Escort -94 1.6 zetec päästöt taivaissa (vika löytynyt)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
Mataz
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Elo 2006 13:06
Paikkakunta: Tampere

Escort -94 1.6 zetec päästöt taivaissa (vika löytynyt)

Viesti Kirjoittaja Mataz »

Eli koitin käydä leimaamassa ja kimpos sitten päästöjen takia

Tyhjäkäynnillä
Mitattu|Raja
CO% 5,2|0,5
CO2 15
HC 500|100
O2 0,5

Lambda 1.00

Kierroksilla
Mitattu|Raja
CO% 4,5|0,3
CO2 15
HC 400|100
O2 0,5

Tuollaset arvot anto pihalle, välillä kävivät kyllä huomattavasti korkeammallakin.

Eli rikkaalla tuntuis käyvän? Auto toiminut päivittäisessä ajossa moitteetta ennen katsastusta. Vetää normaalisti eikä pätki tms. Ainoa mihin olen kiinnittänyt huomioo on se, että savuttaa aikalailla. (luulin vesihöyryksi) ja nyt kun tarkastelee kulutusta niin onhan sekin ollut aika korkealla pari viimestä tankkausta (tankkasin täyteen, nyt ajettu 350km ja alle 1/4 jäljellä)

Katsastuksen jälkeen kun lähdin ajeleen kotia huomasin että tyhjäkäynti rupes seilaamaan ja käynnistyksen jälkeen kierrokset karkaa hetkeksi vajaaseen pariin tonniin. Tätä kierrosten karkailua tehnyt pari kertaa aikaisemminkin parin viikon sisään... Tyhjäkäynti on alkanu seilaan satunnaisesti pari kertaa aikasemminkin (viimeks vuosi sitten) mutta parantunu aina bensan sekaan laitettavalla ruiskun puhdistajalla. Ja nyt ei oo tosiaan aikoihin tehny tätä, paitsi nyt sitten heti katsastuksen jälkeen. Ja saattohan se tehdä sitä jo mittauksen aikanakin...

Tyhjäkäynnin seilaaminen liittynee likaiseen tyhjäkäyntivenaan, mutta eikai sen pitäisi vaikuttaa päästöihin noin paljoa tai ollenkaan - ainakaan kierroksilla? Lambdan olen vaihtanut pari kk sitten, kun maantiellä veto katos ja parantu tallaamalla kaasun pohjaan. Lambdan vaihdon jälkeen ei ole tätä tehnyt ja muutenkin toiminut siis ok.

Tuli mieleen että oisinko kämmännyt lambdan johtojen kanssa? Mutta toimisiko sitten ollenkaan ja mitattu lambda kuitenkin 1.00?

Haulla katselin niin ilmamäärämittari voisi olla potentiaalinen syypää? Tai joku T-liitin?

Mille annatte äänenne?

Tulpat+johdot+ilmanputsari vaihdettu 28tkm sitten, eli vielä pitäs olla kilometrejä jäljellä. Öljyt pitäs vaihdella näillämain, ajettu jo vähän yli 15tkm, mutta sillä tuskin vaikutusta asiaan..?

Kivitilalla lupasivat tehdä täyden vianetsinnän hintaa 187e ja lupasivat että vika löytyy. Jotenkin en kuitenkaan uskalla luottaa tuohon lupaukseen, ja parikin satkua tän hintaluokan autoon on paljon. Ja siihen sitten vielä päälle viallinen osa, niin euroja menee... Pelkkä vikakoodejen luku (tänkin ikäsestä kuulemma mahdollista?) kustantais tietty vähemmän (90e, aika paljon imho) mutta löytyneeköhän sillä mitään. Eli mistähän sitä alottais taivaspaikan lunastamisen?
Viimeksi muokannut Mataz, 09 Tammi 2009 18:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
If anything can go wrong, it will.

Escort 1.6i 16v CLX -94
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Re: Escort -94 1.6 zetec päästöt taivaissa

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

tyhjäkäynnin seilaaminen vois viitata egr-solenoidin vikaan. kierrättää niitä pakokaasuja takas imusarjaan. tulppasin ite mondeossa egr:n ja seilaaminen loppui.
mulla oli kans mondeossa toi HC korkealla sitten huomasin että imukotelo oli huonosti kiinni kaasuläppäkotelossa joten sai ilmaa sieltä välistä (eli ilmamäärämittarin jälkeen) joten eihän ne anturit mitään tiennyt kun osa ilmasta paineli melkein suoraan kaasuläppäkoteloon :) lyhyestä virsi kaunis, vaihdoin kaasuläppäkotelon ehjään (korvake poikki) ja saatiin taas pakokaasuista läpi!

eli: katso onko imuilmavuotoja! halkeilleita alipaineletkuja, löysällä olevia putkia ilmanputsarin jälkeen, yms
Avatar
Mataz
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Elo 2006 13:06
Paikkakunta: Tampere

Re: Escort -94 1.6 zetec päästöt taivaissa

Viesti Kirjoittaja Mataz »

Lisättäköön vielä että kävin äsken starttailemassa ja käytin hetken, niin kylmänä käy tyhjäkäyntiä siivosti. n. 30sek. starttauksen jälkeen kierrokset karkas muutamaks sekunniks vajaaseen pariin tonniin ja tipahti sitten normaaliin reiluun tonniin (kone siis kylmä). Mutta tyhjäkäynti ei siis vaeltanut...
If anything can go wrong, it will.

Escort 1.6i 16v CLX -94
Avatar
Mataz
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Elo 2006 13:06
Paikkakunta: Tampere

Re: Escort -94 1.6 zetec päästöt taivaissa

Viesti Kirjoittaja Mataz »

Oli vähän aikaa tutkia, että mitä tuo on oikein syöny... Nostin pellin auki ja kaasuttelin siinä, niin kuulin oudon "tusahduksen" pissapojan täyttöaukon tienoilta kun päästin kaasun. Ennen en ole kyseistä ääntä kuullut... Äänen olin paikantavinani kaiketi tänne. Musta pieni mötikkä johon tulee liitin ja letkuja. Mad Molesin sivuilta kattelin, että tuo vois olla 'Pulse Air Injection Solenoid'. Sijainti tosin eri kun Montussa, mutta ainakin hämäävästi saman näkönen. Ja joku alipaineputki tuonne tulee imusarjasta...

Voisikohan siis tuo oletettu 'Pulse Air Injection Solenoid' olla sökö ja siksi syypää päästöihin ja satunnaiseen tyhjäkäynnin soutamiseen??

Kylmänä startatessa tänään taas karkas kierrokset vajaaseen pariin tonniin, tippu alle tonnin, meinas sammua ja sitten rauhottu. Kunnolla kun ajoi lämpimäks niin ei tullu putkestakaan ihan hirveesti mörköö, kylmänä kyllä siitäkin edestä. Voi suorastaan nähdä ne palamattomat hiilivedyt. :D Ja hetken kun käyttää paikallaan ajon jälkeen rupee taas tuleen savua... Mutta edelleen: ajossa kulkee ja kiihtyy normaalisti.
If anything can go wrong, it will.

Escort 1.6i 16v CLX -94
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Re: Escort -94 1.6 zetec päästöt taivaissa

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

tsekkaappa ne mystiseen mötikkään menevät alipaineletkut. jos ne on murtunut jostain kohtaa niin siinä on sitten se imuilmavuoto -> ei käy normaalisti. toi sihahdus ainakin kielii jonkinmoisesta ilman karkaamisesta!
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Re: Escort -94 1.6 zetec päästöt taivaissa

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Letkut tukkoon auttaa luultavasti jos tuossa "turhakkeessa" vika? :roll:
Avatar
Mataz
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Elo 2006 13:06
Paikkakunta: Tampere

Re: Escort -94 1.6 zetec päästöt taivaissa

Viesti Kirjoittaja Mataz »

Vika selvisi: Lambdahan siellä oli sökö... :x

Päästöt on nyt oikeinkin hyvällä mallilla ja muutkin käyntihäiriöt loistavat poissaolollaan ja leima tuli.

Kivitilan huoltomies sanoi, että näissä ei kestä muut kun orkkislambdat, ja katsastusmies vahvisti tän väitöksen. Ei ollu kuulemma ensimmäinen...

Jälkiviisaana voi todeta, että olis pitänyt vaan alkujaankin hommata originaali. Hintaero vaan hirvitti silloin: tarvike 58e ja orkkis 180e. Mut kalliimmakshan tuo halvempi taas kerran tuli. (vianetsintä ym. ja uus anturi noin 400e) Noh, onneks saan edes takuuna rahat takas tuosta tarvikkeesta.

Lisäks laskeskelin tuossa kulutusta muutaman kuukauden ajalta (vanha toimivana > vanha rikki > uusi tarvike > rikkinäinen tarvike > uusi orkkis), niin tuolla tarvikkeella paloi ehjänäkin keittoa n. puoli litraa satasella enemmän kuin nyt ja vanhalla orkkiksella kun oli vielä ehjä. Nyt tuntuis siis kulutus palanneen sille vanhalle normaalille tasolle.

ELI: käyttäkää Zeteceissä vaan alkuperäistä lambdaa! :wink:
If anything can go wrong, it will.

Escort 1.6i 16v CLX -94
Obsession
Viestit: 74
Liittynyt: 28 Touko 2007 17:47

Re: Escort -94 1.6 zetec päästöt taivaissa (vika löytynyt)

Viesti Kirjoittaja Obsession »

Näinpä. Noissa alle 2000-luvun koneissa tuo lambada vaikuttaa totaalisen paljon tuohon koneen käyntiin ja toimivuuteen. Itekin kävin kaikki anturit läpi ennen kuin mittasin Lambdan jännitteen ja pielessähän se oli. Itse ostin uuden Boschin sinne tilalle, hintaa tuli n. 130€ ja olikohan Alppilan autosähkö kyseinen paikka. Ainakin toistaseksi on toiminut ja kilsoja vaihdon jälkeen tullut jo 20tkm.
lekaseppä
Viestit: 57
Liittynyt: 19 Marras 2008 16:45

Re: Escort -94 1.6 zetec päästöt taivaissa

Viesti Kirjoittaja lekaseppä »

Mataz kirjoitti:Vika selvisi: Lambdahan siellä oli sökö... :x


Kivitilan huoltomies sanoi, että näissä ei kestä muut kun orkkislambdat, ja katsastusmies vahvisti tän väitöksen. Ei ollu kuulemma ensimmäinen...

Jälkiviisaana voi todeta, että olis pitänyt vaan alkujaankin hommata originaali. Hintaero vaan hirvitti silloin: tarvike 58e ja orkkis 180e. Mut kalliimmakshan tuo halvempi taas kerran tuli. (vianetsintä ym. ja uus anturi noin 400e) Noh, onneks saan edes takuuna rahat takas tuosta tarvikkeesta.

ELI: käyttäkää Zeteceissä vaan alkuperäistä lambdaa! :wink:
Tämä on kaiketi mainos :D . Minulla on 1.8 Zetecissä ihan tarvikelambda (alle 100 euroa) ja kolmesta katsastuksesta olen mennyt läpi. Autolla on tietysti tuo ajokilometrimäärä vähän alakantissa - 350 000 tulee tuossa kohta täyteen... Tosin värkkiä ei kestotestimielessä ole autoon asennettukaan - paalatahan tuo pitäisi :evil: - vielä "ylimääräinen" autokin on.
Vastaa Viestiin