valoisalla katsomaan tilannetta, yritän selvittää, voiko pötikkää käännellä.

Mutta vielä kyllä ihmetyttää, mistä se rynnäys johtuu. Siis se, että kierrokset nousevat ja laskevat niin, kuin joku painelisi kaasupoljinta noin kerran kymmenässä sekunnissa.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Esko efi -91 ja TYHJÄKÄYNTIMOOTTORI

Viesti Kirjoittaja emax »

es-kortti kirjoitti:Vanhassa eskossani (vm -91) on kaasuttimessa putken muotoinen laite, jota ohjekirja nimittää kaasuläpänsäätimeksi ja toiset tyhjäkäyntimoottoriksi. Laite toimii ilmeisesti sähköllä ja vaikuttaa mm. tyhjäkäyntikierroksiin.

Varsinainen ongelma on se, että tyhjäkäynti on nykyisin luokkaa 2000-2500, ja sitä voi laskea vain tähän sähköihmeeseen vasaralla naputtelemalla.
Kun puhut escort efistä ja kaasuttimesta niin tarkoitat jälkimmäisellä varmaan kaasuläppäkoteloa?

Eikös se mötikkä oo samaa sarjaa ruisku sierran vastaavan kans. Eli kun purat ja putsaan sen vaikka crc tai rost offilla niin että sielä kaikki liikkuu kevyesti ja helposti niin sitte toimii taas.
es-kortti kirjoitti: Mutta vielä kyllä ihmetyttää, mistä se rynnäys johtuu. Siis se, että kierrokset nousevat ja laskevat niin, kuin joku painelisi kaasupoljinta noin kerran kymmenässä sekunnissa.
Sielä tyhjäkäyntisolenoidis on sisällä mäntä joka ohjaa ilmaa kaasuläpän ohi, säätäen näin tyhjäkäyntiä. Jos se jumii niin se liikkuu vain pät-kit-täin-ees-taas eikä pysty jouhevasti säätämään tyhjäkäyntiä.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: Esko efi -91 ja TYHJÄKÄYNTIMOOTTORI

Viesti Kirjoittaja jsel »

es-kortti kirjoitti: Olisikohan niin, että kaasupoljin ei vaikuttaisikaan suoraan kaasarin läppään, vaan sen avulla vain mitattaisiin esim. vastus, jonka perusteella tämä sähkövimpain sitten säätäisi läpän asentoa.
Kaasupoljin kyllä säätää kaasuläppää, mutta silloin kun poljin on ylhäällä, niin läppähän menee kiinni. Tässä kohdassa tuo säädin tulee mukaan, ja avaa läppää sen verran että auto pysyy käynnissä.
es-kortti
Viestit: 18
Liittynyt: 22 Marras 2008 19:14

Re: Esko efi -91 ja TYHJÄKÄYNTIMOOTTORI

Viesti Kirjoittaja es-kortti »

Elikkäs, mötikkä irti? (Siinä on pienet korvakkeet, joissa on aika pienet ruuvit.) Sitten putsaus ja crc:tä.

Onko jotain erityistä, joka voi helposti mennä rikki, kun mötikkää irrottelee ja käsittelee. (pitää kyllä odottaa, ettänykyinen pakkanen menee ohi)

t.es-kortti
lekaseppä
Viestit: 57
Liittynyt: 19 Marras 2008 16:45

Re: Esko efi -91 ja TYHJÄKÄYNTIMOOTTORI

Viesti Kirjoittaja lekaseppä »

Volvo 740 GLT:n tyhjäkäyntiventtiilin putsasin ja liottelin mineraalitärpätillä (tunnetaan myös lakkabensiini -nimellä). Se haihtuu pois ja on paremmat liuotinominaisuudet. Rikkmenotapauksessa voi kyllä olla että se on "ennestään rikki" auton iän huomioiden :wink: . Muistaakseni tuon osan hinta on Fordissa myös halvempi kuin Volvon Bosch-osa :D .
Vastaa Viestiin