Tulpanjohdot
Tulpanjohdot
Mitkä mahtaa olla -99 Focuksen tai ylipäätänsä tulpanjohtojen normaalit ohmiarvot. Mittasin vanhoista 3,5 - 5,8 kilo_ohmia ja muistaakseni noi isoimmat oli jo liikaa joten hain sitten Motonetistä uuden satsin. Mittasin nekin piruuttani ja arvot oli 4, 8, 18 ja 49 kilo_ohmia. Omat opit oon saanu -90-luvulla eikä sovi ainakaan niihin raameihin nämä arvot (muistaakseni). Autossa on uudet tulpat sekä puola ja satunnaista nykimistä/voimattomuutta esiintyy, sen takia lähdin täältä syytä etsimään...
Re: Tulpanjohdot
Käsittääkseni nykyaikaisten grafiittijauhetta sisältävien tulpanjohtojen vastusarvot eivät ole vertailukelpoisia vanhojen kuparijohtojen kanssa. Siinä mielessä siis vanhat opit eivät välttämättä päde.
--
Tuomas Yrjövuori
--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Re: Tulpanjohdot
Mutta onkohan näissä arvoissa mitään järkeä, ainakin tuo 49 kiloa tuntuu aika suurelta. Piuhat on vielä pöydällä kun en tiedä että pitäiskö laittaa koneistoon vai palauttaa...
Re: Tulpanjohdot
Kyllä tuo suhtellisen normaalia on. Minulla oli hiljattain johdot irti Volvo 740 GLT:stä ja pisin johto oli tuota samaa suuruusluokkaa. Näin suurilla jännitteillä ei tuo vastusarvo ole se määräävä tekijä. Sensijaan johtojen läpilyönti on. Uudemmissa Fordeissa tuo voi juuri aiheuttaa noita sytytyshäiriöitä ja esim tuo Escort Zetec, joka meille tuli "ylimääräisenä ja vahingossa" oli polttanut Motocraft-tulpan lähes keskeltä eristettä poikki kun se meille tuli. Uudet johdot ja homma hoituu tässäkin tapauksessa.