Akun irroitus Mondeo MK3

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
jorkayeff82
Viestit: 66
Liittynyt: 06 Loka 2008 09:28

Akun irroitus Mondeo MK3

Viesti Kirjoittaja jorkayeff82 »

Tuntuu että "tietokone" mennyt hiukan sekaisin. Saanko sen nollattua alkuperäis asetuksiin ottamalla akun joksikin aikaa irti? Mitä muita toimenpiteitä tämä aiheuttaa? Ajonesto, ikkunat ym.
Mondeo 2002 1.8i (110hv) sedan
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Akun irroitus Mondeo MK3

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Älä ota, menee ajonesto päälle ja hinausautohommiksi. Ohjekirjassa muistaakseni lukee, että akun voi irroittaa esim. vaihtoa varten, eikä siinä ajassa vielä mene ajonesto päälle, mutta kyllä mun autossa ainakin meni, vaikka koitin akun vaihtaa niin nopeasti kuin pystyin. Ikkunat joutuu tosiaan ohjelmoimaan myös, ja radion koodihan sulla on tallella?
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
lekaseppä
Viestit: 57
Liittynyt: 19 Marras 2008 16:45

Re: Akun irroitus Mondeo MK3

Viesti Kirjoittaja lekaseppä »

Joissain autoissa näihin saa esim savukkeensytyttäjän pistokeeseen kytkettävää "koodinsäilyttäjää" eli pientä varavirtalähdettä. Mondeo 3:sta ei ole tarkempaa tietoa millainen järjestelmä siinä noin yleensä on. Kakkosmondeossa ei tarvinnut turhaa kiirettä pitää. Ilmeisesti ajonestosysteemi lähtee normaalilla tavalla käyntiin uudestaan kun saa virtaa. Ainoa oli radion kooditus uudelleen - 2000 mallinen. Systeemin "nollaamiseen" akun napaa irroittamalla voi ajatella lähinnä Volvo 740 -sarjan loppupäähän sopivana jollei "ohjelmointi" toimi. Eli vikakoodi pitäisi aina poistaa ohjemallisesti kun vika on ensin korjattu.
vatane
Viestit: 19
Liittynyt: 21 Syys 2008 17:02

Re: Akun irroitus Mondeo MK3

Viesti Kirjoittaja vatane »

Itse olen muutaman kerran irroittanut akunkengän enimmillään reiluksi tunniksi, yli puolentunnin irroitus nollaa ecun, tietysti radio kysyy koodia ja ajotietokone nollautuu + ikkunat ohjelmoitava, mulla ei tahdo ecu oppia uudelleen säätöjä, meinaa sammua ja sammuukin auto välillä kun kaasun päästää, pitäisi 8km:n aikana tasaantua mutta mulla menee lähes 100km, auto -01 2.5l.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Akun irroitus Mondeo MK3

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Siis hä, eikö sulla mee ajonesto päälle ollenkaan? Mulla ei kestänyt akun vaihto viittä minuuttia, ja ajonesto oli päällä..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Re: Akun irroitus Mondeo MK3

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Jos korjauskirjaan on uskomista,akun voi irroittaa
ilman aikarajoja.
"Ongelmina" pitäisi olla ainoastaan radion ja ikkunoiden ohjelmointi.

Ensi käynnistyksellä käytettävä tyhjäkäyntiä 1200rpm.
niin kauan että lämmöt ovat normaalit.

Sen jälkeen vaihtelevaa ajoa,että boxi oppii uuden elämän.

Em.toimenpiteiden aikana esiintyy nykimisiä ym.
käyntihäiriöitä,jotka PITÄISI loppua n.10 km ajon jälkeen.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Akun irroitus Mondeo MK3

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Herkko kirjoitti:Jos korjauskirjaan on uskomista,akun voi irroittaa
ilman aikarajoja.
"Ongelmina" pitäisi olla ainoastaan radion ja ikkunoiden ohjelmointi.

Joo, en mää vänkää vastaan, mutta mulla jouduttiin tosiaan hinurilla viemään auto korjaamolle akun vaihdon jälkeen, ajoneston olivat koodanneet uusiksi, jonka jälkeen laakista käymään. Saattohan siiehn tull ajoku häiriökin tietty, mutta sen jäkeen ei ole oirehtinut.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Re: Akun irroitus Mondeo MK3

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Tekniikka on ihmeellistä ja
"nykyautojen"vielä ihmeellisempää,
toista se on Taunuksessa :)
pimpelipompeli
Viestit: 78
Liittynyt: 27 Heinä 2008 11:14
Paikkakunta: Kitee

Re: Akun irroitus Mondeo MK3

Viesti Kirjoittaja pimpelipompeli »

Sierra2.3-16v kirjoitti:Siis hä, eikö sulla mee ajonesto päälle ollenkaan? Mulla ei kestänyt akun vaihto viittä minuuttia, ja ajonesto oli päällä..
Onkohan näissä eroa bensa / diesel vehkeiden kesken. Oma bensalaite oli ilman akkua noin pari päivää, akku kiinni ja auto avaimilla käyntiin.
Ford Mondeo 1.8 vm.-01
Nissan Primera 1.6 vm.-00
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Akun irroitus Mondeo MK3

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Niin no, Bensa tuo meidänkin mondeo on... Mutta hyvä jos ei mee päälle, en väitä vastaan. saattoihan tuohon meidän autoon iskeä joku muu häiriö silloin, oltiin kesälomareissussa ja stopattiin tauolle, oli auto jonkun reilun tunnin paikallaan, eikä jaksanut startti pyöräyttää käyntiin asti, akku oli tyhjentynyt. No, uus akku tarvikeliikkeestä ja autoon kiinni, että matka pääsee jatkumaan, niin valot oli kirkkaat kyllä, mutta startti ei pyörähtänytkään. Siitä tosiaan hinurilla merkkiliikkeeseen ja ajoneston koodauksen jälkeen matka jatkui. Sen jälkeen ei oo ollut mitään ongelmia.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
österbotten
Viestit: 20
Liittynyt: 30 Marras 2008 22:59

Re: Akun irroitus Mondeo MK3

Viesti Kirjoittaja österbotten »

Miten ikkunat sitten koodataan?
lekaseppä
Viestit: 57
Liittynyt: 19 Marras 2008 16:45

Re: Akun irroitus Mondeo MK3

Viesti Kirjoittaja lekaseppä »

Sierra2.3-16v kirjoitti:Niin no, Bensa tuo meidänkin mondeo on... Mutta hyvä jos ei mee päälle, en väitä vastaan. saattoihan tuohon meidän autoon iskeä joku muu häiriö silloin, oltiin kesälomareissussa ja stopattiin tauolle, oli auto jonkun reilun tunnin paikallaan, eikä jaksanut startti pyöräyttää käyntiin asti, akku oli tyhjentynyt. No, uus akku tarvikeliikkeestä ja autoon kiinni, että matka pääsee jatkumaan, niin valot oli kirkkaat kyllä, mutta startti ei pyörähtänytkään. Siitä tosiaan hinurilla merkkiliikkeeseen ja ajoneston koodauksen jälkeen matka jatkui. Sen jälkeen ei oo ollut mitään ongelmia.
Sinänsä mielenkiintoinen yhteensattuma. Menin syksyllä autotalliin tarkoituksena ajaa auto ulos, mutta ei minkään valtakunnan "valomerkkiä". Katsoin mittarilla ja akun jännite oli noin 2 volttia. Aikani pähkäiltyäni en keksinyt mitään syytä moiseen ilmiöön, automattivalot päivävaloasennossa eikä sisävalojakaan ollut päällä. Kävin sitten hakemassa kaupasta uuden Exiden, siivosin ja maalasin akkukotelon ja laakista käyntiin uudella akulla. Vanha akku jäi lataukseen pariksi päiväksi. Ja yllätys, yllätys on vieläkin 12.9 volttia ja se "merkkivalo" näyttää edelleen vihreää.
Epäilyksen alaiseksi jäi mahdollinen sisäinen vuotovirta - akku oli kyllä käytetyn näköinen - jotain moskaa pohjalla? :roll: .

Tässä sinun tapauksessasi on saattanut käydä niin, että digitaalinen ajonestolaite on voinut reagoida akun tyhjentymiseen heittämällä ajoneston päälle - nämä digitaalivehkeet eivät suinkaan aina käyttäydy järkevästi näissä rajatapauksissa :twisted: .
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Re: Akun irroitus Mondeo MK3

Viesti Kirjoittaja Herkko »

österbotten kirjoitti:Miten ikkunat sitten koodataan?
Tee jokaiselle ikkunalle seuraavat toimenpiteet:
Sulje ikkuna kiinni asentoon,pidä katkaisinta painettuna vielä
sekunnin ajan.
Vapauta katkaisin ja paina sitten uudelleen kiinni
asentoon sekunnin ajaksi.
Näin ikkunan pitäisi oppia oikean kiinni asentonsa.

Tämä kaikki tietenkin tarvii tehdä vain,jos ikkunat
eivät toimi normaalisti akun irroituksen jälkeen.
Vastaa Viestiin