Jarrurummun irroitus
Jarrurummun irroitus
Onko jotain kikkaa milla ruostuneen jarrurummun saa irti navasta?
Ford Fiesta 97 takajarrurumpua yritin irroittaa, mutta en saanut irti kohtuullisella yrittämisellä. Jätin CRC:t sinne muhimaan.
Onko kukaan yrittänyt ajaa takaperin ja jarruttaa takajarruilla kovasti. Itse tutkin, että jarrurummussa on noin millin liikkumavara "toiseen suuntaan" pyöränpulttien ympäriltä laskettuna. Periaatteessa rumpu pitäisi silloin liikahtaa? Miten käytäntö?
Ulosvetäjä ? Kuumennus?
Ford Fiesta 97 takajarrurumpua yritin irroittaa, mutta en saanut irti kohtuullisella yrittämisellä. Jätin CRC:t sinne muhimaan.
Onko kukaan yrittänyt ajaa takaperin ja jarruttaa takajarruilla kovasti. Itse tutkin, että jarrurummussa on noin millin liikkumavara "toiseen suuntaan" pyöränpulttien ympäriltä laskettuna. Periaatteessa rumpu pitäisi silloin liikahtaa? Miten käytäntö?
Ulosvetäjä ? Kuumennus?
sisältä ulospäin sitten rälläkällä.. mutta jos siellä on ihan kipee uloke niin osta suosiolla uusi rumpu..
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
- Mondeomies
- Viestit: 661
- Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
- Paikkakunta: Perniö, Salo
-98 Mondeossa toinen takajarrukenkä laahaa ja rumpu kuumenee kovasti. Yritin irroittaa rumpua, mutta oli navasta ruostunut kiinni. Eikä tunnu lähtevän helposti. Pitäisi olla isompaa lyömävehjettä. Tuohan pitäisi olla muuten irtonainen, mutta ruostunut vain navasta kiinni. Kannattaako lyödä navan lähelle sisäänpäin vai jarrurummun kehälle navan keskustaa kohti + ympäri rumpua?lexicon69 kirjoitti:riippuu mikä jumittaa, jos kenkät nii onks reikää mist saa höllättyy automaattisäätöö, ainaski sierras on jos on rumpu oikein paikallaan. jos rumpu kii navas nii "julmasti" lekaa, niin viisaampi antaa myöten.
Mondeossa oli kumitulppa jarrukilven takana (etu-ylä-viistossa), jonka alta löytyi n. 1x2cm kokoinen soikea reikä. Sen reiän kautta pitäisi pystyä löysäämään autom.säädin. Enpä sattunut meisselillä oikeaan nipukkaan, josta klikkailemalla saisi automaattikiristyksen löysäämään.
Joten kuinka syvällä automaattisäädön vapautus-nipukka on ja kuinka/miten päin sitä tökitään, että rupeaa lopulta löysäämään (painetaanko sisään vai kliksutetaanko ylös- vaiko alaspäin).
Painat meisselin sinne ratasparin väliin niin kehintä purkautuu jos ei ole ihan jumiin ruostunut. Eli siellä on kaksi epäkeskoa joissa hampaat ja ne vapauttamalla kehinnän pitäisi nollaantua.ford2 kirjoitti: -98 Mondeossa toinen takajarrukenkä laahaa ja rumpu kuumenee kovasti. Yritin irroittaa rumpua, mutta oli navasta ruostunut kiinni. Eikä tunnu lähtevän helposti. Pitäisi olla isompaa lyömävehjettä. Tuohan pitäisi olla muuten irtonainen, mutta ruostunut vain navasta kiinni. Kannattaako lyödä navan lähelle sisäänpäin vai jarrurummun kehälle navan keskustaa kohti + ympäri rumpua?
Mondeossa oli kumitulppa jarrukilven takana (etu-ylä-viistossa), jonka alta löytyi n. 1x2cm kokoinen soikea reikä. Sen reiän kautta pitäisi pystyä löysäämään autom.säädin. Enpä sattunut meisselillä oikeaan nipukkaan, josta klikkailemalla saisi automaattikiristyksen löysäämään.
Joten kuinka syvällä automaattisäädön vapautus-nipukka on ja kuinka/miten päin sitä tökitään, että rupeaa lopulta löysäämään (painetaanko sisään vai kliksutetaanko ylös- vaiko alaspäin).
Ei se yleensä siitä keskeltä ruostu kiinni. Kuten itse sanoit jarrut laahaa ja hihnat on vasten rumpua -> kengät ottaa kiinni rummun reunaan tulleeseen olakkeeseen.
kai otit sen napa mutterin auki siitä keskeltä koska se rumpu mysteerio lähtee siitä auki(näin muistelen)
se automaattisäätö vapautuu kun työntää meisselin suoraan sinne rummun sisään ja kääntää eteenpäin(meisselin varresta taaksepäin) niin se vapauttaa säädön.
joskus myös riittää kun löysää sisältä käsijarrun vaijerin jos joku teeseitsemies on käynyt sieltä säätämässä pieksut lähelle jota ei ikinä saa tehdä
se automaattisäätö vapautuu kun työntää meisselin suoraan sinne rummun sisään ja kääntää eteenpäin(meisselin varresta taaksepäin) niin se vapauttaa säädön.
joskus myös riittää kun löysää sisältä käsijarrun vaijerin jos joku teeseitsemies on käynyt sieltä säätämässä pieksut lähelle jota ei ikinä saa tehdä
Toyota Avensis 2000 3s-fe
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad
Fintoys jäsen
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad
Fintoys jäsen
Re: Jarrurummun irroitus
Napa mutteri auki. Siinä se.
- Ei ole monissa malleissa, mutta tässä fiestassa -97 on.
- Ei ole monissa malleissa, mutta tässä fiestassa -97 on.
Fiestan jarrurummun irrotus
Olipa hyvä, että joku muukin oli joutunut Fiestan takajarruissa turvautumaan palstan apuun. Eilen illalla naputtelin hetken aikaa rumpua irti navasta ennen kuin kävin täällä foorumilla. Viestiketjun luettuani irrotin sitten napamutterin ja rumpu laakereineen tuli nätisti perässä. Ois voinut hetki mennä tai jotain hajota ilman tietoa, kiitos siitä teille!
Fiestan (tämän viestiketjun perusteella ainakin III ja IV koppasissa) jarrurummun irrottamiseksi täytyy siis avata napakuppi ja napamutteri. Sitten irtoaakin koko rumpu laakereineen. Voimakkaasta olakkeesta huolimatta kengät eivät juuri ahdistaneet joustavan mekaniikan ansiosta. Ainoa ongelma olivat napakupit - niitä en onnistunut irrottamaan ehjinä, kannattanee varautua uusintaan...
Nyt jarrut toimii hienosti ja puoltaminenkin hävisi, kun herkistelin mekanismin. Oikeanpuolen jarrukenkien kitkapinta oli häipynyt käytännössä kokonaan!
Fiestan (tämän viestiketjun perusteella ainakin III ja IV koppasissa) jarrurummun irrottamiseksi täytyy siis avata napakuppi ja napamutteri. Sitten irtoaakin koko rumpu laakereineen. Voimakkaasta olakkeesta huolimatta kengät eivät juuri ahdistaneet joustavan mekaniikan ansiosta. Ainoa ongelma olivat napakupit - niitä en onnistunut irrottamaan ehjinä, kannattanee varautua uusintaan...
Nyt jarrut toimii hienosti ja puoltaminenkin hävisi, kun herkistelin mekanismin. Oikeanpuolen jarrukenkien kitkapinta oli häipynyt käytännössä kokonaan!
Galaxy 2.0TDCi 2006 MKII Ghia
Fiesta 1.3i 1995 MKIII classic
Fiesta 1.3i 1995 MKIII classic
Re: Jarrurummun irroitus
Itse kun irroittelin -95 mondeosta takarumpuja, niin porasin rumpuun reiät joihin käänsin kierteet. Sitten pulteilla puskemalla tulee helposti ulos. Itse käänsin kasin jengat. Kannattaa nuo puskureiät porata lähelle pyöränpulttia eikä keskelle pulttien väliin. Siellä on navassa reiät parissa kohtaa ja jos osuu niihin, niin ei pysty puskemaan. Eli jotain 15-20 mm pultista sivuun on ihan sopiva, ei tarvitse ihan viereen. Tuossahan ei tarvitse mitään muttereita aukoa.
Toki tietty ensin kannattaa kokeilla koputtelut, kampeamiset ja crc:t jos siltä tuntuu. Lämpökin on kova sana. Mutta ei noita reikiäkään kauaa poraa jos on vehkeet, monasti nujuamiseen menee paljon kauemmin.
Toki tietty ensin kannattaa kokeilla koputtelut, kampeamiset ja crc:t jos siltä tuntuu. Lämpökin on kova sana. Mutta ei noita reikiäkään kauaa poraa jos on vehkeet, monasti nujuamiseen menee paljon kauemmin.
Jos sitä ei voi virittää, myy se.
Re: Fiestan jarrurummun irrotus
Tämä ei ole nyt vittuilua vaan aivan vakavissani kysyn että onko joku keksinyt koittaa jotain muutakin menetelmää?mcgee kirjoitti:Fiestan (tämän viestiketjun perusteella ainakin III ja IV koppasissa) jarrurummun irrottamiseksi täytyy siis avata napakuppi ja napamutteri. Sitten irtoaakin koko rumpu laakereineen.
Ja sitten vinkkinä niihin tilanteisiin jolloin kuluneen rummun reuna kanittaa kenkiin eikä tahdo irrota; Kun siinä vaiheessa sitten laittaa renkaan takaisin kiinni parilla mutterilla, saa siitä renkaasta paljon tukevamman otteen ja enemmän vääntövoimaa niin lähtee rumpu yleensä suht pienellä nitkuttelemisella irti.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:06
- Paikkakunta: Lahti
- Viesti:
Re: Jarrurummun irroitus
Kyllä noi rummut on tähän päivään asti lähteny vasara/leka+ruuvimeisseli/koukkurauta-yhdistelmillä.
Kannattaa ensimmäiseks kokeilla vasaroida rummun sivupintaan (ei kehään). Jos ei siitä tokene,
niin sitten järeämmät konstit eli takoo rumpua kehältä rumpua pyörittäen. Tuota järeämpi konsti
on koettaa vääntää ruuvimeisselein tms. jarrurummun ja -kilven välistä samalla antaen iskuja
strategisiin kohtiin rumpuun. Kyllä se sieltä lähtee. Joskus vaan on vähän tiukemmassa.
Jos ei raaski ostaa uutta rumpua, niin sen syntyneen olakkeen voi hioa kulmahiomakoneella pois ja
kenkien vipunokkiin voi hitsailla lisää tavaraa, jotta kenkä asettuu lähemmäksi rummun kitkapintaa.
Kannattaa ensimmäiseks kokeilla vasaroida rummun sivupintaan (ei kehään). Jos ei siitä tokene,
niin sitten järeämmät konstit eli takoo rumpua kehältä rumpua pyörittäen. Tuota järeämpi konsti
on koettaa vääntää ruuvimeisselein tms. jarrurummun ja -kilven välistä samalla antaen iskuja
strategisiin kohtiin rumpuun. Kyllä se sieltä lähtee. Joskus vaan on vähän tiukemmassa.
Jos ei raaski ostaa uutta rumpua, niin sen syntyneen olakkeen voi hioa kulmahiomakoneella pois ja
kenkien vipunokkiin voi hitsailla lisää tavaraa, jotta kenkä asettuu lähemmäksi rummun kitkapintaa.
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Jarrurummun irroitus
Eikä tääkään oo vittuilua, mutta ootteko jätkät joskus tehny sen verran jarruremontteja, että olisitte huomanneet, että joissain voortin malleissa se jarrurumpu on todellakin samaa pakettia pyörännavan kanssa, ja tosiaan vaatii sen napamutterin irroittamisen? Mulla on esim escorttia ja fokusta varten, joissa itse oon törmännyt tollaseen rumpuun, laikattuna vanhasta peltivanteesta keskiö irti, se pyöränpulteilla napaan kiinni, keskimutteri auki, ja ulosvetäjällä peltivanteen keskiön reunojen takaa irti. Ei tarvi paukuttaa yhtään ja hermotkin säilyy ihan hyvinä
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Jarrurummun irroitus
Eihän tuo mitään vittuilua ollu Sehän aivan normi homma et järkiä saa käyttää remontin tevosa ja varsinki jos jotain omia työkaluja keksii tehä! Ja sierrasa ja taunuksesa rummut tarttu kyllä herkästi navan ympärile kiinni! "ruostu". Seki loppu ko viilas rummusta keskireiän vähän isommaks et huilas navalla herkästi ni ei tarvinu ikänä pieksää rumpuja tunti tolkulla
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa